SEO migráció, zökkenőmentes költöztetés

Partner: EUROEXAM
SEO migráció, SEO audit
Euroexam Klikkmánia ügyfél

Kihívások

Egy teljesen új oldalra való átállás sosem könnyű munka, és ez a SEO részére is igaz. Főleg, ha nem egy egyszerű tárhelycseréről van szó, hanem komplett URL újragondolásról is. Ne legyenek illúzióink: ez egy igen pepecs projekttípus, rengeteg időt és munkaórát kíván, no meg nem kevés odafigyelést is.

10%
növekedés a kattintások számában nagyjából fél hónap alatt

Megközelítés

Mivel az összes URL címe megváltozik ez azt jelentette, hogy egy igen részletes átirányítási táblázatra lesz szükségünk. Azonban először fel kellett térképeznünk a már indexelt oldalakat. Logikus, hiszen ha ezek jelenleg is benne vannak a Google indexében, akkor mindenképpen kezdenünk kell velük valamit: megtartani, meghatározni az új címet, és átirányítani az új helyre; vagy kivenni az indexből és törölni. Utóbbi esetben tehát elindult egy masszív noindex-elés.

3000
közel ennyi 404-es oldal okozott problémát a közös munkát megelőzően

Eredemények

Ami viszont kilőtt, az a CTR: szeptember elején ugyan egy visszaesést tapasztaltunk, azonban október közepére közel a kétszeresére nőtt ez a mutató.

50%
közel ekkora CTR növekedés rövid idő alatt

Vélemények

Nagyon féltünk a SEO feladatoktól, hiszen soha sem csináltunk még ilyet, ugyanakkor az organikus forgalom kiemelten fontos a számunkra. Egy visszaesésnek kézzelfogható hatásai lehetnek az árbevételre, ráadásul a nyelvvizsga piac már amúgy is nehéz helyzetben van a járvány miatt. A folyamatos egyeztetés, a közös munka és a résztvevők rugalmas hozzáállása időközben megnyugtatott, hiszen tudtuk, hogy van kihez fordulni a kérdéseinkkel. Mindkét oldalról nagy erőfeszítéseket tettünk annak érdekében, hogy a projekt zökkenőmentesen menjen és ennek meg is lett az eredménye. Nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel, hiszen valamelyest még javult is az oldal teljesítménye annak ellenére, hogy minden SEO szakember átmeneti (min 1-2 hónapos) romlásra készített fel bennünket.
Héthy Judit, Director of Operations

A kihívás

Egy teljesen új oldalra való átállás sosem könnyű munka, és ez a SEO részére is igaz. Főleg, ha nem egy egyszerű tárhelycseréről van szó, hanem komplett URL újragondolásról is. Ne legyenek illúzióink: ez egy igen pepecs projekttípus, rengeteg időt és munkaórát kíván, no meg nem kevés odafigyelést is.
Azonban, ha pedánsan csináljuk, rengeteg fejfájást meg tudunk takarítani a végén. Nem beszélve arról, hogy az organikus teljesítmény sem fog beszakadni. Ennek fényében 2019. telén felkért minket az Euroexam, hogy SEO oldalról támogassuk meg az oldal átállását az új website-ra. Az oldal át is költözött új helyére 2020. szeptember 2-án.

Ügyfelünk

Az Euroexam International Magyarország vezető nemzetközi nyelvvizsgaközpontja, országszerte kínál államilag akkreditált nyelvvizsgázási lehetőséget angol és német nyelven, minden szinten: A1-től C1-ig bezárólag, komplex, vagy akár csak írásbeli, illetve csak szóbeli formájában. Az Euroexam nyelvvizsgák minden releváns életszituációban ajánlottak, legyen szó felvételiről, diploma megszerzéséről, vagy jobb munkaerőpiaci elhelyezkedésről.

Ügyfelünk elhatározta, hogy a felhasználói élmény magasabb szintre emelése érdekében átköltöznek egy sokkal modernebb designnal rendelkező, és nem utolsósorban alapjaiban újragondolt és számos plusz funkcióval rendelkező weboldalra. Az oldal struktúráját is gyökeresen megváltoztatták, amely SEO szempontból azt jelentette: teljesen meg fog változni az URL struktúra. Függetlenül attól, hogy az oldal egyébként átáll HTTPS-re. Továbbá megannyi indexelt oldalra nem lesz szükség. Úgyhogy első lépésként bele kellett ásnunk magunkat a Google Search Console ‘Lefedettség’ riportjának ‘Érvényes’ csoportjába, hogy egy kis “lomtalanítást” végezzünk.

Migráció előkészületek

Mivel az összes URL címe megváltozik ez azt jelentette, hogy egy igen részletes átirányítási táblázatra lesz szükségünk. Azonban először fel kellett térképeznünk a már indexelt oldalakat. Logikus, hiszen ha ezek jelenleg is benne vannak a Google indexében, akkor mindenképpen kezdenünk kell velük valamit: megtartani, meghatározni az új címet, és átirányítani az új helyre; vagy kivenni az indexből és törölni. Utóbbi esetben tehát elindult egy masszív noindex-elés.

A projekt kezdetén több, mint 3000 oldal volt található az ‘Érvényes’ URL-ek ‘Indexelve, nincs beküldve webhelytérképben’ csoportjában. Nagyon fontos volt, hogy tüzetesen átnézzük ezt a csoportot, hiszen 3000 db 404-es oldalt igencsak megsínylett volna a website.

Az Euroexammel szorosan együttműködve elkezdtük feldolgozni ezt a listát: rengeteg blog cikket, fórum hozzászólás-oldalt, tananyag oldalt, valamint üres oldalt is találtunk ebben a csoportban. Amely oldalakra nem volt szükség, noindex-re állítottuk. Mellette természetesen nagyon sok olyan oldalt is találtunk, amelynek a sitemap-ben lett volna a helye. Ezeket összegyűjtöttük, hogy később az új oldalon megfelelően be legyenek küldve.

Ezután áttértünk a ‘Kizárva’ csoportban található elemekre. Mindenképpen fontos egy migráció során, hogy aktualizáljuk az átirányítást tartalmazó oldalakat, különben azok tömegesen fognak 404-es oldalakra vinni. Szerencsére az összes ilyen URL noindex-re ítélt oldalra vitt, tehát nem kívánt tőlünk extra figyelmet. A másik fontos URL-csoport a kanonikus tag-gel rendelkező oldalak voltak. Ezen URL-ek esetében is roppant fontos volt, hogy a kanonikus tag ‘href’ attribútumában aktualizáljuk az URL-t az új URL-struktúra szerint.

Sok fejtörést okozott, azonban sok időt meg is spórolt, hogy az URL-ek összegyűjtése során nagyon sok esetben kiderült: elég noindex-re tenni őket és/vagy törölni. Így nagyon sok pl. kanonizált oldallal, átirányítást tartalmazó oldallal nem kellett érdemben foglalkoznunk. Valamint szinte mindegyik oldalon más belső linkek lettek, így ezeket sem kellett aktualizálni.

A migráció élesítése előtt el kellett készítenünk a végső átirányítási táblázatot. Hogy megkönnyítsük ezt a feladatot, az Euroexammel karöltve csoportosítottuk az URL-eket, hogy melyik aloldal melyik új gyűjtőoldalra fog kerülni. Ezen csoportoknak mind-mind egyedi URL-struktúrájuk volt, így ezzel a csoportosítással, valamint egy kis Excel-mágiával már igen könnyen ki tudtuk alakítani az átirányításokat az egész site számára. Így is több órát vitt el ez a feladat, azonban nagyon precízen el tudtuk készíteni azt, ami az egész migráció lelkét jelentette. Végezetül pedig benchmark-oltuk az oldal teljesítményét: ez volt a referenciapont, amellyel később összehasonlítottuk a site organikus teljesítményének változását.

