#Hashtag használati útmutató a közösségi felületeken
Tudod, hogy mi az a hashtag? És azt, hogyan kell, és hogyan ne használd a közösségi felületeken? Ebből a blogcikkből megtudhatod a hashtagek hatékony használatának alapjait és azt, hogyan és miért érdemes használnod a különböző közösségi bejegyzésekben.
A hashtagek egyike azoknak a közösségi média által használt funkcióknak, amelyeket nehéz megérteni és használni, de ha egyszer rájössz miként alkalmazd őket, akkor az eredményeid tükrözni fogják a hashtagek jelenlétét.
A hashtagek lényegében egy jelölő címkék, amik egy bizonyos téma köré csoportosíthatják a beszélgetéseket és tartalmakat, így az emberek könnyen megtalálhatják az őket érdeklő tartalmat. A hashtagek szinte bármilyen közösségi média platformon használhatók, de a legnépszerűbbek a Twitteren és az Instagramon.
Jó, ha tudod, ha a közösségi médiát használod a márkád népszerűsítésére, akkor hashtagek használata kiemelt fontosságú. A hashtagek segíthetnek növelni márkád közösségi média elérését és az elköteleződést.
Mindenekelőtt kezdd a közösségi média stratégiával, aminek tartalmaznia kell a népszerű, releváns és márkád egyedi hashtageinek keverékét.
Milyen témákat fogunk érinteni?
- Hogyan találd meg azokat a hashtageket, amelyek a legjobban működnek a saját márkád esetében.
- Miért nem a népszerű hashtagek használata a helyes megközelítés
- Alapvető tippek a hashtagek használatához minden közösségi média platformon
Kezdjünk is hozzá.
Mi az a #hashtag?
Először 2007 nyarán Chris Messina használta a hashtageket. Ekkor sétált be egy ötlettel a webmarketing szakember a Twitter irodáiba. A platform rövidsége miatt azt javasolta a vállalatnak, hogy kezdje el a # szimbólum használatát a kapcsolódó tweetek csoportosítására. Ez volt a hashtag első használata:
Azóta a hashtagek használata, elérhetősége és hatékonysága csak nőtt. A hashtagek segítségével a közösségi média tartalmat egy adott témához, eseményhez, vagy beszélgetéshez kapcsolhatjuk és ma már nem csak a Twitteren használjuk, hanem az összes közösségi felületen.
A #hashtag alapjai
- Mindig # jellel kezdődnek, de nem működnek, ha szóközöket, írásjeleket vagy szimbólumokat is használsz
- Győződj meg róla, hogy közösségi felületeid nyilvánosak. Ellenkező esetben az általad írt hashtaggel ellátott tartalmat nem fogják látni azok, akik nem követőid..
- Ne fűzz túl sok szót egybe. A legjobb hashtagek általában viszonylag rövidek és könnyen megjegyezhetők.
- Használj releváns és speciális hashtageket. Ha túlságosan komplikált, akkor nehéz lesz megtalálni, és valószínűleg más közösségi média felhasználók nem fogják használni.
- Korlátozd a használt hashtagek számát. A több nem mindig jobb. Valójában spamnek tűnik.
Miért használjunk hashtageket?
A hashtagek segítenek, hogy kapcsolatba lépj hasonló gondolkodású emberekkel, például, ha Te egy kisvállalkozás tulajdonosa vagy, akkor használd a hashtageket termékeid, vagy szolgáltatásaid népszerűsítésére. Ugyanakkor használhatod arra is, hogy felhívd a figyelmet egy ügyre, vagy elindíts egy beszélgetést. Lépést tarthatsz a trendekkel és a friss hírekkel. Íme néhány ok, amiért érdemes hashtageket használni a közösségi média stratégia során.
