Segíthetünk?

Blog

2021. április 28.

WordPress SEO útmutató – így készíts weboldalt

Jelen cikkünk keretei közt a WordPress teljeskörű bemutatására és használatára nincs lehetőségünk, ezért elsősorban a SEO vonatkozású témákat vesszük górcső alá. Megtudhatod, mire kell odafigyelned, hogy megfelelően SEO optimalizált legyen a WordPress oldalad, illetve milyen tippek és trükkök segíthetnek a keresési találati lista tetejére kerülni.

Mi a WordPress?

A WordPress a világ egyik (ha nem a) legnépszerűbb weboldal készítő szoftvere, CMS-e. A világ összes weboldalának 39.5%-a WordPress alapokon nyugszik. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy a CMS-t használó weboldalak közt ez az arány már 64,1%, máris értjük, hogy mire fel ez a nagy felhajtás a WP körül. Ráadásul, a második helyet a Shopify csak 3,2%-os aránnyal tudta megcsípni. Annak ellenére, hogy a Shopify e-kereskedelmi felhasználásra lett tervezve, a legnépszerűbb ecomm platform mégsem ők, hanem… igen, a WordPress!

A WordPress jellemzően a tapasztaltabb felhasználóknak nyújt kiváló segítséget a weboldaluk felépítésében és szerkesztésében. A kezdő honlap-tulajdonosok általában egy könnyebben kezelhető felülettel rendelkező szolgáltatót választanak (pl. Wix, Squarespace). Azonban érdemes rászánni az időt és az energiát a WordPress kiismerésére és megtanulására (remek videók érhetőek el a témában a Youtube kimeríthetetlen kínálatában). Egyrészről, mert közép- és hosszútávon meg fogjuk köszönni magunknak, hogy már az elejétől egy profi CMS-t választottunk, és nem kell később (amikor a weboldalunk kinövi a kezdő szintű CMS-ünket, és kénytelenek vagyunk profibb rendszerre váltani) weboldal migrálással bajlódnunk. Másrészről pedig fontos, hogy ha organikus csatornából is szeretnénk forgalmat szerezni, akkor minél hatékonyabban tudjuk SEO-optimalizálni a weboldalunkat. Erre a WordPress pedig kellő lehetőséget biztosít.

WordPress technikai SEO optimalizálása

Önmagában az a tény, hogy WordPress-ben készítettük el a honlapunkat még nem fog a SERP tetejére repíteni. Azonban a WP kiváló lehetőségeket kínál a szükséges SEO optimalizálási feladatok megvalósítására.

Nézzük meg először a technikai vonatkozású beállítási lehetőségeket.

1. Figyeljünk oda a sablon (theme) kiválasztására!

Legyen reszponzív!

Ha az az érv önmagában nem lenne elég, hogy évről évre egyre nagyobb arányban érkeznek a látogatások mobil mintsem asztali eszközről, akkor szólunk, hogy a Google 2021 március végétől minden weboldalra érvényesíti a mobile-first indexelést – vagyis, hogy a weboldal mobil verziójának teljesítménye és tartalma alapján indexeli be az oldalakat, és készíti el a találati listákat. A statista.com szerint a világ teljes weboldal forgalmának 50.81%-a történt mobil eszközről 2020 harmadik negyedévében – és ez az 50% körüli arány évek óta tartja magát. 

Mindezek mellett a perficient.com felmérése alapján, ahol a 2019-es és 2020-as év adatait hasonlították össze az látható, hogy mobil eszközről kétszer akkora forgalmat kapnak a weboldalak – mind az Egyesült Államokban, mind globálisan -, azonban a mobil eszközökön a visszafordulási arány is magasabb. Utóbbit legtöbbször rossz UX okozza: nem vagy csak nagyon lassan tölt be az oldal (hello Core Web Vitals és oldalsebesség!), illetve az oldal felépítése nem kedvez annak, hogy oldalon belül tudjuk tartani a felhasználót (nehezen használható mobil eszközön, nincs átlinkelés másik oldalra, stb.).

Kerüljük azokat a sablonokat, amik tele vannak olyan plugin-ekkel és harmadik féltől származó (third-party) scriptekkel, amiket nem használnánk

Minden plugin és script növeli a weboldal kódjának méretét. Ezáltal a weboldal aloldalainak mérete nagyobb lesz, ami lassítja az oldal betöltését.

Olvassuk el a sablon leírását, hogy milyen funkciókkal rendelkezik, illetve a sablon demóját egy weboldalsebességet mérő eszközben is lefuttathatjuk. Erre kiváló eszköz a PageSpeed Insight, de a GTmetrix a vizsgált oldal méretét is megmondja.

2. Válasszuk ki, hogy www.-s vagy www. nélküli domain-t akarunk-e használni

Azt talán nem kell magyarázni, hogy a Google a www.domain.hu és a domain.hu oldalakat két külön aloldalnak tekinti. A WordPress viszont automatikusan átirányít egyikről a másikra. Ez nem túl húsba vágó feladat akkor, ha új a weboldalunk: kiválasztjuk az egyik verziót, és ahhoz tartjuk magunkat.

Azonban, ha korábban előfordult, hogy mindkét protokollt használtuk, vagy ne adj’ ég a www.-s és a www. nélküli URL-en is betölt mindegyik vagy egyik-másik aloldal, akkor már komplexebb feladat előtt állunk. Ilyen esetben meg kell vizsgálni, hogy melyik domain-re mekkora forgalom érkezik, mekkora az adott oldal konverziós aránya, mennyi backlink mutat rá, stb. És nem csak az egyes aloldalakat vizsgáljuk ilyenkor! Hiszen nem tudjuk oldalanként meghatározni, hogy melyik protokollt kívánjuk alkalmazni. Ezek alapján meghatározható, hogy melyik domain verziót érdemes a továbbiakban használni.

A beállítást a ‘Beállítások’ menüponton belül a ‘Wordpress cím’ és ‘Honlap cím’ sorokon tudjuk elvégezni.

Ha már működő, tartalommal rendelkező oldalon módosítjuk az URL-t, felmerülhetnek hibák, ezért javasolt kézközelben tartani egy fejlesztőt erre az esetre.

3. Közvetlen hivatkozások beállítása

A ‘Beállítások’ menüponton belül a ‘Közvetlen hivatkozások’ almenüpont alatt tudjuk beállítani, hogy az aloldalaink és blog bejegyzéseink milyen URL séma szerint generálódjanak.

Ha nem szükséges dátumot megjeleníteni az URL-ben, akkor a ‘Bejegyzés címe’ opciót érdemes választani. Ezáltal a felhasználók az URL-re ránézve rögtön tudni fogják, hogy az oldal tartalma miről szól. Illetve az Ahrefs kutatása kimutatta, hogy összefüggés fedezhető fel az URL karakterhossza és a rangsorolási eredmény közt. Ennek tükrében érdemes minél rövidebben tartani az oldal URL-jeit.

Ezt is érdemes még a weboldal elkészítésének legelső fázisában beállítani. Ha később, egy már működő weboldal URL-jeinek struktúráját akarjuk megváltoztatni, meg lehet, de akkor körültekintően kell eljárni az átirányítások beállításánál.

4. Sitemap beállítása

Bár 2020 augusztusa óta már a WordPress is generál saját XML sitemap-et, azonban ennek tartalma nem módosítható rugalmasan. Így továbbra is az a legegyszerűbb megoldás, ha valamelyik plugin-t hívjuk segítségül. Erre elsősorban a Yoast SEO plugin-t javasoljuk.

Menjünk a “SEO » Keresésben való megjelenés” menübe, azon belül is a ‘Tartalom-típusok’, ‘Taxonómiák’ és ‘Archíváltak’ fülekre. Az ‘Archíváltak’ fülön szereplő elemeket érdemes kizárni az indexelésből, a ‘Taxonómiák’ fül elemei közül csak a ‘Kategóriák’ elemeket érdemes indexeltetni (bizonyos oldalak esetében azonban ez sem szükséges), a ‘Tartalom-típusok’ fül elemei közül azonban (oldal típusától függően) érdemes mindegyik tartalmi elemet indexelésre megjelölni.

Ha valamelyik aloldalt egyedileg akarjuk kizárni az indexelés alól, akkor a noindex címkét az oldal szerkesztési nézetében tudjuk rátenni, az oldal alján található dobozban:

Ha ezzel megvagyunk, már csak a Google Search Console-ba kell beküldeni a sitemap-et.

5. Oldalsebesség optimalizálása

Mivel a weboldal sebessége 2010 óta a Google által deklaráltan is egyike a rangsorolási faktoroknak, kiemelt figyelmet érdemes fordítani rá. A reszponzív sablonoknál már érintettük, hogy hogyan tudjuk biztosítani, hogy a kiválasztott sablon támogasson minket ebbéli erőfeszítéseinkben. Most nézzük meg, milyen további módon tudjuk javítani weboldalunk betöltési sebességét.

Az oldalsebességet alapvetően 4 fő dolog határozza meg:

  1. Cache

Ha már egyszer betöltöttünk egy weboldalt, abból pl. a böngésző le tud menteni magának egy “másolatot”, így legközelebb, amikor az oldalra navigálunk már nem kell a böngészőnek újra az egész oldalt betölteni, mintha sose látta volna. Elég csak ezt a “másolatot” elővenni, így gyorsabban tudja újra megjeleníteni a kívánt tartalmat. Megjegyezzük: ez leginkább a statikus tartalommal rendelkező oldalakon használható eredményesen, dinamikusan változó tartalmú oldalak esetében nem érdemes nagy mértékben cache-elni.

