Vajon hogyan fogják a fizikai üzletek az online webáruházak malmára hajtani a vizet az idei ünnepi szezonban?
A rövid válasz szerint – spoiler alert – a legtöbb felhasználó nagyobb valószínűséggel fog online vásárolni abban az esetben, ha a viszonteladónak fizikai boltja is van a közelben. Mi azonban az összefüggés a kettő között? Elmondjuk alábbi cikkünkben!
Az 2020-as szezon egyik égető kérdése, hogy visszatérnek-e a felhasználók a fizikai üzletekbe és bevásárlóközpontokba, vagy maradnak inkább az utóbbi hónapok megoldásánál, az online vásárlásnál.
Még érdekesebb a kérdés az, hogy milyen mértékben tudják majd a hagyományos viszonteladók a saját előnyükre fordítani a helyzetetazokkal a kereskedőkkel szemben, akiknek kizárólag online üzletük van. Korábban számos olyan viszonteladó, aki fizikai és e-kereskedelmi bolttal egyaránt rendelkezett sok esetben különálló csatornaként tekintett a két értékesítési platformra, eltérő sales stratégiával. Manapság azonban a nagyobb viszonteladók felismerték, hogy a fizikai üzlet hogyan támogatja az e-kereskedelmi boltok eladásait.
Az általános elképzelés az idei ünnepi szezonra, hogy a vásárlások zöme online fog történni és a fizikai boltok szerepe másodlagos lesz. Ennek ellenére is azonban a vásárlói döntéshozatalkor kulcsfontosságú jelentősége lesz annak a ténynek, hogy adott online üzletnek van-e helyi boltja is és van-e lehetőség a termék visszavételére egy helyi üzletben.
Nagy a valószínűsége annak, hogy idén a vásárlók az eddiginél is sokkal tudatosabbak lesznek és még inkább odafigyelnek arra, hogy mire és mennyit költenek. Ez különösen igaz arra az esetre, ha a vásárlási szokásokban eltolódás tapasztalható az online boltok felé, hiszen így még több lehetőség adódik a termék- és árösszehasonlításra. Ezekben az esetekben a spontán vásárlások esélye lényegesen kisebb.
Abból, hogy az idei szezonban feltehetőleg még megfontoltabbak lesznek a felhasználók arra számíthatunk, hogy még több és meggyőzőbb kedvezményekkel találják szembe magukat a vevők olyan extra szolgáltatásokkal kiegészítve, mint például az ingyenes szállítás. Az eladók tehát igyekeznek majd mindent megtenni annak érdekében, hogy a jelenlegi helyzetben, a jelenlegi felhasználói hozzáállás mellett is vonzó ajánlatokkal legyenek jelen. Ez a viszonteladók esetében még további kedvezményeket is jelenthet, hiszen sok esetben ők a járványhelyzet óta eleve több ösztönző ajánlatot kínáltak az online értékesítések fokozása érdekében.
Igény és óvatosság
Ez a két tényező jellemzi egyszerre az idei ünnepi szezont a fizikai boltok látogatása szempontjából. A Black Friday és a karácsonyi időszak – ha a fizikai boltok szintjén megtörténik is – lényegesen visszafogottabb lesz. A fogyasztók körülbelül fele tart attól, hogy elkapja a koronavírust, amíg a boltokban tartózkodik, 62% pedig úgy érzi, inkább online fog vásárolni, abban az esetben, ha lehetősége van egy közeli üzletbe visszavinni a terméket, ha az mégsem lenne megfelelő. Ez a momentum jelenti a fizikai bolttal is rendelkező viszonteladók versenyelőnyét a jelenlegi helyzetben.
A Google felméréséből látszik, hogy hogyan változott az online keresők hozzáállása a fizikai üzletekhez. Mivel a döntések zöme az online térben szerzett tapasztalatok alapján születik meg, ezért az üzletek szerepe egy tulajdonképpeni “tranzakciós ponttá” redukálódott. Sok esetben mire a felhasználó belép a bolt küszöbén, tudja, hogy mit szeretne és miért megvásárolni.
A fenti adatok mellett azonban amellett sem szabad elmenni, hogy a vásárlók nagy része még mindig igényli a termék fizikai jelenlétét a döntéshozatalhoz. Sok felhasználó használja tehát az internetet arra, hogy kiválassza a megfelelő termékeket és ennek segítségével minimalizálja a boltokban eltöltendő időt. Fontos tehát, hogy a boltok fel legyenek készülve arra, hogy az online és fizikai üzlet összhangban mozogjon és olyan vásárlói igényeket elégítsen ki, mint például a bolti átvétel és visszavétel. Mindez pedig azt is szemlélteti, hogy az online tér szerepe a fizikai boltok működése szempontjából sokkal nagyobb, mint eddig valaha volt.
Mit jelent mindez az online hirdetések világában?
A lokáció alapú hirdetések szerepe tehát felértékelődni látszik az elkövetkezendő időszakban. (akárcsak a helyi készlet hirdetései mellet, ami sajnos Magyarországon még nem elérhető funkció.) Feltehetőleg nagyobb eséllyel fognak vásárolni fizikai üzletben azok a felhasználók, akik lokáció alapú Display hirdetésekkel találkoznak online.
Arra számíthatunk, hogy a korábbinál még intenzívebb lesz a verseny a funnel tetején és alján egyaránt és mindez a korábbi évekhez képest a vártnál korábban kezdődhet meg.
Érdekes adat továbbá a célzások szempontjából is az, hogy azok a mobiltelefonos felhasználók, akik találkoznak helyi hirdetésekkel 25%-kal nagyobb eséllyel fognak az adott viszonteladó online üzletéből vásárolni. Tehát fontos kiemelni a fizikai üzletek és online boltok közötti kapcsolatot. Más szavakkal, azok a hirdetések, amelyek helyi ajánatokat reklámoznak az online eladásokat (is) serkentik.
Összefoglalva tehát a fizikai üzletek jelenléte az online boltok mellett biztonságot adnak a felhasználóknak az online vásárlások esetén. Érdekes lesz megfigyelni az elkövetkezendő időszakban, hogy vajon milyen mértékben tolódik el a fizikai boltok szerepe és mennyiben fog ez a szerep hasonlítani a bemutatótermekéhez.