1.Növelheted követőid elköteleződését
A bejegyzésekben használt hashtagekkel részt veszel az adott közösségi platformon folytatott beszélgetésekben úgy, hogy láthatóvá válik a bejegyzésed az adott téma után érdeklődők számára. Ez nagyobb elköteleződéshez vezethet, növelheti az oldalad kedvelését, megosztását és új követőket generálhat.
2.Kiváló márkaépítési stratégia.
A saját márka hashtaged létrehozása hatékony módja lehet vállalkozásod népszerűsítésének. A márka hashtagek olyan egyszerűek lehetnek, mint a vállalat nevének használata, vagy egy – csak a márkádra jellemző – szlogen beépítése a hashtagekbe.
Itt van például a Nike sportmárka példája, aki a világjárvány alatt arra buzdította az embereket, hogy otthon is mozogjanak. A népszerű #PlayInside hashtag több mint 68 000 bejegyzésben szerepelt és azóta is csak növekszik.
3.Társadalmi szerepvállalás
A vállalkozások számára ma már alapvető és elvárt a társadalmi szerepvállalás. Hangsúlyozd egy hashtaggal és tedd közzé, hogy vállalkozásod milyen értéket teremt és milyen folyamatok megvalósítását tűzte ki célul.
4.Kontextusba helyezett tartalom
Bár a Twitter Magyarországon nem túl elterjedt közösségi média felület, annyit viszont érdemes róla tudni, hogy a bejegyzésekhez mindössze 280 karaktert használhatunk. Ez alig 1-2 mondat, ezért fontos hogy ezt a karakterszámot értékes tartalommal töltsük fel. Erre legjobb megoldás a releváns hashtagek használata. A hosszabb bejegyzések nem mindig hatékonyabbak, ez vonatkozik az Instagramra, a Facebookra, a Pinterestre és a Linkedin esetén is. Azaz a kevesebb néha több.
A hashtagek használat viszont egyszerű módja annak, hogy kontextusba helyezzük azt, amiről beszélni akarunk, anélkül, hogy értékes karaktereket használnánk fel, vagy akár szóismétlésekre bocsátkoznánk.
A Twitter karakterkorlát megtartásának egyik legjobb példája a brit közlekedési rendőrség kreatívan megoldott bejegyzése, amely az emoji világnapjára alkalmából készült.
A #hashtagek egyértelművé teszik az üzenetet, úgy hogy egyetlen szó sincs a bejegyzésben, úgyanakkor beszélgetésre és kommentelésre ösztönöz.
5.Segít abban, hogy célközönséged megtaláljon a közösségi felületeken
A LinkedIn és az Instagram felületén a felhasználóknak lehetőségük van követni a hashtageket, csakúgy mint más felhasználókat. Néhány népszerű hashtag használatával segítheted az új felhasználókat, hogy megtalálják a márkád.
Ha például az Instagram bejegyzéseidben például a #travel elemet használod (mert mondjuk a vállalkozásod is kapcsolódik az utazáshoz) akkor, ha valaki, aki követi ezt a hashtaget, látni fogja a legutóbbi bejegyzésed a hírfolyamában. Ezzel akár új követőket is szerezhetsz .
6.Jelezd, ha szponzorált bejegyzést teszel ki
Ez a rész influencereknek és márkáknak szól. Amikor az influencerek márkákkal dolgoznak, akkor tudatniuk kell közönségükkel, hogy egy szponzorált tartalmat néznek. Ezt az irányelvet törvényi előírás is szabályozza 2019 óta, aminek a figyelmen kívül hagyása komoly bírságot vonhat maga után, mind az influencer, mind a márka számára. Tehát influenszerként mindig adj hozzá olyan hashtageket, amelyek egyértelműen jelzik a szponzorált tartalmat. (#reklám)
A legnépszerűbb hashtagek 2022-ben
Tudnod kell, hogy a legnépszerűbb hashtagek nem feltétlenül a legjobb hashtagek. Például a #followme hashtag több mint 575 millió bejegyzést tartalmaz az Instagramon, viszont ez a hashtag nem ad semmilyen jelentést a közösségi médiában megjelent bejegyzéseknek. Inkább kéretlen tartalomnak tűnik, mint figyelemfelkeltőnek és nyilván ezt Te sem akarod. Ez nem azt jelenti, hogy ne használd, vagy figyelmen kívül kell hagynod a népszerű hashtageket. Például a #blackfriday, vagy más napi hashtagek kiválóak lehetnek arra, hogy márkád csatlakozzon egy szélesebb körű közösségi média beszélgetéshez.
