Így készíts Facebook és Instagram nyereményjáték szabályzatot
Nem vitás, hogy a márkák és szolgáltatások online kapcsolatépítésének leghatékonyabb módja továbbra is közösségi oldalakban rejlik. A különféle platformok számtalan lehetőséget biztosítanak a márkaépítésre, illetve óriási szerepük lehet az e-kereskedelemben. Ahhoz, hogy fel tudjuk építeni közösségünket, illetve a meglévő követőtábor érdeklődését fenntartsuk – azaz, rendszeres posztoljunk, illetve olyan tartalommal töltsük fel az közösségi oldalunkat, amely interakcióra buzdít – még mindig az egyik legnépszerűbb módszer a nyereményjátékok szervezése. Hiszen ki ne szeretne néhány kattintással értékes ajándékokat nyerni?
Egy korábbi blogcikkünkben már bemutattuk Nektek a szabályos Facebook és Instagram nyereményjáték posztok felépítését és kötelező elemeit, amelyeknek egyik nélkülözhetetlen pontja a nyereményjáték szabályzat, amelynek segítségével minden résztvevő számára egyértelművé tehetők a részvételi feltételek.
Technikai háttér
Fontos, hogy az elkészült nyereményjáték és részvételi szabályzat bárki számára elérhető legyen, azaz:
- A nyereményjátékot meghirdető poszt szövegében kell elhelyezni annak a dokumentumnak a linkjét, amire kattintva a szabályzatot bárki el tudja olvasni.
vagy
- A nyereményjátékot meghirdető poszt szövegében meghatározni azt a helyet, ahol a szabályzat található. Például: A nyereményjáték szabályzatot megtalálod az “XY-szervező” weboldalán.
Abban az esetben, ha a közösségi csatornáidon nyereményjátékot szervezel – ráadásul rendszeresen -, akkor minden nyereményjátéknak külön-külön el kell készíteni egy szabályzatot, hiszen más dátum, más feltételek és valószínűleg más tárgynyeremény, vagy szolgáltatás lesz a nyeremény. És azt se felejtsd el, hogy nem ugyanazok a játékszabályok érvényesek a különböző közösségi oldalakra. Tehát, ha Facebookra és Instagram oldalakra készítesz szabályzatot, akkor nem használhatod ugyanazt a formát, hiszen más kötelező és tiltott elemek érvényesek a különböző felületeken.
Szerencsére elég egyszer – de azt jól – megszerkeszteni a dokumentumot, amit azután az éppen aktuális nyereményjátékra lehet formázni, azaz változtatni a dátumot, a nyereményt, a feltételeket. A többi adat “általában” megegyezik (pl. szervező neve, értesítés, sorsolás menete és egyéb technikai információk stb.)
A dokumentum létrehozása
Mi a következő tippet ajánljuk Neked:
Manapság már szinte mindenkinek van google fiókja, amihez minden esetben tartozik egy drive alkalmazás, ahol a különféle dokumentumokat tudsz létrehozni és tárolni. Ráadásul ezeket a dokumentumokat bárki számára elérhetővé teheted – természetesen ehhez külön engedélyezned kell a hozzáférést.
Így az egyik legpraktikusabb megoldás, ha ezen a Google Drive felületén készíted el a nyereményjáték szabályzatot és ennek a dokumentumnak a linkjét teszed elérhetővé a nyereményjátékot meghirdető posztban. (lehetőleg rövidített linket használj, úgy szebben mutat a szövegben).
A megosztásnál figyeld a paramétereket, azaz:
- link birtokában bárki megtekintheti, ÉS
- a hozzáférésnél állítsd be, hogy “olvasó” jogosultságot kap a linkre kattintás után, hiszen, ha nem ezt választod ki, akkor bárki könnyedén szerkesztheti a dokumentumodat. Ezt pedig senki nem szeretné, hiszen a feltételeket Te határoztad meg.
Ha biztosra akarsz menni, akkor a nyereményjáték szabályzatból készíts egy .pdf filet, és ennek a fájlnak a linkjét mutasd meg a posztban.
Nézzük, hogy milyen pontokat kell tartalmaznia a nyereményjáték szabályzatnak
1. Név:
Adj nevet a nyereményjáték és részvételi szabályzatnak. Például, ha egy gyereknapi játékról van szó, akkor legyen ez a név: “Gyereknapi nyereményjáték – 2022. május.”
Ez abban is segít, hogy már a címből könnyedén rájössz – főleg akkor, ha rendszeresen indítasz nyereményjátékokat -, hogy az adott szabályzat melyik játékhoz tartozik.
2. Szervező és lebonyolító:
Add meg a játék nevét, a szervező cég adatait (név, székhely, cégjegyzékszám, adószám), illetve a lebonyolító adatait, amennyiben az adott nyereményjátékot egy megbízott cég végzi. Ezzel mindenki számára egyértelművé válik, hogy melyik cég/vállalkozás szervezte a játékot.
3. Ki vehet részt a nyereményjátékban:
Határozd meg, hogy ki az, aki részt vehet a játékban, például 18. életévét betöltött magyar állampolgár, természetes személy, aki nyilvános profillal, valamint Magyarországon tartózkodási, vagy lakóhellyel rendelkezik. És tüntesd fel azt is, hogy játékosok a Facebook/Instagram felhasználónevükkel vesznek részt a játékban.
4. Játékban való részvétel feltétele:
Itt kell felsorolnod, hogy pontosan milyen feltételeket kell teljesíteni a nyereményjátékon való részvételhez. Például: lájkold, kommentelj, fejtsd meg a megfejtést stb., DE tudod, más-más szabályok vannak érvényben a Facebook és Instagram esetén. Korábbi blogcikkünkben megtalálod az adott platformra vonatkozó kötelező és tilos elemeket.
5. Nyereményjáték szabályzat elfogadása:
Tüntesd fel azt, hogy bárki is játszik az általad megszervezett játékon, a részvétellel elismeri, hogy teljeskörűen megismerte a jelen játékszabályzatot, és azt feltétel nélkül elfogadta. Amennyiben a játékszabályzat valamely kérdést nem szabályoz, úgy a hatályos jogszabályok vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
6. Nyereményjáték időtartama:
Ne csak a dátumot, hanem az óra:percet is tüntesd fel, pl. 2022. HÓ.NAP (ÓRA:PERC) – 2022. HÓ.NAP (ÓRA:PERC)-ig tart a játék. A nyereményjátékot meghirdető posztot is erre a kezdő dátumra időzítsd.
7. Sorsolás dátuma:
Add meg a sorsolás pontos dátumát pl. 2022. HÓ.NAP (ÓRA:PERC), illetve azt, hogy hol és hogyan kerülnek kisorsolásra a nyertesek. Például a szervező telephelyén, számítógép segítségével.
8. Nyertesek:
Tüntesd fel, hogy mennyi nyertes kerül kisorsolásra. Ezt számmal és betűvel is írd ki.
9. Nyeremények száma és megnevezése:
Add meg, hogy hány nyeremény kerül kisorsolásra, például 5 darab kozmetikai ajándékcsomag, ami a következő termékeket tartalmazza (sorold fel milyen termékek lesznek a csomagban, vagy határozd meg a termék pontos leírását).
10. Nyertesek értesítése:
Tüntesd fel, hogy a nyertesek milyen módon lesznek értesítve. A legtöbb esetben “ A poszt alatt kommentben tesszük közzé, sorsolást követő 48 órán belül” értesítést választják a szervezők. Ez azt jelenti, hogy sorsolást követően készítened kell egy kommentet, amit a nyereményjáték bejegyzés alatt közzéteszel, és ha lehet akkor jelöld (tageld) a nyerteseket, hiszen ezzel egy értesítés kapnak, így várhatóan hamarabb jelentkeznek adategyeztetésre. A jelölés/tagelés nem minden esetben lehetséges, hiszen attól függ, hogy az adott Facebook profilban ez engedélyezve lett-e.
Határozd meg azt is, hogy a sorsolást követően mennyi időn belül kerül közlésre a sorsolás eredménye és a nyertesek nevei. Ez többnyire a sorsolás után 1-2 órával megtörténik, de a biztonság kedvéért jelölj meg egy hosszabb, 1-2 napos intervallumot. Természetesen a nyertesek nevét egy külön posztban, vagy storyban is megoszthatod, sőt kifejezetten ajánlott a story létrehozása erről az eseményről. A szabályzatban szerepeljen, hogy a nyertes(ek) jelen szabályzat elfogadásával hozzájárulnak ahhoz, hogy a szervező/lebonyolító kommentben, önálló posztban, Facebook és Instagram storyban közzétegyék a nyertes nevét (Facebook vagy Instagram felhasználói nevét) és profilképét.
11. Adategyeztetés és nyeremény átvétele:
A nyereményjáték szabályzatnak tartalmaznia kell, hogy a nyertesnek mennyi napon belül “kell” jelentkezniük, azaz felvenni a kapcsolatot a szervezővel adategyeztetés céljából. Ez általában a sorsolás eredményének kihirdető kommenttől számított 30 nap, de ezt Te döntheted el, lehet ennél kevesebb, vagy több is.
A legtöbb esetben a tárgynyeremények kerülnek kisorsolásra, amit általában futárcégen vagy postán keresztül lehet eljuttatni a nyerteseknek. Ehhez viszont a Facebook profilban feltüntetett adatokon kívül másra is szükségünk lesz: pontos név, pontos lakcím – ahová a csomagot el lehet küldeni, és akár egy telefonszám is kérhető – mondjuk a futárcég értesítése miatt. A postaköltség összegére vonatkozó információkat is tüntesd fel. Ezt a költséget általában a szervező állja, de ha az adott nyereményjátékra más vonatkozik, akkor ennek várható összegét mindenképpen jelezd a nyertesek felé.
A nyereményjáték szabályzatban jelezd, hogy a nyerteseknek hogyan, például privát messenger üzeneten keresztül kell megadniuk az elérhetőségüket és felvenni a kapcsolatot a szervezővel/lebonyolítóval.
Figyeld a beérkező üzeneteket és minden nyertes által megküldött üzenetre válaszolj. A válaszüzenetben jelezheted, hogy körülbelül mennyi időn belül kerülnek kiküldésre a nyeremények (például egy héten belül), gratulálhatsz, további infókat adhatsz meg (például melyik cég fogja leszállítani a nyereményt) és megkérheted, hogy legközelebb is vegyen részt a nyereményjátékban. Ezek az apró figyelmességek növelhetik a bizalmat és az elköteleződést. Hidd el nagyon fontos a kétoldalú kommunikáció.
13. Adatvédelem:
A nyereményjátékok esetében is kiemelten fontos az adatvédelem, azaz a játékban résztvevők adatainak kezelése. A legjobb, ha a weboldalodon szereplő GDPR dokumentumod már tartalmazza az általad megszervezet nyereményjátékban résztvevő személyek adatvételmére vonatkozó tájékoztatás. Ebben az esetben az adott nyereményjáték szabályzatban tüntesd fel, hogy a weboldaladon szereplő adatvédelmi szabályzatban leírtak érvényes a jelen nyereményjátékra is. Ehhez linkeld be azt az aloldalt (vagy dokumentum elérési útját), ahol a vállalkozásod adatvédelmi tájékoztatója elérhető.
12. Mentesítsd a Facebook és Instagram oldalakat.
Minden esetben tüntesd fel, hogy a Facebook és az Instagram semmilyen módon nem támogatta az adott nyereményjátékot. Ez a mondat kiemelten fontos, ne maradjon le egyik szabályzatból sem.
Minta nyereményjáték-és részvételi szabályzat
Ha mindezek után, még mindig bizonytalan vagy abban, hogyan épül fel, milyen pontokból áll egy nyereményjáték szabályzat, akkor töltsd le az általunk készített mintát, amit akár a saját vállalkozásodra szabva Te is használni tudsz a következő Facebook vagy Instagram nyereményjátékod során.
Szeretnél még további hasznos tanácsokkal gazdagodni az online marketing világából? Látogass el Klikkmánia Tudástár oldalunkra, ahol letölthető dokumentumokkal és a korábbi webinárok felvételeivel segítünk abban, hogy vállalkozásod online megjelenése a legoptimálisabb legyen. Illetve csatlakozz SEOmánia Facebook csoportunkhoz, ahol 15+éves tapasztalattal rendelkező kollégáink segítenek eligazodni keresőmarketing témában.