We understand, we deliver.

Mi a lokális SEO? Miben más, mint az “átlagos” SEO?



Releváns-e számodra a lokális SEO? Hadd kérdezzek vissza. Rendelkezel fizikai üzlettel vagy irodával? Az ügyfeleidet csak egy bizonyos városban vagy régióban szolgálod ki? Ha bármelyik kérdésre igen a válaszod, akkor a helyi keresőoptimalizálás kulcsfontosságú az organikus forgalmad szempontjából. Most induló lokális SEO cikksorozatunk első része bemutatja, hogy mi a lokális SEO, és hogy miért van rá szükséged.

Lokális SEO - Keresőoptimalizálás

A Google eltérő algoritmust használ annak megfelelően hogy tradicionális, vagy lokális keresés történik-e. Ha megadjuk, hogy melyik városra szűkítve érdekel minket a keresésünk tárgya, vagy csak simán “a közelben” meghatározással látjuk el a keresési kifejezésünket, a Google automatikusan képes ezt beazonosítani, és ennek megfelelően az egyik vagy másik algoritmusát használja a keresési eredmények listájának összeállításához.

Ebben a cikksorozatban azzal fogunk foglalkozni, hogy amennyiben a lokális keresési algoritmus bírálja el, hogy bekerüljünk-e a local pack-be vagy sem, abban az esetben hogyan tudjuk maximalizálni az esélyünket arra, hogy első helyen rangsoroljunk.

Hogyan találkozhatunk a helyi keresőoptimalizálással a mindennapokban?

Amikor beírunk a Google keresőbe egy keresés kifejezést, ami tartalmazza a városunk nevét vagy “a közelben” kifejezést (pl. “virágüzlet szeged” vagy “cukrászda a közelben”), akkor a Google egy térképes nézetet fog a megszokott találati lista elejére beilleszteni. (Megjegyezzük, hogy bizonyos keresési kifejezések esetében nem szükséges a lokáció megjelölése, mert a keresési kifejezés mögötti keresési szándék alapján is lokális SEO-ként kezeli a Google a keresést. Például: “pizza házhozszállítás”)

Ha például a Keleti pályaudvar mellett rákeresünk arra, hogy “pékség a közelben”, akkor az alábbi találati listát fogjuk kapni:

01-Lokalis-SEO-pekseg

A local pack 3 találati eredményt jelenít meg. A további találatok listáját a ‘További helyek’ gombra kattintva tudjuk megtekinteni, vagy ha belépünk a térképes nézetbe.

02-Lokalis-SEO-pekseg2

A fenti keresést mobiltelefonról, a Google app-ból indítottam. Viszont az alábbi képen látható, hogy lokális keresést nem csak a Google app-ból, de Google Asszisztensből és a Google Térképből is lehet indítani – a desktopos keresés mellett. A desktopról indított keresések számát azonban már évek óta felülmúlták a mobilról indított keresések száma! 

03-Lokalis-SEO-coffeshop

(forrás: https://ahrefs.com/blog/local-seo/)

A lokális SEO rendkívül lokáció-érzékeny, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a keresést indító felhasználó tartózkodási helye nagymértékben befolyásolja a találati eredmények listáját. Természetesen vannak más, a rangsorolást befolyásoló tényezők is, de a felhasználó és a vállalkozások szempontjából a földrajzi közelség alapján történő rangsorolás a legérzékletesebb.

Miért fontos a local SEO?

2018-ban hozott le a Hubspot egy listát az egyes felmérések összesítéséről atekintetben, hogy hogyan néznek ki jelenleg az online keresési és (online vagy fizikai) vásárlási szokásaink. Ezek közül a legfontosabbak:

  • A mobil eszközről indított lokális keresések 78%-a fizikai vásárlással zárul!
  • A Google keresések 46%-a lokális keresés
  • A felhasználók 92%-a a lokális keresési eredmények első oldaláról választ

A Google saját, 2019-ben végzett felmérése alapján a jelenlegi online keresési és (offline) vásárlási szokások az alábbiak szerint alakultak:

  • az elmúlt egy hétben üzletben vásárló amerikaiak 83%-a használt online keresést mielőtt meglátogatta volna az üzletet
  • a vásárlók világszerte 45% arányban az online vásárolt terméket személyesen veszik át az üzletben
  • A mobilról indított “[üzlet] nyitva a közelemben” (például “kávézó nyitva a közelemben”) típusú keresések az elmúlt 2 évben 250%-kal nőttek

Az advancedwebranking.com adatai alapján 2020 júniusában az USA-ban a local pack-ben az átkattintási arányok az alábbiak szerint alakultak:

  • 1. pozíció: 38.4%
  • 2. pozíció: 9.16%
  • 3. pozíció: 5.52%

A fenti adatokból kitűnik, hogy a lokális keresést indító felhasználókban magas a vásárlási szándék. Önmagában a local pack Top3-jába bekerülni sem egyszerű, de a CTR arányok alapján látható, hogy azzal lehet az esélyünket maximalizálni arra, hogy a felhasználó nálunk vásároljon, ha az 1. helyen rangsorolunk a listában.

Mikor van szükségem a lokális SEO-ra?

Ha a vállalkozás rendelkezik üzlettel vagy irodával, illetve egy adott régióban szolgáltat az ügyfeleinek, akkor a weboldal optimalizálása során a helyi keresőoptimalizálás stratégiáit kell figyelembe venni. A local SEO segítségével optimalizálni tudjuk a weboldalunkat, hogy csak egy bizonyos földrajzi régió vonatkozásában jelenjen meg a keresési eredmények között.

A lokális SEO alkalmazását indokolja az is, ha rákeresel néhány, a weboldalad szempontjából releváns kulcsszóra, és ha a keresési kifejezések bármelyikére a találati lista tetején a Google térképes nézetben (local pack / map pack) szemlélteti a környéken megtalálható potenciális találatokat (vagyis a konkurenseidet), akkor biztosan szükséges, hogy local SEO szempontok alapján optimalizáld a honlapodat!

Tradicionális SEO vs Lokális SEO

Most, hogy már kezdjük érteni, hogy mire is megy ki a lokális SEO, mikor és miért érdemes használni, nézzük meg, hogy miben is tér el attól, amit eddig csak “SEO”-nak neveztünk.

A tradicionális SEO és lokális SEO közti különbséget az alábbi módon lehet összefoglalni.

Tradicionális SEO: a weboldal on-site és off-site elemeinek optimalizálás annak érdekében, hogy egy adott keresési kifejezésre rangsoroljon

Lokális SEO: a weboldal on-site és off-site elemeinek optimalizálás annak érdekében, hogy egy bizonyos földrajzi régióban rangsoroljon

Lokális SEO esetén a tradicionális SEO-hoz képest más fő rangsorolási faktorok jutnak szerephez, mint pl:

  • Fizikai cím: a vállalkozás rendelkezzen fizikai üzlettel/irodával a városban vagy régióban, amire optimalizálni szeretne
  • Közelség: nem az elsődleges rangsorolási tényező, de elég releváns ahhoz, hogy két, egymástól néhány utcányi távolságra indított keresésre eltérő találati listát adjon vissza a Google

Ha lokális SEO stratégiát kell alkalmaznod a honlapodra, azzal nem spórolod meg egyik, a “hagyományos SEO”-ból ismert elemet sem! Azokkal tudod kialakítani a stabil alapokat, amikre már rá lehet építeni egy sikeres lokális keresőoptimalizálást.

Lokális SEO a versenyelőnyért

“Értem, de ezzel hogyan fogom magam mögé utasítani a versenytársaimat, és hogyan fogom az organikus forgalmamat növelni?”

A rossz hír: senki nem tudja, hogy pontosan hogyan működik a Google algoritmusa. Egyik algoritmusról sem tudjuk. Leszámítva persze a Google mérnökeit…

Akkor viszont honnan tudjuk, hogy hogyan kell optimalizálni a weboldalt?

A jó hír: Minden évben több szolgáltató és ügynökség is közzé tesz egy listát arról, hogy milyen paraméterek mentén érdemes a helyi keresőoptimalizálást elvégezni. Kiindulási alapnak tökéletes, de persze érdemes nyitott szemmel és józan ésszel járni, mert nem feltétlenül lesz minden praktika érvényes minden piaci szereplőre. Az évek és a rutin sokat tud segíteni, hogy eldöntsük, milyen szcenárió esetén pontosan milyen hangsúlyú stratégiát kell alkalmazni. Természetesen azért vannak közös pontok, amiket a nemzetközi SEO szakmában rendszeresen, a tapasztalatokról végzett felmérések eredményei alapján állítottak össze.

