Az elmúlt években a marketing egyértelműen a márkák körüli közösségek építése és az olyan vállalati értékrendek implementálása felé mozdult el, amelyek a fogyasztók számára fontosak. Ebből következően ezen értékek megfelelő kommunikálása elengedhetetlenné vált. Nem elég azonban az egyirányú kommunikáció a fogyasztók felé, így kerül képbe a community management.

Mi a community management?
Az ágazat célja a hiteles közösség felépítése az üzleti ügyfelek, alkalmazottak és partnerek közötti kölcsönös kommunikáció révén. Fontos, hogy a márka felhasználja a a különböző csatornák adta lehetőségeit (személyes és online), hogy interakcióba lépjen a közönségével és egy hálózatot hozzon létre. Ez a hálózat, amelybe csatlakozhatnak a fogyasztók vagy partnerek, megoszthatják tapasztalataikat és tényleges közösségé válhatnak.
Ezentúl a community management szerves része a hagyományos ügyfélszolgálat minősége, de kiemelten fontos a közvetlen kapcsolat a fogyasztókkal, a közösségi médián történő interakciók, amelyek sokszor “ingyen reklámként” is funkciónálhatnak a felhasználók reakciójától függően. Egy frappáns tweet vagy facebook komment kimagasló organikus elérést biztosíthat. Összegezve, a legfontosabb eleme a különböző közösségi csatornák tudatos és szakszerű kezelése.
Mi a célja a közösség építésének?
A legfontosabb feladata többek között, hogy közvetlen visszajelzést, ötleteket és vásárlói igényeket gyűjtsön a felhasználóktól. Lehetőséget ad, hogy többet megtudjunk az ügyfelek igényeiről, elvárásairól és vágyaikról akár a tartalom, akár termékek vagy a szolgáltatás terén. A közösségi médiának köszönhetően nemcsak, mint tömeget lehet kezelni az egyes fogyasztói csoportokat, hanem lehetőségünk van egy-egy személlyel építeni a kapcsolatot ami potenciálisan nagyobb márkahűséget eredményezhet. Egy jól működő közösség felépítésével növelhetjük az interakciókat, a konverziókat és az eladást is.
Mi a vállalati értékrend?
Egy közösség létrehozásának és ápolásának elengedhetetlen összetevője a közös értékrend meghatározása. A vállalati értékek olyan alapelvek, amelyeket a szervezet fontosnak tart, a cég, az alkalmazottak, az ügyfelek vagy akár az egész társadalom a jóléte érdekében.
Míg egy vállalkozás folyamatosan fejlődik, optimális esetben az alapvető értékek szilárdak és változatlanok maradnak. Az egyes döntések meghozatalában kulcsfontosságú szerepük van, a különböző részlegeknek, alkalmazottaknak és vezetőknek minden esetben figyelembe kell venniük őket. A tényleges márka identitás kialakulásához ezek szükségesek.

Értékek implementálása
Az alapvető értékek inspirálhatják és támogathatják a vállalat küldetését, vízióját és céljait. Ami a legfontosabb, iránymutatást adnak a célok elérésének egységes megközelítéséről.
Az értékeket célszerű a vállalat üzleti és kommunikációs stratégiájába tudatosan beépíteni. Ezalatt az értendő, hogy az összes tevékenységi kör és kommunikációs csatorna szerves részét kell képeznie. Ebbe beletartozik a marketing és kommunikációs tevékenység, a termékek tervezése és kivitelezése és a munkahelyi kultúra is.
Kikerülhetetlen ezért az értékek tisztázása, ugyanis az önellentmondás negatívan hathat a márka hírnevére és az eladásokra is. Megfelelő alkalmazás esetén pedig pozitív hatással lehet ezekre, egy támogató közösség akár krízis esetén is fontos szerepet játszhat a megoldásban. Azaz, mindenképpen hasznunkra válhat egy autentikus közösség felépítése a márka köré.
Cikkünk forrásai:
https://blog.hubspot.com/marketing/community-management-expert-advice
https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/06/09/company-core-values