Bár sokak számára biztosan ismerősen cseng a “strukturált adatok” kifejezés, ennek jelentése, vagy épp jelentősége nem mindenki számára egyértelmű. Keresőoptimalizálás szempontból viszont semmiképpen sem elhanyagolható, használunk-e ilyen mezőket a honlapunkon. Cikkünkben megvizsgáljuk, hogyan alkalmazhatóak strukturált adatok egy weboldalon, ez pedig hogyan járul hozzá az átkattintási arány javításához és az organikus forgalom növeléséhez.
Amikor a weboldalunk organikus forgalmát keresőoptimalizálással próbáljuk javítani, gyakran csupán az oldalaink pozícióját igyekszünk feljebb tornászni a találati listában a siker reményében. Érdemes viszont nem csupán annak szentelni minden figyelmünket, hogy hanyadikként jelenünk meg ebben a listában – azzal is foglalkoznunk kell, hogy hogyan. Az organikus forgalmunk növekedését – vagy épp csökkenését – ugyanis az is befolyásolja, hogy miként prezentáljuk magunkat a Google keresőjében.
A bővített találatok fontossága
A Google hétköznapi használatakor már felfedezhettük, hogy találati listáiban a legtöbb weboldal általában az alábbi, jól ismert módon jelenik meg:
A fenti képen láthatjuk az oldal URL-jének egy részét, az oldal címét (title tag) és meta leírását (meta description), egyéb információhoz viszont nem jutunk hozzá. Ezzel szemben találkozhatunk olyan találatokkal is, amelyek ezen szokásos néhány adatnál több információt is tartalmazhatnak, ezeket nevezzük bővített találatoknak.
A fenti képen láthatjuk, hogy az egyes találatokhoz kötődően olyan adatok is megjelenhetnek, mint az ár, értékelések, vagy épp a leadott száma értékelések száma. Utóbbiak például webáruházak termékoldalaira jellemzőek, míg cikkek, kritikák esetében például olyan találatokkal is találkozhatunk, ahol a publikáció időpontja és a szerző neve (vagy felhasználóneve) is megjelenik:
Miért fontos ez a számunkra? A kulcs a CTR-ben, click through rate-ben, magyarul átkattintási arányban keresendő. Több egymástól független forrás is állítja, hogy a bővített találatként megjelenő oldalakra nagyobb arányban kattintanak a felhasználók a találati listában, mintha azok klasszikus módon, hozzáadott extra adatok nélkül jelennének meg. Ennélfogva javasolt törekednünk a bővített találatként történő megjelenésre – a kérdés az, hogyan tudjuk ezt elérni.
Mi a “strukturált adat” jelentése és miért fontos ezek alkalmazása?
Ahhoz, hogy a Google hatékonyan tudjon extra információt a találatokhoz rendelni (tehát bővített találatokat létrehozni) kommunikálni kell felé ezeket az adatokat. Mindezt a strukturált adatok alkalmazásán keresztül tehetjük meg. A strukturált adatok olyan, keresőmotoroknak szolgáltatott adatok, amelyek segítségével egyszerűen körülírhatjuk és felcímkézhetjük az oldalunk legfontosabb tartalmait, így azok lényegét könnyebben megértethetjük a keresőmotorok algoritmusaival.
Bár a Google algoritmusai egyre hatékonyabban mérik fel a webes tartalmak témakörét, nem árt megkönnyíteni a dolgát, és kommunikálnunk felé, hogy az egyes oldalainkon pontosan milyen típusú tartalmakat érhetnek el a felhasználók. A strukturált adatok megadásával tehát a Google, és más keresőmotorok is közelebb kerülnek ezek megértéséhez, így az algoritmusok egyszerűbben tudnak dönteni arról is, hogy az oldalunk releváns találatnak minősülhet-e az egyes kulcsszavakra történő keresésekkor. Mindezek mellett azért is fontos az alkalmazásuk, mert a bővített találatként történő megjelenésekkor a Google strukturált adatokat jelenít meg a találati listában.
A strukturált adatok használata tehát javasolt, hogy az algoritmusok általuk könnyebben megértsék az oldalunk tartalmát, és azért is, mert a segítségükkel bővített találatként jelenhet meg oldalunk a találati listában, ami jobb CTR-t, magasabb organikus forgalmat hozhat honlapunknak.
