We understand, we deliver.

Excel praktikák, melyek segítenek a SEO elemzésekben



Bármilyen eszközt is használunk az online marketingben, magához az elemzéshez szükségünk lesz Excel tudásra. Ennek egyszerűen az az oka, hogy az importált adatokat itt tudjuk rendezni, szűrni, függvényekkel értékeket hozzárendelni, kimutatásokat készíteni. Igaz ez a keresőoptimalizálásra is, mivel ezen a területen is rendkívül sok adattal dolgozunk, melyeket folyamatosan elemezni kell.

A következőkben néhány praktikát szeretnék bemutatni, amit bátran használhatsz a keresőoptimalizálás során. Bár némelyik egészen egyszerű megoldás, azt tapasztaljuk, hogy mégsem ismerik.

excel-seo-elemzes

 

Szűrők használata

A szűrők használata egyszerű és hatalmas segítség egy adatbázis kezelésénél. Nagyon hasznos, ha egy adattípust keresünk a táblázatban, vagy, ha több kritérium alapján keresünk adatokat.

Erre egy egyszerű példa: tételezzük fel, hogy állatfelszerelés webáruházat üzemeltetünk, és a termékekhez és a kisállat tartáshoz kapcsolódóan blogolunk. Van egy kulcsszólistánk, ami alapján a cikkeket írjuk és a posztokban linkeket helyezünk el az adott termék kategóriára. Hogy ne legyen unalmas a tartalom, és a kulcsszavaink is megfelelően szerepeljenek a találati listán, változatosan kell blogolnunk. Táblázatban kell vezetnünk a helyezéseket hétről hétre, és hogy melyik kifejezéshez hány cikket írtunk.

Kulcsszavak-es-blog-cikkek

Különféle szűrőket használhatunk a táblázatunkban. Szűrhetünk az állat fajtájára, vagy megkereshetjük azokat a helyezéseket, ahol a kulcsszó a 10. és 20. Hely között áll. De kereshetünk olyan kulcsszavakat is, melyek a 20. hely után állnak, és még nem készítettünk hozzá tartalmat.

Jó tanács, hogy sose egy oszlopra szűrjünk, hanem jelöljük ki a fejlécet, és annak egészére tegyük fel a szűrőt. Ezzel több kritériumnak is meg tudjuk feleltetni az adatot.

Szuro-hasznalata-tobb-kriterium-alapjan

 

Feltételes formázás

A feltételes formázás segítségével adatokat jelölhettünk ki, melyek megfelelnek a meghatározott szabálynak. Egészen sokféle kritérium alapján tudjuk formázni az adott cellát, kereshetünk bizonyos értéknél kisebb, nagyobb számokat, szövegeket, stb. Megadhatjuk például, hogy minden olyan cellát, mely tartalmaz egy bizonyos szót, jelöljön ki piros háttérszínnel.

Ezután, ha csak a formázott cellákat szeretnénk látni, akár rájuk is szűrhetünk szín szerint. Jelen példában azokat a cellákat kerestük, ahol a “kutya” szó szerepelt.

Excel-felteteles-formazas

 

Helyettesítő karakterek használata

Az excelben lehetőségünk van karaktereket, teljes szövegeket, számokat megkeresni, és lecserélni. Hogy az életünket még inkább megkönnyítsük, használhatunk helyettesítő karakterek is.

Ilyen a * karakter, melynek segítségével, ha /-et használunk előtte, az első perjelig mindent vissza tudunk törölni.

Miért is jó ez nekünk? Egy példán bemutatva, képzeljük el, hogy leszűrtük az összes olyan linket, mely az oldalunkra mutat. Ebből viszont csak arra vagyunk kíváncsiak, hogy mely domain-ekről kapunk linket, az URL többi részére nincs szükségünk.

Ebben az esetben használjuk a “Keresés és Csere” funkciót. A keresésbe tegyük be ezt /*, és cseréljük le az összeset erre /. Az eredmény az lesz, hogy az első / után minden törlésre fog kerülni az URL-ekben, vagyis csak a domain név marad majd meg.

Helyettesito-karakter-hasznalata

Ezután rendezhetjük ABC sorrend szerint a domaineket, kiszűrhetjük a duplikációt, vagy akár levághatjuk a végén található /-eket is.

 

HOSSZ függvény

Ha még nem ismered ezt a nagyon egyszerű függvényt, éppen ideje kipróbálnod. A függvény kiszámolja, hogy a cellában elhelyezett szöveg hány karakterből áll.

Használhatjuk ezt meta description, page title, vagy éppen URL-ek hosszának ellenőrzésére is. Így nem kell számolgatnunk manuálisan, hogy mely elemek nem felelnek meg az irányelveknek. Sőt a végén sorba is rendezhetjük a cellák tartalmát a karakter hossz alapján.

Ehhez nincs másra szükségünk, csak keressük meg a HOSSZ függvényt, és adjuk meg, hogy mely cella karakterszámára vagyunk kíváncsiak.Ezután alkalmazzuk ezt a teljes adatkészleten. Most hogy már tudjuk, melyik elem milyen hosszú, akár sorba is rendezhetjük ezeket.

HOssz-Excel-fuggveny

 

 

Szövegből oszlopok

Használtál már .csv fájlt? Ha igen, pontosan tudod, mennyire kellemetlen, amikor a a kinyert adatokat egy oszlopban kapod meg.

csv-kaosz

A használathoz jelöljük ki az első oszlopot, majd a “Szövegből oszlopok” opciónál válasszuk ki a “Határolójellel tagolt” lehetőséget, majd a “Vessző” lehetőséget. Ez lesz majd az a karakter, ami el fogja választani az adatokat egymástól. Persze ez lehetne akár a tabulátor, pontos vessző, stb, de a Sreaming Frogban a vesszővel való tagolást használjuk.

Szovegbol-oszlopok

 

Kulcsszavak egy variációra

Előfordulhat, hogy nagyobb kulcsszólistával rendelkezel, de a kulcsszavaknak csak egy variációját szeretnéd használni.

Ebben az esetben bevethető a magyarul kissé furcsának hangzó SZÖVEG.TALÁL függvény. Ennek segítségével meg tudunk keresni bármilyen szót a kijelölt tartományban. Ahol a függvény megtalálja a kifejezést, ott megadja a kezdő pozíció számát. Ezután vizsgálhatjuk egyenként a long tail kifejezéseket, vagy akár törölhetjük is azt a változatot, amit nem szeretnénk használni.

Arra figyelj, hogy a függvény megkülönbözteti a kis- és nagybetűket.

Szoveg.talal-Excel-fuggveny

 

A méltán közkedvelt FKERES függvény

A függvény segítségével megkereshetünk két tartományban azonos cella tartalmakat, majd az ahhoz kapcsolódó értéket beszúrhatjuk a másik tartományba is.

Mit is jelent ez emészthetőbben? Tételezzük fel, hogy van egy kulcsszólistánk, ahol az egyes kifejezésekhez hozzárendeltük a kifejezések hosszát. Emellett szeretnénk hozzá rendelni a kulcsszavak keresési volumen értékét is.

A kifejezésekre a keresési volument Adwords Kulcsszótervezőből tudjuk lekérni. (Ma már csak akkor érhetőek el pontos számok, ha van aktív kampányunk, és költésünk is a fiókban.)

Az első táblázatban nyissunk még egy oszlopot, ahova a keresési volument fogjuk illeszteni a második táblázatból. Ezután “keresési értéknek” adjuk meg azt a cellát, aminek a tartalmát keressük a 2. táblázatban. A “táblánál” jelöljük ki az adattartományt, amiben keresünk, az “oszlop szám” lehetőségnél adjuk meg, hogy hányadik oszlop értékét szeretnénk beilleszteni. Végül adjuk meg a 0 értéket, vagyis így a függvény a pontos egyezést fogja figyelembe venni.

Excel-kedvenc-az-Fkeres-fuggveny

 

 

Összefoglaló

Az előbbiekből is láthatjuk, hogy az Excel kiállta az idő próbáját. Ezekkel az egyszerű megoldásokkal rengeteg munkaórát spórolhatunk meg magunknak. Külön kiemelném, hogy az Excelben a lekérésekre mindig több megoldás is létezik. Ezért nem kell minden opcióját ismernünk, elég ha egy kicsit átgondoljuk a megoldandó feladatot, vagy használjuk a súgót.

Plusz pont, hogy az egész egyszerű műveletektől az egymásba ágyazott függvényeken át, a cég éves kimutatásáig szinte bármit elkészíthetünk a segítségével.

 

Jelen cikk saját tapasztalataink és a https://www.searchenginejournal.com/seo-tools/excel/  alapján készült.

Címke:
slide_template:
default

Pénzügyi végzettséggel rendelkezik, évekig a bankszektorban dolgozott. Időközben elvégzett egy újságírói OKJ tanfolyamot, ahol közelebbről is megismerkedett a marketing alapjaival. A 2014-es év ősze hozta meg számára a lehetőséget, hogy élesben is kipróbálhassa új ismereteit. Egy online marketing cégnél helyezkedett el, ahol hamar beleszeretett a keresőoptimalizálásba. Analitikus szemléletmód jellemzi, szereti feltárni az összefüggéseket, és folyamatosan keresi az új megoldásokat. A SEO világa éppen ezért vonzó számára: igen összetett, sok a változó, ráadásul megállíthatatlanul fejlődik.Szabadidejében is folyamatosan képezi magát ezen a területen. Mindemellett nagyon fontos számára a sport, így szívesen hódol ennek a hobbijának is.  Kedvenc mozgásformái a funkcionális, saját testsúllyal végzett edzések.

Website: http://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 774 3790
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com