Segíthetünk?

Blog

SEO BLOG

2022. február 14.

Játéknet.hu SEO elemzés: lehetőségek tárháza

Előző elemző blog cikkünkben a Bankmonitor weboldalát vettük górcső alá. Az arra kapott pozitív visszajelzések hatására a hasonló elemző cikkek írása mellett döntöttünk. 

Mai cikkünkben a Játéknet.hu weboldalát mutatjuk be SEO szemmel.

Természetesen ez a cikk sem lesz egy átfogó, SEO audit jellegű írás, inkább a weboldal szempontjából fontosabb SEO elemeket mutatjuk be – és adunk optimalizálási tanácsot, ha szükséges.

A Játéknet.hu az ország egyik legnagyobb online játék áruháza. A felmérésünket többek közt a SimilarWeb és a Semrush eszközök segítségével végeztük. És bár mind az egyes eszközök, mind az éppen vizsgált mérőszámok mentén eltérések láthatóak, azt elmondhatjuk, hogy a Játéknet.hu egyik legnagyobb versenytársa a Régiójáték.hu

A cikk ezen részében be szoktuk mutatni az egyes elemző eszközön keresztül elérhető adatok tükrében a vizsgált weboldalt. Azonban mivel a Semrush és a SimilarWeb kategórikusan nagy eltéréseket (sokszor egymásnak ellentmondó) mutat, ezért ettől most eltekintünk.

A bemutatás elsősorban az egyes forgalmi csatornák arányára és az eszközök használatára (desktop vs mobil) tér ki. Ennek oka, az alábbi.

Ha például a forgalom legnagyobb része direkt forgalomból jön, akkor egyrészről van egy edukált, hűséges látogatói bázis, akik rendszeresen felkeresik a webáruházat – és remélhetőleg rendelnek is. Másrészről pedig nagy kihagyott lehetőség a non-branded kulcsszavak megcélzása. Ezáltal olyan látogatókkal lehetne bővíteni a felhasználók bázisát, akik vagy nem ismerik a webáruházat vagy még nem elkötelezett látogatók. Ezáltal sikeresen lehetne növelni a weboldal látogatói forgalmát.

A magas direkt és alacsony organikus forgalom mögött indexelési problémák is állhatnak – vagyis hiába lenne aloldal, ami rangsorolhatna az egyes kulcsszavakra, ha nem került be a Google Indexbe, akkor negatívan fogja befolyásolni az organikus forgalom alakulását.

A használt eszközök megoszlása pedig azért fontos, mert ha például 70-30% arányban főleg mobilról érkeznek a látogatások, akkor érdemes a webáruház mobil verziójának optimalizálásra koncentrálni.

Mivel erre vonatkozó nagyságrendi adatokkal sem rendelkezünk, így az ezek mentén pontosítható ajánlások nem szerepelnek jelen cikkünkben.

A weboldal elemzése során az alábbi területek vizsgálatára és bemutatására vállalkoztunk:

  1. Indexeltség és feltérképezhetőség
  2. Oldalsebesség és Alapvető webes vitals-mutatók
  3. On-site SEO és Tartalommarketing:
    1. Kategória oldalak
    2. Termék oldalak 
    3. Blog

Nézzük is őket sorjában:

1. Indexeltség és feltérképezhetőség

A felhasználók általában nincsenek tisztában a Google Kereső pontos működésével. Laikusként azt feltételezhetnénk, hogy amikor beírunk egy keresési kifejezést, akkor a Google végigrohan az interneten megtalálható összes weboldalon, megnézi, melyik találat lehet számunkra a legrelevánsabb, és kilistázza azokat.

Ezzel ellentétben a Google nem a net aktuálisan elérhető oldalait pásztázza végig. Ehelyett a a Google kiküldi a keresőbotokat, amelyek feltérképezik az egyes weboldalakat (crawling), megnézik azok aloldalait és azok tartalmát, és ha megfelelő minőségűnek értékelik az adott aloldalt, másolatot készítenek a Google Indexbe. Amikor beírunk egy keresési kifejezést a Google ezen lementett másolatok közt keresi meg a számunkra releváns találatokat, és a rangsorolási faktorok szerint sorrendbe helyezi őket.

Az viszont sejthető, hogy a Google Indexben a rendelkezésre álló hely véges, így csak korlátozott számú aloldalt tud a Google indexelni – mondjuk ez a korlátozott mennyiség még így is hatalmas volumen! Így fordulhat elő, hogy a Google Search Console-ban azt látjuk, hogy a Google vagy fel sem térképezett bizonyos aloldalakat, vagy feltérképezte, de nem indexelte őket. Ezt a Google Search Console ‘Lefedettség’ riportjában tudjuk megnézni.

Azonban, mivel a cikk írásakor nem rendelkezünk hozzáféréssel a Játéknet.hu GSC fiókjához, alternatív módokon mértük fel a weboldal indexeltségi állapotát.

A Google Keresőben a ‘site:jateknet.hu’ operátort használva 162 000 db indexelt URL-t találtunk. 

