A “többet ésszel, mint erővel” elve általában a SEO területén is érvényes – kiváltképp, ha kulcsszavakról van szó. Ma is rengetegen esnek a kulcsszóhalmozás hibájába, pedig a szövegünk kulcsszavazásakor a hangsúly korántsem a mennyiségen van. Ha első sorban a felhasználók fejével gondolkodunk, és nem réges régi technikákra, legendákra támaszkodunk, sokkal nagyobb sikereket érünk majd el on-site SEO terén.

Ma is életben van az a mítosz, miszerint minél többször szerepeltetünk egy adott kifejezést, vagy kulcsszót a weboldalunkon, annál jobb pozícióba kerülhetünk a Google találati listájában. A gyakori technikák között szerepel az ilyen szavak fölösleges ismételgetése, a kontextusba nem illő, vagy irreleváns kulcsszavak használata. Ez a megoldás azonban egyáltalán nem vezet eredményre.
Mondj nemet a kulcsszóhalmozásra
A Google már 2003-ban felvette a kesztyűt az indokolatlan kulcsszóhalmozás ellen a Florida névre hallgató frissítésével. A 2011-es Panda és 2013-as Kolibri névre keresztelt algoritmus frissítések óta a keresőóriás rendkívüli hatékonysággal szűri és bünteti az efféle trükközéseket, 2014 óta pedig már a Bing is képes erre.
A frissítések óta azok a weboldalak járhatnak a legrosszabbul, amelyek bármiféle kontextus nélkül tüntetik fel egymást követve a kulcsszavaikat, vagy azok nem látható módon szerepelnek az oldalon.

A hangsúly a természetességen van
A Google missziója az, hogy a felhasználók számára a lehető legelőnyösebb tartalmakat jelenítse meg a találatok között. Értékeli, ha a szöveged nem csupán néhány szóból áll, és az mindenki számára érthetően, természetesen, magyarosan van megfogalmazva.
Nézzük például az alábbi szöveget:
“A legjobb telefontok érdekel? Nálunk jó helyen jársz! Nálunk a legjobb telefontok széles választékban érhető el! Minőségét, anyagát tekintve garantáltan ez a legjobb telefontok a piacon.”
A szerző vért izzadva, robotikusan próbálkozik beleerőltetni a “legjobb telefontok” kifejezést a szövegbe a siker érdekében. Ebben a helyzetben a legnagyobb probléma az, hogy az ilyen tartalmak nem lesznek a felhasználók számára különösebben élvezhetőek, így a Google sem fog jó szemmel tekinteni rájuk. Ki akarna olyan szöveget olvasni, amelyben bekezdésenként újra és újra előfordul ugyanaz a kifejezés? A SEO már elsődlegesen nem a botokról, hanem a felhasználói igényekről szól, amelyek kielégítését a keresőmotorok díjazzák.
A kulcsszavainkat nem kell újra és újra elismételnünk, és nem kell mindenképp ragozatlan formában feltüntetnünk őket. A kulcsszó említésekor törekedjünk a természetességre, és próbáljunk egyéb, releváns kifejezéseket is használni a szövegben.
Milyen releváns kifejezéseken érdemes gondolkodnunk?
Nézzük például a “teleszkóp vásárlása” és a “teleszkóp történelme” kulcsszavakat! Amíg az előbbi esetben a Google botjai vásárlással kapcsolatos egyéb kifejezéseket (pl. “Árak”, “akciók”) vagy akár strukturált adatokat (pl. priceCurrency, price) fognak keresni az oldalunkon, utóbbi esetben akkor leszünk mérvadóbbak és hitelesek a szemükben, ha Galilei neve szerepel az oldalunkon, hiszen az ő személye rendkívül szorosan kapcsolódik a témához.
Hol helyezzek kulcsszavakat a weboldalamon?
Akkor végül mi a megoldás? Hogyan optimalizáljuk kulcsszavakra az oldalunkat? A kevesebb néha több, a hangsúly pedig legyen azon, hogy pontosan hol helyezzük el kulcsszavainkat.
Az egyik legfontosabb, hogy az oldal címe (page title) mindenképpen tartalmazza azt a kulcsszót, amire az oldalt optimalizálni szeretnénk! Ez lehetőleg a title elején helyezkedjen el, és közben tartsuk szem előtt a cím maximális hosszúságát. A 600 pixelnél hosszabb (általában 50-60 karaktert meghaladó) page title-k végét ugyanis a Google le fogja vágni a találati listában, így ha ezek végén helyezkedik el a kulcsszavunk, az nem lesz látható a felhasználók számára.
Az oldalon szereplő “elsődleges cím”, a “h1” szintén fontos, hogy kulcsszavazva legyen. Ezek a tagek jelzik leginkább a kersőbotoknak – és persze maguknak a látogatóknak – hogy miről is szól az oldal, amit maguk előtt látnak, így kiemelten fontos odafigyelni rájuk.
Míg a page title és a h1 esetében érdemes az úgynevezett fathead kulcsszavakra koncentrálnunk – azokra, amelyeknek a legnagyobb a keresési mennyiségük – az alcímeink (h2) egyike javasolt, hogy long tail kulcsszót tartalmazzon, melyek általában kisebb keresési volumennel rendelkeznek. Emellett természetesen magában a szövegben is érdemes ilyet elhelyezünk 1-2 helyen. A kulcsszó ezek mellett a metaleírásban (meta description), valamint a képek alt textjeiben is jelenjen meg.
Az oldalon található szöveg hosszának fontosságát is muszáj hangsúlyoznunk: érdemes legalább 300 szóban gondolkodnunk, a szöveg és a html kód aránya pedig 20% és 70% között legyen!
A fentiek figyelembe vétele mellett az oldalunk kialakításakor ne feledjük, hogy a tartalom a felhasználóknak készül, elsősorban nekik kell megfelelnünk. Ami pedig a számukra előnyös, arra a Google algoritmusa is elismerően fog bólintani.
Összegzés:
Bár az elmúlt 15 évben sosem volt igazán hasznos taktika, sokan újra és újra a kulcsszavak halmozásától várják a SEO-juk javulását. A Google különböző algoritmusfrissítései az évek során gondoskodtak arról, hogy a kulcsszavak ismételgetése ne javíthasson a weboldalak helyezésén a találati listában. A hangsúly azóta a természetességen van: az algoritmus azt díjazza, ha a felhasználók számára kedvező tartalmakat gyártunk. Érdemes nem kizárólag egy kulcsszavon törni a fejünket, hanem további releváns, szemantikailag kapcsolódó kifejezéseket szerepeltetni. Ezeken kívül ne feledjük olyan helyeken feltüntetni a kulcsszavunkat, mint a page title, h1 tag, h2 tag, alt text, meta description, és a szöveg hosszára is próbáljunk ügyelni. Erőfeszítéseinket a felhasználók értékelni fogják – és velük együtt a Google is.