Közösségi E-kereskedelem: Hogyan vágjunk neki a 2021-nek hatékony közösségi médiával?
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az online kereskedelem folyamatosan változik és új megoldásokkal rukkol elő. A szorgalmas hirdető pedig minden figyelmét arra fordítja, hogy lépést tartson az újabb és újabb trendekkel. Amikor már azt hitted, hogy sínen van az e-kereskedelmi stratégiád, egy új paradigma tűnik fel a láthatáron!
2020-ban elindult a közösségi e-kereskedelem – igen, rólad van szó, Facebook Shop – és ezzel együtt el is kezdtük implementálni az új modellt.
Mielőtt azonban elmélyednénk a témában, nézzük meg, mi fán terem a közösségi e-kereskedelem!
A közösségi e-kereskedelem és tradicionális e-kereskedelem közötti különbség az, hogy míg a hagyományos esetében a weboldalon történik az eladás, addig a közösségi esetében a felhasználó közvetlenül a social média platformon tudja megvenni a terméket.
Milyen előnyei vannak a közösségi e-kereskedelemnek?
Vitathatatlanul a legnagyobb pozitívuma az, hogy a felhasználóknak már nem kell elhagyniuk a közösségi platformot, hogy vásároljanak: megszakítás nélkül tudnak végigmenni a folyamaton és annak befejeztével továbbgörgetni a felületen. A funkció leginkább a fiatalabb, 18 és 34 év közötti korosztály körében örvend népszerűségnek.
Nem meglepő, hogy a közösségi boltokat leginkább a nagyáruházak, viszonteladók és szépségápolási márkák használják.
Melyek a legjobban működő közösségi e-kereskedelmi platformok?
Instagram és Facebook Shop
A termékmatricák bevezetésével már eleve beágyazódott az Instagram a közösségi e-kereskedelembe, azonban itt nem álltak meg a funkciók kiszelesítésében. Az Instagram Shop létrehozásával a felhasználók immár a márka oldaláról, a hírfolyamról vagy a történetekről is ellátogathatnak a shopba.
Mivel a funkciók szélesítése a Facebook és Instagram platformon általában párhuzamosan történik, ezért nagyban megegyeznek az közösségi e-kereskedelmi újítások is. Ugyanazt a koncepciót foglalja magában a Facebook is, mint az imént leírt Instagram.
Pinterest Shop
Az evidens választásnak a fenti két opció tűnik, azonban számos márka számára lehet izgalmas a Pinterest is, mivel a platform felhasználóinak 83%-a százaléka vásárolt terméket azután, hogy a márkával találkozott a felületen.
Tippek és trükkök a közösségi e-kereskedelem hatékonyságnöveléséhez
- Az alacsonyabb árú termékek platformja
Ha luxustermékek vagy high-end készülékek eladása a cél, nem valószínű, hogy hasonló eredményessége lesz a tevékenységnek, mint az alacsonyabb árú viszonteladók esetében.
Nemzetközi szinten is minél alacsonyabb a termék ára, annál jobbak az eladási arányok a közösségi platformokon.
Ennek két oka is lehet: egyrészt a klasszikus “kipróbálom, mielőtt megveszem” hozzáállás, másrészt pedig az, hogy kell még egy kis idő, mire a közösségi e-kereskedelem is egy széleskörben elfogadott vásárlási platformmá válik. Egyelőre még tapasztalható némi szkepticizmus a felhasználók részéről. Fontos azonban, hogy mire ez megváltozik, márkánkkal az élvonalban legyünk és naprakészek legyünk az új trendeket illetően.
Amennyiben több árkategóriába sorolható terméket kínálunk, akkor érdemes a hirdetési költségeket az alacsonyabb árú termékek reklámozására allokálni.
Ne felejtsünk el e-mail címet kérni a felhasználótól vásárláskor, hogy később lehetőségünk legyen további értékesítésre (up-sell)!
- Integráljuk a közösségi e-kereskedelmet az e-kereskedelmi platfromunkba!
Az adatok platformokon átívelő integrálása azért is fontos, mert ha változtatunk például a termékkatalóguson, akkor fontos, hogy minden változtatás szinkronban legyen az összes aktív platformon, ami az eladásokat támogatja.
Bizonyos e-commerce platformoknak már vannak integrációik a közösséi boltokkal. Amennyiben mi olyannal dolgozunk, amelyiknek még nincsen, akkor az alábbi toolok lehetnek a segítségünkre:
Az Instagram Shop esetében a Shop Social lehet segítségünkre, míg a Facebook Shopnál például a StoreYa.
- Társuljunk Influencerekkel!
Az influencer marketing most már egy ideje jelen van és egyelőre úgy tűnik, hogy még jó ideig marad is.
Az egyik legnagyobb előnye a közösségi e-kereskedelemnek az, hogy az influencerek alkalmazása rendkívül egyszerűvé válik. Az Instagramon például fel tudják használni a termékmatricák kedveléseit arra, hogy a felhasználókat közvetlenül az adott márka boltjába irányítsák.
Ezáltal pedig a termékreklámozás folyamata még kevesebb lépésből áll, ami pedig felhasználói szempontból még gördülékenyebb és zavartalan vásárlási élményhez vezet.
Összefoglalva tehát azzal, hogy számos közösségi média platform adaptálja a kereskedelmi modellt, az e-kereskedelem soha nem volt még ennyire egyszerű, és ilyen mértékben népszerű.
Világos, hogy a közösségi e-kereskedelem még a felívelés fázisában tart, így viszont egy kérdés maradt már csak a végére:
Szeretnél a márkáddal felugrani a fedélzetre, vagy addig tétovázol, amíg lemaradsz?