We understand, we deliver.

A tudás hatalom – ismerd meg felhasználóidat!



Előző bejegyzésünkben rávilágítottunk, miért létfontosságú a technikai és tartalmi SEO összehangolása. Most megvizsgáljuk, miért ajánlott a puszta kulcsszavak mögé nézni, ha felhasználói igényeket ténylegesen kielégítő tartalom létrehozása a cél. (Legyen az!)

Az, hogy a weboldalra hasznos, jól szerkesztett, és összességében vonzó tartalom kerüljön, nagyrészt a marketinges és/vagy szövegíró felelőssége (és a grafikusról, webdesignerről se feledkezzünk meg!). Ám annak a meghatározása, hogy egyáltalán mi számít vonzónak, az már a keresőoptimalizálást végzőkre hárul.  

Kézenfekvő a témát a lekérdezések oldaláról szemügyre venni, hiszen a keresőmarketing világában ez az egyik fő csatorna, amin keresztül a felhasználók önként kommunikálhatnak magukról. A keresőt használva ugyanis tudtukon kívül épp aktuális – talán féltve is őrzött – kérdéseiket, gondolataikat, igényeiket tárják fel.

Milyen forrásokból nyomozhatom ki, mi jár potenciális vásárlóim fejében?

  • Ha a weboldalhoz van Search Console fiók rendelve, megtudhatjuk, hogy egyes céloldalakhoz milyen lekérdezéseken keresztül jutnak el a felhasználók. Elérés: Search Traffic / Search Analytics / Pages menüpont / adott céloldalba kattintás / Queries menüpont
  • A konverziót eredményező kulcsszavak elemzése egy az Analytics hasznos lehetőségei közül.
  • A közösségi média szintén információs aranybánya: a lájkok, be- és kikövetések, kommentek, megosztások, weboldalra való átkattintások vizsgálata szintén segít megérteni az érdeklődőket.

Hasznos lehet még:

  • Kulcsszótervezők, pl. a Google Keyword Planner (A keresési forgalom meghatározása mellett használjuk long-tail kulcsszavak legyűjtésére is!)
  • Kulcsszógenerátorok: pl. Ubersuggest, LSI Graph, Keywordtool.io
  • Google automatikus kiegészítések áttekintése (a legnépszerűbb találatokon alapul)
  • Google Trends

Persze az óhajok meghallásához, az előző eszközök megismerése mellett jó, ha érdeklődőinkhez is “közelebb hajolunk”. Ez nem csak a digitális közegre, hanem az élő interakciókra is érvényes: beszélgessünk az ügyfelekkel minél gyakrabban, hogy megismerjük gondolkozásukat, vágyaikat, kommunikációs stílusukat!

Ami a lekérdezések mögött lehet

Fentebb említettük, hogy a lekérdezések mögött jellemzően valamilyen kérdés, illetve vágy áll: üzleti szempontból ez tehát információéhséget (Learn/Information), vagy vásárlási szándékot (Purchase) jelez.

Nézzük meg három konkrét példán keresztül, egy-egy típusnál milyen tartalmak tehetnek jó szolgálatot.

  • “Pártanácsadás”

Kapásból 3 fajta szándékot, perszónát is jelezhetnek az efféle egyszavas lekérdezések, és más-más utat járnak be a konverzióig.

  1. Szeretném megtudni, mi az a pártanácsadás, milyen előnyökkel jár, hogy zajlik. Ismeretekre vágyom, mielőtt komolyabban elköteleződöm a pártanácsadás gondolata mellett.
  2. Már tudom, mi az a pártanácsadás, egy jó szakembert keresek. Érdekel, ki végez ilyet, milyen tapasztalattal rendelkezik, és mit tud nyújtani.
  3. Szeretném a pártanácsadást elsajátítani (pl. pszichológus hallgatóként), segédanyagokat keresek.

(Ne felejtsük el a nem üzleti szempontból érdeklődőket – bizony van, amikor a leendő vagy az aktuális konkurencia szemlézi a terepet…)

  • “Pártanácsadás Budapest”

Pártanácsadással foglalkozó szakembert keresek Budapesten.

