Vajon a technikai keresőoptimalizálás, vagy az on-site tartalomfejlesztés képvisel nagyobb értéket? Létezik-e fontossági sorrend, ami a weboldalak tartalomfejlesztését, valamint informatikai hátterük és linkprofiljuk optimalizálását illeti?
Blogunk követői felfigyelhettek rá, hogy az utóbbi időben “digitális mérlegünk” nyelve a keresőoptimalizálás technikai oldala felé billent el. Erre talán a szervernaplók elemzése a legfeltűnőbb példa, ám a strukturált adatok hozzáadása javarészt szintén informatikai vonatkozású feladat.
Hogy a SEO tartalmi, avagy on-site oldalához is újra közelebb kerülhessünk, itt az idő a jó öreg szállóigével élni: Content is king. Az 1996 óta sokat idézett gondolattal Bill Gates a web (és az akkoriban még gyerekcipőben járó online marketing) jövőjét is precízen megjósolta – az erős tartalom ma már nem csak a SEO, hanem az online márkaépítés egyik bástyája is.
Egyedül nem megy
A weboldal technikai előkészítése és karbantartása, habár alapvető a továbblépés szempontjából, önmagában nem fog a konkurensénél több látogatót bevonzani. Körültekintő technikai SEO-val (és okos linképítéssel) elkerülhetőek a büntetések, egészséges indexelésre számíthatunk, ám ahogy a Kissmetrics cikkje is szellemesen rátapint: a mi 301-es átirányításunk nem lehet jobb, vagy más, mint a konkurencia 301-es átirányítása. Nincs olyan, hogy “versenyképes” vagy “ötletes” 301-es, vagy az „Év 301-ese”.
A tartalmunkat fogyasztók viszont díjazni fogják egyedi kreativitásunkat, a piacunkon való valódi jártasságunkat. Az információtúltengés korában élünk, ám ez épp a minőségnek kedvez. Manapság már érvényesülhet az, hogy a jó tartalom egyaránt jár a látogatók és a keresőrobotok kedvében. Ám mivel az algoritmusokat egyre nehezebb elavult on-site SEO technikákkal, például kulcsszóhalmozott szövegekkel rászedni, a tartalom minőségébe időt és energiát fektetni fontosabb, mint valaha.
Visszatérve ez eredeti kérdésfeltevéshez, a keresőoptimalizálással járó feladatok egyenrangúságát az alábbi ábra jól illusztrálja. (A linképítés lehet, hogy megérdemelne egy saját, harmadik halmazt, már csak a terület összetettsége miatt is.)
Intelligens content alatt érthetjük például az átgondolt, reklámszerű meta adatokat, a headingek tudatos strukturálását és szövegezését, és a belső linkek kulcsszavasítását. A technikai és on-site SEO számos közös pontját jól példázza, hogy az oldalsebesség javulása gyakran a képek optimalizálását kívánja meg, és így tovább.
Valójában 2017-ben nem érthetünk mást keresőoptimalizálás alatt, mint a két terület eszközeit egyenrangúként kezelni, és azokat az organikus pozíció-, valamint forgalomnövelés céljából “hadba állítani”.
A keresőoptimalizálás kiterjesztése
Sőt, a professzionális SEO nem állhat meg a forgalomnövelésnél (hiszen azt ideig-óráig akár rossz minőségű katalóguslinkekkel is biztosítani lehet). Tágabb értelemben azt is a támogatnia kell, hogy a keresőből érkező látogató minél több időt töltsön a webhelyen, minél több oldalt látogasson meg, azaz tartalmat fogyasszon – és ha nem is konvertál azonnal, jó benyomást szerezzen rólunk az egyik legfontosabb kommunikációs csatornánkon.
És ez az, ahol az on-site tartalom újra képbe jön.
Érdemes a webhelyünkre egy pillanatig print lapként tekinteni és a következő gondolatkísérletekkel eljátszani. Közepesen érdeklődő olvasóként, a címlap (keresési megjelenés) alapján belelapoznék ebbe a magazinba? Megfogna-e a vezércikk (céloldal) hangneme, mondanivalója, információtartalma (annyira, hogy 2 másodperc után ne zárjam-e a munkamenetet), mindezek alapján pedig szeretnék-e további tartalmat fogyasztani (kategóriaoldalak, termékoldalak, blogcikkek…)? Mennyit, milyen eredménnyel?
Nem lehet eléggé hangsúlyozni: azért a tartalomért, ami tud újat, szórakoztatóan mondani, és valódi megoldásokat nyújtani, nem csak a kereső, hanem látogatóink is hálásak lesznek.
Tartsd fenn és uralkodj
Végül érdemes megemlíteni, hogy legyen szó technikairól vagy onsite-ról, a keresőoptimalizálás esetében ciklikus folyamatokról van szó, hiszen a weboldal fenntartása közben bármely szakasz újra és újra előtérbe kerülhet.
Egy oldalmigráció során például az átirányítások válnak kiemelten fontossá, míg új termék bevezetésénél a tartalom bővítése mellett például egy ismételt kulcsszókutatás sem árthat. A befolyásoló tényezők közül tehát az offline és online marketingtevékenységek alakulását se felejtsük ki.
Hierarchia helyett együttműködés
Az optimalizálás területei között hierarchiát megállapítani összességében nemcsak, hogy lehetetlen, de felesleges is. A weboldal megtervezésétől kezdve, a konverzióra optimalizáláson keresztül, a forgalmi elemzésekig, a technikai és tartalmi SEO rengeteg ponton összeér – a céljaikról már nem is beszélve.
Útravaló: érdemes tehát a weboldal technikai hátországát folyamatosan karbantartani, de közben ne feledkezzünk meg hús-vér, információra, megoldásokra és szórakozásra vágyó felhasználóinkról sem. Cserébe ők sem fognak elfeledkezni rólunk.
A cikket a Search Engine Land bejegyzése inspirálta.