  1. Tömörítés

Egyre nagyobb felbontású és egyre nagyobb fájlméretű képek kerülnek feltöltésre az oldalakon. Mivel ezen képek az oldal design-jánal vagy tartalmának elengedhetetlen elemei, használatukból nem tudunk engedni. Azonban a nagy fájlméret hosszabb betöltési időt eredményez. Annak érdekében, hogy a képek méretéből (és így minőségéből se) kelljen sokat engedni, de az oldalsebességet se áldozzunk fel ennek kárára, érdemes tömöríteni ezen fájlokat. Természetesen ez nem csak a kép fájlokat érinti, minden további fájlra is érvényes.

  1. CDN

A tartalomelosztó hálózat, vagy CDN (Content Delivery Network) feladata, hogy optimalizálja a weboldal betöltési sebességét, akkor is ha egy fizikailag távoli gépről akarjuk azt betölteni. Fizikailag minél távolabbi pontról akarunk betölteni egy weboldalt (pl. Denver), aminek a kiszolgáló szervere egy adott lokációban található (pl. Budapest), annál nagyobb lesz a betöltési idő. Ezt a problémát hidalja át a CDN.

  1. Minimalizálás (minification)

Ha sok kódot tartalmaz a weboldal, az is negatívan befolyásolja a betöltési sebességet. Ezt a minimalizálással (minification) tudjuk orvosolni. Ennek során a jellemzően CSS és JavaScript fájlokban a minimalizáló kiveszi a felesleges részeket (megjegyzések, enterek, szóközök, sortörések).

Nézzük meg, mely plugin-ok tudnak segíteni a fenti feladatok ellátásban, és így az oldalsebességünk csökkentésében.

  1. W3 Total Cache

Ez a plugin az oldalak cache-elésében (Page Cache), a kicsinyítésben (Minify), a böngésző oldali cache-elésben (Browser cache) és a Content Delivery Network (CDN beállításában tud segítséget nyújtani. Minden oldalon egyedi beállítást érdemes alkalmazni. A jelen cikk terjedelmébe nem fér bele ennek részletezése. Javasoljuk a plugin-nal való bővebb megismerkedést, illetve fejlesztő segítésének igénybe vételét.

  1. Short Pixel

A Short Pixel a tömörítésben tud a segítségünkre lenni. A szerverre feltöltött képeket automatikusan tömöríti, így rengeteg byte-nyi betöltést megspórolva nekünk.

  1. Speed Booster Pack

A rengeteg beállítás közül a ‘lazy loading’-ot emelnénk ki. Ennek lényege, hogy a képek nem töltenek be az egész oldalon egyszerre, hanem mindig csak annyi, amennyit már megnéztünk az oldalból. Vagyis az oldal alján szereplő képeket csak akkor tölti be a böngésző, amikor legörgettünk hozzájuk.

WordPress on-site SEO optimalizálása

1. Blog posztok optimalizálása

A blog posztok optimalizálását 4 fő területre lehet felosztani.

  1. Cím

A cím (ami H1 címke szerepet is betölt a blog poszt oldalakon) elsődleges szerepe, hogy a keresési találati listán felkeltse a felhasználók figyelmét, és kattintásra bírja őket. Ezért olyan címet érdemes választani, ami csalogató, de nem kattintásvadász. 

Használjuk benne a fő kulcsszavunkat! A blogposzt megírása előtt érdemes egy gyors kulcsszókutatást végezni, hogy tudjuk, milyen szavakra és kifejezésekre keresnek a felhasználók pontosan. Azt, amelyik a legrelevánsabb számunkra és a legnagyobb keresési volumennel rendelkezik, helyezzük el a ‘Cím’-ben.

  1. URL

Alapértelmezetten a blog cikk teljes szövegét emeli be a WordPress az URL-be. Azonban lehetőségünk van ezt manuálisan lerövidíteni annak érdekében, hogy könnyebben átlátható legyen a felhasználók számára, és így gyorsabban megértsék, miről szól a blog cikk. Például: a /2021-top-21-legjobb-belteri-es-kulteri-vilagitasi-trendje-itthon-es-kulfoldon helyett /2021-legjobb-vilagitasi-trendje

  1. Szövegtörzs (Body)

A szöveg érdemi részének megírása közben az alábbi szempontokra fektessünk nagyobb hangsúlyt:

  • Heading címkék (H2, H3, H4 stb.) következetes használata. Ne feledjük, hogy a cím már betölti a H1 címke szerepét! Több H1 használata nem javasolt egy oldalon belül!
  • A cikk szempontjából fontos kulcsszavakat építsük be a szövegbe. Lehetőség szerint használjuk őket minél többször, de ne zsúfoljuk tele velük a szöveget a szükségesnél jobban. A szóismétlés elkerüléséhez alkalmazzuk a kulcsszavaink szinonímáit.
  • Helyezzünk el linkeket a szövegben! Ha külső forrásra hivatkozunk, helyezzünk el a forrásra mutató linket a szövegben! Az oldalunk belső linkeltségének támogatása érdekében keressük meg azt a (lehetőség szerint) 3-5 top aloldalt, ami kapcsolódik az új tartalmunkhoz, és linkeljünk rájuk (a régebbi írásokat is frissíthetjük egy-egy, az új írásokra mutató hivatkozással)
  • Ne feledkezzünk el arról, hogy képekkel és videókkal is tagoljuk a szöveget, illetve szemléltessük a bemutatott témát. A képek alt text-jét ne felejtsük el kitölteni, amiben megint csak használjuk a kulcsszavunkat! Az alt text több fronton is támogatja a weboldalunk SEO törekvéseit:
  1. Lehetőséget teremt arra, hogy a kép a Google Képkeresőben is rangsoroljon
  2. Vakok és gyengénlátok számára a weboldal tartalmát felolvasó alkalmazás a kép helyén az alt text-et olvassa fel
  3. Ha technikai hiba miatt a kép nem megjeleníthető, az alt text szövegét jeleníti meg a böngésző
  1. Meta elemek

A meta elemek optimalizálásához szükségünk lesz a Yoast SEO plugin-re. Ennek segítségével egyedi URL-t (Keresőbarát név), meta title-t (SEO cím) és meta leírást (Metaleírás) tudunk beállítani. A meta title (ahogy fentebb már említettük) a cikk címe lesz. Megadhatunk szabályt arra vonatkozólag, hogy hogyan generálódjon a title automatikusan – vagy a Yoast SEO plugin-nel egyedi meta title-t is írhatunk a cikkünknek. A blog cikk meta leírását alapértelmezetten a cikk lead-je (legelső bekezdése) adja. Azonban a plugin használatával lehetőségünk van rövidebb URL-t beállítani, ha a cikk címe nagyon hosszúra sikerült (ld. fentebb), illetve a meta leírás szövegét is egyénileg meghatározhatjuk.

2. Aloldalak optimalizálása

A statikus aloldalak optimalizálása során ugyanazokat az optimalizálási sarok köveket kell szem előtt tartani, amiket a blog posztok esetében fentebb bemutattunk.

Egyetlen kivételt az URL-ek képeznek. Alapesetben az alábbi struktúra szerint alakul mindkét oldaltípus URL struktúrája:

domain.hu/blog-cikk

domain.hu/aloldal

Azonban az aloldalak mappákba rendezhetőek:

domain.hu/mappa/aloldal

Például: klikkmania.hu/szolgaltatasaink/seo-keresooptimalizalas/

Ehhez semmi másra nincs szükség, mint az oldal szerkesztési nézetében beállítani a ‘Szülő oldal’-t (Parent page).

3. Belső linkeltség javítása

A belső linkeltség nem csak a látogatókat tartja oldalon belül, de a Google-nek is segít az oldal könnyebb feltérképezése mellett abban is, hogy megértse és átlássa, hogy mely oldalak kapcsolódnak össze logikailag.

Nézzük, milyen megoldási lehetőségeink vannak erre:

  • Link a szövegtörzsből

Ahogy fent már említettük, az oldal szövegéből linkelhetünk más, a témához kapcsolódó aloldalakra. 

  • “Kapcsolódó/Népszerű cikkek” box

Az oldal (jellemzően) alján helyezzünk el egy dobozt, amiben 3-6 kapcsolódó, népszerű vagy legújabb cikket ajánlunk a felhasználónak további elolvasásra. Itt is érdemes odafigyelni, hogy lehetőség szerint témájában és logikájában kapcsolódó cikkek legyenek. A cikkeket kiválaszthatjuk az alapján, hogy melyek azok, amelyek már most népszerűek, vagy melyek azok, amik rangsorolását erősíteni akarjuk.

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Világ életemben digitális területen dolgoztam. A zeneipar, az online média és a webfejlesztések után, 2020 tavaszán csatlakoztam a Klikkmánia SEO csapathoz. Fontosnak tartom, hogy az ügyfelek érthető, gyakorlatias tanácsokkal tudják javítani rangsorolási eredményeiket.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vegye fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseire legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérjen ingyenes konzultációs időpontot!