Természetesen a népszerű hashtagek különböznek attól függően, hogy milyen közösségi média platformot használsz. A LinkedInen a népszerű hashtagek közé tartozik a #personaldevelopment és a #investing. Persze több millió – sőt milliárd – bejegyzés használ népszerű hashtageket, ezek viszonylag univerzálisak. Nem egy iparágra, vagy egy témára vonatkoznak és nem mond sokat a Te saját márkádról.
Tehát próbáld meg azonosítani azokat a hashtageket , amelyek relevánsak a márkád és az általad képviselt termék szempontjából.
Hogyan lehet megtalálni a legjobb hashtageket
Ha olyan hashtageket szeretél találni, amelyek a saját márkádra, iparágadra és közönségedre vonatkoznak, akkor egy kis kutatást kell végezned.
1. Figyeld az iparág influenszereit és a versenytársakat
Kezdd versenytárselemzéssel a közösségi média stratégiád . Gyűjts információkat a konkurenciáról és a márkára, vagy szolgáltatása releváns influenszerekről. Jegyezd fel, mely hashtageket használják leggyakrabban, és hány hashtaget használnak az egyes bejegyzésekben. Ez segít megtudni, hogy versenytársaid hogyan viszonyulnak a megosztott célközönséghez, és milyen kulcsszavakat használnak.
2. Tudod, mely hashtagek a felkapottak?
Különböző online felületek (ingyenes és fizetős) segítségével megtudhatod, hogy az általad használni kívánt hashtaget mennyien követik. Ilyen alkalmazás például a https://brandmentions.com vagy a https://app.ritetag.com/login ahol részletes jelentéseket kaphatsz a hashtagekről.
3. Social tools használata
A különböző közösségi média kezelő eszközök a tartalomgyártás mellett átfogó képet és statisztikát biztosítanak a közösségi megjelenésedről, így az is könnyen megállapítható, hogy melyik a legnépszerűbb és leghatékonyabb hashtag a számodra. A közösségi stratégia felállítása során érdemes ezeknek az eszközöknek a költségével számolni, hiszen sok esetben hamar megtérülhet a díja, illetve mindenképp megkönnyíti a közösségi megjelenésed tervezését és kezelését.
4. Keress a márkádhoz kapcsolódó hashtageket
Ha már jól átlátod, hogy mely hashtagek működnek jól márkádhoz, akkor kutasd fel a vállalkozásodhoz kapcsolható hashtageket is. Ezek jobban be tudják azonosítani a márkád üzenetét – mint a népszerű hashtagek – így célzottabb közönséget tudsz elérni. A LinkedIn bejegyzés készítésekor például hashtag ajánlatokat kapsz, amiket a bejegyzésedben el tudsz helyezni.
5. Elemezd a hashtageket tartalmazó bejegyzéseket
Elemezd, mely bejegyzések voltak a legnépszerűbbek, majd nézd meg, hogy azokban milyen hashtageket használtál. Ha azt látod, hogy néhány népszerűbb bejegyzésed mindig ugyanazokat a hashtageket tartalmazza, ügyeljen arra, hogy ezeket a további bejegyzések alkalmával is használd.
Hogyan lehet növelni az organikus elérést hashtagekkel?
Ha hashtageket használsz a bejegyzésekben, akkor azok elérhetővé válnak mindazok számára, akik erre a hashtagre keresnek.
