Egy szemkamerás kísérlettel vizsgálták a közelmúltban, hogyan viselkednek a felhasználók a Google találati lista kapcsán.
A kísérlet az alábbi linken érhető el:
https://www.nngroup.com/articles/pinball-pattern-search-behavior/
Fontos: a vizsgálat során 471 lekérdezést vizsgáltak meg, kvalitatív kutatással (szemkamera), 2017-2019 között (és feltételezhetően az USA piacán). Bár nem egész 500 fő részvételével készüt a kutatás, az alábbi megállapításokat tehetjük általa:
- A tradicionális blue linkek helyett a “nem tradicionális” keresési találati lista elemek veszik el a felhasználók figyelmét. Az esetek 74%-ában a felhasználók mindig ránéztek az olyan elemekre, mint a knowledge graph, rich snippet, people also asked, instant answer stb.
- A piktoriális elemek figyelemvonzó képessége verhetetlen: nem csupán mindig ránéznek a felhasználók a képpel ellátott találatokra, de az olyan, képpel nem rendelkező blue linkekre is többen kattintottak rá, amelyek egy-egy kép közelében helyezkedtek el.
- Mivel egy találati lista mindig más és más, ezért a user-ek figyelme egy találati listán nonlineáris utat követ. Pontosabban a userek szeme flippergolyó-szerű mozgást végez.
- Emiatt úgy viselkednek, hogy először felfogják, mit látnak, majd csak azután kattintanak rá egy találatra – átlagosan 5.7 mp után.
- Egy kicsit részletesebben a flippergolyó-effektusról: ezt úgy kell elképzelni, hogy a userek többsége (egy hűtőszekrényre rákeresve) először a szponzorált shopping cards-okat nézte meg jobb oldalt, majd a lista tetején lévő hirdetést, majd a featured snippet-et, majd a people also ask dobozt, és csak ezután leste meg az organikus találatokat (tehát a blue linkeket).
- Nem csak a tradicionális kereséseknél van ez így, hanem a lokális kereséseknél is. Végeztek egy másik, ettől független kutatást, amelynek eredményei szerint a userek sokkal nagyobb, 17%-a indított el egy akciót (tehát kereste fel effektíve az egyik céget, pl felhívta) a keresés után, mint tavaly (10%).
- A kutatásból kiderült, hogy az első három találat kapta meg az összes kattintás 59%-át.
- Az első találati lista elem kapta az összes keresés 28%-át.
- Veszély: a zero click keresések mennyisége egyre jobban nő (június óta át is lépte a 50%-os határt – a globális keresések számában), tehát “csökken a kattintások piaca”.
- Mi a helyzet a “below the fold” találatokkal (tehát azokkal a találatokkal, amihez a user-nek lejjebb kell görgetnie, hogy lássa)? Az eredmények alapján a navigációs és a ‘fact-finding’ keresések esetében a felhasználóknak csupán az 5%-a görgetett lejjebb. Komplexebb keresések esetében (ahol a user-ek kerestek/kutattak valami után) a felhasználók 20%-a görgetett lejjebb. Szerepe tehát vitathatatlan!
- És végül egy újabb nem annyira új és kevéssé meglepő tény: a felhasználóknak csupán a 2%-a kattintott a második találati oldalra.