Mi a lokális SEO? Miben más, mint az “átlagos” SEO?
Releváns-e számodra a lokális SEO? Hadd kérdezzek vissza. Rendelkezel fizikai üzlettel vagy irodával? Az ügyfeleidet csak egy bizonyos városban vagy régióban szolgálod ki? Ha bármelyik kérdésre igen a válaszod, akkor a helyi keresőoptimalizálás kulcsfontosságú az organikus forgalmad szempontjából. Most induló lokális SEO cikksorozatunk első része bemutatja, hogy mi a helyi keresőoptimalizálás, és hogy miért van rá szükséged.
A Google eltérő algoritmust használ annak megfelelően hogy tradicionális, vagy lokális keresés történik-e. Ha megadjuk, hogy melyik városra szűkítve érdekel minket a keresésünk tárgya, vagy csak simán “a közelben” meghatározással látjuk el a keresési kifejezésünket, a Google automatikusan képes ezt beazonosítani, és ennek megfelelően az egyik vagy másik algoritmusát használja a keresési eredmények listájának összeállításához.
Ebben a cikksorozatban azzal fogunk foglalkozni, hogy amennyiben a lokális keresési algoritmus bírálja el, hogy bekerüljünk-e a local pack-be vagy sem, abban az esetben hogyan tudjuk maximalizálni az esélyünket arra, hogy első helyen rangsoroljunk.
Hogyan találkozhatunk a lokális SEO-val a mindennapokban?
Amikor beírunk a Google keresőbe egy keresés kifejezést, ami tartalmazza a városunk nevét vagy “a közelben” kifejezést (pl. “virágüzlet szeged” vagy “cukrászda a közelben”), akkor a Google egy térképes nézetet fog a megszokott találati lista elejére beilleszteni. (Megjegyezzük, hogy bizonyos keresési kifejezések esetében nem szükséges a lokáció megjelölése, mert a keresési kifejezés mögötti keresési szándék alapján is lokális SEO-ként kezeli a Google a keresést. Például: “pizza házhozszállítás”)
Ha például a Keleti pályaudvar mellett rákeresünk arra, hogy “pékség a közelben”, akkor az alábbi találati listát fogjuk kapni:
A local pack 3 találati eredményt jelenít meg. A további találatok listáját a ‘További helyek’ gombra kattintva tudjuk megtekinteni, vagy ha belépünk a térképes nézetbe.
A fenti keresést mobiltelefonról, a Google app-ból indítottam. Viszont az alábbi képen látható, hogy lokális keresést nem csak a Google app-ból, de Google Asszisztensből és a Google Térképből is lehet indítani – a desktopos keresés mellett. A desktopról indított keresések számát azonban már évek óta felülmúlták a mobilról indított keresések száma!
A helyi keresőoptimalizálás rendkívül lokáció-érzékeny, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a keresést indító felhasználó tartózkodási helye nagymértékben befolyásolja a találati eredmények listáját. Természetesen vannak más, a rangsorolást befolyásoló tényezők is, de a felhasználó és a vállalkozások szempontjából a földrajzi közelség alapján történő rangsorolás a legérzékletesebb.
Miért fontos a helyi keresőoptimalizálás?
2018-ban hozott le a Hubspot egy listát az egyes felmérések összesítéséről atekintetben, hogy hogyan néznek ki jelenleg az online keresési és (online vagy fizikai) vásárlási szokásaink. Ezek közül a legfontosabbak:
- A mobil eszközről indított lokális keresések 78%-a fizikai vásárlással zárul!
- A Google keresések 46%-a lokális keresés
- A felhasználók 92%-a a lokális keresési eredmények első oldaláról választ
A Google saját, 2019-ben végzett felmérése alapján a jelenlegi online keresési és (offline) vásárlási szokások az alábbiak szerint alakultak:
- az elmúlt egy hétben üzletben vásárló amerikaiak 83%-a használt online keresést mielőtt meglátogatta volna az üzletet
- a vásárlók világszerte 45% arányban az online vásárolt terméket személyesen veszik át az üzletben
- A mobilról indított “[üzlet] nyitva a közelemben” (például “kávézó nyitva a közelemben”) típusú keresések az elmúlt 2 évben 250%-kal nőttek
Az advancedwebranking.com adatai alapján 2020 júniusában az USA-ban a local pack-ben az átkattintási arányok az alábbiak szerint alakultak:
- 1. pozíció: 38.4%
- 2. pozíció: 9.16%
- 3. pozíció: 5.52%
A fenti adatokból kitűnik, hogy a lokális keresést indító felhasználókban magas a vásárlási szándék. Önmagában a local pack Top3-jába bekerülni sem egyszerű, de a CTR arányok alapján látható, hogy azzal lehet az esélyünket maximalizálni arra, hogy a felhasználó nálunk vásároljon, ha az 1. helyen rangsorolunk a listában.
