Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Yandex: Az orosz óriás

Tartalomjegyzék

Levente Asztalos
2014.05.21.

Online szakmai körökben talán mindenkinek ismerősen cseng az orosz keresőóriás, a Yandex neve. Biztos vagyok azonban abban, hogy kevesen ismerik igazán, még kevesebben használták eddig kereső- vagy hirdető felületeit. 

yandex_keresohirdetes_yandex

A Yandex Oroszország legnagyobb keresőjét tudhatja magáénak, 60%-os piaci részesedésével pedig háttérbe szorítja a Google-t is. Nem sok országban van ilyen, de bizony az oroszoknál a Google nem tudta véghezvinni a piac letarolását úgy, mint megannyi más országban. De amellett, hogy uralja Oroszországot, kiemelkedő piaci részesedéssel bír Ukrajnában, Kazahsztánban, sőt a Belarusz Köztársaságban is. Sőt, az általa kezelt napi több mint 150 000 kereséssel jelen pillanatban a világ 4. legnagyobb keresőjének számít.

Története

Egyes források szerint a Yandex története egészen a 90-es évek elejéig nyúlik vissza, amikor Arkady Volozh és Arkady Borkovsky megalapította az Arkadia nevű szoftverfejlesztő céget, amely már ezekben az időkben is a keresési folyamatokkal foglalkozott. Később, miután az Arkadia a Comptek International nevű cég részévé vált, a keresőtechnológiák fejlesztését tovább folytatták. 1993-tól kezdve ebből a technológiából nőtte ki magát a Yandex keresőmotor, amely 1997-ben kezdett el működni a yandex.ru cím alatt.

yandex_keresohirdetes_search
Szolgáltatásai

Ahogy a Google, úgy a Yandex is több egy egyszerű keresőnél és hirdetési rendszernél. Yandex Mail, Yandex Maps, Yandex News, Yandex Video és Music, Yandex Market, hogy csak párat említsünk a keresőmotor köré csoportosuló szolgáltatásokról és online fejlesztésekről.

Hirdetési rendszere

Jelenlegi árazása alapján egy átlagos klikk költsége 0.1 és 50 EUR között mozog, kampányt minimum 6 eurós költségvetéssel indíthatunk. Lehetőség van konverzió alapú fizetésre is, ahol az – itthon is egyre népszerűbb – affiliate rendszerekhez hasonlóan a hirdető adhatja meg, hogy mennyit hajlandó fizetni 1-1 klikkért.

Hirdetési rendszere nagyon hasonló felépítésű és elvű, mint a Google, bár tapasztalataink szerint több gyermekbetegséggel küzd még. Magyarországon ugyan kifejezetten ritkán jut lehetősége egy ügynökségnek arra, hogy ezen a rendszeren hirdessen (hiszen érthető módon azok használata elsősorban Oroszország és a volt FÁK területére célozva hatékony), ettől függetlenül érdemes megismerkedni vele, mert ezen tudás nélkül aligha nyújthatunk teljes körű szolgáltatást Európában. A Yandex ugyanis – így vagy úgy – de ezen a szinten megkerülhetetlen.

 

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

Hírek

Megérkezett a Google AI Mode Magyarországra – új korszak a keresésben

A Google bejelentette, hogy 2025 októberétől az AI Mode már Magyarországon és magyar nyelven is elérhető. Fedezd fel, hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a keresési élményt!
Tovább a cikkhez
Tamás Solcz
Hírek

AI használata a cégedben: szabályok, felelősség és biztonság 2025-ben – hallgasd meg a KLIKKTALK podcast 8. epizódját

A mesterséges intelligencia ma már mindennapi eszköz a cégek működésében. De vajon milyen keretek között lehet és kell használni az AI-t? Milyen felelőssége van a vállalatnak, és hogyan lehet biztonságosan valamint jogszerűen integrálni a ChatGPT-t vagy más AI-alkalmazásokat a mindennapokban?
Tovább a cikkhez
Zoltán Keresztessy
Mutass többet