We understand, we deliver.

Responsive web design előnyei és hátrányai



Minden bizonnyal sokszor felmerült már nálad is kérdésként a mobil web stratégia kialakítása, hiszen elmúlt már az az időszak, amikor a cégek a mobil forgalmukat figyelmen kívül hagyhatják. Az alábbiakban az egyik legnépszerűbb megoldást, a responsive web design előnyeit és hátrányait mutatjuk be, összehasonlítva az elkülönített weboldal tulajdonságaival.

Mindenképp érdemes külön vizsgálnunk a mobilról érkező látogatókat, hogy megtudjuk melyek azok a haszontalan funkciók, amelyek miatt a mobilról érkező forgalom egy része, vagy rosszabb esetben egésze elhagyja a weboldalt. Van, amikor egyértelmű a lepattanás, mert a weboldal nem tölt be vagy éppen olyan rossz élményben részesül a látogató, hogy inkább bezárja az oldalt.

Mobil weboldal típusok

 

Responsive (reszponzív) website

Ennek a típusnak a lényege, hogy egyetlen honlap fejlesztésére van csak szükségünk, amely megfelelő módon jelenik meg a különböző méretű kijelzővel és felbontással rendelkező eszközökön. Az oldal a platformok alapján eltérően (desktop, tablet, okostelefon, stb.), a kijelzőhöz rugalmasan igazodva jelenik meg, pontosan ugyanazzal az URL-lel és tartalommal.

Elkülönített weboldal

Másik lehetőség a szeparált mobil weboldal fejlesztése: amikor mobil eszközről keresünk a “sajatoldalam.hu”-ra, akkor egy másik URL-re ugrik a böngészőnk (m.sajatoldalam.hu), így az itt található tartalmak igény szerint változtathatóak. Fontos, hogy a desktop és a mobil látogató között ne tegyünk különbséget és ne “butítsuk” le a mobil oldal tartalmát, hiszen ugyanúgy értékes tartalmat / szolgáltatást szeretnének elérni, függetlenül a használt eszköztől.

Responsive web design előnyei és hátrányai

Responsive web design előnyei és hátrányai

 

Responisve web design előnyei

  1. Eszközfüggetlen megjelenés a felhasználói élményt növelő megoldás érdekében

Egy responsive oldal a különböző eszközökön eltérően, a készülék kijelzőjéhez rugalmasan igazodva jelenik meg, növelve így a felhasználói élményt. Időálló megoldásnak is nevezhetjük, hiszen a jelenlegi és az új okos készülékeken való megjelenésre is kompatibilis megoldást nyújt.

Elkülönített weboldal: ebből a szempontból a felhasználói élmény csökkenését tapasztalhatjuk külön mobil oldalak fejlesztése esetén, hiszen azok nem minden eszközre kompatibilisek.

  1. Megosztás és mentés könyvjelzőként

Keresőoptimalizálás (SEM – Search Engine Optimization) szempontból is fontos szerepe van egy responsive weboldal használatának. Egyetlen weboldalt kell fejleszteni, és egyetlen forráskód kell ahhoz, hogy a felhasználó közösségi hálón való megosztása vagy könyvjelzőbe mentése után garantáltan minden egyes eszközön ugyanúgy látja majd. Végeredményben egyetlen URL tartozik majd a weboldalhoz, ami a felhasználók dolgát is megkönnyíti, hiszen könnyebben rátalálnak a honlapra, és hivatkozni is egyszerűbb lesz rá. Továbbá nem lesz szükség átirányításra sem ahhoz, hogy a látogató a megfelelő verziót érje el (mobil vs. asztali verzió).

Elkülönített weboldal: amennyiben a felhasználó megoszt a közösségi hálón pl. egy mobil URL-t (szeparált mobil oldal esetén), és azt az ismerősök asztali gépen használt böngészőben nyitják ki, akkor egy rosszabb felhasználói élmény fogadja majd őket, hiszen mobil verzióban látják majd az adott oldalt.

  1. Weboldal üzemeltetése

Mint mondtam elég egyetlen egy oldalt létrehozni, így csak annak a folyamatos frissítésével, esetleges változtatásával kell foglalkoznunk, csökkentve így a hibalehetőségek számát.

Elkülönített weboldal: szeparált mobil oldalaknál minden egyes változtatás / frissítés estén két módosításra van szükség, egyszer az asztali és egyszer a mobil verzió miatt. Gondoljunk bele, hogy nagyobb oldalak, hírportálok esetén ez mennyire komoly erőforrást és munkaidőt igényelne, a fejlesztésről nem is beszélve.

  1. Landoló oldal tesztelés, konverzió optimalizálás CRO (Conversion Rate Optimization)

A teszt landoló oldal elkészítése könnyebb és rövidebb feladat, ideális esetben csak egyszer kell elkészíteni, és a responsive oldal a mobil eszközön is működni fog. Természetesen az elkészítési idő és nehézség attól függően növekedhet, hogy mit is akarunk A/B tesztelni.

Repsonsive web design hátrányai

  1. Landoló oldal tesztelés / CRO

A fentebb említett landoló oldal tesztelés egyben hátránnyal is jár, hiszen nehezebb feladat kiszűrni az adatokat a mobil és desktop (asztali) látogatókat illetően.

Elkülönített weboldal: Egy szeparált mobil landoló oldal elkészítése nagyobb erőforrást (pénzügy és humán) és sokkal több időt igényel, azonban, ha az erőforrásaink lehetővé teszik, mindenképp érdemes egy részletes adatelemzést végezni az asztali és mobil eszközökről érkező látogatókról.

  1. A teljes ellenőrzés hiánya

Responsive weboldalak használata esetén sokkal nehezebb, és néha lehetetlen is, hogy a felhasználói élményt maximálisan kielégítsük minden egyes képernyő méretre / készülékre szabva.

Elkülönített weboldal: Amennyiben a felhasználók túlnyomó többsége egy bizonyos mobil forgalomból (pl. azonos készülék, képernyő felbontás) érkezik, akkor érdemes lehet egy mobil specifikus, sokkal inkább passzoló landoló oldal készítése.

  1. Megfelelő szakértelem szükséges

Bár csak egyetlen weboldalt kell készíteni, annak fejlesztése hosszabb időt vesz igénybe, mert mobilra optimalizálás mellett a különböző felbontásokat is figyelembe kell venni, a felhasználói élmény megtartása mellett, mely sokkal több design és fejlesztői munkát igényel.

Elkülönített weboldal: Szeparált mobil oldal esetében könnyebb akár két különböző oldal elkészítése is, hiszen az élesítésük nem függ egymástól.

  1. Lassú a weboldal betöltési sebessége

Egy honlap betöltési sebessége nem csak a Google keresési eredmények megjelenése során fontos, hanem a felhasználói élmény szempontjából is. A responsive holnapok kissé lassabbak is, mint a mobil weblapok, de még így is sokkal gyorsabbak és felhasználó „barátabbak”, mintha egy hagyományos weboldalt próbálnánk okos telefonon betölteni.

A lassú oldal betöltődést legtöbbször a nagyon sok rosszul kódolt, vagyis optimalizálatlan képek okozzák. Ha ugyanaz a HD kép van használatban az asztali és a mobil verzióban is, akkor a fájl mérete nem fog változni és összességében ez az oldal betöltődését lelassítja.

Nehéz minden képpel rendelkező tartalmat úgy kialakítani, hogy mobil eszközökön is optimális legyen a megjelenítése, ezért a probléma elkerülése érdekében, azt javasoljuk, hogy dinamikusan kisebb kép méretet használjunk a mobil eszközökön. Szeparált mobil oldalak esetében ez nem jelent gondot, hiszen ott a képek kis méretben jönnek létre, kifejezetten mobil eszközökre.

Változtatások előtt mindenképp határozzuk meg céljainkat, egyedi igényeinket és mérjük fel a rendelkezésünkre álló erőforrásainkat, majd vessük össze az előnyöket és hátrányokat!

Akárhogy is legyen, az egyre növekvő mobil forgalmat minden esetben számításba kell vennünk (átlagosan több, mint 50%), így erősen ajánlott a meglévő adataink feldolgozása és a megfelelő alternatíva kiválasztása. Az online vásárlások egyre nagyobb százaléka is lényegében már mobil eszközökről történik, így ez a kérdés mára már megkerülhetetlen.

Forrás

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1
essb_pc_twitter:
1

A komfort zónát régen elhagyva, a kihívásoknak és a fejlődésnek szenteli életét. 2011-ben fogta meg a felhasználók által használt híres és hamisítatlan, fehér keresőmezőben megjelenő fizetett hirdetések világa. Azóta Adwords és Facebook PPC kampányok tervezésével, menedzselésével foglalkozik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com