Lokális linképítés – a helyi vállalkozások csodafegyvere
A linképítés, backlinkhálózatuk gyarapítása egy jól ismert, gyakori SEO-praktika. Helyi vállalkozásként azonban érdemes a hétköznapi linképítéstől eltérő taktikát választani. A lokális linképítés igazi csodafegyver lehet, ha követjük az irányelveit, és képesek vagyunk helyi weboldalaktól linkeket kicsikarni. Ez utóbbi néhány egyszerű trükkel könnyebben mehet, mint gondolnánk.
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás témakörén belül gyakran találkozhatunk a lokális SEO kifejezéssel. A keresőmotorok egyre nagyobb és nagyobb hangsúlyt fektetnek a helyi tartalmakra, weboldalakra, szolgáltatásokra. Nem véletlenül, hiszen ha valamire felhasználóként szükségünk van, azt a legjobb helyben, vagy a lehető legközelebb megkapni.
Ha Budapesten ennénk pizzát, nem vagyunk kíváncsiak a los angeles-i pizzériákra, de még a debreceniekre sem, így a “pizzéria”, vagy “étterem” szóra rákeresve helyi tartalmak, szolgáltatók, pizzériák ugranak fel a találati listában. Így segíti a lokális SEO a felhasználókat, ehhez kell a vendéglőknek, weboldalaknak, tágabban véve szolgáltatóknak, online jelenléttel bíró vállalkozásoknak alkalmazkodniuk. A lokális SEO jelentésével és a hozzá kapcsolódó általános tudnivalókkal bővebben sorozatunk korábbi cikkében foglalkoztunk.
Mi az a lokális linképítés?
A fent taglalt, lokális SEO és hagyományos SEO közti különbségekből fakadóan a lokális linképítési stratégiák is eltérnek a hétköznapiaktól. Lokális linképítéskor két igazán fontos hozzávalója van egy számunkra megfelelő backlinknek: 1) mint általában, mutasson a weboldalunkra; és 2) legyen közös, helyi célközönségünk azzal a domainnel, ahonnan a link származik. A rutinosabb linképítők most talán felkiáltanak: de hát mi a helyzet a linken keresztül ránk mutató weboldal backlinkhálózatával, általános hitelességével, és az ezeket mérő különböző mérőszámokkal?
Természetesen, mint a hagyományos linképítésnél, úgy a lokális linképítésnél sem elhanyagolható tényezők ezek. Mivel viszont mégis a helyi közönségnek kell megfelelnünk, a közös célközönség, a ránk mutató weboldal lokális mivolta sokkal fontosabb, mint a backlinkhálózata. Olyannyira, hogy helyi vállalkozásként egyesek szerint az igazán jelentős eredmények eléréséhez célravezetőbb egy kevesebb linkkel rendelkező, kisebb helyi weboldal linkjét megszereznünk, mint mondjuk egy nagy, országos, vagy nemzetközi híroldalét, legyen az akár a 24.hu, az Index, vagy a The Guardian.
Szintén érdekes, hogy már az is növelheti a hitelességünket a Google szemében, ha más helyi oldalak egyszerűen csak megemlítik a brandünk, márkánk, vagy vállalkozásunk nevét, akár anélkül, hogy egyáltalán linkelnének ránk. Persze ennél valamelyest hangsúlyosabb üzenet a keresőmotorok felé, ha linkeket is tudunk szerezni az ilyen weboldalaktól, így érdemes erre törekedni.
Van ennek értelme?
Mennyire fontos egy lokális kisvállalkozás életében a linképítés? Hiszen egy vállalkozás népszerűsítése hatalmas erőforrásokat igényel, így az online marketing terén is fontos a lehető leghatékonyabban priorizálni a feladatokat.
Egy kutatás szerint a helyi vállalkozásoknak dolgozó SEO menedzserek 84%-a szerint a lokális linképítés rendkívüli fontossággal bír, további 5%-uk szerint pedig egyenesen a legfontosabb minden SEO teendő közül. Arra a kérdésre, hogy “Mennyire hatékony a lokális linképítés a helyi vállalkozások találati listában elért pozíciójának javításában?” a szakértők 63%-a a “nagyon hatékony”, 37%-a a “viszonylag hatékony” választ adta. Tehát nem volt olyan válaszadó, aki szerint ne lenne hatékony megoldás a lokális linképítés.
A válaszadók egy része kiemelte, amiről már fentebb is írtunk: nem elég “vaktában”, országosan vagy nemzetközileg ismert, széles backlink hálózattal rendelkező portálokra kihelyeztetnünk a linkjeinket. Helyi vállalkozások esetén a lokális linkek megszerzése a fő feladatunk. A kérdés, hogy ezt hogyan is érhetjük el.
Milyen stratégiával gyűjthetünk lokális linkeket?
Persze a “helyi linkek” kifejezés is egy viszonylag tág fogalom. Hiszen annyiféle lokális weboldal létezik, honnan kellene tudnunk, hogy közülük melyik a legmegfelelőbb a számunkra a linképítés tekintetében?
A lokális SEO szakértői között egyetértés van abban, hogy a helyi híroldalak, vagy más, helyi közösségek életével foglalkozó weboldalak általában minőségi felületet jelentenek a linkjeink megjelentetésére. A cél nem szimplán az, hogy linkeket szerezzünk, hiszen végső soron egy helyi brand megteremtésén munkálkodunk. A mennyiség helyett pedig érdemes a minőségre helyeznünk a hangsúlyt: egyesek szerint egyetlen hiteles helyi link akár 50 kevésbé releváns, nem helyi linknél is többet érhet.
De milyen stratégiával szerezhetünk ennyire nagyszerű, helyi kötődésű linkeket?
Megoldást jelenthetnek a szokásos linképítési praktikák, mint például a link intersect vagy link insertion. Előbbi esetben megvizsgáljuk, mely weboldalak linkelnek a helyi versenytársainkra, majd ennek mentén mi is megkereshetjük ezeket az oldalakat, hiszen ha a konkurenciánkat valamiért relevánsnak, fontosnak tartották annyira, hogy linkeljenek rájuk, akkor talán a mi weboldalunkra is linkelhetnének. Az link insertion esetében pedig nyomon követjük, kik említették meg a brandünket vagy weboldalunkat anélkül, hogy arra mutató linket is elhelyeztek volna az oldalukon, ezt követően pedig levélben (vagy akár telefonon, személyesen) megkérjük őket annak kihelyezésére.
Akadnak tehát tipikus linképítési technikák némi lokális csavarral, de mégsem ezek a legnépszerűbbek. A local SEO szakértői szerint ugyanis a hangsúly a kapcsolatépítésen és brandépítésen van. Ahogy a hétköznapi marketing stratégiák esetében, úgy a lokális linképítésben is nagy előnyt jelent, ha aktívan részt veszünk a helyi közösség életében. Ha például jó kapcsolatot építünk ki más helyi vállalkozásokkal, akkor akár backlinkekkel is kölcsönösen támogathatjuk egymást.
Érdemes lehet helyi karitatív szervezeteket is támogatni, hiszen azon túl, hogy jót cselekszünk, szponzorként valószínűleg kikerülhet a linkünk a weboldalukra. Jó ötlet lehet helyi eseményeket rendezni, legyen az főzőverseny, focimeccs, jelmezverseny – bármit, amiről beszámolhat a helyi online sajtó. Ők a cikkeikben nyilván meg fogják említeni a szervező vállalkozást – tehát minket -, ideális esetben linkkel hivatkozva a weboldalunkra.
Általános SEO praktika a vendégblogolás, vagy vendégcikkek írása hírportálokra. Ilyenkor egyrészt a relevancián van a hangsúly (étteremként érdemes lehet ételekkel kapcsolatos cikkbe ágyazni a linkünket), másrészt lokális SEO révén fontos, hogy a backlinkünket kihelyező weboldal is a helyi közösségnek szánt tartalmakat gyártson. Végső soron továbbra is opció a szponzorált cikkek, fizetett kihelyezések megjelentetése különböző hírportálokon, de ebben az esetben se feledkezzünk meg a relevanciáról és arról, hogy helyi weboldalakat keressünk meg.
Hogyan NE gyűjtsünk lokális linkeket?
Akadnak alapvetően etikátlan vagy nyilvánvalóan törvénytelen offline backlink-szerzési módok, amik mindenképpen kerülendők. Az ide tartozó opciók listáját most szükségszerűtlen részleteznünk, hiszen elég sokrétűek lehetnek – maradjunk annyiban, hogy például biztosan nem jó ötlet senkitől váltságdíj formájában backlinkeket kérni. Akadnak azonban olyan backlink-szerzési taktikák, amelyek a közhiedelem szerint és a törvény ismeretében is jó ötletnek tűnhetnek, mégsem azok, legalábbis nem hoznak akkora megtérülést, amekkora energiát felemésztenek.
