We understand, we deliver.

Reszponzív GYIK: mit, miért, mikor, hogyan?



Mit is jelent a gyakorlatban a reszponzív weboldal?

A reszponzív weboldal elemeinek mérete százalékosan, tehát relatívan van meghatározva. Így képes szinte bármilyen szélességű eszközhöz igazodni, anélkül, hogy a felhasználói élmény sérülne.

reszponziv-weboldal

Állj! Lehet, hogy én már reszponzív vagyok?

Azok számára, akik nem annyira jártasak a weboldalak szerkezeti felépítésében nem mindig magától értetődő, hogy weboldaluk, webáruházuk rendelkezik-e ezzel a tulajdonsággal. (Még a WordPress esetében sem mindig egyértelmű, attól függ, melyik téma van használatban.) A gyors ellenőrzéshez a Google Mobile Friendly tool használható, ami a betöltési problémákat is kimutatja.

Tartok tőle, hogy ez csak egy újabb mutatvány a kockák és marketingesek külön bejáratú vidámparkjából. Vagy mégsem?

A reszponzívra váltás nem a l’art pour l’art hívószavak körét gazdagítja, okkal kap kiemelt figyelmet. Ez a legegyszerűbb, egyben a Google kedvenc eszköze arra, hogy a mobil és a desktop tartalom között közel teljes tartalmi és funkcionális egyezést hozzunk létre.

Ez a márkaépítési célok mellett akkor jön majd igazán jól, amikor elérkezik a Google által már többször beharangozott “mobile-first” korszak. A keresőrobot ekkor már a weboldalunk mobil eszközön is elérhető tartalmait veszi elsősorban figyelembe, amikor indexel, valamint rangsorol.

Mivel a weboldalak egészen az elmúlt pár évig jellemzően asztali felületre és felhasználók számára lettek tervezve, a desktop mindig gazdagabb információt nyújtott, valamint magasabb funkcionalitással bírt: ezt az értéket lehet a reszponzívval egy az egyben a mobilra migrálni.  

Az egyik webfejlesztő céget idézve a reszponzív design “a kerék és a mosógép óta az egyik legkényelmesebb találmány”. Nos, való igaz, hogy az egyszerűbb, energiatakarékosabb feltérképezéssel a kereső biztosan jól jár, a felhasználó pedig az összes felületen ugyanazt az élményt kapja vissza, tehát ő is nyer vele. Vállalkozói szempontból a felületeken keresztüli integrált jelenlét az online márkaépítés egyik alapköve lehet.

Eddig a kérdést az “m.oldalam.hu” aldomain használatával oldottuk meg. Van átjárás a két technológia között?

Igen, és annyira nem is bonyolult.

301-es-atiranyitasok

  1. Kerüljön bele a reszponzivitást biztosító kód az oldaladba.
  2. Végezd el egyesével a 301-es átirányításokat a régi mobiloldal URL-jei és az új site között.
  3. Távolítsd el a kifejezetten a mobil URL-ekre jellemző konfigurációkat: a feltételes átirányítást, vagy a dinamikus szerverválaszhoz használt, ún. változó HTTP headert. (Ha eddig a dinamikus szerverválasz volt használatban, az átirányításokat nem szükséges zargatni.)
  4. Ügyes húzás önmagára hivatkozó, rel=canonical hivatkozásokat elhelyezni a reszponzív URL-ekben. Így lehet biztosítani, hogy a Google garantáltan a vadiúj, fancy oldalunkat veszi majd figyelembe indexeléskor.

Van-e a reszponzív design-nak további előnye?

Igen – a SEO egyéb, modern trendjeibe való becsatlakozást is megkönnyíti, például:

  • A többnyelvű siteokhoz használt “hreflang” elem hozzáadása
  • Az Accelerated Mobile Pages (gyorsított mobiloldal) implementációja
  • A strukturált adatok hozzáadása

Mikorra kellene időzítenem a váltást? Kell-e vészharangot húznom?

Nem kell kiakadni, a mobile-first korszak 2017 Q4-es időzítése már egyáltalán nem valószerű. A Google már a 2018-as átállást emlegeti. De a türelmi idő valójában még ennél is hosszabb, egyes információk szerint akár 5 évbe is telhet, míg a teljes egészében mobiloldal alapú indexelést implementálják.

Van idő tehát ráncba szedni a mobiloldalunkat, de ha ügyesek vagyunk és a gondolkozásunk inkább egy trendszetteré, akkor hamarabb meglépjük, mint a konkurencia…

Részletesen a mobiloldalakról, első kézből a Google-től (főképp fejlesztőknek, CMS-enként is kifejtve:)  https://developers.google.com/search/mobile-sites/

Felhasznált források: https://searchengineland.com/leading-mobile-first-index-google-explains-go-responsive-282631

https://webmasters.googleblog.com/2017/09/how-to-move-from-m-dot-urls-to.html

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_twitter:
1

A bankszektorban és a légiforgalmi irányításban szerzett B2B marketing gyakorlata PPC és SEO szövegírási tapasztalattal egészül ki. Érdeklődése copywriterként fordult a keresőoptimalizálás felé, melynek technikai, valamint onsite tartalommal kapcsolatos ágaihoz áll legközelebb. Kommunikáció és médiatudomány szakos tanulmányai alatt az elsők között vett részt a Google Ground programjában. Szenvedélye a tanulás, valamint a problémák minél részletesebb elemzése – a marketingcélokat mindvégig szem előtt tartva.

Website: http://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com