Mikor van rá szükségem?
Ha a vállalkozás rendelkezik üzlettel vagy irodával, illetve egy adott régióban szolgáltat az ügyfeleinek, akkor a weboldal optimalizálása során a helyi keresőoptimalizálás stratégiáit kell figyelembe venni. A lokális SEO segítségével optimalizálni tudjuk a weboldalunkat, hogy csak egy bizonyos földrajzi régió vonatkozásában jelenjen meg a keresési eredmények között.
A helyi keresőoptimalizálás alkalmazását indokolja az is, ha rákeresel néhány, a weboldalad szempontjából releváns kulcsszóra, és ha a keresési kifejezések bármelyikére a találati lista tetején a Google térképes nézetben (local pack / map pack) szemlélteti a környéken megtalálható potenciális találatokat (vagyis a konkurenseidet), akkor biztosan szükséges, hogy lokális SEO szempontok alapján optimalizáld a honlapodat!
Tradicionális SEO vs Lokális SEO
Most, hogy már kezdjük érteni, hogy mire is megy ki a helyi keresőoptimalizálás, mikor és miért érdemes használni, nézzük meg, hogy miben is tér el attól, amit eddig csak “SEO”-nak neveztünk.
A tradicionális SEO és lokális SEO közti különbséget az alábbi módon lehet összefoglalni.
Tradicionális SEO: a weboldal on-site és off-site elemeinek optimalizálás annak érdekében, hogy egy adott keresési kifejezésre rangsoroljon
Lokális SEO: a weboldal on-site és off-site elemeinek optimalizálás annak érdekében, hogy egy bizonyos földrajzi régióban rangsoroljon
Lokális SEO esetén a tradicionális SEO-hoz képest más fő rangsorolási faktorok jutnak szerephez, mint pl:
- Fizikai cím: a vállalkozás rendelkezzen fizikai üzlettel/irodával a városban vagy régióban, amire optimalizálni szeretne
- Közelség: nem az elsődleges rangsorolási tényező, de elég releváns ahhoz, hogy két, egymástól néhány utcányi távolságra indított keresésre eltérő találati listát adjon vissza a Google
Ha helyi keresőoptimalizálás stratégiát kell alkalmaznod a honlapodra, azzal nem spórolod meg egyik, a “hagyományos SEO”-ból ismert elemet sem! Azokkal tudod kialakítani a stabil alapokat, amikre már rá lehet építeni egy sikeres lokális keresőoptimalizálást.
Lokális SEO a versenyelőnyért
“Értem, de ezzel hogyan fogom magam mögé utasítani a versenytársaimat, és hogyan fogom az organikus forgalmamat növelni?”
A rossz hír: senki nem tudja, hogy pontosan hogyan működik a Google algoritmusa. Egyik algoritmusról sem tudjuk. Leszámítva persze a Google mérnökeit…
Akkor viszont honnan tudjuk, hogy hogyan kell optimalizálni a weboldalt?
A jó hír: Minden évben több szolgáltató és ügynökség is közzé tesz egy listát arról, hogy milyen paraméterek mentén érdemes a helyi keresőoptimalizálást elvégezni. Kiindulási alapnak tökéletes, de persze érdemes nyitott szemmel és józan ésszel járni, mert nem feltétlenül lesz minden praktika érvényes minden piaci szereplőre. Az évek és a rutin sokat tud segíteni, hogy eldöntsük, milyen szcenárió esetén pontosan milyen hangsúlyú stratégiát kell alkalmazni. Természetesen azért vannak közös pontok, amiket a nemzetközi SEO szakmában rendszeresen, a tapasztalatokról végzett felmérések eredményei alapján állítottak össze.
