Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Így használd a Yoast SEO plugint a WordPress oldalad keresőoptimalizálására!

Tartalomjegyzék

Kristóf Molnár
2021.05.12.

A Yoast az egyik legnépszerűbb, keresőoptimalizálást segítő plugin a WordPress-felhasználók között. Segítségével rendkívül egyszerűen szabhatjuk át weboldalunkat a különféle SEO-alapelveknek megfelelően. Ebben a cikkünkben bemutatjuk, pontosan hogyan is könnyítheti meg az életünket a Yoast SEO használata. 

A wordpress.org adatai alapján világszerte jelenleg is több, mint ötmillió weboldalon van aktiválva a Yoast SEO plugin. A bővítményt 2010-ben alkotta meg Joost de Valk holland SEO menedzser és szoftverfejlesztő, létrejötte óta pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvend: a Builtwith statisztikái alapján a világ egymillió legnépszerűbb weboldalának 15%-ára telepítve van valamely verziója.

Az alapvetően ingyenes pluginhoz 2015 óta érhető el “fizetős”, premium verzió is, Valk cége, a Yoast pedig 2018-ra 10 millió eurós forgalmat könyvelhetett el. A bővítmény nem véletlenül ilyen népszerű: segítségével mindössze néhány kattintás által képesek lehetünk weboldalunk rengeteg olyan elemét optimalizálni, amelyeket a plugin használata nélkül bonyolult, hosszadalmas, vagy kifejezetten macerás lenne a keresőmotorok igényeire szabni. 

A következőkben bemutatjuk, hogyan segíti a Yoast a keresőbarát tartalomalkotást, hogyan teszi egyszerűbbé a weboldalunk keresőoptimalizálását technikai SEO szempontból, és hogy milyen extra tartalmakat kínál a plugin premium verziója.

Segítség a tartalom létrehozásában és optimalizálásában

Mint tudjuk, on-page tartalmaink optimalizálása legalább annyira fontos, mint a technikai, vagy off-page SEO-irányelveket követnünk. A Yoast alkalmazása ezen a téren is hasznos lehet, hiszen a plugin rengeteg segítséget nyújt tartalomalkotáskor.

A bővítmény méri a szövegünk olvashatóságát, figyeli a kulcsszóhalmozást, és figyelmeztet, ha bizonyos kifejezéseket túl sokszor használunk. SEO-szemmel figyeli a szövegalkotást, megvizsgálja az oldal vagy bejegyzés szövegét különböző, keresőoptimalizáláskor alkalmazott direktívák szerint, ezt követően pedig javaslatokat tesz a tartalom további optimalizálására.

A plugin elemez, eredményeket ismertet, majd javaslatokat tesz – mindezt “SEO-szemmel”

Ha cikkeket, oldalakat szeretnénk módosítani, vagy létrehozni, lehetőségünk van megadni a hozzájuk tartozó meta title és meta description tartalmát. Ezek kiemelt onsite SEO elemek, a meta title például fontos rangsorolási tényező, ezért kulcsfontosságú, hogy helyesen legyen megírva. Akárcsak a cím, a metaleírás esetében is fontos, hogy kihasználjuk a rendelkezésre álló karakterszámot, de ne is lépjük azt túl, épp ezért építették be a Yoast-ba azt a számlálót, ami színekkel és figyelmeztetésekkel jelzi, az ilyen jellegű metaelemeink hossza optimális-e.

Rengeteg oldal található a webhelyünkön, és bonyolult lenne egyenként meta title-t adni nekik? A Yoast segítségével ez sem jelenthet problémát, hiszen az oldalaink címe sablonszerűen felépíthető. Megadhatjuk, hogy megjelenjenek-e oldalaink meta title-jében bizonyos elemek, például behúzza-e oda a rendszer a kategóriaoldal nevét, a brandünket, vagy blogcikk esetén a publikáció címét. Mindezt a SEO » Keresésben való megjelenés oldalon adhatjuk meg.

Egyszerűen összeállíthatjuk oldalaink metaleírását és title tag-jét, és láthatjuk, hogyan fog megjelenni a Google kereső desktop-, valamint mobilos verziójában

Technikai SEO megkönnyítése

A Yoast SEO segítségével egy helyen kezelhetünk fontos és alapvető technikai SEO elemeket, szerkeszthetjük a robots.txt vagy .htaccess fájlunkat, webhelytérképünket, ezzel instruálva a keresőmotorokat, mely oldalainkat vegyék az indexükbe, és melyeket hanyagolják. Mindezekre a SEO » Eszközök » File editor menüpont alatt van lehetőségünk. 

Ezen kívül permalinkek, nem SEO-barát URL-ek tömeges szerkesztése is könnyedén megoldható. A WordPress a kategóriaoldalak URL-jeit például alapértelmezetten egy /category/ elemmel látja el, ami SEO-szempontból teljesen szükségtelen. A Yoast erre egyetlen kattintással megoldást nyújt: a SEO » Keresésben való megjelenés » Kategória URL-ek rész alatt lehetőségünk van megtartani, vagy épp eltávolítani ezt az előtagot.

Egy kattintás alatt megoldhatjuk a /category/ problémáját

Az egyes oldalaink szerkesztésekor beállíthatjuk, “nofollow” vagy “dofollow” szabály vonatkozzon az azokon található linkekre. A keresőbotok a világháló feltérképezésekor linkről linkre haladnak újabb és újabb oldalak megismerése érdekében. Amennyiben úgy gondoljuk, hogy az oldalunkon található linkek értéktelenek a keresőmotorok számára, vagy épp felhasználók által létrehozott tartalmak szerepelnek az oldalakon, és nem szeretnénk, ha a botok követnék ezeket a linkeket, máris alkalmazhatjuk a “nofollow” előírást. Így például hiába spammelné teli linkekkel bárki a fórumunkat linképítés céljából, nofollow-oldalak esetén az erőfeszítéseit nem biztos, hogy siker koronázza, a botok ugyanis figyelmen kívül hagyhatják a linkjeit. Ha tehát bizonyos esetekben szükségesnek találjuk a nofollow alkalmazását, akkor rendkívül egyszerűen, pillanatok alatt megtehetjük a Yoast segítségével az egyes oldalak szerkesztésekor. 

Hasonlóképp egyetlen kattintással megoldható a webmorzsák hozzáadása is a weboldalunkhoz. Ezek alkalmazása mindenképp javasolt, hiszen nem csak a felhasználók számára teszik egyértelművé, a weboldalunkon belül hol is tartózkodnak épp – például melyik kategóriába vagy alkategóriába eső terméket tekintik meg -, de a feltérképező botoknak is óriási segítséget nyújt. A “breadcrumbok” segítségével ugyanis hatékonyabban, egyszerűbben érthetik meg a honlapunk struktúráját, felépítését. A kenyérmorzsákat a SEO » Keresésben való megjelenés » Kenyérmorzsák fülön adhatjuk hozzá a weboldalunkhoz.

A Yoast segítségével strukturált adatokat is alkalmazhatunk weboldalunkon, ami szintén egy remek lehetőség a SEO-teljesítményünk javítására. A strukturált adatok olyan, keresőmotoroknak szolgáltatott adatok, amelyek segítségével egyszerűen körülírhatjuk és felcímkézhetjük az oldalunk legfontosabb tartalmait, így azok lényegét könnyebben megértethetjük a keresőmotorok algoritmusaival. Használatukkal akár bővített találatként is megjelenhetünk a Google találati listájában, ami rendkívül kedvező hatással lehet az átkattintási arányra is. A strukturált adatok szerepéről és fontosságáról ebben a cikkünkben írtunk részletesebben.

A bővítményben tehát a SEO » Keresésben való megjelenés » Tudástár Graph & Schema.org alatt megadható a szervezetünk neve és logója, ezeket az információkat a Yoastnak köszönhetően a Google botjai is feketén-fehéren látni és érteni fogják.

Szervezetünk nevét és logóját is egyszerűen megmutathatjuk a keresőmotoroknak a Yoast segítségével

Strukturált adatokat az egyes oldalainkhoz is hozzárendelhetünk azok szerkesztésekor az alábbi ábrán látható módon. Megadhatjuk, az adott oldalunkon milyen jellegű tartalom, információ érhető el, a Yoast pedig teszi a dolgát – ennek megfelelően címkézi azt fel.

Kapcsolat, GY.I.K, vagy valamilyen más jellegű oldalt publikáltunk? A Yoast-nak köszönhetően ezt is kommunikálhatjuk a keresőmotorok fel.

A Yoast SEO használatával nincs több probléma a kanonikus és paginációs tagekkel

A Yoast teljesen önállóan is képes optimalizálni a weboldalunk bizonyos elemeit, anélkül hogy nekünk bármit is be kellene állítanunk a WordPress szerkesztői felületén. A paginált oldalainkat például a plugin automatikusan paginációs tagekkel látja el. Ezek alkalmazásának lényege, hogy a keresőmotorok felismerjék a paginált oldalakat és azok egymáshoz való viszonyát, sorrendiségét. Bár a Google ezt a megoldást már diszkreditálta, – azt állítják, az ő algoritmusaik már a rel=next és rel=prev tagek nélkül is felismerik az ilyen jellegű oldalakat – több más keresőmotor számára továbbra is előnyös lehet ezek használata. A Yoast az Open Graph tageket is hasonlóképp automatikusan elhelyezi az oldalainkon, így nem kell attól tartanunk, hogy a Facebook-on, vagy a Google Discoverben nem a megfelelő cím, leírás, vagy elölnézeti kép jelenik meg tartalmaink megosztásakor.

A bővítmény segítségével a kanonikus tagek alkalmazása is pofonegyszerű. Ezek alkalmazása azért lehet szükséges, mert a keresőbotok szempontjából nézve nem mindig könnyű megkülönböztetni az olyan oldalakat egymástól, amelyek tartalma nagyon nagy részben megegyezik. Egy ruházati webshop esetében például lehetséges, hogy egy nadrág több színben is elérhető. Az ilyen esetekben talán külön oldalon található a nadrág kék változata, egy másik URL-en pedig a zöld verzió érhető el. Bár különböző oldalakon találhatóak meg a termékek, tartalmilag mégis jelentősen megegyeznek, a különbséget talán csak egy-egy kép, vagy szó jelenti köztük. Ilyen esetben mindenképp érdemes jeleznünk a Google számára, mely oldalunk az elsődleges verzió, amelyikkel szeretnénk a találati listában versenyre kelni a pozíciókért, és melyek azok, amelyek hasonlítanak erre az oldalra, kapcsolódhatnak hozzájuk.

A kanonikus tagek tehát roppant egyszerűen beállíthatóak az egyes oldalainkhoz a Yoast telepítését és élesítését követően a WordPress szerkesztői felületén. Ehhez csupán az oldalaink szerkesztésekor egy picit lentebb kell görgetnünk a “Haladó” beállításokig, és kitöltenünk a “kanonikus URL”-ek mezőt.

Nem kell mindent túlbonyolítani: a fenti mezőben egyszerűen megadhatjuk a kanonikus URL-t

További megoldásokat kínál a prémium verzió

Cikkünk írásakor évi 89 euróért, tehát nagyjából 32 000 forintért érhető el a Yoast prémium verziója, amely weboldalunk egyéb elemeinek optimalizálásában is besegíthet. A “fizetős” Yoast-tal könnyedén áttekinthetjük weboldalunk belső linkeltségét, és felfedezhetjük az úgynevezett “orphan page”-eket (árva oldalakat), tehát az olyan oldalainkat, amelyekre egyetlen belső linkünk sem mutat. A WordPress rendszer “Oldalak” részén áttekinthetjük, az egyes oldalainkon mennyi belső linket helyeztünk el, ugyanitt az “elárvult tartalom” szűrőre kattintva megtekinthetjük, mely oldalainkra nem mutatnak belső linkek.