A Screaming Frog nevű SEO eszköz 6 535 db HTML oldalt térképezett fel, amelyek közül 1 938 db indexelhető (vagyis nincs rajta noindex címke, nem kanonizált, 200-as HTTP válaszkódot ad vissza, stb.), 298 db URL-en szerepel kanonikus címke (és 200-as HTTP válaszkódot ad vissza), valamint 4 189 db noindex címkével ellátott (és 200-as HTTP válaszkódot ad vissza). 

A noindex-elt URL-ek nagy számát az ún. faceted navigation és a belső keresési listaoldalak okozzák. Ezek olyan oldaltípusok, amelyek alapvetően helyesen vannak kizárva az indexelés alól (kivéve egyes szűrt listaoldalak a faceted navigation kapcsán, de erről kicsit lejjebb írunk bővebben), azonban az oldalak feltérképezése továbbra is megengedett a keresőbotok számára. Mivel ezen oldalakat nem szánjuk indexelésre, a feltérképezésük is szükségtelen. 1-1 oldal esetében ez nem okoz problémát, azonban az oldalak nagy számossága miatt ezek a felesleges feltérképezési erőfeszítések negatívan érinthetik az ún crawl budget-et. 

A crawl budget nem más, mint az a mennyiségű erőforrás, amit a Google egy adott weboldal feltérképezésére és indexelésére fordít. Ha az adott weboldal sok alacsony minőségű és/vagy noindex-elt aloldalból, vagyis a Google szempontjából nem értékes aloldalból áll, akkor a keresőbotok egy ponton túl nem fordítanak további energiát a weboldal feltérképezésébe, mert láthatóan feleslegesen égetik a kapacitásaikat. El fogják hagyni a weboldalt, és csak sok idő múlva fognak visszatérni megnézni, van-e már releváns tartalmú, indexelhető aloldal a website-on.

Ebből látható, hogy ha sok olyan aloldal található a weboldalunkon, amik feltérképezése felesleges lenne a keresőbotok számára, akkor érdemes erről tájékoztatnunk őket. Vagy az egyes linkeken elhelyezett “nofollow” attribútummal javasoljuk a keresőbotoknak, hogy ne menjenek tovább a linkelt aloldalra, vagy a Robots.txt fájlban teljese oldalcsoportok feltérképezésének mellőzését javasolhatjuk a botoknak.

Faceted navigation

Faceted navigation-ről akkor beszélünk, amikor az oldalon belüli tartalmak közti navigáláshoz egy olyan szűrőt alkalmaz a weboldal a listaoldalon, amelynek szűrési feltételei megjelennek az URL-ben. Ezáltal pedig minden szűrési beállítási lehetőség 1-1 külön, egyedi URL-t eredményez. Ezek száma pedig a szűrési feltételek száma alapján szinte végtelen mennyiségű lehet. Ezen nagyon nagy számú URL variáns pedig égeti az ún. crawl budget-et. Fentebb már említettük, hogy a Google-nek véges kapacitása van az oldalak indexelésére. Ez igaz a feltérképezésre is.

Annak érdekében, hogy az indexelésre nem szánt oldalak feltérképezésével ne pazaroljuk a Google erőforrásait, a szűrőkön “nofollow” attribútumot érdemes elhelyezni. Azt, hogy melyik szűrőkön érdemes elhelyezni az határozza meg, hogy mely oldalak feltérképezését szeretnénk figyelmen kívül hagyatni a Google-lel. Ezt egy kulcsszó-kutatást követően tudjuk eldönteni, mikor is megnézzük, mely szűrési feltételekre van keresési volumen (pl. kislány jelmez), és mely szűrési feltételekre nem keresnek a felhasználók (pl. spin master plüssjáték).

Belső keresési eredményoldalak

Például: https://www.jateknet.hu/search?keyword=j%C3%A1t%C3%A9k

A keresési mezőből indított belső keresések eredményoldalai jelenleg noindex címkével vannak kizárva az indexelés alól. Azonban a crawl budget védelmében a noindex címke alkalmazása helyett a Robots.txt-ben kéne kizárni őket a feltérképezés alól.

Felmérésünk során arra is figyelmesek lettünk, hogy a weboldal nem rendelkezik Sitemap.xml fájllal. Vagy legalábbis nem találtunk ilyet. Amennyiben nincs, haladéktalanul el kell készíteni, és be kell küldeni a Google Search Console-ba.

A nagy oldalszámra való tekintettel több fájlban érdemes beküldeni az indexelésre szánt URL-eket – egy fájl maximum 10 000 URL-t tartalmazzon. A sitemap fájlok rendszeresen frissüljenek, és mindig az aktuálisan indexelésre szánt URL-eket tartalmazzák.

2. Oldalsebesség és Alapvető webes vitals-mutatók

A weboldal betöltési sebessége és az Alapvető webes vitals-mutatók (CWV) által mért, a felhasználói élményre hatással lévő események a weboldal első elemei, amikkel egy felhasználó találkozik a link lekattintása után. Vagyis a felhasználó (potenciális vásárló) figyelmét sikerült annyira felkelteni (akár a Google Kereső eredmény listaoldalán, akár hirdetés formájában), hogy meg akarja tekinteni a weboldalt, azonban ha a weboldal túl lassan tölt be, vagy túl sokat ugrálnak az egyes elemek betöltés közben, a felhasználó könnyen dönthet a weboldal elhagyása mellett. Még azelőtt, hogy érdemben megtekintette volna a weboldal tartalmát, vagy bármilyen tevékenységet végzett volna!