Például, ha Te esküvőszervező vagy és a #esküvőszervező hashtaget használod, akkor mindazok, akik esküvőszervező szolgáltatásokat keresnek, rá fognak bukkanni a Te bejegyzésedre is. Az organikus elérést a hashtagek segítségével úgy növelheted a legjobban, ha olyan hashtageket használsz, amelyek relevánsak a Te vállalkozásod, vagy szolgáltatásod szempontjából.
Végezz kutatást, hogy mely hashtagek a legnépszerűbbek a Te iparágadban, majd kezdd el használni őket a bejegyzéseidben. De legyél óvatos, mert az Instagram csak 3-5 hashtag használatát javasolja a bejegyzésekben – az összes 30 hashtagból, amit meg tudsz jeleníteni. A hashtagek túlzott használata pedig rontja az elérést, melyet a Hootsuite 2021-es kutatása is alátámaszt.
Instagram hashtagek
A hashtagek optimális száma: 3-5.
A releváns hashtageket elhelyezheted a bejegyzés szövegében csoportosítva (maximum 30-at tudsz megjeleníteni) vagy a kommentben. Ugyanakkor lehetőséged van akár 10 hashtaget is elhelyezni a történetedben, de tudd, hogy ezek már nem fognak megjelenni azoknak, akik az adott hashtagra keresnek rá, vagy követik azt. Mindenesetre használd őket a storykban is, hogy kontextusba helyezhesd a tartalmaiddal.
Nem szabad megfeledkezni az Instagram profilról (bio) sem. Itt is helyezd el a legrelevánsabb, vállalkozásodra jellemző hashtageket.
- Indíts keresést az Instagram felületén, ahol azt is látni fogod, hogy melyik hashtaget hányan követik.
- Kövesd a számodra releváns hashtageket. Így a hírfolyamodban meg fognak jelenni azok a bejegyzések (bárki is hozta létre a bejegyzést), amelyek tartalmazzák az általad követett hashtaget.
Néhány lényeges Instagram hashtag tipp:
- Ha Instagram üzleti fiókot használsz, akkor az elemzések között megtalálod a legjobban teljesített bejegyzéseidet, amelyekben hashtageket használtál, ebből le tudod vonni a következtetést, hogy melyik bejegyzésed hogyan teljesített.
- Használd a hashtageket a bejegyzés végén, csoportosítva.
Facebook hashtagek
A hashtagek optimális száma: 2-3.
Használd a hashtaget a bejegyzés szövegében, vagy kommentbe. A márkád számára fontos figyelembe venni, hogy a Facebook csoportok egyre népszerűbbek és számuk folyamatosan növekszik. Ezekben a bejegyzésekben elhelyezett hashtagek pedig csoportosításra kerülnek, így könnyen megtalálhatók az adott témát feszegető bejegyzések a csoporton belül.
- Keresd a számodra releváns hashtageket a Facebook keresősáv felületén
- Kattints egy hashtagre, hogy megtekinthesd a hashtaget használó Facebook-bejegyzések feedjét.
- Keress privát Facebook csoportokban használt hashtageket a csoport menüjében található „keresés ebben a csoportban” keresősáv segítségével.
Néhány fontos Facebook hashtag tipp
- Mivel sok felhasználó profilja privát a Facebookon, ezért a márkák számára nagyobb kihívást jelent nyomon követni a releváns hashtagek használatát.
- Kövesd nyomon, hogy a mely nyilvános profilok csatlakoznak a beszélgetéshez a https://www.facebook.com/hashtag/ kulcsszó URL használatával. (Írd be a keresni kívánt kulcsszót az URL végére).
YouTube hashtagek
A hashtagek optimális száma: 3-5.
Adj hozzá néhány hashtaget a márkád YouTube videójának címéhez, vagy a videó leírásához. Kattints a hashtagre, ha meg szeretne tekinteni azokat a videókkal, amelyek szintén ugyanazt a hashtaget használják.
Fontos: Ne használj 15-nél több hashtaget, mert ez esetben a YouTube figyelmen kívül fogja hagyni az összes hashtaget, és valószínű meg is jelöli a tartalmat a spamként.
Néhány alapvető YouTube hashtag tipp
- A videók címében és leírásában hiperhivatkozással ellátott hashtagek találhatók, így a követők bármelyikre kattintva más tartalmakat is találhatnak ugyanazokkal a hashtagekkel.
- Ha nem adsz meg hashtageket a címben, a leírás első három #hashtagja megjelenik a videód címe felett.
- Írd be a „#” karaktert és a kulcsszavat a YouTube keresősávjába, hogy megtaláld a népszerű címkéket. Láthatod, hogy az adott hashtaget mennyi videóban és mennyi csatornán használják.
LinkedIn hashtagek
A hashtagek optimális száma: 1-5.
A linkedIn bejegyzésekben bárhol megjelenítheted a hashtageket. (szövegben, szöveg végén csoportosítva és kommentben).
- Keress releváns hashtagek a platform keresősávja segítségével.
- Használd a bejegyzéskor felkínált hashtag javaslatokat a LinkedIntől.
Néhány lényeges LinkedIn hashtag tipp
- A LinkedIn egy professzionális platform. Ez a hashtagekre is igaz, így használd professzionálisan.
- Kövesd a hashtageket a LinkedIn-en, hogy megtekinthesd a legutóbbi bejegyzéseket, amelyek tartalmazzák az adott hashtaget.
Pinterest hashtagek
A hashtagek optimális száma: 2-5.
A Pinterest felületén használt hashtagek további lendületet adhatnak a tartalmadnak, így ha a Pinterestet üzleti célokra használod mindenképp tüntesd fel a leírásban a releváns hashtatokat, ráadásul ha mobiltelefonon keresztül töltesz fel új tartalmat, akkor javaslatokat is kapsz a hashtagek használatához. (úgy mint a LinkedIn esetén).
Néhány alapvető Pinterest hashtag tipp
- Gondolj a Pinterestre keresőmotorként. Használj specifikus és releváns kulcsszavakat tartalmazó hashtageket.
- Ne használj 20-nál több hashtaget a tartalmad leírásában.
TikTok hashtagek
A hashtagek optimális száma: 3-5.
A TikTokon a videók leírásában tudod elhelyezni a releváns hashtageket, a keresőben pedig megtekintheted a felkapott hashtageket és az azokat jelenleg használó videókat.
Néhány alapvető TikTok hashtag tipp
- Használj speciális és a felkapott hashtagek kombinációját.
- Hagyj helyet a feliratokban a hashtagek számára, hiszen mindössze 300 karaktert tudsz felhasználni a leíráshoz (hashtagekkel együtt).
Végezetül
Ha még nem használsz hashtageket a közösségi oldalakon, akkor itt, ideje elkezdeni a használatukat a bejegyzéseidben, hiszen annak ellenére, hogy először 2007-ben jelentek meg először, népszerűségük töretlen és mára már kulcsfontosságú szerepük van a márkaépítésben.
Legyen a social stratégia része a hashtagkutatás és a különféle közösségi platformokhoz igazított hashtag használat, mely segítségével egy téma köré csoportosíthatod tartalmaidat és így követőid és márkád után érdeklődök könnyen megtalálják a bejegyzéseidet.
Szeretnél még további hasznos tanácsokkal gazdagodni az online marketing világából? Látogass el Klikkmánia Tudástár oldalunkra, ahol letölthető dokumentumokkal és a korábbi webinárok felvételeivel segítünk abban, hogy vállalkozásod online megjelenése a legoptimálisabb legyen. Illetve csatlakozz SEOmánia Facebook csoportunkhoz, ahol 15+éves tapasztalattal rendelkező kollégáink segítenek eligazodni keresőmarketing témában.