A blogcikkeink megosztása a közösségi médiában például sok szempontból hasznos, de a Google szemében ezek nem kifejezetten értékes linkek. Hasonlóképp ma már teljesen felesleges blogokon, fórumokon hozzászólásba ágyazva elhelyezni a linkünket. A kommentmezőkben elhelyezett linkek ugyanis általában “nofollow” attribútummal vannak felruházva, ezáltal a keresőbotok nem foglalkoznak velük különösebben, nem fogják feltérképezni az oldalt, amire mutatnak, az így szerzett linkek tehát nem tartoznak a különösebben erős linkek közé. Kerüljük a linkgyűjtő oldalakra történő kihelyezést is, mivel azt gyakran spamnek értékeli a Google algoritmusa!
Ha fizetett együttműködéssel helyezzük ki linkünket egy helyi hírportálra, ne feledjük, hogy az egyik napról a másikra történő rengeteg új kihelyezés gyanús lehet a Google botjai számára. Ennél fogva még ha hatalmas büdzsét is szánunk a linképítésre, akkor se feledkezzünk meg a fokozatosság elvéről. Ismét hangsúlyozzuk: a weboldalak minősége fontosabb a linkek mennyiségénél, így a kihelyezéseket és az anyagi költségeket is eszerint érdemes megtervezni.
A relevancia pedig lokális linképítés esetén a legfontosabb tényező: ha már cikkeket helyeztetünk ki, törekedjünk arra, hogy a weboldalunk említése a vállalkozásunk ágazatának megfelelő témájú cikkbe kerüljön be. Ha barkácsboltot üzemeltetünk, akkor érdemesebb fúrók teljesítményét összehasonlító cikket alkotnunk a linkünk köré, és ne egy olasz levesekről szóló írás közepén helyezzük azt el.
Fontos, hogy ne egy az egyben a weboldalunkhoz köthető kulcsszó legyen a link szövege! A fenti példa nyomán kerüljük a “legjobb barkácsbolt”, “legerősebb fúrók” típusú horgonyszövegeket, helyette maradjunk meg a brandnél (pl. “Nagykanizsai Barkácsboltunk”), kisebb arányban pedig szóba jöhet a call-to-action típusú horgonyszöveg (pl. “kattintson ide”, “további információ”), a domain (nagykanizsaibarkacsboltunk.hu) vagy akár a “meztelen horgonyszöveg” is (pl. https://www.nagykanizsaibarkacsboltunk.hu/furo-tartozekok/furofejek/). Ennél is kisebb arányban a horgonyszöveg része (nem egésze!) lehet valamilyen általunk használt kulcsszó is (pl. “fém fúrófejek összehasonlításkor fontos”). Ne feledjük: a cél a természetesség. Nyilvánvalóan nem hétköznapi gyakorlat az, hogy a weboldalak mindenképp kulcsszavak használatával linkelnek más honlapokra, ezért ez linképítéskor is kerülendő.
Összegzés
Az tehát megállapítható, hogy helyi vállalkozásként is javítja a keresőmotorokban elért helyezésünket a linképítés, ám a hagyományos metódusok helyett érdemes lokális linképítésben gondolkodni. Épp ezért érdemes a hangsúlyt arra helyezni, hogy helyi kötődésű, releváns weboldalaktól szerezzük be linkjeinket.
Ennek több módja is lehet: vendégblogolás, események szervezése, vagy végső soron fizetett együttműködés helyi hírportálokkal. A legfontosabb és legegyszerűbb mód mégis a helyi szinten történő kapcsolatépítés, együttműködés más helyi szolgáltatókkal és sajtóorgánumokkal. Mindeközben persze fontos, hogy kerüljük az életszerűtlen helyzeteket a mennyiség és minőség terén is, figyeljünk a megfelelő kontextusra és a megfelelő horgonyszövegekre is. A kitartó munkának, első sorban a brandünk helyi szinten történő építésének a Google találati listájában is látható eredménye lesz.
Folytatjuk…
Ez a cikk egy átfogó helyi keresőoptimalizálás cikksorozat része. A sorozat további részeit is olvasd el:
Mi a lokális SEO? Miben más, mint az “átlagos” SEO?
Lokális SEO – technikai oldalról nézve
Lokális SEO: így alkoss releváns tartalmat a célközönségednek
Local SEO: Hogyan optimalizáljuk a Google Cégem profilt?
Így szerezz végtelen sok Google Cégem értékelést!