Faktorok, amik hatással vannak a lokális SEO-ra:
- Google Cégem: releváns kategória legyen kiválasztva, helyesen szerepeljen a NAP, növeljük az értékelések számát és minőségét, illetve használhatjuk a posztolási és Q&A funkciókat is
- Linkek: a hivatkozó oldalnál fontosabb, hogy lokális legyen mintsem, hogy jó minőségi mutatókkal rendelkezzen
- Értékelések: a Google Cégem felületen és más felületeken is az értékelések számának és minőségének növelése
- On-page SEO: a lokális kulcsszavak használatának optimalizálása
- NAP említések (Citation): a cégnév, cím és telefonszám minden felületen következetesen, azonos formátumban legyen használva
- Viselkedési faktorok (check-in, CTR, visszafordulási arány stb.): a keresési eredmények oldalról magas legyen a CTR, de alacsony a visszafordulási arány
- Perszonalizálás: az adott eszköz korábbi keresési előzményei hatással vannak a keresési eredményekre
- Közösségi média: a közösségi oldalakon a posztjaink mérőszámai (megosztás, lájk, elérés)
A fentiek közül a ‘Perszonalizálás’ és a ‘Közösségi média’ faktorok rendelkeznek a legkisebb súllyal, és ez idővel várhatóan még tovább fog csökkenni.
A fenti listában felsoroltuk, hogy milyen rangsorolási tényezők alapján dönti el a Google, hogy bekerülünk-e a local pack-be. Azért, hogy lássuk, ezeket milyen konkrét tevékenységekre tudjuk lefordítani, alább felsorolunk pár fontosabb optmializálási lehetőséget.
- NAP (Name, Address, Phone number) vagyis a cégnév, cím és telefonszám formátumának következetes használata. Míg mi emberek képesek vagyunk az eltérő cím formátumokat beazonosítani és értelmezni, és eltérő formátumú azonos címeket azonosnak tekinteni, addig a Google-nek ebben segítségre van szüksége. Helyi keresőoptimalizálás esetén kiemelten fontos, hogy minden(!) platformon (legyen az a honlap footere, a honlap Kontakt oldala, a Facebook profil, a Google Cégem profil, vagy valamely gyűjtőoldalon létrehozott profil, stb.) azonos formátumban (gyakorlatilag karakterre pontosan) használjuk a cégnevet, a címet és a telefonszámot. Mindegy, hogy milyen használandó, ‘eredeti’ formátumot választunk, a lényeg, hogy azt mindig következetesen(!) alkalmazzuk! Bár a tradicionális SEO-ban erre nem szükséges ekkora figyelmet fordítani (habár professzionálisabb hozzáállást sugall), a helyi keresőoptimalizálásban megnő a jelentősége. Ezzel tudjuk segíteni a Google-t, hogy minden, a cégünkre történő hivatkozást (citation) be tudjon azonosítani, és hozzánk tudja kötni.
Választott, eredeti formátum | Nem jó! | Nem jó! |
Törp Papa Kft. | TörpPapa Kft. | Törp Papa Szolgáltató Kft. |
1981 Törpfalva, Hupikék utca 9. | 1981 Törpfalva, Hupikék u. 9. | 1981 Tf., Hupikék utca 9. |
06 19 811 989 | 06-19/811-989 | +36-19/811-989 |
- A blog oldaladon ne csak a saját termékedet/szolgáltatásodat reklámozd! “Sima” SEO-ban is erősen javasoljuk a blog aktív és tudatos használatát, hogy bizonyos kulcsszavakra jobb rangsorolást tudjon elérni a honlap. Helyi keresőoptimalizálásban viszont kiváló eszköz a blog arra, hogy a Google felé még következetesebben kommunikáljuk, hogy mi az adott településen/régióban bírunk relevanciával. Írj a célközönséged érdeklődésébe tartozó helyi vagy környéki vonatkozású témákról. Például ha nyelvi táborokat szervezel, akkor írj az anyaország kultúrájáról, vagy arról, hogy milyen közös programotok volt egy másik helyi szolgáltatóval.
- Google Cégem optimalizálása. A Google Cégem esetében ugyanúgy érvényes a következetes NAP használata, de kiemelt jelentőséggel bír a megfelelő kategória beállítása (a számunkra legrelevánsabbat válasszuk ki!), valamint az értékelések számának és minőségének növelése. Vélemények írására nyugodtan buzdítsuk az ügyfeleinket, és ne felejtsünk el rájuk válaszolni! A Google azt is figyelembe veszi, hogy a Google Cégem-en hagyott értékelésekre mekkora lendülettel válaszolunk – legyen a vélemény pozitív vagy negatív! A negatív véleményekkel kapcsolatban például kérjünk további információt a probléma mibenlétének meghatározásához, a pozitív véleményeket pedig köszönjük meg. Így a Google látja, hogy jó gazdaként aktívan gondozzuk ezt a felületünket is, és itt is aktív kapcsolatot tartunk fenn az ügyfeleinkkel – ezt pedig a rangsorolásnál is számításba fogja venni. Emellett a Google Cégem posztolás és Q&A funkcióját is használhatjuk az ügyfeleink tájékoztatására.
- Helyezz UTM paramétert a Google My Business linkekre, hogy direkt forgalom helyett a Google Analytics az organikus forgalomba számítsa be: ?UTM_source=GMB_listing&UTM_medium=organic Paraméter nélkül a Google Cégem felületekről érkező forgalom a direkt forgalomhoz számolódik, ami így torzítja a mérési adatokat.
- Szerezz a többi helyi szervezettől az oldaladra mutató linket! “Együtt erősebbek vagytok mint külön! Támogassátok egymást, csináljatok egymásnak ingyen reklámot!” Tradicionális SEO esetén az oldalra mutató linkek mennyisége mellett a minőségük is legalább annyira fontos. Nem úgy a lokális SEO-ban! A Google azt preferálja, ha helyi érdekeltségű weboldalakról (pl. művelődési ház, önkormányzat) mutat link a vállalkozásunk weboldalára. Még akkor is, ha gyenge minőségi mutatókkal (pl. Domain Authority) rendelkezik a hivatkozó oldal. Ráadásul ez esetben még a ‘nofollow’ linkek is számítanak! Helyi keresőoptimalizálásban sokkal fontosabb önmagában a tény, hogy lokális partner oldala mutat ránk, mintsem hogy milyen minőségű az oldal, ami ránk mutat!
- Ne csak az üzleted közvetlen környezetére optimalizálj, hanem a szomszédos régióra is. A vállalkozás jellegének megfelelően át lehet lépni a városhatárt, és akár egy regionális optimalizálást is lehet alkalmazni. A helyi keresőoptimalizálásnak nem kell a településed szűken értelmezett területére korlátozódnia. Mérd fel, hogy a településeden kívül is bír-e relevanciával a szolgáltatásod, ha igen, akkor nyugodtan optimalizálj arra az adott területre/régióra.
- Maximumra tolt mobil optimalizálás. Ahogy fentebb látható volt, a lokális keresések legnagyobb részt mobil eszközökről történnek. Így a lokális keresőoptimalizálásban hatványozottan nagy hangsúlyt kap a mobil eszközökkel kapcsolatos optimalizáció: betöltési sebesség, mobilbarát jelleg, stb.
Ugyanazok a faktorok határozzák meg, hogy bekerülünk-e a local pack-be vagy a lokális, organikus keresési eredmények listába – azonban a faktorok nem ugyanakkora súllyal esnek latba a két esetben! Az eltérő súlyozást az alábbi képen lehet összehasonlítani:
Folytatjuk…
Ez a cikk egy átfogó cikksorozat első része. Megpróbáltunk egy rövid, de átfogó képet adni, hogy mi a lokális SEO, miben különbözik a tradicionális SEO-tól, és hogyan tudjuk előnyünkre fordítani ezt. A sorozat következő részeiben sorra vesszük:
Lokális SEO – technikai oldalról nézve
Lokális SEO: így alkoss releváns tartalmat a célközönségednek
Local SEO: Hogyan optimalizáljuk a Google Cégem profilt?
Így szerezz végtelen sok Google Cégem értékelést!
Lokális linképítés – a helyi vállalkozások csodafegyvere