Ezzel a címmel tartottam előadást előző csütörtökön a Menedzsment Fórum által rendezett konferencián. Minden előadónak az volt a feladata, hogy olyan hatékony digitális megoldást, szolgáltatást vagy esettanulmányt mutasson be, amely lehetőleg ROI vagy sikerdíj alapon jól működik.
Előadást tartottak többek között az AdWords remarketing lehetőségeiről, az Inbound Marketingről, de volt szó konkrétan a reklámadóról is. Kollégám az AdWords-ön és Facebook-on kívüli teljesítményorientált rendszereket mutatta be, jómagam pedig a SEO-ra kaptam felkérést.
Google és SEO nem barátok
Ahhoz, hogy megvizsgáljuk miért is hatékony a SEO, előbb érdemes megnézni, hogy milyen nehézségei vannak ma egy keresőoptimalizálónak. A leginkább tetten érhető akadály a SERP (Search Engine Result Page), a kereső találati oldalának állandó változása. A prezentációban több példa is megtalálható arról, hogy miként változott az elmúlt néhány évben a SERP, ebből hármat emelnék ki:
1. Egyre nagyobb teret nyernek a rich snippet-ek, melyek egy szebb és egyben értékesebb találatot adnak az adott weboldalhoz. A rich snippet-ek legelterjedtebb formái az értékelések, videók, képek, de recept portál esetében alkalmazható az is, hogy mennyi idő elkészíteni az adott receptet vagy hány kalóriát tartalmaz.
2. A Google folyamatosan próbálja előtérbe helyezni azokat az oldalakat, melyek a leginkább megbízhatóak vagy megbízhatónak vélnek a felhasználók. A megbízhatóságra több mutató is létezik ma már, ilyen például az Author Rank, de sokat nyomnak a latba a közösségi szignálok is. Nem véletlen, hogy weboldalunkat már összeköthetjük a Google+ céges oldallal is, ami értelemszerűen inkább a nagyobb brandeknek (vagyis a megbízhatóbbnak vélt oldalaknak) előnyös, hiszen főként ezekre a cégekre jellemző, hogy aktívan jelen vannak a Google+-on is.
3. Személyes véleményem – de több nemzetközi SEO szakértő is hasonlóképpen vélekedik –, hogy a Knowledge Graph (Tudásgráf) az egyik legnagyobb változás a SERP-ben és ez jelenti az egyik legkomolyabb veszélyt is a SEO szakmára. Elég rákeressünk egy film címre és máris látunk erre példát, vagy ha keresünk egy római hotel nevére szintén. A Knowledge Graph boksz egy plusz felület a SERP-en, ami megpróbál azonnal választ adni a keresésünkre. Ez egyben a jó és rossz tulajdonsága is. Jó, mert nem is szükséges elnavigálni már semmilyen weboldalra, hiszen azonnal választ ad a SERP. Rossz, mert nem is szükséges elnavigálni már semmilyen weboldalra, hiszen azonnal választ ad a SERP. Szerintem ebből már mindenki számára világos, hogy miért is jelent ez veszélyt a SEO szakmára. Nyilván megfelelő szaktudással, amennyire ez veszélyt jelent, ugyanannyira akár előnyt is kovácsolhatunk belőle, de erről szóljon inkább majd egy külön blog cikk.
SEO üldözés
Az utóbbi időben többször érezhettük azt, mintha a Google szó szerint üldözné a keresőoptimalizálást. Tegyük hozzá, hogy van is benne valami. Elég csak arra gondolni, ahogyan a not provided szép lassan átveszi az uralmat a Google Analytics fiókunkban, az organikus riportban.

De nem is kell, ennyire messze menjünk, hiszen itt ülnek a nyakunkban pingvinek, pandák, galambok, kolibrik (ezek mind Google algoritmus frissítések), melyek közül – ha nem is mindegyik –, de sokuk kifejezetten a SEO aktivitás ellen irányult. Ugyanakkor itt szintén meg kell jegyezni, hogy a legtöbb Google frissítés a black-hat SEO ellen irányult vagy az inkompetens linképítés ellen.
Hogyan legyünk barátok?
Előadásom utolsó felében igyekeztem felhívni a hallgatóság figyelmét arra, hogy mindenképpen kövessék nyomon a rendszeresen megjelenő nemzetközi SEO-val kapcsolatos kutatásokat, felméréseket. A leginkább elismertek az ún. korrelációs kutatások, melyet a Searchmetrics.com is végez évről-évre, megvizsgálva az adott évben legfontosabb rangsorolási tényezőket.
Majd felsoroltam, hogy mik a Klikkmánia szerint a kitörési pontok és várható trendek. Ezekről bővebben a Search Engine Land-en olvasható egy jó kis cikk, mely a nemzetközi szakértők szubjektív véleményét tartalmazza.
Számoljunk együtt!
Az utolsó diákon bemutattam egy valós e-kereskedelmi ügyfelünk organikus fejlődést 24 hónap alatt. A diagram önmagáért beszél, így valószínűleg az is értékelni fogja, aki nem volt ott az előadáson. Mindenesetre, ha felmerül valakiben kérdés, állok rendelkezésére!