Webshopokat is érintő jogszabályi változások lépnek életbe Május 28-tól
Több ponton módosul a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet (megfelelve az európai parlamenti és tanácsi irányelveknek).
Fontos, hogy ezek a változások a legtöbb Webshopot érintik, emiatt szükséges lehet az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) megváltoztatása is.
A rendelet hatálya alá tartozik minden olyan fogyasztó és a vállalkozás között kötött szerződés, amikor a fogyasztó kifizeti, vagy vállalja, hogy kifizeti az áru ellenértékét, emellett a rendelet hatálya alá tartozik a digitális szolgáltatások nyújtása is. Digitális tartalom lehet a digitálisan előállított vagy szolgáltatott adat.
Kiket érintenek ezek a változások?
A szabályok az áruk eladóira, kereskedőkre vonatkoznak, akik közvetlenül a webshopon keresztül értékesítik termékeiket. Nem vonatkozik viszont az ár-összehasonlító platformokra, azokra a közvetítőkre, akik összesítik és megjelenítik más eladók által megadott árakat és információkat.
Mik ezek az új változások?
- Meghatározzák benne az áru, digitális szolgáltatás és online piac, rangsorolás fogalmát.
- Bővítik a tájékoztatási kötelezettséget például a szavatosság, jótállás és a vállalkozás elérhetőségeivel kapcsolatban.
- Kötelezővé teszik a webáruházak felületén a telefonszám feltüntetését (ha rendelkezik ilyennel a vállalkozás).
- Szabályozzák az csökkentett / akciós árak feltüntetését.
- Ezentúl csak valós, ellenőrzött fogyasztói értékeléseket lehet megjeleníteni.
A rendeletben megjelenő fogalmak:
Áru:
a) ingó dolog, ideértve a tartályban, palackban vagy egyéb módon korlátozott mennyiségben vagy meghatározott űrtartalommal kiszerelt víz, gáz és villamos energia, valamint;
b) ingó dolog, amely digitális tartalmat vagy digitális szolgáltatást foglal magában vagy azzal össze van kapcsolva, olyan módon, hogy az érintett digitális tartalom vagy digitális szolgáltatás hiányában az áru nem tudná betölteni funkcióit (a továbbiakban: a digitális elemeket tartalmazó áru).
Digitális szolgáltatás:
a) olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy digitális adatokat hozzon létre, kezeljen, tároljon vagy azokhoz hozzáférjen, vagy
b) olyan szolgáltatás, amely lehetővé teszi a fogyasztó és a szolgáltatás más igénybe vevői által feltöltött vagy létrehozott digitális adatok megosztását, illetve az azokkal való egyéb interakciót;
Online piac: olyan szolgáltatás, amely a kereskedő által működtetett szoftvert (weboldalt, alkalmazást) alkalmaz, és amelynek révén a fogyasztók távollevők közötti szerződést köthetnek más kereskedőkkel vagy fogyasztókkal.
Rangsorolás: a termékek relatív kiemelése a kereskedők által bemutatott, megszervezett vagy közölt módon.
Tájékoztatási kötelezettség bővülése:
- Világosan és közérthető módon tájékoztatni kell a fogyasztót a termékszavatosságról és kellékszavatosságról, valamint ha szükséges a jótállás meglétéről és feltételeiről.
- Digitális elemeket tartalmazó áruk, digitális tartalom és digitális szolgáltatás működéséről, kompatibilitásról.
- A vállalkozás adatai: székhelye, postai címe, telefonszáma és elektronikus levelezési címel, esetleges további online kommunikációs elérhetősége.
Mire kell figyelni az akciós árak, árcsökkentés feltüntetésénél?
- Árcsökkentéskor fel kell tüntetni, az árcsökkentést megelőzően alkalmazott korábbi árat, amihez képest meghatározható az akciós új ár. (pl. áthúzott ár)
- A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 30 nap.
- Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, árcsökkentés nélküli ár.
- A korábbi ár megállapításánál figyelembe kell venni az akár csak néhány óráig alkalmazott árat is.
- Minden akcióban érintett terméknél fel kell tüntetni a korábbi árat és az akciós árat.
- A rendelkezések nem vonatkoznak a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre, ezekre eltérő szabályok várhatóak.
- Ha a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 15 nap.
- A webshopnak hitelt érdemlően kell bizonyítania az ár történetet (pl. szoftveresen, vagy árdiagrammal).
A kedvezményt többféleképpen is fel lehet tüntetni:
- A kedvezmény százalékos feltüntetésével. (pl. 10%-os kedvezmény)
- A kedvezmény konkrét összegének feltüntetésével. (pl. 2000 Ft kedvezmény)
- A korábbi ár áthúzásával.
- Az új (alacsonyabb, akciós) ár és a korábbi (magasabb) ár feltüntetésével (30 napos szabálly meghatározott).
- Árdiagrammal.
A rendelkezés célja a fogyasztók korrekt tájékoztatása és a rendszeres árváltozással elért jelentős mértékű akciózás megszüntetése.
Mire kell figyelni a fogyasztói értékelések megjelenítésekor?
- A kereskedőknek mindenképpen tájékoztatást kell adniuk arról, hogy biztosítják-e a vásárlói értékelések valódiságát és ezt milyen módon teszik.
- A kereskedő csak akkor mondhatja, hogy valós tapasztalatokon alapuló értékeléseket tesz közzé, ha ezek ellenőrzésére van kidolgozott folyamata valamint lépéseket tesz a valótlan fogyasztói vélemények kiszűrésére.
- Tilos a fogyasztói értékelések valótlan bemutatása (pl. negatív értékelések törlése, pozitívak megjelenítése)
Példák fogyasztói vélemények ellenőrzésére:
- Az értékelők kötelező regisztrációja.
- Különböző technikai eszközök használata, annak érdekében, hogy megbizonyosodjanak az értékelő megbízhatóságáról (pl.. IP cím ellenőrzés, e-mailes ellenőrzés).
- Gyanús értékelések kivizsgálása és az ilyen tevékenységek észlelésére szolgáló eszközök használata.
Ezek az új rendelkezések jobban védik a vásárlókat a tisztességtelen kereskedői gyakorlatoktól az értékelések vonatkozásában is.
Cikkünk forrása:
https://uzletem.hu/jogadokonyveles/valtoznak-az-arfeltuntetes-szabalyai-a-legfontosabb-tudnivalok
https://virtualjog.hu/ írásai
https://www.shoprenter.hu/blog/uj-fogyasztovedelmi-jogszabalyvaltozas-2022