Ezt a kereső perszónát kevésbé valószínű, hogy a pártanácsadás mellett döntésről még hosszasan győzködni kell – a gyakorlatias információknak (pl. helyszín, megközelíthetőség, vélemények) viszont nagyon fog örülni.

  • “Pártanácsadás Budapest ár”

Szeretném megtudni, mennyibe kerül a budapesti pártanácsadás.

Egy ilyen kulcsszó-kombináció mögött a különböző tanácsadók díjának összehasonlítása is állhat.

google keresés

Az árulkodó keresési lista… amikor a Google maga tudósít

Lehetőség van a keresőt “működés közben” megfigyelni – elemezni, hogy egy adott kulcsszónál milyen tartalmakat preferál. Mivel a Google mint szolgáltató folyamatosan azon van, hogy felhasználói igényeknek eleget tegyen (ennek köszönhető, hogy a termékeihez minden egyes nap visszatérünk), a webhelyet ennek a célnak a teljesülése függvényében fogja értékelni. Érdemes tehát azoktól tanulni, akik már megfeleltek a keresőóriás feltételeinek.

Ehhez tekintsük át az első 5-10 találat tartalmának terjedelmét, fókuszát, “mélységét”, a tartalom típusát is beleértve: szöveges vagy inkább képi, netán videós, infografikás, vázlatpontos találatok járnak sikerrel? A Google nem kénye-kedve szerint, hanem a felhasználók igényei és szokásait figyelembe véve algoritmizál.

Szezonváltás: egy találati lista áttekintése

Vegyük a következő lekérdezést, ami első látásra elég egyértelműen a vásárlás szándékára utal. Tegyük fel, hogy óvodába készült a gyerek, és egy jó minőségű játszós cipőre lesz szükség.

  • “Gyerekcipő vásárlás”

gyerekcipő

Az első helyezett a várttal ellentétben nem “purchase”, hanem “information” típusú – egy több mint 750 szavas útmutatót nyújt az ideális cipő kiválasztásához. Azaz a felhasználók a különböző márkák, modellek és beszerzési lehetőségek mellett arról is szívesen olvasnak, hogy egyáltalán mi alapján válasszanak gyermeküknek egészséges, kényelmes cipőt. (Amellett, hogy a helyezések kialakulásában persze rengeteg egyéb tényező is szerepet játszik.)

Ha a második helyezett résen szeretne lenni, megpróbálkozhat egy “gyerekcipő vásárlási kisokos” összeállításával, potenciálisan növelve ezzel a céloldali tartalom értékét a Google és a felhasználók szemében. Az első helyezés így még elérhetőbb távolságba kerül!

“Google is in your brain”

Még érdekesebb látni, hogy az említett, első helyezett cikkben a “gyerekcipő” mindössze 3 alkalommal, de a “vásárlás” szó is csak négyszer fordul elő. Sok szó esik azonban “ortopéd” szempontokról, “talpról” és “lábról” – melyek a téma másodlagos kifejezéseiként azonosíthatóak. Feltűnik, hogy a RankBrain a pontos kulcsszavaktól függetlenedve, a teljes szövegkohézió, az implicit tartalom alapján állítja össze a sorrendet.

A Google példáján felbuzdulva jobb, ha néha mi is felvesszük a pszichológus, de legalábbis viselkedéselemző szerepét – a “jófej” márkához, a kapós tartalomhoz bizony egyre inkább ez lesz az egyik legfontosabb út.

Források:

slide_template:
default
essb_pc_twitter:
1

A bankszektorban és a légiforgalmi irányításban szerzett B2B marketing gyakorlata PPC és SEO szövegírási tapasztalattal egészül ki. Érdeklődése copywriterként fordult a keresőoptimalizálás felé, melynek technikai, valamint onsite tartalommal kapcsolatos ágaihoz áll legközelebb. Kommunikáció és médiatudomány szakos tanulmányai alatt az elsők között vett részt a Google Ground programjában. Szenvedélye a tanulás, valamint a problémák minél részletesebb elemzése – a marketingcélokat mindvégig szem előtt tartva.

Website: http://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com