A Yoast SEO prémium használata az átirányítások terén is hatalmas lehetőségeket rejt magában. Talán a bővítmény legnagyobb haszna az ingyenes verzióhoz képest az, hogy a SEO » Átirányítások modulon belül egy helyen kezelhetjük az összes, weboldalunkon alkalmazott átirányítást. A plugin segítségével fejlesztő bevonása nélkül alkalmazhatunk teljesen új redirecteket webhelyünkön, egy listából kiválasztva a számunkra optimális HTTP-válaszkódot, megadva, mely URL-ről mely oldalra szeretnénk átirányítani a felhasználókat.

Az átirányítások kezelése talán még sosem volt ennyire egyszerű

A prémium verzió a tartalomgyártás terén is igyekszik extrákat nyújtani, oldalaink, bejegyzéseink szerkesztésekor például javaslatokat tesz belső linkek elhelyezésére, és kilistázza a számunkra a szövegünkben leggyakrabban használt kifejezéseket, hogy láthassuk, ezek alapján milyen képet alkotnak annak tartalmáról a keresőmotorok algoritmusai, és hogy ezek a kifejezések egyeznek-e az általunk szövegírás előtt meghatározott kulcsszavakkal. 

Amennyiben WordPress oldalunkat az Elementor bővítmény segítségével kezeljük és építettük fel, szinte kötelező érvényű a Yoast prémium megvásárlása, hiszen csak a fizetős verziót lehet teljeskörűen integrálni a webfejlesztő pluginba. Az évi 89 euró fejében a Yoast hasonlóan gyümölcsöző szimbiózisban képes együttműködni a Zapier eszközzel is, így tovább optimalizálhatjuk a cikkeink automatikus megjelenését a közösségi médiában.

A fentieken kívül 0-24-es ügyfélszolgálat és reklámmentesség is jár a prémium verzió mellé.

Összegzés

Véleményünk szerint mára alapvető szükségletté vált a Yoast plugin telepítése WordPress weboldalainkra. A bővítmény óriási támogatást nyújt számunkra tartalomalkotás során, az igazi ereje pedig a metaelemek testreszabásában és a technikai SEO-optimalizálásában rejlik. Az open graph-, kanonikus- és paginációs tagek alkalmazása mellett a nofollow-dofollow és noindex beállítása, URL-jeink kezelése, a meta title-k és metaleírások tömeges kezelése és a kitöltésük automatizálása mind-mind fontos feladat, ezek elvégzése pedig a bővítmény segítségével töredék annyi időnkbe telik, mint a Yoast SEO használata nélkül. 

A prémium verziót meleg szívvel ajánljuk azoknak, akik az átirányításokat szeretnék házon belül, külsős fejlesztő bevonása nélkül menedzselni, önállóan felfedezni az árva oldalakat és fejleszteni az oldaluk belső linkeltségét. Amennyiben a mi weboldalunk szerkesztésekor ilyen témájú kérdéskörök nem merülnek fel gyakran, és honlapunkat nem az Elementor-bővítmény segítségével építettük fel, elég lehet a Yoast ingyenes verzióját telepíteni. 

Egyértelműen látszik, hogy a Yoast segítségével alacsony időbefektetés mellett, rendkívül egyszerűen képesek lehetünk weboldalunk több különböző technikai és on-page SEO elemét optimalizálni, így a telepítését bátran ajánljuk minden WordPress felhasználónak. 

Forrás: https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/ 

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A mesterséges intelligencia és a SEO: Hogyan formálja át az AI a stratégiánkat?

Jelen cikkünk keretei közt a Wordpress teljeskörű bemutatására és használatára nincs lehetőségünk, ezért elsősorban a SEO vonatkozású témákat vesszük górcső alá. Megtudhatod, mire kell odafigyelned, hogy megfelelően SEO optimalizált legyen a Wordpress oldalad, illetve milyen tippek és trükkök segíthetnek a keresési találati lista tetejére kerülni.
Tovább a cikkhez
Levente Asztalos

A Performance Max kampánytípus költségkeret-átcsoportosítási kísérleteket kap

A Google Ads új módszert vezetett be a költségkeretek dinamikus keresési hirdetésekből (DSA) vagy Display-kampányokból a Performance Max kampányokba történő átcsoportosításának hatásvizsgálatára. A frissítés segíthet a nagyobb hatékonyság és a jobb eredmények elérésében.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet