Miért teljesít rosszabbul egy jobban becélzott, minden Google ajánlást tartalmazó új hirdetési kampány, mint egy már évek óta működő, csapnivaló beállításokkal és célzással futó kampány? Erre a kérdésre igyekszünk megadni a választ, olvass tovább!
Ügynökségi munkánk során, számos esetben keresnek meg minket, Google Ads felhasználók, akik a fiókukat maguk működtetik. Ezek a fiókok rendszerint évek óta működnek, a felhasználó így vagy úgy beállította őket, de szakmai szemmel nézve bizony hemzsegnek a hibáktól. Nem is érdemes felsorolni mindet, ugyanis szinte minden súlyos hiba előfordul, a nagyon általános kulcsszavaktól kezdve, a hibás területi célzásokon keresztül, a több 100 kulcsszavas hirdetéscsoportokig. A legtöbb esetben semmilyen konverziós mérés nincs beállítva, illetve a Google Analytics-szel sincs összekapcsolva a fiók. Ez azt jelenti tehát, hogy sokszor nem is mérik az ügyfelek az eredményeket, ezzel pedig elkövetik a legsúlyosabb hibát, hiszen semmilyen adatuk nincs arról, mi is működött a fiókban és mi nem.
A fiókok általában hoznak is eredményeket meg nem is. Érkeznek megkeresések vagy vásárlások, de nem elégséges számban. Általában azzal a kérdéssel fordulnak hozzánk, hogyan tudnánk javítani ezeken? Megvizsgálva a fiókokat, az esetek 95%-ban azt tapasztaljuk, hogy a régi kampányokat vagy át kellene teljesen alakítani, vagy teljesen új struktúrát kellene bevezetni a kampányokra nézve.
Mit szoktunk ilyenkor mérlegelni, miért nem célszerű átalakítani a régi kampányokat, miért kell új kampánystruktúrát készíteni?
Nos azért, mert akkor nem tudunk mihez igazodni, a régi beállítások elvesznek az átalakítás során. A másik ok, hogy általában szakmailag sokkal tagoltabb, szegmentáltabb kampányszerkezetet tartunk indokoltnak, mint amivel gyakran találkozunk. Ezért teljesen új kampányokat szoktunk létrehozni, csak így lehet biztosítani azt, hogy legalább 2-3 hónap múlva értékelhető adatokkal rendelkezzünk a fiókban és valóban hasznos optimalizációs munkát végezhessünk. Természetesen minden alkalommal több tényezőt is figyelembe kell venni (költségkeret, piaci versenyhelyzet, stb.) ahhoz, hogy megfelelő, hosszú távon működő szerkezetet építsünk a fiókban.
Mi történik akkor, ha a régi kampányokat tudjuk tovább vinni és fejleszteni?
Vannak olyan esetek, amikor többé-kevésbé, de megfelelően van rendszerezve a hirdetési fiók. Ez egy szerencsés eset, mert ilyenkor, már a finombeállításokkal és az optimalizációval tudunk tovább haladni a munkában, nem kell szinte mindent az alapoktól felépíteni. A különbséget úgy lehet talán érzékeltetni, hogy egy rosszul struktúrált fiók esetén a ház alapjának megépítésétől kell újraindulnunk, viszont egy megfelelően szegmentált fiókban már a “ház szigetelésével” folytatjuk a munkát, és építünk a házhoz egy “napelem rendszert”, a költségmegtakarítás érdekében.
Mi történik akkor ha új kampányokat készítünk? Miért nem működnek jobban azonnal az új hirdetések?
Erre a válasz a Google igen bonyolult rendszerében keresendő. A hosszú hónapok, vagy évek óta változatlan hirdetések szinte “beégnek” a Google rendszerébe. A tapasztalatok szerint a régi hirdetéseket egy ideig jobban rangsorolja a hirdetési rendszer, még ha azok egyáltalán nem is felelnek meg az új hirdetésekkel szemben támasztott követelményeknek. Tehát hiába írunk jobb, frappánsabb, relevánsabb hirdetéseket, hiába célozzuk be őket jobban, hiába van több bővítmény beállítva, egy jó ideig a Google ezeket az új kampányokat és hirdetéseket hátrébb sorolja.
Mennyi ideig működik ez így, meddig kell visszaesésre számítanom?
A tapasztalatok szerint 1-2-3 hónap az az időszak, amely alatt visszaesésre lehet számítani. Ez nem azt jelenti, hogy ezen időszak alatt eredménytelenül futnak a kampányok, de sajnos a hirdetési rendszer legtöbb esetben visszaesést mutat.
A főbb mutatók, szinte kivétel nélkül jobb eredményeket jeleznek mint a régi hirdetések futásakor. Az átkattintási arány (CTR), a Keresési megjelenítési arány, a Google Analytics adatai (Visszafordulási arány csökkenés, Munkamenetek időtartam növekedés), mind javuló tendenciát szoktak mutatni. Ezzel ellentétben viszont növekszik a kattintási összeg (CPC), és ezzel összefüggésben az adott keretből kevesebb kattintást tud elhozni a fiók. A hirdetések pozíciói is némileg romlani szoktak, de ez szerencsére nem jellemző, illetve 1-2 hét alatt visszatérnek a régi pozícióba, vagy még jobban is szerepelnek.
De mégis miért hirdetünk drágábban, amikor jobbak, informatívabbak, pontosabbak, jobban célzottak a hirdetéseink?
Minden újonnan létrehozott kampány vagy fiók, a Google Ads rendszerében mint új szereplő jelenik meg. Az új hirdetéseknek a Google automatizált, mesterséges intelligenciára épülő rendszerében egyszerűen időre van szüksége arra, hogy megtalálják a helyüket. A tapasztalatok szerint egy jól működő, sok historikus adattal rendelkező hirdetési fiók, hosszútávon nagyságrenddel jobb eredményeket tud felmutatni, mint egy néhány hónapja létrehozott fiók. Ez az életben is így van nem? A régi, stabil, rendszeresen visszatérő ügyfelet előnyben célszerű részesíteni, ahhoz képest, mint aki “most esett be az ajtón”. Természetesen “van az a pénz” amiért a Google is úgy tekint ránk, mintha “régi ügyfelek” lennénk, de sajnos ezt meg kell fizetni a hirdetőknek, magasabb kattintási összegek formájában.
A Google részéről -bár ez nincs hivatalosan kommunikálva-, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy azokat a hirdetőket részesíti előnyben, akik hosszabb távon, stratégiai hirdetőknek bizonyulnak, minőségi fiókokkal, a hirdetési újdonságok alkalmazásával vesznek részt a piaci versenyben.
Mit tehetek, hogy felgyorsítsuk a folyamatot, és mielőbb több megkeresésem/vásárlás legyen?
Folyamatos nyomonkövetés a megoldás, és az eredmények rendszeres értékelése, majd a fiók optimalizálása a konverziók növelése érdekében. Sokat segíthet az analitikai adatok elemzése is, amelyek egyébként az egyes keresőoptimalizálási problémákra is rámutathatnak.
Összességében, az újdonságok bevezetése egy-egy fiókot gyorsan felturbózhat. Amikor viszont újra kell gondolni és építeni egy teljes Google Ads hirdetési fiókot, az visszaeséssel járhat, ezért is érdemes mielőbb megtenni, hiszen az a hirdető aki sokáig vár ezzel, annak a “vállalkozása szekerét” sokkal nehezebb lesz később kitolnia a sárból.
Mi minden esetben azon dolgozunk, hogy ez a visszaesés elkerülhető vagy mérsékelhető legyen.