Webáruház audit – Mikor szükséges és mire jó?
Az eredményes online jelenlét alapja egy jól működő weboldal, hiszen a tanulmányok szerint a látogatók 75%-a a weboldal alapján ítéli meg egy vállalkozás/webáruház hitelességét. Ezért fontos, hogy rendszeresen megvizsgáld, hogy jobb felhasználói élményt nyújthass látogatóidnak.
Ennek legjobb módja a webshop auditálása, ami a webáruház különböző jellemzőit vizsgálja annak megállapítása érdekében, hogy mennyire hatékonyan működik. Így azonosítani tudod, hogy mik azok a tényezők, amelyeken javítani tudsz a sikeres online jelenlét és a vásárlók pozitív böngészési élményének érdekében.
Mikor van szükség webshop auditra?
- Akkor, ha éppen fejlesztenéd az oldalad, de nem tudod hogyan kezdd el.
- Ha nem jönnek a várt eredmények és szeretnéd látni, hogyan tudnád javítani a konverziódat.
- Fejlesztés után, ha szeretnéd megvizsgálni, sikerült-e javítani a felhasználói élményen.
- Ha egy általános képet szeretnél kapni webáruházadról és annak hibáiról.
Milyen gyakran van egy webáruháznak auditra szüksége?
Egy rendszeres, ütemezett ellenőrzés jó viszonyítási alapot nyújt a jövőbeni fejlesztésekhez is:
- Egy új webáruház esetén az üzembe helyezés után mindenképpen javasolt egy audit elvégzése, hogy orvosolni lehessen a problémákat még az elején.
- Kisebb webáruházak esetében évente ajánlott egy audit elvégzése, majd a módosítások, hibák kijavításának sikerességének ellenőrzése.
- Nagyobb webáruházaknál pedig fél évente javasolt, ahol szintén fontos a javítások sikerességének ellenőrzése.
Mit vizsgálunk egy webshop auditban?
A weboldal-ellenőrzés néhány gyakori típusa a következő:
- Főoldal és különböző aloldalak vizsgálata: A Főoldal az egyik legfontosabb a felhasználói élmény szempontjából, így ezt a felső menütől kedzve a láblécig át kell vizsgálni. Emellett, ha van Landoló oldal (olyan oldal, ahol egy különleges ajánlatot/terméket/szolgáltatást promotálunk és erre az oldalra érkeznek a látogatók) akkor annak ellenőrzése is kiemelten fontos, hisz ezt látják elsőként a leendő vásárlók. Minden oldalt más szempont alapján kell vizsgálni, például a Termékoldalakon a leírások hosszát, minőségét, a Kategóriaoldalakon pedig a termékkártyák elrendezése és a szűrők vizsgálata elengedhetetlen.
- Vásárlási folyamat vizsgálata: A legfontosabbak közé tartozik egy webáruháznál, ebbe beletartozik a termék kosárba helyezése, a Kosár oldal, a Pénztár folyamat, fizetési és szállítási információk megjelenítésének ellenőrzése.
- SEO alap tényezők és mérőkódok ellenőrzése: A SEO alap tényezők vizsgálata azt elemzi, hogy megjelenik-e webáruházad a Google keresési listáján és fel tudja-e térképezni az oldaladon lévő információkat. Minél jobb az oldalad sebessége, a különböző terméknevek, leírások, annál előrébb kerülhetsz a Google keresések között. Emellett fontos továbbá a mérőkódok ellenőrzése is, mint például a Google Analytics, Facebook pixel. Ha a mérőkódod nincsen beállítva rendesen, akkor vagy egyáltalán nem kapsz adatokat, vagy nem fognak megfelelő adatok érkezni például a Google Analytics fiókodba.
- Tervezési audit (UX/UI): Fontos, hogy a webáruház dizájnja vizuálisan vonzó legyen a pozitív felhasználói élmény érdekében. Itt az vizsgálandó, hogy a webáruház arculata, tartalma, szerkezete, színei, segítenek-e kiemelkedő felhasználói élményt nyújtani.
- Versenytárselemzés: Annak érdekében, hogy vállalkozásod fejlődhessen, tisztában kell lenned azzal, hogy mit csinálnak versenytársaid, ehhez fel kell mérni jelenlétüket az online térben. A versenytársak weboldalainak időről-időre történő elemzése segíthet stratégiád kialakításában és a jobb teljesítmény elérésében.
- Feed audit: Egy webáruház feed-jének vizsgálatával és a hibák javításával jelentősen növelheted hirdetéseid jövedelmezőségét a különböző platformokon (pl. Facebook, Google Shopping).
Milyen előnyökkel jár egy webshop audit és a felfedezett hibák kijavítása?
- Jobb konverzió: A hibák javításával növelheted a felhasználói élményt, aminek köszönhetően a konverzió is nő.
- Használhatóság javulása: Szintén a látogatók élményét javíthatja, hiszen gyorsabban és könnyebben találhatják meg az általuk keresett termékeket.
- Minőségibb tartalom: A jobb tartalomnak köszönhetően, nem csak a hirdetések lesznek eredményesebbek, hanem ezzel is növelhető a konverzió.
- Jövedelmezőbb hirdetések: A hirdetéseknek köszönhetően egyre több látogató, majd vásárló, így pedig megrendelés érkezhet a webáruházba.
Mit tehetünk még webáruházunk jövedelmezőségének növelése érdekében?
- E-mail marketing: Napjainkban az e-mail marketing újra egyre fontosabb szerepet játszik az automatizált online marketing eszköztárában. Érjünk el hát minél több potenciális vásárlót ezen a csatornán keresztül is és növelje bevételeit e-mail marketinggel!
- Konverzióotpimalizálási megoldások: Akkor ajánljuk, ha részletesebben is szeretné megvizsgálni a felhasználói viselkedést olyan stratégiai fontosságú kulcsoldalakon, mint például a főoldal, termékkategória, kosároldal vagy jelentkezési lapokat tartalmazó és megkereséseket generáló aloldalak. A felhasználók szokásainak és viselkedésének vizsgálatával és oldalának optimalizálásával szintén növelheti konverzióját.
- Versenytársak online jelenlétének részletes vizsgálata: Ajánljuk figyelmébe, ha szeretné behatóbban megvizsgálni üzleti versenytársait és kitérni a SEO szempontokra is. Járjon egy lépéssel a versenytársai előtt, úgy, hogy szemügyre veszi előbb őket!
- Folyamatos feed audit: Ne csak ellenőrizze, hanem javítsa is ki a feed gyenge pontjait, szegmentálja termékeit és növelje hosszútávon a jövedelmezőségét.
Források:
https://www.grazitti.com/blog/website-audit-what-is-it-and-why-is-it-important/
https://www.elabcommunications.com/blog/importance-of-website-auditing-service
https://pedestalsearch.com/what-is-website-audit-why-necessary/