Hogyan alkalmazhatok strukturált adatokat a weboldalamon?
A strukturált adatok alkalmazása az úgynevezett “Schema” kódrendszeren keresztül történik. A Schema kezdeményezést három keresőóriás, a Google, a Yahoo és a Bing hozta létre még 2011-ben, pontosan azzal a határozott céllal, hogy a segítségével egyszerűbben érthessék meg a weboldalak tartalmát. A webhelytulajdonosok a Schema.org weboldalon kikereshetik, milyen jellegű strukturált adatok segítségével írhatják körül weboldaluk témáját, és alkalmazhatják azokat a honlapjukon.
Strukturált adatokat többféle módon adhatunk hozzá a weboldalunk forráskódjához. Feltüntethetjük őket egyszerű html-mikroadatok (Microdata) formájában, vagy RDFA HTML5-bővítményként is. A Google viszont elsősorban a JSON-LD-k alkalmazását javasolja, amely egy JavaScript alapú tag, és az oldalunk head vagy body részében is elhelyezhető.
Ezen keresztül hozzáadhatunk strukturált adatokat a weboldalunk forráskódjához például az alábbi módon:
- <script type=”application/ld+json”>
- {
- “@context”: “https://schema.org”,
- “@type”: “Pharmacy”,
- “name”: “Artemisz Gyógyszertár”,
- “description”: “Gyógyszerek, kozmetikumok széles választéka várja a kedves vásárlóinkat az Artemisz Gyógyszertárban.”,
- “openingHours”: “Mo,Tu,We,Th 09:00-17:00”,
- “telephone”: “0680880880”
- }
- </script>
Nézzük meg közelebbről ezt a fenti kódot, és vizsgáljuk meg, hogy milyen információt szolgáltatunk ezzel a keresőmotoroknak!
A @context”: “https://schema.org” sorral tisztázzuk, hogy a Schema keretein belül értelmezendő adatokról lesz szó. A “@type”: “Pharmacy” attribútummal jelezzük a keresőmotoroknak, hogy egy gyógyszertár weboldaláról van szó. A “name” és “description” segítségével cégünk nevét és rövid leírását adhatjuk meg, az “openingHours” kitöltésével a nyitvatartási időt, a “telephone” megadásával pedig értelemszerűen a telefonszámunkat közölhetjük.
Természetesen amennyiben CMS-t, tartalomkezelő rendszert használunk, akkor nem kötelező külön-külön minden egyes oldalunkon a kódok manuális hozzáadásával bíbelődnünk, különböző eszközök használata könnyebbé, automatizálhatóvá teheti a strukturált adatok alkalmazását a weboldalunkon. WordPress használata esetén ilyen a Yoast plugin, míg Drupal felhasználóknak a Structured Data modul, Joomla-alapú oldalak szerkesztőinek pedig a Google Structured Data bővítmény lehet a segítségére.
Gyakorlati példák: pontosan milyen strukturált adatokat érdemes használnunk?
A leggyakoribb Schema kategóriák az Article (Cikk), Event (Esemény), Job Posting (Álláshirdetés), Local Business (Helyi vállalkozás), Organization (Szervezet), Person (Személy), Product (Termék), Recipe (Recept), Review (Kritika). A kategóriák alkategóriákra (altípusokra) bonthatók, így az “Article” alá például a NewsArticle (Hír) vagy a BlogPosting (Blogcikk) sorolható be.
Amennyiben például híroldalt üzemeltetünk, a NewsArticle kategóriában található tulajdonságok alkalmazása javasolt. Ilyen a “headline” (a cikk címe), az “image” (a cikkhez hozzárendelt kép), “datePublished” (publikáció időpontja), “author” (a cikk szerzője), és így tovább – a Schema.org-on több tucat attribútum érhető el ebben a kategóriában. Idézzük fel a cikk elején látott képkivágást: az Apple termékekkel foglalkozó blog pontosan ilyen strukturált adatok megadásával érte el, hogy bővített találatként jelenjen meg a tesztjük a Google találati listájában.