Faktorok, amik hatással vannak a lokális SEO-ra:

  • Google Cégem: releváns kategória legyen kiválasztva, helyesen szerepeljen a NAP, növeljük az értékelések számát és minőségét, illetve használhatjuk a posztolási és Q&A funkciókat is
  • Linkek: a hivatkozó oldalnál fontosabb, hogy lokális legyen mintsem, hogy jó minőségi mutatókkal rendelkezzen
  • Értékelések: a Google Cégem felületen és más felületeken is az értékelések számának és minőségének növelése
  • On-page SEO: a lokális kulcsszavak használatának optimalizálása
  • NAP említések (Citation): a cégnév, cím és telefonszám minden felületen következetesen, azonos formátumban legyen használva
  • Viselkedési faktorok (check-in, CTR, visszafordulási arány stb.): a keresési eredmények oldalról magas legyen a CTR, de alacsony a visszafordulási arány
  • Perszonalizálás: az adott eszköz korábbi keresési előzményei hatással vannak a keresési eredményekre
  • Közösségi média: a közösségi oldalakon a posztjaink mérőszámai (megosztás, lájk, elérés)

A fentiek közül a ‘Perszonalizálás’ és a ‘Közösségi média’ faktorok rendelkeznek a legkisebb súllyal, és ez idővel várhatóan még tovább fog csökkenni.

A fenti listában felsoroltuk, hogy milyen rangsorolási tényezők alapján dönti el a Google, hogy bekerülünk-e a local pack-be. Azért, hogy lássuk, ezeket milyen konkrét tevékenységekre tudjuk lefordítani, alább felsorolunk pár fontosabb optmializálási lehetőséget.

