Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Egy termékoldal több termékváltozattal jó vagy rossz SEO szempontból?

Tartalomjegyzék

Dávid Kertész
2021.07.14.

Webshopok kialakításánál gyakran felmerül a kérdés, hogy a méret- és színváltozatok egyazon termékoldalon legyenek-e, vagy külön. Attól függ!

Korábban létrehoztunk egy letölthető anyagot, ahol részletes útmutatót adunk a SEO barát tartalmak létrehozásához. Mégis újra és újra merülnek fel olyan kérdések, amikről beszélni érdemes, és amiről nem esett elég szó a korábbiakban.

A Search Engine Journal által vezetett Ask an SEO heti rovatban olvasói kérdésekre válaszolnak az iparág legnagyobb SEO szakértői. A legutóbbi alkalommal Cassidy tette fel a következő kérdést, amire Adam Reimer adott választ itt. A teljes cikk fordítása alább olvasható:

Jobb vagy rosszabb SEO szempontjából, ha egy termékoldalon több, ugyanahhoz a termékcsaládhoz tartozó terméket is elhelyezünk (termékek, amelyek különböző funkciókkal rendelkeznek, és minden modellnek vannak színvariációi)? Pl mint a méretkülönbségnél, de ezek inkább elektronikai termékek, mint ruhák, így a “méret” inkább további funkcióbeli előnyöket takar.

Nagyszerű kérdés, Cassidy!  Gyakrabban felmerülő kérdés, mint gondolnád.

Itt két szempont merül fel, amelyeknek köze van az egyes termékekhez és a termékkategóriákhoz.

Nézzük meg a SEO-hatást a pólók, mint példatermék esetében!

Egyetlen termékoldal

Használj egyetlen termékoldalt és kanonikus linkeket, amikor:

  • A vásárlóknak nincs szükségük további variánsoldalakra, mint például a méret, anyag és színválasztásnál.
  • Vagy a végfelhasználónak nincs tényleges előnye az adott variánsból, mert még szükséges egy további műveletet (például a vásárlónak mindenképpen ki kell választania a méretet vagy a színt).

Ha a webshopod egyetlen egy pólót kínál, és soha nem fog másikat, akkor egyetlen termékoldalt szeretnél, és kanonikus linkeket beállítani, amelyek erre mutatnak vissza.

A kanonikus linkek minden változatra és paraméterre érvényesek lesznek.

A méretváltozatok jellemzően csak a méretben térnek el egymástól, így nem indokolják az egyedi termékoldalakat. A színek viszont igen! Lehet, hogy valaki csak piros baseball-pólókat vagy fekete, kereknyakú pólók közül szeretne válogatni.

Ha csak 1 terméket forgalmazol, és ha külön oldalt tartasz fenn az adott színnek, az előnyös a végfelhasználó számára. A szín alapján kiválaszthatja a pólónyomtatási lehetőségeket, vagy egyéb paramétereket.

Ezután minden méretváltozat-oldalon lenne egy kanonikus tag, ami az eredeti színválasztékra mutat.

Vannak kivételek a szabály alól, különösen akkor, ha van egy olyan termék, amelyikről a sajtóban rengeteg cikket közölnek az egyes színválasztékokkal kapcsolatban.

Gondoljunk egy olyan márkára, mint a Tesla, amely kétféle ajtókialakítási lehetőséggel rendelkezik, de ugyanazon a járművön.

A változatról létrehozhat egy kanonikus linket, és mindkét jármű ugyanazon az oldalon szerepelhet. De mivel ikonikus, és természetesen sajtóvisszhangot kap, érdemes lehet külön oldalt létrehozni.

A McRib a McDonald’s-tól, az Apple iPhone-ja és más jellegzetes termékek szintén “megengedhetik” ezt maguknak.

Az utolsó dolog, amit figyelembe kell venni, hogy ez a termék végleges változata-e.

Ha soha nem fogsz új verziókat kínálni, gyártani, frissíteni és kiadni, akkor és csakis akkor érdemes megpróbálni egyedi oldalakat optimalizálni a változatokra.

Ha úgy döntesz, hogy ezt az utat választod, akkor ki kell építened egy szilárd weboldal struktúrát, és finomhangolnod kell a szövegét, hogy az minden egyes verzióban 100%-ban egyedi legyen.

Kategóriaoldal

Használj egyedi kategóriaoldalt minden egyes változathoz, ha:

  • A termék egy kategória része – mint például a V-nyakú póló, ahol a nyakig érő és az ujjatlan póló is megtalálható -, és a termékcsalád bővítését tervezed, így mindegyikből 10-20 színváltozatot is kínálsz
  • Vagy minden egyes változatra legalább 1000 keresés történik havonta (ha egy nagy értékű termékről van szó, amelyre havonta csak 200 keresés történik, akkor ez is indokolhatja).

Ha a kategória minden egyes termékéhez egyedi színváltozat-oldalakat hozol létre, akkor most ugyanezt kell tenned minden hasonló termék esetében is, amint hozzáadtad azokat.

Ez nagy mennyiségű hasonló tartalmat és átfedési problémát eredményez.

Ha ehelyett egy kategóriaoldalt készítesz, akkor tovább bővítheted a termékcsaládot, és a hasonló termékoldalakat elhelyezheted ebben a kategóriában, ahelyett, hogy egyedi termékoldalakat használnál a kollekció minden egyes termékének minden egyes változatához.

Mindig lesznek kivételek, ezért a legjobb belátásod szerint járj el, amikor egyedi termékoldalakat választasz, vagy minden változatra kanonikus tag-eket állíts be!
Számomra a hüvelykujjszabály a következő: Ha a fogyasztóknak nincs szükségük egyedi termékváltozat oldalakra, és nincs tényleges előnyük a végfelhasználó számára, használj egyetlen oldalt, és alkalmazz kanonikus linkeket a változatokra!

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A mesterséges intelligencia és a SEO: Hogyan formálja át az AI a stratégiánkat?

Jelen cikkünk keretei közt a Wordpress teljeskörű bemutatására és használatára nincs lehetőségünk, ezért elsősorban a SEO vonatkozású témákat vesszük górcső alá. Megtudhatod, mire kell odafigyelned, hogy megfelelően SEO optimalizált legyen a Wordpress oldalad, illetve milyen tippek és trükkök segíthetnek a keresési találati lista tetejére kerülni.
Tovább a cikkhez
Levente Asztalos

A Performance Max kampánytípus költségkeret-átcsoportosítási kísérleteket kap

A Google Ads új módszert vezetett be a költségkeretek dinamikus keresési hirdetésekből (DSA) vagy Display-kampányokból a Performance Max kampányokba történő átcsoportosításának hatásvizsgálatára. A frissítés segíthet a nagyobb hatékonyság és a jobb eredmények elérésében.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet