Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Illusztráció egy táblagépre kattintó kézről, vásárlási ikonokkal, érmékkel és pénzzel a háttérben, amely a 2020-as PPC kampányokat ábrázolja. A bal oldalon megjelenik a "pay per click" szöveg. Narancssárga háttér.

A Google Ads Minőségi Mutató anatómiája

Tartalomjegyzék

Ivett Mészáros
2021.02.25.

Most megmutatjuk a google miért és hogyan használja a minőségi mutatót a Google Ads hirdetéskor és hogyan javíthatunk ezen a pontszámon.

Forrás: Selector.hu blog, https://www.selector.hu/blog/8-ujabb-google-ads-beallitasi-hiba-amiket-erdemes-elkerulni

Az új hirdetők számára a minőségi mutató elsőre kissé rejtélyesnek tűnhet. Biztosítalak róla, hogy ez nem így van.

A keresési hirdetések az ígérik, hogy a Google Ads hirdetések megjelennek a kiválasztott kulcsszavakra, mindaddig, amíg a hirdető hajlandó fizetni az ebből származó kattintásokért. Mint tudjuk több ezer hirdető van és hirdet ugyanazokkal a kulcsszavakkal, mint mi, így egyértelmű, itt többről van szó.

Itt játszik szerepet a minőségi mutató.

Miért használja a Google a minőségi mutatót, hogyan számolja ki, és hogyan javíthatunk ezen hirdetőként?

Mi a Google Ads minőségi mutató?

A minőségi mutató a Google egy olyan mérőszáma, ami megmutatja, hogy mennyire releváns egy kulcsszó. Amint a Google-nak elegendő adata van, a hirdetői fiók kulcsszavai 1 és 10 közötti pontszámot kapnak. Természetesen a 10-es érték a legjobb.

Ez a szám reprezentálja a kulcsszó összesített relevanciáját azon aukciókon, amelyeken részt veszünk. Célja a hirdetők irányítása, de nem a Google Ads hirdetések rangsorolására szolgál.

Engedélyezzük a Minőségi mutató oszlopokat, hogy az egyes kulcsszavak mellett megjelenjen a pontszám

A hirdetések minden hirdetési aukció mögötti rangsorolásához a valós idejű minőségi pontszámot kell figyelembe venni, amely számos további tényezőt vesz figyelembe.

Az 1-10-ig terjedő szám segít hirdetőként felmérni, hogy milyen jó munkát végeznek a megfelelően kiválasztott kulcsszavak, a megírt PPC hirdetési szövegek és a hirdetések céloldalainak felhasználói élménye.

A valós idejű minőségi pontszám részletesebb, mint egy 1–10-es szám, mert állandóan ingadozik, és minden egyes Google-keresésnél más és más.

Miért használja a Google Ads a minőségi mutatót?

A Google a minőségi mutatót arra használja, hogy relevánsabb Google Ads hirdetéseket jelenítsen meg a felhasználók számára minden alkalommal, amikor keresés történik az adott kulcsszóra.

A Google a hirdetésekből származó bevételektől függ, így nagy az ösztönzés, hogy a felhasználók kellően érdekesnek találják a hirdetéseket, és kattintsanak.

Ha a Google lehetővé tenné, hogy a rossz minőségű PPC hirdetések helyet foglaljanak a versenyben, amelyek kevésbé relevánsak, rövid távon kevesebb pénzt keresne, és hosszú távon elidegeníthetnék a felhasználókat.

Noha néha küzdelmes lehet a minőségi mutató javítása, viszont hirdetőként is hasznos, mert ezzel a Google Ads szolgáltatással kiváló minőségű leadeket szerezhetünk.

Ahhoz, hogy ezek az ügyfelek folyamatosan jelenjenek meg, hirdetőként meg kell tenni a szükséges lépéseket;  releváns kulcsszavak kiválasztása és vonzó Google Ads hirdetések írása. És ha ez sikerül, ezzel CPC-ket is csökkenthetjük.

Minőségi pontszám számítása

A Google-nak rengeteg adata van arról, hogy a felhasználók hogyan lépnek kapcsolatba a keresési eredményekkel, így ezt az összegyűjtött adatmennyiséget felhasználja arra, hogy felmérjen minden hirdetést, kulcsszót és a céloldal várható relevanciáját az összes előforduló kereséshez képest.

Ahelyett, hogy arra kérnék a Google alkalmazottait, hogy ítéljék meg minden kulcsszó relevanciáját, amely folyamat rendkívül időigényes, szubjektív és hibára hajlamos, a minőségi pontszám hozzárendeléséhez a „tömeg bölcsességének” elvét alkalmazzák. A Google algoritmusai figyelemmel kísérik, hogy a felhasználók milyen interakciókat folytatnak a keresési eredményoldalon (SERP), hogy előre jelezzék a jövőbeli interakciókat.

Lényegében a minőségi mutató valóban egy előre jelzett átkattintási arány (CTR).

A Google Ads induláskor, a minőségi mutató előtt a CTR-t használta annak megállapítására, hogy a kulcsszavak alacsony relevanciájúak-e, és ki kell-e őket tiltani, vagy többet fizetnek-e azért, hogy jó pozíciót érjenek el a Google Ads hirdetési aukción.

Idővel, ahogy a gépi tanulási technikák egyre jobbak lettek, a Google elkezdett több tényezőt is figyelembe venni a várható CTR meghatározásakor, és a Minőségi Pontszám kifejezést bevezették a CTR komponens helyettesítésére, amely korábban a hirdetés rangsorolási mechanizmusának része volt.

Tehát ha a minőségi mutatóra gondolunk, akkor azt jelezzük előre, hogy mennyire valószínű, hogy a felhasználó egy adott kulcsszóra keresve a mi hirdetésünkre fog kattintani. 

Miért számít a minőségi mutató?

A hirdetők odafigyelnek a minőségi pontszámra, mert fontos tényező a további döntések meghozatalában illetve a következő fontos információkkal szolgálnak:

  • Mely Google hirdetések jogosultak a hirdetési aukción való részvételre.
  • A jogosult hirdetések rangsorolása.
  • Milyen tényleges CPC-t kell fizetnie.

Belépés az aukcióba

A Google nem akar irreleváns hirdetéseket megjeleníteni, amit könnyen meg is érthetünk, hogy miért. A hirdetők a hirdetéseikre leadott kattintásokért fizetnek. Ha egy hirdető nagyon magas ajánlatot tesz arra, hogy irreleváns Google Ads hirdetéssel magas pozíciót szerezzen, akkor arra nem fognak kattintani, és a Google nem fog pénzt keresni.

A keresési hirdetés közvetlen válaszú hirdetési modell, és nem márkaépítési modell.

Például, egy autógyártó úgy gondolhatja, hogy egy új kisteherautó hirdetése nagy visszhangot fog kelteni azzal, ha valaki rákeres, de a nagy “játékosokkal” szemben ez a hirdetés nem valószínű, hogy kattintást fog generálni, ezért káros a Google Ads számára.

Tehát, amikor a Google egy adott kulcsszó előrejelzését nagyon lényegtelennek látja, és nagyon alacsony minőségi pontszámot rendel hozzá, akkor a legtöbb keresés esetén előfordulhat, hogy ez a Google hirdetés nem is lép be az aukcióra.

A magas minőségi pontszám biztosítja, hogy egy hirdetés jogosult legyen további hirdetési aukciókban való részvételre, így továbblép a rangsorolásban.

Google Ads hirdetés rangsorolása

Miután a Google kiválasztotta azokat a kulcsszavakat és hirdetéseket, amelyek valószínűleg relevánsak a keresés szempontjából, ezek bekerülnek a hirdetési aukcióba.

Ez egy, a másodperc töredéke alatt történő  aukció, ahol a Google értékeli, hogy ki mennyit licitál (max. CPC), mennyire releváns (QS), és milyen egyéb tényezők, például a hirdetésbővítmények növelhetik a CTR-t.

Minden hirdetés kap egy pontszámot, és az így kapott rangsor meghatározza, hogy kinek a PPC hirdetése jelenik meg legelső helyen, és ki marad ki az eredmények első oldaláról.

A hirdetők így részesülnek magasabb hirdetési rangból, mert a magasabb pozícióban lévő hirdetések általában több kattintást kapnak, ez pedig több leadet és esélyt jelent az eladásra.

CPC-diszkontálás

A tényleges CPC, amelyet a hirdetőnek fizetnie kell egy kattintásért, azon CPC alapján számítódik ki, amelyre szükségük lenne ahhoz, hogy az aukció következő hirdetése felett megtartsák rangjukat.

Ez a kedvezmény az oka annak, hogy a legtöbb hirdető átlagos CPC-je alacsonyabb, mint a maximális CPC.

A hirdetők részesülnek a magasabb minőségi pontszámból, mert ez azt jelenti, hogy kevesebbet kell fizetniük pozíciójuk megőrzéséért, szemben a következő versenytársukkal. Valójában minél magasabb a QS (minőségi mutató), annál kevesebbet kell fizetnie ugyanazért a kattintásért.

Hogyan lehet javítani a Google Ads minőségi mutatón

A minőségi pontszámot javíthatjuk a kulcsszavaink, Google hirdetéseink és a céloldal relevanciájának javításával.

Kezdjük azzal, hogy megnézzük a minőségi pontszám három alkomponensének relatív pontszámát:

  • Várható átkattintási arány
  • Hirdetés relevanciája
  • A céloldal élménye

Az egyes komponensek értéke a következő lesz, amely alapján elindulhatunk az optimalizálás felé:

  • Átlag alatti
  • Átlagos
  • Átlagon felüli

Jó minőségi mutató 7/10, 8/10 pontszámtól kezdődik. Ezen pontszám alatt mindenképpen javítani kell a mutatón. A példában láthatjuk, hogy a céloldallal kapcsolatos élményünk átlag alatti, amit meg kell vizsgálnunk és fejleszteni azt annak érdekében, hogy magasabb rangsorolást kapjunk.