Bármilyen témájú weboldal számára találhatunk tehát alkalmazható strukturált adatokat. Helyi vállalkozásként (Local Business) hozzárendelhetjük például a nyitvatartásunkat, az elfogadott valuták típusát, az elfogadott fizetőeszközöket, az elérhetőségeinket, a címünket is. A Schema.org-on rákereshetünk konkrét vállalkozástípusokra is, például fogorvosként a Dentist, étteremként a Restaurant kategória alá tartozó attribútumok között böngészhetünk.
A Google is besegít
Természetesen a Google is igyekszik segíteni a bizonytalan webmestereknek több fronton is, például a Markup Helper eszközükkel. Ennek segítségével manuálisan adhatjuk meg, a weboldalunk pontosan milyen típusú tartalmak érhetőek el, majd kiválaszthatjuk, hogy az egyes oldalainkon melyik elemnek pontosan mi a szerepe, az eszköz pedig generál a számunkra egy kódot, amely a megadott információ fényében tartalmazza a strukturált adatokat. Ezt a kódot elég beillesztenünk az oldalunk forráskódjába, és voilà: fel is ruháztuk a weboldalunkat strukturált adatokkal.
Jó ötlet lehet a Google fejlesztőknek szóló oldalát is böngésznünk. Mivel ugyanis a Schema.org használata nem mindig egyértelmű, könnyű elveszni a rengeteg adat között, a szükséges kategóriák és attribútumok kikeresése nem mindig a legegyszerűbb feladat, a Google egy külön útmutatót is létrehozott a témában a webfejlesztők számára. Az egyelőre magyar nyelven még nem elérhető szövegben a Schema.org-nál jobban rendszerezve, kevésbé terjengősen emelik ki, mely típusú oldalainkhoz milyen jellegű strukturált adatok alkalmazását javasolják.
Ezen az oldalon például az ‘Article’ típusú tartalmakhoz, tehát cikkekhez köthető legfontosabb adattípusokat szemléltetik és bemutatják azok alkalmazását. A bal oldali menüsorban tovább válogathatunk az egyes kategóriák között: megtalálhatjuk, milyen címkéket szükséges használnunk, ha helyi vállalkozás vagyunk, melyeket alkalmazzuk termékoldalainkon, vagy akár egy oldalunkra beágyazott videó esetében. A Google útmutatójának egy másik fontos előnye, hogy arra is kitér, hogy a strukturált adatok mely attribútumainak alkalmazása kötelező ahhoz, hogy bővített találatként jelenhessen meg oldalunk a találati listában, és melyek azok az attribútumok, amelyek megléte csupán csak előnyös a számunkra, de hiányuk nem befolyásolja a bővített találatként való megjelenést.
Az efféle általános kategóriák mellett a Google kitér arra is, miként érdemes felcímkéznünk az aktuális tartalmainkat, vagy különleges bejelentéseinket, amelyek például a koronavírushoz köthetőek. Amennyiben például közölni szeretnénk a weboldalunkon, hogy az üzletünket egyszerre hány ember látogathatja egyszerre, vagy felhívnánk a látogatók figyelmét a boltunkban kötelező maszkhasználatra, az itt található címkéket érdemes alkalmaznunk.
Összegzés
Keresőoptimalizálás során nem csak az számít, hányadik helyen jelenünk meg az internetes keresők találati listájában is, hanem az is, hogy milyen formában. A bővített találatok magasabb CTR-el rendelkeznek, több kattintást kapnak, mint az azonos pozícióban található, de klasszikus formában megjelenő társaik. Ahhoz, hogy bővített találatként jelenhessen meg oldalunk, strukturált adatokat kell alkalmaznunk rajta. Ezek alapvető funkciója továbbá az is, hogy segítsenek a keresőmotoroknak megérteni a honlapunk tartalmát, annak lényegét. Fontos tehát, hogy éljünk az általuk kínált előnyökkel. A strukturált adatok hozzáadhatók a weboldalunk forráskódjához manuálisan, CMS használata esetén pedig különböző külső eszközökkel, pluginokkal. Különösebb kódolási ismeretek nélkül is alkalmazhatjuk ezeket az adatokat a weboldalunkon, ebben a Google Markup Helper eszköze, vagy a legfontosabb strukturált adatokat összegyűjtő oldala lehet a segítségünkre. Strukturált adatokat bárki használhat, legyen szó híroldalaktól, vagy akár kisvállalkozások weboldaláról.