  • NAP (Name, Address, Phone number) vagyis a cégnév, cím és telefonszám formátumának következetes használata. Míg mi emberek képesek vagyunk az eltérő cím formátumokat beazonosítani és értelmezni, és eltérő formátumú azonos címeket azonosnak tekinteni, addig a Google-nek ebben segítségre van szüksége. Lokális SEO esetén kiemelten fontos, hogy minden(!) platformon (legyen az a honlap footere, a honlap Kontakt oldala, a Facebook profil, a Google Cégem profil, vagy valamely gyűjtőoldalon létrehozott profil, stb.) azonos formátumban (gyakorlatilag karakterre pontosan) használjuk a cégnevet, a címet és a telefonszámot. Mindegy, hogy milyen használandó, ‘eredeti’ formátumot választunk, a lényeg, hogy azt mindig következetesen(!) alkalmazzuk! Bár a tradicionális SEO-ban erre nem szükséges ekkora figyelmet fordítani (habár professzionálisabb hozzáállást sugall), a lokális SEO-ban megnő a jelentősége. Ezzel tudjuk segíteni a Google-t, hogy minden, a cégünkre történő hivatkozást (citation) be tudjon azonosítani, és hozzánk tudja kötni.
Választott, eredeti formátumNem jó!Nem jó!
Törp Papa Kft.TörpPapa Kft.Törp Papa Szolgáltató Kft.
1981 Törpfalva, Hupikék utca 9.1981 Törpfalva, Hupikék u. 9.1981 Tf., Hupikék utca 9.
06 19 811 98906-19/811-989+36-19/811-989
  • A blog oldaladon ne csak a saját termékedet/szolgáltatásodat reklámozd! “Sima” SEO-ban is erősen javasoljuk a blog aktív és tudatos használatát, hogy bizonyos kulcsszavakra jobb rangsorolást tudjon elérni a honlap. Helyi keresőoptimalizálásban viszont kiváló eszköz a blog arra, hogy a Google felé még következetesebben kommunikáljuk, hogy mi az adott településen/régióban bírunk relevanciával. Írj a célközönséged érdeklődésébe tartozó helyi vagy környéki vonatkozású témákról. Például ha nyelvi táborokat szervezel, akkor írj az anyaország kultúrájáról, vagy arról, hogy milyen közös programotok volt egy másik helyi szolgáltatóval.
  • Google Cégem optimalizálása. A Google Cégem esetében ugyanúgy érvényes a következetes NAP használata, de kiemelt jelentőséggel bír a megfelelő kategória beállítása (a számunkra legrelevánsabbat válasszuk ki!), valamint az értékelések számának és minőségének növelése. Vélemények írására nyugodtan buzdítsuk az ügyfeleinket, és ne felejtsünk el rájuk válaszolni! A Google azt is figyelembe veszi, hogy a Google Cégem-en hagyott értékelésekre mekkora lendülettel válaszolunk – legyen a vélemény pozitív vagy negatív! A negatív véleményekkel kapcsolatban például kérjünk további információt a probléma mibenlétének meghatározásához, a pozitív véleményeket pedig köszönjük meg. Így a Google látja, hogy jó gazdaként aktívan gondozzuk ezt a felületünket is, és itt is aktív kapcsolatot tartunk fenn az ügyfeleinkkel – ezt pedig a rangsorolásnál is számításba fogja venni. Emellett a Google Cégem posztolás és Q&A funkcióját is használhatjuk az ügyfeleink tájékoztatására.
  • Helyezz UTM paramétert a Google My Business linkekre, hogy direkt forgalom helyett a Google Analytics az organikus forgalomba számítsa be: ?UTM_source=GMB_listing&UTM_medium=organic Paraméter nélkül a Google Cégem felületekről érkező forgalom a direkt forgalomhoz számolódik, ami így torzítja a mérési adatokat.
  • Szerezz a többi helyi szervezettől az oldaladra mutató linket! “Együtt erősebbek vagytok mint külön! Támogassátok egymást, csináljatok egymásnak ingyen reklámot!” Tradicionális SEO esetén az oldalra mutató linkek mennyisége mellett a minőségük is legalább annyira fontos. Nem úgy a lokális SEO-ban! A Google azt preferálja, ha helyi érdekeltségű weboldalakról (pl. művelődési ház, önkormányzat) mutat link a vállalkozásunk weboldalára. Még akkor is, ha gyenge minőségi mutatókkal (pl. Domain Authority) rendelkezik a hivatkozó oldal. Ráadásul ez esetben még a ‘nofollow’ linkek is számítanak! Local SEO-ban sokkal fontosabb önmagában a tény, hogy lokális partner oldala mutat ránk, mintsem hogy milyen minőségű az oldal, ami ránk mutat!
  • Ne csak az üzleted közvetlen környezetére optimalizálj, hanem a szomszédos régióra is. A vállalkozás jellegének megfelelően át lehet lépni a városhatárt, és akár egy regionális optimalizálást is lehet alkalmazni. A lokális SEO-nak nem kell a településed szűken értelmezett területére korlátozódnia. Mérd fel, hogy a településeden kívül is bír-e relevanciával a szolgáltatásod, ha igen, akkor nyugodtan optimalizálj arra az adott területre/régióra.
  • Maximumra tolt mobil optimalizálás. Ahogy fentebb látható volt, a lokális keresések legnagyobb részt mobil eszközökről történnek. Így a lokális keresőoptimalizálásban hatványozottan nagy hangsúlyt kap a mobil eszközökkel kapcsolatos optimalizáció: betöltési sebesség, mobilbarát jelleg, stb.

Ugyanazok a faktorok határozzák meg, hogy bekerülünk-e a local pack-be vagy a lokális, organikus keresési eredmények listába – azonban a faktorok nem ugyanakkora súllyal esnek latba a két esetben! Az eltérő súlyozást az alábbi képen lehet összehasonlítani:

04-SEO-ranking-factors

Forrás: SEMrush Academy

Folytatjuk…

Ez a cikk egy átfogó cikksorozat első része. Megpróbáltunk egy rövid, de átfogó képet adni, hogy mi a lokális SEO, miben különbözik a tradicionális SEO-tól, és hogyan tudjuk előnyünkre fordítani ezt. A sorozat következő részeiben sorra vesszük:

  • Local SEO technikai oldalról
  • Local SEO tartalmi oldalról: ilyen tartalmat generáljunk (kis kitekintővel a social oldalra)
  • Google My Business tippek és citation menedzsment
  • Értékelések gyűjtése és menedzselése: stratégiák, taktikák, tool-ok
  • Local linképítés: miben más ez az “általános” linképítéstől, és milyen stratégiával gyűjthetünk lokális linkeket? 
Címke:
slide_template:
default

Világ életemben digitális területen dolgoztam. A zeneipar, az online média és a webfejlesztések után, 2020 tavaszán csatlakoztam a Klikkmánia SEO csapathoz. Fontosnak tartom, hogy az ügyfelek érthető, gyakorlatias tanácsokkal tudják javítani rangsorolási eredményeiket.

Website: https://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com