Az ilyen visszafordulások csökkentése érdekében – és mert fontos rangsorolási faktorok – fontos kiemelten foglalkozni a webhelysebességgel és a CWV értékekkel.

A webhelysebesség azt az időt méri, amire a böngészőnek szüksége van ahhoz, hogy az adott aloldal tartalmát be tudja tölteni és a felhasználó számára meg tudja jeleníteni. Ez a link lekattintásától a weboldal teljes betöltéséig, valamint a betöltött elemek megjelenítéséig (rendereléséig) tart. A Google ajánlása szerint a webhely betöltési ideje nem lehet több, mint 3 másodperc.

Ellenkező esetben a betöltési idő növekedésével arányosan nő annak valószínűsége, hogy a felhasználó a betöltés befejeződése előtt elhagyja a weboldalt.

A weboldal ideális betöltési sebessége 3 másodperc alatt kell legyen.

Az Alapvető webes vitals-mutatók a betöltési időhöz szorosan kapcsolódó másik mérőszám csoport. Másik nevén Core web vitals (CWV). Ezen mérőszámok a felhasználói élményt hivatottak mérhetővé és összehasonlíthatóvá tenni. Szintén rangsorolási faktorok.

A Google szerint a jó UX egyszerre terjed ki a betöltési sebességre, az interaktivitásra, és a vizuális stabilitásra. Éppen ezért vezették be az alábbi 3 új mérőszámot:

  1. LCP (Legnagyobb vizuális tartalomválasz / Largest Contentful Paint): azt az időt méri, ami aközött telik el, amíg a felhasználó lekéri az URL-t, és amíg a weboldal legnagyobb látható tartalomeleme letöltődik.
    Célérték: < 2.5 másodperc
  2. FID (Első interakciótól számított válaszkérés / First Input Delay): az az idő, amely a felhasználónak az oldallal való első interakciójától (pl. linkre kattintás) addig tart, amíg a böngésző válaszol az interakcióra.
    Célérték: < 100 ms.
  3. CLS (Elrendezés összmozgása / Cumulative Layout Shift): azt határozza meg, hogy mennyit mozog az oldal elrendezése a betöltés során. Ennek értéke 0 és 1 között lehet. Az 1 jelenti a legtöbb mozgást, a 0 pedig azt, hogy nincs mozgás az oldalon.
    Célérték: < 0.1

A fenti értékek a Google Search Console ‘Alapvető webes vitals-mutatók’ riportjában ellenőrizhetők – külön mobil és külön asztali eszközre.

A jelen felmérés készítésekor nem rendelkezünk hozzáféréssel a Játéknet.hu GSC fiókjához, így ezen értékek elemzéséhez a Screaming Frogot és a Google PageSpeed Insights API eszközöket használtuk.

A feltérképezett, 1 938 db indexelhető HTML oldalak alapján vizsgáltuk meg a (mobil) weboldal betöltési sebességét és az Alapvető webes vitals-mutatókat. Ezen oldalak túlnyomó része kategóriaoldal és termékoldal.

A Google PageSpeed Insight eszköze nem csak az egyes mérőszámok mentén elemzi az aloldalakat, de az oldal összteljesítménye alapján átlagos pontszámot is kalkulál. Ez a Teljesítmény pontszám. A skála 1-től 100-ig terjed, ahol a legrosszabb, a 100 pedig a legjobb teljesítményt jelöli.

A Játéknet.hu oldalainak Teljesítmény pontszámai 8 és 43 közt szóródnak, és az alábbi ábrán is látható, hogy a legtöbb oldal Teljesítmény pontszáma 16 és 17 körül található. Mindenképpen javasoljuk az alacsony teljesítmény kivizsgálását, és az optimalizálás megkezdését!

A Játéknet.hu aloldalai határértéken kívül teljesítenek a megvizsgált mutatók esetében (Speed Index, LCP, CLS, Teljesítmény pontszám).

Az alábbi táblázatba kigyűjtöttük a Főoldal, két kategória oldal és egy termékoldal főbb mutatóit:

Teljesítmény pontszámTime to InteractiveLCPCLS
Főoldal1014.3 mp11.5 mp0.659
https://www.jateknet.hu/mancs-rjarat-mesehos2811 mp9.9 mp0
https://www.jateknet.hu/kulteri-jatek1913.6 mp13.4 mp0.591
https://www.jateknet.hu/crayola-colour-pop-irka-firka-szonyeg-1092061713.2 mp11.6 mp0.322

Látható, hogy mind a négy vizsgált oldal alacsony teljesítmény pontszámmal rendelkezik, valamint rendkívül magas az interaktivitáshoz szükséges betöltési idő, és az LCP értékek is jóval meghaladják a kívánatos 2.5 mp-et. A CLS csak egy vizsgált oldal esetében megfelelő – a többi háromnál ezek is magas értékekkel rendelkeznek.

Az alacsony teljesítmény pontszám és a magas értékek mögött állhat például lassú szerver-válaszidő, lazy loading hiánya, nagy méretű képek betöltése, és az, hogy az egyes elemek mérete nincs előre definiálva a kódban, így betöltés során a Google folyamatosan igazítja az oldal megjelenítését az éppen betöltött elemek méretéhez (vagyis betöltés közben sokat ugrálnak az oldal elemei). 

A fenti grafikonon azt is láthatjuk, hogy a megvizsgált mutatók esetében (Speed Index, LCP, CLS, Teljesítmény pontszám) a Játéknet.hu minden aloldala határértéken kívül teljesít! Egyedül a CLS esetében találhatunk szép számmal oldalakat a nulla értéknél (vagyis ezen oldalak betöltése közben nem ugrának az oldal elemei), viszont az összes aloldalt tekintve a többségük így is, a szükségesnél magasabb CLS értékkel rendelkezik (0.30-0.35 körül).

Javasoljuk a weboldal betöltésének teljeskörű átvizsgálását, és a webhelysebességet, valamint a felhasználói élményt befolyásoló mutatók teljesítményének optimalizálását!

3. Főbb oldaltípusok és tartalommarketing

Ha meggyőződtünk arról, hogy a keresőbotok képesek megfelelően feltérképezni a weboldalt, és a szükséges oldalak be tudnak kerülni az Indexbe, valamint a betöltési sebesség is rendben van, akkor áttérhetünk a fő oldaltípusok vizsgálatához.

Egy webáruház esetében a legfontosabb oldaltípusok a Kategória oldalak, a Termék aloldalak és a Blog cikkek. Ezek közül jellemzően a blog esetében szokott hiányosság felmerülni (nem csak webáruházaknál), azonban a Játéknet.hu – helyesen – rendelkezik bloggal.

Mivel mind a kategória oldalak, mind pedig a termékoldalak és blogcikkek közvetlenül a Főoldal mappája alá vannak rendezve (tehát nincsenek 1-1 külön almappa alá rendezve, mint pl így: /blog/blogcikk-cime), jelen felmérésünk során nem tudtuk külön vizsgálni ezek meta elemeit. Ezekkel kapcsolatosan általános meglátásokat tudtunk csak megfogalmazni.

Meta Title (avagy Page Title)

A Meta Title nem más, mint az az elem, ami egyrészről megjelenik a böngésző fülén, mint az oldal neve, másrészről (és ez a fontosabb most nekünk SEO szempontból) pedig ez az a kék színnel jelölt cím, ami a Google Kereső találati listaoldalán a találati elem második sorában szerepel.

Ily módon meghatározó szerepe van abban, hogy a felhasználó lekattintja-e az adott oldalt vagy sem. A Meta Title feladata, hogy felkeltse a felhasználó figyelmét, és (nagyon) röviden információt adjon az oldal tartalmáról.

Például: ha egy oldal címe “Jelmez gyerekeknek – 199 forinttól – JátékNet.hu”, akkor a felhasználó joggal számít arra, hogy az oldalt lekattintva gyerekeknek szánt jelmezek listáját fogja találni – vagyis, hogy a Jelmez kategória oldalon fog landolni. Ráadásul, arra is számít a felhasználó, hogy ezen jelmezek 199 forinttól indulnak. Vagyis a legolcsóbb termék nem lehet drágább, mint 199 forint.

A Játéknet.hu oldalon a Meta Title-ök bár hosszabbak az általánosságban elvárt 55-60 karakternél, azonban a webshopok iparági standard-jainak megfelelnek. Vagyis hosszabbak az alapvetően elvártnál, de a Blog cikkek a cikk címét emelik be Title-nek, a Termék alodalak a termék nevét, a Kategória oldalak pedig a kategória nevét minimum árral kiegészítve (“[kategória neve] játékok [minimum ár] forinttól – JátékNet Webáruház” » “Mancs őrjárat játékok 499 forinttól – JátékNet Webáruház”). Ez a gyakorlat megfelelő olyan webáruházak esetében, ahol például sok termék szerepel a katalógusban és/vagy gyorsan változik a kínált termékek köre. Ilyen esetben kevésbé lenne elvárható, hogy minden aloldalhoz egyedi Meta Title készüljön. Így, egy skálázható megoldásként a fent leírt módon automatikusan lehet megfelelő Meta Title-t generálni az egyes oldalakhoz.

Ezek mellett nincs se hiányzó, se duplikált Meta Title.

Vagyis összességében elmondható, hogy a JátékNet.hu Meta Title-jei rendben vannak!

Meta Leírás (avagy Meta Description)

A Meta Leírás a Google Kereső eredmény listaoldalán a Meta Title alatt megjelenő szövegrész. Ennek szerepe az, hogy a Meta Title-t kiegészítve, bővebben bemutassa az oldal tartalmát. Ezáltal a felhasználó további információt tud kapni arról, milyen tartalomra számíthat az oldalra kattintás után. Bár a Meta Title-lel ellentétben a Meta Leírás hivatalosan nem rangsorolási faktor, mégis az átkattintási arányra gyakorolt hatása révén befolyásolni tudja az oldal rangsorolási eredményét. Ezért erre az elemre is több okból kifolyólag is érdemes figyelmet fordítani.

