Egy, a magyar online színtéren egyelőre kevésbé kihasznált lehetőséget mutatunk be, mellyel egyszerre járhatunk mind a keresőrobot, mind felhasználóink kedvében. Szemfüles online kereskedők vagy netezők már felfigyelhettek az egyes keresési találatok extra információtartalmára, az ún. rich megjelenésre, melynek feltétele a strukturált adatok hozzáadása.
Olyan óriási portálok, mint az Ebay, vagy épp az IMDB, már használják a lehetőséget, de hazai példákat is találunk. Vegyünk például egy Szeged-Budapest közötti közösségi utat:
Itt a bővítmény maga egy három elemből álló lista, mely a legközelebbi indulásokat részletezi. Egy másik klasszikus példa a Schema használatára a receptoldalak felcímkézése: figyeljük meg, mennyire részletgazdag találatot ad a Nosalty az “uborkasaláta recept” lekérdezésre.
A strukturált adatok marketing szempontból
Milyen esetekben ajánlott élni a lehetőséggel? Például ha magas vásárlói értékeléseiddel csábítanád át a konkurenciától a látogatót, vagy épp előre jelezni szeretnéd a termékek árfekvését, vagy a raktárkészlet alakulását. A strukturált adatok a hagyományos meta title és description párosát kibővítve, az információ egészen elképesztő változatosságát tudják biztosítani. Ezzel nem csak a felhasználók nyernek, hanem az üzlet is: a kereső találati listájánák felületéből egy nagyobb szeletet kihasítva és egyben figyelemfelkeltőbb formában tűnhetsz fel a konkurenciák találatai között.
Létezik még egy, talán kevésbé hangsúlyozott előnye. Online marketing berkekben szinte alapigazság, hogy a SEO eredmények beéréséhez hosszabb idő – egyes esetekben több hónap – is szükséges lehet. Ám a mikroformátumokkal anélkül érhetünk el CTR növekedést, hogy mi trónolnánk a keresési lista élén. Az eszköz ugyanis nem „kivételezik” az első helyezettel. Ha előkészítése megfelel a Google irányelveinek, a rich snippettel bővített megjelenés előnyeit, a beindexelést követően, akkor is élvezhetjük, ha a weboldal egyébként alacsonyabb helyezésen jelenik meg.
A marketing szempontú előnyök tehát világosak: most térjünk át az eszköz tényleges megvalósítására.
Oké, strukturálni szeretném a forrásomat, de mit kell tennem?
A strukturált adatok adatbázisának lelőhelye a schema.org. A megfelelő Schema könyvtár típusának kiválasztásához két szempontot kell figyelembe venni: az üzleti célokat, illetve a közönség jellegzetességeit. Elterjedtek például a helyi vállalkozásokhoz tartozó jelölések: segítségükkel az éttermekhez, hotelekhez, vagy épp könyvesboltokhoz képeket, nyitvatartási időt vagy az elfogadott fizetési módokat csatolhatunk, hogy csak a legkézenfekvőbbeket említsük.
Webáruházak szempontjából hasonló szerepet tölthet be az adatok Product típusa, melynél a vásárlói értékelések megjelenítése az egyik legjellegzetesebb elem.
A strukturált adatok beillesztésére három mód áll rendelkezésre: a microdata alkalmazása (HTML alapú), az RDFa (a HMTL5 kiterjesztése), valamint a JSON-LD (melyhez a Google Tag Manager “bevonása” szükséges).
A microdata implementációja a Google Structured Data Markup Helper segítségével akár fejlesztő bevonása nélkül is megvalósítható. Hogy az implementáció helyesen ment-e végbe, annak ellenőrzésére a Google Search Console eszköze, a Structured Data Tool lesz segítségünkre.
Trükk: ha kíváncsiak lennénk, mi áll versenytársaink vonzó keresési megjelenésének hátterében, csak dobjuk be a találat URL-jét a toolba – az ugyanis nem csak saját forráskódunk vizsgálatára alkalmas.
A bevezetőben említett Oszkár telekocsihoz visszatérve, ők például a schema.org Event típusát veszik igénybe (microdata formátumban).
Érdekes, hogy az ár (“price”) nem tűnt fel a bejegyzés legelső ábráján. A Structured Data Tool azt jelzi, hogy bár az utazás díjának feltüntetése valóban cél volt, annak implementálását nem egészen tökéletesen hajthatták végre. (Közvetlenül ugyanis nem, csak az Offers nevű Property-be ágyazva lehetséges eseményekhez árat rögzíteni.)
A szemantikus web korszakában
A legvégére, érdekességként hagytuk a téma elméleti vonatkozásait. A strukturált adat létrehozása arra a folyamatra vonatkozik, hogy adatokhoz olyan, a kereső és a számítógépek által felismert értékeket, kódrészletet csatolunk, mely képes kategorizálni a weboldal tartalmát.
A Schema jelölőnyelv szókincsét a négy keresőóriás, a Google, a Bing, a Yahoo és az orosz Yandex tartja fenn, illetve ismeri fel. A szemantikus kategóriák segítenek a keresőknek megtalálni a felhasználói szándéknak leginkább megfelelő találatokat. Összességében a címkézéssel mi magunk is a web fejlődését segítjük elő: a robotok és a számítógépek számára érthetőbbé és intelligensebben feldolgozhatóbbá tesszük a tartalmakat.
A strukturált adatok kialakulásának megágyazó környezet a következő ábrán figyelhető meg: látható, miként vált a web egyre intelligensebbé az előző évtizedek során.
Már alkalmazod, de valamiért nem működik?
Ha már hozzáadtad a strukturált adatokat az oldaladhoz, azok mégsem az elvárt módon jelennek meg, a hibakereséshez és javításhoz a Search Engine Journal útmutatását ajánljuk.
A cikk a Search Engine Journal hasonló témájú bejegyzései alapján készült.