Tűzoltás

Miután élesedett az új oldal gyorsan végigfuttattuk rajta a Screaming Frog-ot, és elvégeztünk egy SEMrush Site Audit ellenőrzést, hogy megnézzük: van-e olyan sarkalatos hiba, ami azonnali javítást igényel.
Viszonylag sok tört belső linket találtunk, valamint belső HTTP-s oldalakat, ezeket könnyen és gyorsan korrigálni lehetett. Emellett pár átirányítási láncra is rábukkantunk, továbbá a webhelytérkép sem volt megfelelő, ugyanis nagyon sok tesztoldal URL maradt benne. Ezekről szintén tájékoztattuk az Euroexamet.
Miután a legégetőbb teendőket elvégeztük, vártunk 1 hónapot, hogy elegendő adat gyűljön össze a Google Analytics-ben és Search Console-ban; és hogy minél tisztább képet kapjunk a migráció utáni állapotokról. Aztán újra ránéztünk az adatokra, és a következőket találtuk…

Eredmények

Egy migráció során általában az a cél, hogy minimalizáljuk a beesést az organikus forgalomban. Mi viszont azt a preferált célt tűztük ki magunk elé, hogy a forgalom maradjon meg stabilan. Emellett az Euroexam jelezte: ha még növekedni is tudna kis mértékben a forgalom, az még szuperebb lenne. Fontos megemlíteni, ha egy site átáll HTTPS-re, időbe telik, mire a sima HTTP-s oldalak teljesen eltűnnek az indexből. Ezek forgalma tehát “átalakult” HTTPS-es forgalommá: az eredmények elemzésénél tehát aggregáltuk a HTTP-s és HTTPS-es oldalak teljesítményét. Nagy kő esett le a szívünkről, amikor láttuk: szeptember 1. és október közepe között a forgalom stabil maradt, sőt, szeptember végétől egészen október közepéig elindult egy kis mértékű, 10%-os növekedés is a kattintások számában. Az átlagos pozíció szeptember közepéig erősen ingadozott, majd állandósult. Az elemzett időszakban átlagosan szinte változatlan maradt.

Ami viszont kilőtt, az a CTR: szeptember elején ugyan egy visszaesést tapasztaltunk, azonban október közepére közel a kétszeresére nőtt ez a mutató.

Október közepe táján azonban egy erőteljes visszaesést tapasztaltunk az oldal organikus teljesítményében. Alaposan utánajártunk a jelenségnek, és feltérképeztük a fő problémákat: ezeket főleg az indexelt pdf fájlok, valamint az indexelt üres oldalak okozták. Ezek javítása folyamatban van, október végétől kezdve újra növekedést látunk a számokban.

Összefoglalás

Egy migrációs projekt még egy mondhatni “kis” oldalnál is igen bonyolult feladat tud lenni, és megannyi módon tud zátonyra futni. Minél több mindent változtatunk az eredeti oldalhoz képest, annál nagyobb
ennek az esélye. Továbbá végeláthatatlanul sok Excel munkába, végtelenül sok URL-listába, és rengeteg kommunikációba telik, hogy mindenki képben legyen: mely URL-ekkel pontosan mit kell kezdeni, és
miért. A precíz munkát nem lehet megspórolni, különben az organikus teljesítmény csökkenésével fizetünk érte.

Azonban a végeredmény láttán kijelenthetjük, hogy megérte az a rengeteg egyeztetés, URL-exportálás, Excel varázslás, és stressz. A számok arról tanúskodnak, hogy az Euroexam weboldala gyakorlatilag
zökkenőmentesen költözött át új helyére. Mi pedig roppant boldogok vagyunk, hogy részesei lehettünk ennek a projektnek, és hogy segítségünkkel nem csak megújult külsővel, de szilárd organikus teljesítménnyel futhat tovább az Euroexam weboldala.

Szeretnéd elolvasni a részletes esettanulmányt? Feliratkozással hozzáférhetsz a teljes anyaghoz, és havonta összegyűjtve megkapod a legfrissebb szakmai híreket és cikkeket is!