A Meta Leírás a Google Kereső eredmény listaoldalán a Meta Title alatt megjelenő szövegrész

A Meta Leírás javasolt hossza 155 karakter. A JátékNet.hu oldalait vizsgálva 336 db oldalt találtunk, amelyek hosszabban, mint 155 karakter. Habár a leghosszabb Meta Leírás is “csak” 191 karakter (vagyis nem sokkal hosszabbak a kívánatosnál), azonban mivel a szövegrészek végét a fent is látható módon levágja is kipontozza a Google, minden 155. karakter utáni szövegrészt. Ami így a legtöbb eszközön nem jelenik meg a felhasználónak.

Mind a Kategória oldalak, mind pedig a Termék aloldalak esetében érdemes megfontolni az egyedi, kulcsszó-optimalizált és maximum 155 karakter hosszúságú Meta Leírások készítését.

Az egyedi ez esetben nem feltétlenül kell, hogy manuálisan, egyedileg megírtat jelentsen, ha erre nincs megfelelő erőforrás. Hasonló termékek és kategóriák esetében lehet írni egységes szöveget, amiben csak a termék neve tér el – így egyszerre lesz a szöveg egyedi, míg a megvalósítás skálázható.

Például:

“Lepje meg gyermekét a legújabb [kategória/termék neve] játékkal! Rendelje meg tőlünk kedvező áron!”

Kivétel! A Meta Leírások vizsgálatakor bár nem tudtuk külön vizsgálni az egyes oldaltípusok URL-jeit, mert nem tudtuk megtalálni őket csoportosítva (lévén, hogy hiányoztak a hozzájuk tartozó almappák), azonban fontos megjegyezni, hogy a blog cikkek esetében a Meta Leírás hossza kevésbé releváns. A skálázhatóság érdekében a blog cikkek lead-jét érdemes beemelni Meta Leírásnak. Így viszont szinte mindig meg fogják haladni a 155 karakteres limitet.

A Meta Leírások hosszán túl duplikációt is találtunk. Vagyis bizonyos oldalak azonos Meta Leírással rendelkeznek. Ez mind logikailag is ellentmondásos (miért szerepelne azonos tartalom eltérő oldalakon), illetve a felhasználó (se a keresőbotok) sem kap információt arról, hogy milyen tartalom található az adott aloldalon. Már csak azért sem, mert ezen Meta Leírások szövegezése túl általános, illetve kulcsszóhalmozást tartalmaz.

Például:

Meta Leírás: Játékbolt és játék webáruház, társasjáték, puzzle, kerti játék

Példa oldalak, amik ezt a Meta Leírást használják:

https://www.jateknet.hu/marka

https://www.jateknet.hu/eredmenyhirdetes

https://www.jateknet.hu/mesehos

Meta Leírás: Akciós JátékNet.hu, gyors és akár ingyenes szállítással!

Példa oldalak, amik ezt a Meta Leírást használják:

https://www.jateknet.hu/tarsasagban

https://www.jateknet.hu/csomagolasserultek

https://www.jateknet.hu/egyedul

Javasoljuk ezen, duplikált Meta Leírásokat tartalmazó oldalak egyedi leírással történő optimalizálását.

URL struktúra

Ahogy fentebb már több ízben említettük, az egyes oldaltípusokat nem tudtuk külön vizsgálni. Ennek fő oka a nem optimális URL struktúra.

Az URL struktúra fő problémái az alábbiak:

  • A CMS nem támogatja a speciális karakterek (pl. “ő”) megfelelő használatát az URL-ben (pl. https://www.jateknet.hu/mancs-rjarat-mesehos, https://www.jateknet.hu/disney-hercegn-k-mesehos)
  • Nem megfelelő almappa használat

Az oldalak kulcsszó-optimalizáltságához hozzájárul az URL kulcsszó-optimalizáltsága. És bár a Google az elmúlt években sok fejlesztést hajtott végre az egyes szó-variánsok és kifejezések felismerésében, a hiányzó karakterek problémát okozhatnak a keresőbotoknak a szöveg értelmezésében. Ezért érdemes ezen karakterhasználatot javítani, a hibás URL-eket pedig 301-es paranccsal átirányítani az új, javított URL-ekre.

Az almappák használata nem csak a felhasználóknak nyújt segítséget abban, hogy jobban átlássák, a weboldal mely részén tartózkodnak, de a keresőbotok is könnyebben ki tudnak igazodni a weboldalon és annak tartalmában – ezáltal kvázi logikailag rendszerezzük a weboldal tartalmát.

A helyes almappa használat az alábbi sémát követi:

Domain.hu

Domain.hu/kategoria-oldal/

Domain.hu/kategoria-oldal/alkategoria-oldal/

Domain.hu/blog

Domain.hu/blog/blog-cikk/

A termék oldalak esetében kétféle megközelítés is lehetséges annak fényében, hogy mennyire lehet az egyes termékeket 1-1 kategóriában osztani, vagy mennyire kategória-függetlenek a termékek:

Domain.hu/termek-neve/

Domain.hu/kategoria-oldal/alkategoria-oldal/termek-neve/

A Játéknet.hu esetében a Kategória oldalak és a Blog almappáinak használatát lehetne optimalizálni.

Kategória oldalak

A webáruház például a ‘Jelmez’ kategórián belül rendelkezik több alkategória oldallal – azonban ezen oldalak nem rendelkeznek megfelelő URL-lel. Ez azért is fontos, mert a felhasználók számára lényeges az olvashatóság, vagyis, hogy az URL-ből is ki tudják olvasni, milyen tartalmú oldalra mutat az adott URL.

https://www.jateknet.hu/jelmez (Jelmez)

https://www.jateknet.hu/jelmez?f=gnd_2 (Jelmezek lányoknak)

https://www.jateknet.hu/jelmez?f=cid_370 (Jelmez kiegészítő)

A fenti oldalak URL-jei az alábbiak szerint néznének ki helyesen:

jateknet.hu/jelmez/

jateknet.hu/jelmez/jelmezek-lanyoknak/

jateknet.hu/jelmez/jelmez-kiegeszito/

Az URL-ek jelen formájukban valójában csak a Jelmez aloldal paraméterezett verziói. Mint ilyenekre, kanonikus címkét kéne elhelyezni, ami a /jelmez oldalra mutatna – ezzel a pl. /jelmez?f=gnd_2 és a /jelmez?f=cid_370 oldalak nem kerülhetnének indexelésre. Utóbbi azért is lenne szerencsétlen eset, mert ezen alkategóriákat jól lehetne pozícionálni a megfelelő kulcsszóoptimalizálással.

Blog

A blog esetében az almappák használatának problémáját az okozza, hogy az egyes cikkek nincsenek a /blog/ mappa alá rendezve. Például:

https://www.jateknet.hu/a-legjobb-otthoni-edzes-fitnesz-trambulinra-fel

https://www.jateknet.hu/lehet-jatek-a-smink-kreativ-kiserletezes-lukkyval

Ez helyesen az alábbi módon nézne ki:

https://www.jateknet.hu/blog/a-legjobb-otthoni-edzes-fitnesz-trambulinra-fel

https://www.jateknet.hu/blog/lehet-jatek-a-smink-kreativ-kiserletezes-lukkyval

Annak érdekében, hogy a keresőbotok könnyebben tudjanak navigálni a weboldalon, valamint könnyeben tudják megérteni annak felépítését és tartalmát, javasoljuk az URL-struktúra optimalizálását! Illetve nem utolsó sorban a jól felépített URL-struktúra a mérési statisztikák elkészítését is nagyban megkönnyítik (például blog cikkek vagy kategória és alkategória oldalak teljesítménye), mert így például a Googla Analytics-ben vagy a Google Search Console-ban könnyebben lehet oldaltípusokra szűrni – az egyes aloldalak helyett.

Kategória oldalak

A Kategória oldalak egy webáruház legfontosabb oldalai a Termék aloldalak mellett. Céljuk és feladatuk, hogy a megfelelő logikai csoportosítás mentén tematikusan listázzák az egyes termékeket. Ennek okán a weboldal megtervezése során kiemelt figyelmet érdemes fordítani a kategóriák kialakítására. Érdemes egy kulcsszókutatás során felmérni, milyen termék típusokra keresnek a felhasználók, és ennek mentén kialakítani a kategóriákat. Így az egyes oldalak megfelelően kulcsszó-optimalizálhatók lesznek.

A JátékNet.hu oldalon design, oldalfelépítés szempontjából kétféle kategória oldalt különíthetünk el. 

Egyik a “gyűjtő” kategória oldal, amely alá további alkategóriák tartoznak (logikailag).

A Játéknet.hu gyűjtő kategória oldalainak design-ja

A másik az alkategóriákat nem megjelenítő (akár tartozik alája, akár nem) listaoldal.

A Játéknet.hu lista kategória oldalainak design-ja

A fenti képernyőfotók alapján rögtön szembetűnő, hogy a Kültéri játékok kategória oldal eltérő számú terméket mutat a gyűjtő Kategória oldalon és a másik oldalon (127 vs. 111). Ennek okát érdemes kivizsgálni.

A másik szembetűnő dolog, hogy a két gyűjtő Kategória oldal eltérő design-nal listázza az alkategóriákat. Itt nem csak a képek design-jára gondolunk, hanem a két oszlopos vs három oszlopos elrendezésre is. Továbbá a Kültéri játékok esetében nagyon nagy méretűek az egyes boxok. Ez a vizuális eltérés mobilon is tetten érhető.

A Játéknet.hu kategória oldalainak design-ja mobil eszközön sem optimális

A Jelmez kategória oldal előnyére írható, hogy az egyes boxok/linkek kisebbek, kevésbé nyomják le az oldal aljára az oldal többi elemét (a konkrét termékeket).

Ezzel ellentétben a Kültéri játékok kategória oldal boxai túl nagyok, és indokolatlanul sok helyet foglalnak el a képernyőn (mindkét eszközön). Ezáltal a felhasználó vagy tovább kattint valamelyik alkategóriára, és ott keresi tovább a vágyott terméket (ezzel extra tevékenységet, pl kattintást várunk el a felhasználótól, valamint több időbe telik, hogy megtalálja a termékek listáját), vagy több görgetés után megtalálhatja a gombot(!) az oldalra, ahol a gyűjtő kategóriába tartozó termékek teljes listáját megnézheti.

A jelen gyakorlattal ellentétben felhasználóbarátabb lenne, ha egyesítésre kerülne a gyűjtő Kategória oldalak felépítése a termékeket valójában listázó oldal verzióval. Így a felhasználó egy paginált (több oldalra bontott, lapozható) oldalon megtekintheti az adott kategóriába tartozó összes terméket az általa preferált listázási rendben. Azonban a rendezési gombok felett nem nagy méretben megtalálná az alkategóriákra átvezető linkeket is – így ha specifikusabb kategórián belül szeretne keresni, anélkül találja meg erre a lehetőséget, hogy ezzel az oldal fő tartalmi elemét (a termékek listáját) másodlagos funkcióba taszítaná. Alább látható egy általunk szerkesztett nézet, ami szemlélteti a javasolt felépítést.

Az alkategóriák linkjeit érdemes kisebb méretben elhelyezni

A Kategória oldalak vizuális megjelenítése mellett megnéztük azok onsite copy-jait. Ezen, a kategória oldalon elhelyezett szövegek egyrészről leírást tudnak adni a termékekről és azok funkcióiról a felhasználók számára – másrészről pedig segítik a keresőbotokat az oldal tartalmának megértésében. Mivel a kategória oldalakhoz hasonló listaoldalakon jellemzően kevés a megjelenített (nem képre égetett) szöveg, a keresőbotoknak minimális információ áll a rendelkezésükre annak megállapítására, miről is szól az adott oldal, milyen tartalom található rajta. Ezt könnyítjük meg számukra azzal, ha a kategória oldalakon elhelyezett, kulcsszó-optimalizált onsite copy-kkal további kontextust adunk neki az oldal tartalmának értelmezéséhez.

A Játéknet.hu szerencsére alkalmazza ezt a gyakorlatot! 

Termék oldalak

A termékoldalak az egyik, ha nem a legfontosabb oldalai egy webáruháznak. Éppen ezért kiemelt figyelmet kell fordítani ezen aloldalak minőségére. Ezt húzza alá az a tény is, hogy a Google legújabb frissítése értelmében a Google Shopping találatokhoz hasonlóan, most már organikus úton is megjelenhetnek termékek a keresési listaoldalon (mobil eszközön). Igaz, ez egyelőre csak az amerikai piacon elérhető, azonban várhatóan hamarosan más piacokra is kiterjesztik.

Nagy előnyt jelent a termékoldalakon, hogy hajtás felett (above-the-fold) – vagyis anélkül, hogy görgetnünk kellene – látjuk a termék képét és a termék árát. Mobil eszközön a ‘Kosárba teszem’ gomb már kicsit lentebb van az ideálisnál – ezt érdemes lehet feljebb helyezni.

További pozitívuma a termékoldalaknak, hogy rendelkeznek termékértékelési lehetőséggel – és láthatóan, a felhasználók élnek is ezzel a lehetőséggel! 

Az értékelésekhez hasonlóan sok weboldal esetében látjuk hiányosságnak a hiányzó termékleírást. Azonban a Játéknet.hu esetben erre se lehet panaszunk! Amelyik terméknél lehetséges, ott kellően informatív, a szöveges tartalom mellett képi és videós anyagokat is tartalmaz.

Például: https://www.jateknet.hu/crayola-colour-pop-irka-firka-szonyeg-109206

Ez nem csak a potenciális vásárlók számára hasznos, de a keresőbotok számára is extra információval szolgál az oldal tartalmáról – és lehetőséget biztosít arra, hogy minél több kulcsszóra tudjon rangsorolni az adott termékoldal.

A termékoldalak esetében nagyon fontos a strukturált adatok alkalmazása. Sokat emlegetjük azt, hogy hogyan és milyen módon tudjuk a keresőbotokat támogatni abban, hogy minél könnyebben megértsék az oldal tartalmát és annak célját. Ebben nyújtanak számukra segítséget a strukturált adatok.

Bár a Játéknet.hu rendelkezik strukturált adatokkal, azonban a ‘Product’ strukturált adat warning-gal/figyelmeztetéssel rendelkezik a hiányosan kitöltött adatok miatt. A ‘Review Snippets’ pedig szintén figyelmeztetést tartalmaz, mert rossz a megadott ‘item type’. ‘Thing’ van megadva ‘Person’ helyett.

Továbbá a strukturált adatok kibővíthetőek lennének például a ‘Breadcrumb’ strukturált adattal. Bár a termék oldalak rendelkeznek breadcrumb elemmel (nagyon helyesen!), azonban ezeket strukturált adatként is érdemes lehet megjeleníteni.

Blog

A blog cikkek (vagy hírek) írásának több előnyös hatása is van. Egyrészről információt tudunk átadni a látogatónak – így tájékoztatva őket például az aktuális akciókról. Másrészről, a számukra hasznos edukációs anyagokkal tudjuk őket ellátni – például: Legjobb ajándékok karácsonyra életkor szerint. Harmadrészt a blog cikkek írásával lehetőségünk nyílik olyan releváns, kapcsolódó kulcsszavakra rangsorolni, amikre a kategória oldalak vagy termék aloldalak nem nyújtanának lehetőség (például: top 10 legjobb játék). 

…és itt még nincs vége a listának! Ugyanis mindezen cikkek nem csak a látogatók, de a Google felé is építik a bizalmat, szakértelemről adnak tanúbizonyságot. Ezáltal, ha a látogatók játékot keresnek valamely problémájukra (pl melyek a legjobb játékok egy adott korosztálynak), vagy valamilyen témakörben, tudni fogják, hogy a Játéknet.hu cikkei közt megtalálhatják kérdéseikre a válaszokat. Illetve az egyes faktorok hatására a Google is látni fogja, hogy egy aktív, az adott témában szakértő és megbízható weboldallal van dolga – így nagyobb valószínűséggel fogja magasabb pozíció rangsorolni.

Bár a Játéknet.hu rendelkezik bloggal, annak használata nem tűnik stratégiailag átgondoltnak. Kulcsszókutatást követően fel lehetne állítani egy tartalomstratégiát, amit követve szélesebb körben tudna a weboldal kulcsszavakra rangsorolni, ezáltal több látogatóra tudna szert tenni.

Néhány versenytárssal összehasonlítva láthatjuk, hogy a Régiójáték.hu és a Játékshop.eu kulcsszavaihoz képest a Játéknet.hu csak kevéssel előzi meg az utóbbit, és nagy lemaradásban van az előbbihez képest.

A Játéknet.hu számára még nagy lehetőséget kínál a Régiójáték.hu egyedi kulcsszavaira való rangsorolás

Az egyedi kulcsszavakat tekintve (amire a 3 szereplő közül csak az adott weboldal rangsorol) a Játékshop.eu kb 5000, a Játéknet.hu kb. 6000, a Régiójáték.hu viszont kb 12.000 egyedi kulcsszóra rangsorol. Ez adódhat a szélesebb termékkínálatból, a jobb indexeltségből (ha például a Játéknet.hu több termékoldala sem került még be az indexbe), de akár az átgondoltabb tartalommarketingből is.

Technikai szempontból fontos megemlítenünk, hogy a cikkeken SEO szempontok szerint érdemes és lehet dolgozni. Ennek keretében például a cikkek (amennyiben a tematika engedi) legyenek legalább 300 szó hosszúak, a cím legyen kulcsszó-optimalizált, és a cikk legyen alcímekkel (amik H2 címkézést kapnak) tagolva. Továbbá a blog cikkek strukturált adattal sem rendelkeznek. Ezt érdemes pótolni.

Összefoglalás

A felmérésünk során azt találtuk, hogy bár sok SEO területen egészen jól teljesít a webáruház (Meta Title, Meta Leírás, Onsite copy), mégis vannak fontos területek, ahol némi befektetett munkával további eredményeket lehetne elérni (webhelysebesség, URL-struktúra, tartalommarketing).

A felmérés során talált legnagyobb hiányosság a Sitemap.xml hiánya. Annak érdekében, hogy garantáljuk, hogy a webáruház minden fontos oldalát megtalálja a Google, és így lehetőség nyílik ezek feltérképezésére és indexelésére, mindenképp érdemes a sitemap fájlt elkészíteni, és beküldeni a Google Search Console-ba.

A crawl budget optimalizálása érdekében a faceted navigation érintett szűrési feltételeire “nofollow” attribútum elhelyezését javasoljuk, míg a belső keresési eredményoldalakat a Robots.txt fájllal javasoljuk kizárni a feltérképezés alól.

A webhelysebesség tekintetében minden mutatót érdemes optimalizálni. Ezek közé tartozik a Speed Index, a Time to Interactive Time, és a CWV mutatók: CLS és LCP. Mivel a betöltési sebességet befolyásoló, a felmérés során vizsgált tényezők mindegyike határértéken kívüli értékkel rendelkezik, érdemes általánosságban, átfogóan megvizsgálni a betöltési sebességet meghatározó elemek állapotát.

Az on-page SEO területéhez tartozó elemek közül a Meta Leírás esetében a túl hosszú és a duplikált Meta Leírások optimalizálására kell odafigyelni, a megfelelő URL-struktúra alkalmazására, valamint a termék aloldalak figyelmeztetést tartalmazó, és a blog cikkek hiányzó strukturált adataira. A Kategória oldalak esetében az URL-struktúra optimalizálása mellett a kategória oldalak egységes vizuális design-ját is érdemes kialakítani.

A blog esetében pedig a megfelelő tartalommarketing-stratégia kialakítása lehetőséget biztosíthat ahhoz, hogy a webáruház non-branded, nem termék nevekhez fűződő keresési kifejezésekre is rangsoroljon – ezáltal utolérve a versenytársakat az egyedi rangsoroló kulcsszavak terén, vagy csökkenteni a versenytársak ilyen jellegű versenyelőnyét.

Az elemzéshez felhasznált eszközök:

Semrush

ScreamingFrog

Google

Chrome SEO bővítmények

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Világ életemben digitális területen dolgoztam. A zeneipar, az online média és a webfejlesztések után, 2020 tavaszán csatlakoztam a Klikkmánia SEO csapathoz. Fontosnak tartom, hogy az ügyfelek érthető, gyakorlatias tanácsokkal tudják javítani rangsorolási eredményeiket.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!