Várható átkattintási arány

Az átkattintási arány (CTR) annak a mutatója, hogy mennyire valószínű, hogy PPC hirdetésünk kattintást generál, ha a keresési kifejezés pontosan megegyezik a kulcsszóval. Ha ez alacsony, győződjünk meg arról, hogy a kulcsszó releváns-e a hirdetése szempontjából.

Vegyük figyelembe azt is, hogy Google hirdetésünk csak korlátozott esetekben lehet releváns.

Például a kutyasétáltatás néha releváns lehet a „kutya”, mint kulcsszó szempontjából is, azonban sokféle keresést végezhet egy felhasználó, beleértve a kutya szót is. Ha pl. valójában nem a mi szolgáltatásunkat keresi, hanem állatorvost, kutyaeledelt, vagy kutyákról készült fotókat. Ez negatívan befolyásolja a kulcsszónk CTR-jét, és meg kell fontolni a  relevánsabb kulcsszavak hozzáadását a kampányhoz.

Ha kulcsszavunk bár releváns, de ez a pontszám alacsony, próbáljunk meg erősebb hirdetést írni, amely vonzóbb, ami kiemeli a kulcsszó relevanciáját, erősebb cselekvésre ösztönzést vagy egyedi értéket kínáljunk.

A Google hirdetés relevanciája

A minőségi mutató ezen összetevője azt méri, hogy a Google hirdetésben szereplő üzenet mennyire egyezik a kulcsszóval. Ha ez az összetevő alacsony, lehet, hogy hirdetéscsoportjaink túl széles témakört fednek le.

Megoldást jelenthet a kampány kisebb, szorosabban témájú hirdetéscsoportokra történő felosztása.

Például, ha medence vállalkozók vagyunk, az olyan kulcsszavak, mint a „medence kialakítása”, „a medence felépítése” és a „medence felújítása”, mind relevánsak lehetnek, de ha mind ugyanabban a hirdetéscsoportban vannak, ugyanaz a hirdetésszöveg, bizonyos relevanciái elvesznek.

Ha túlságosan különbözik az egy hirdetéscsoportba csoportosított kulcsszavak listája, akkor a megjelenített hirdetés túl általános vagy rossz témájú lehet.

Ne csak támaszkodjunk a dinamikus kulcsszóbeillesztésre, hanem szánjunk időt a fiók megfelelő felépítésére úgy, hogy külön szorosan kapcsolódó kulcsszavakhoz külön hirdetéscsoportokat építünk. Egy termékcsoportra, termékre, szolgáltatásra egy hirdetéscsoportot készítsünk.

Az előző példában a 3 szolgáltatásunkhoz kapcsolódó kulcsszó mindegyike más-más téma, így 3 különböző hirdetéscsoportokban kell lenniük.

A céloldal élménye

A minőségi mutató ezen összetevője azt méri, hogy mi történik, miután a felhasználó rákattint a Google Ads hirdetésre.

Amikor a keresők megérkeznek a céloldalunkra, örülnek, megkapják amire számítottak, vagy csalódnak, és elmennek?!

Ha ez az érték túl alacsony, győződjünk meg arról, hogy a céloldal szorosan kapcsolódik ahhoz, amit a felhasználó keresett (releváns kulcsszó) és azt kapja amit a hirdetésben ígértünk neki.

Általában egy aloldalra való linkelés (azaz egy adott céloldalra történő linkelés) jobb, mint valakit a kezdőoldalra vinni.

Mindenképpen tegyük egyszerűvé a céloldal használatát mind mobil, mind asztali eszközökön. Gyorsítsuk az oldal betöltési sebességét, és fontoljuk meg a gyorsított mobil oldal (AMP) használatát.

Ajánljunk egyedi és értékes tartalmat, és kezeljük tiszteletben a felhasználó adatait.

Következtetés

Az ajánlattal együtt a minőségi mutató is jelentős része annak, hogy a Google hogyan dönt arról, hogy mely hirdetéseket jelenítse meg, és hogyan rangsorolja őket.

A jó minőségi mutató ugyanolyan előnyös lehet, mint a magas ajánlat. Valójában az alacsonyabb ajánlatokkal rendelkező hirdetések jobb relevancia révén legyőzhetik a jobban fizető versenytársak hirdetéseit.

Ez nagyon vonzóvá teszi a PPC kampányokat, mert nem csak a legnagyobb hirdető nyer mindig.

Figyeljük a minőségi mutatót és foglalkozzunk az optimalizálással, amikor az alacsony minőségi mutató hátráltatja a célok elérését.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

Hírek

Whats App Ads

A Meta megerősítette, hogy a hirdetések az „Frissítések” („Updates”) fülön fognak megjelenni — ott, ahol a felhasználók állapotfrissítéseket tesznek közzé, illetve csatornákat követnek.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Hírek

Smart Bidding Exploration

A Google elindította a Smart Bidding Explorationt, amit az elmúlt 10 év legnagyobb licitálási fejlesztésének nevez! 
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet