We understand, we deliver.

Érkezik a Google Shopping, így készülj fel!



Szakmai körökben már egy ideje a csapból is az folyik, hogy Magyarországon is elérhetőek a Shopping hirdetések. Bár maga a kampánytípus továbbra sem élesedett 100%-ban, ettől függetlenül már vannak megjelenések, így az előzetes beállításokat és az ehhez szükséges regisztrációkat célszerű meglépni. Nem érdemes sokat várni, hiszen minél előbb felkészülünk az indulásra, annál nagyobb versenyelőnyt szerezhetünk. Hogy hogyan érdemes elindulni, ill. mire figyeljünk az adatbázis feltöltése során, azt az alábbiakban részletezzük.

A funkció érkezése körüli felhajtás érthető, az eddig csak bizonyos országokban elérhető fejlett hirdetési formátum sokáig csak álom volt a magyar piacot célzó hirdetők számára. Most azonban Magyarország is tagja lett ennek a körnek, és végre kipróbálhatjuk azt a bizonyos kampánytípust, amit sokan csak úgy emlegetnek, hogy a “webáruház tulajdonosok álma”.

Google Shopping

Tartalom

1. Mi az a Google Shopping?
2. Google Merchant Center
3. Feed létrehozása, feltöltése
4. Irányelvek, védjegyek
5. Trademark
6. Kampánybeállítások
7. Útravalónak

Mi az a Google Shopping?

A Shopping hirdetések a Google saját fejlesztésű árösszehasonlító funkciója, amely az organikus eredmények felett / mellett jeleníti meg a kereséshez kapcsolódó, releváns termékeket.

Bár a funkció egyértelmű kölcsönhatásban áll a Google Ads hirdetésekkel, ettől függetlenül más árösszehasonlító oldalakról is megjeleníthet találatokat. Hivatalos források szerint akár 30-40% is lehet a külső oldalakról, vagyis CSS-ből (Comparison Shopping Services) érkező találatok aránya, ami elég magas szám ahhoz, hogy extra energiát fektessünk ezeknek az oldalaknak a rendbetételére is (pl. Árukereső, Árgép, Olcsóbbat), hiszen így a hirdetéssel egyidejűleg duplán is megjelenhetünk. Sőt, ha az általános keresési kampányokból érkező találatokat is ide vesszük, akkor ez a szám tovább növekszik, bár fontos megemlíteni, hogy ezek megjelenése nem minden esetben vannak szinkronban a Shopping hirdetésekkel.

Google Shopping hirdetés

A piacra gyakorolt hatása tehát mindenképp érzékelhető lesz, hiszen nem csak a PPC szakmát fogja érinteni, hanem a SERP (találati oldal) átrendezésével a felhasználó élményre és a SEO eredményekre is közvetett hatást fejt majd ki.

Milyen metódus alapján jelennek meg ezek a hirdetések?

A Google Shopping hirdetések a Keresési hálózaton jelennek meg, és az általános kampányokhoz hasonlóan egy külön licitrendszer dönti el a megjelenítési rangsort. A licitek mellett a relevancia is befolyásolja a hirdetésmegjelenítést, de míg előbbinél elsődlegesen a kulcsszó / landoló határozza meg ezt az értéket, addig a Shopping hirdetések esetében a Feed minősége, és termékadatok pontossága lesz mérvadó.

Display hálózaton egyelőre csak a Smart Shopping kampánytípuson keresztül érhető el a funkció, ill. külföldi piac esetében (Australia, Brazil, Canada, France, Germany, Japan, UK, US) a Local Catalog Ads keretein belül hirdethetünk.

Google Shopping képtalálatok

Miben más, mint az eddig megszokott keresési hirdetés?

Ezek a hirdetések egyenértékűek a szöveges hirdetésformátumokkal, de az általános kampányoktól eltérően, egy külön hirdetői boxban jelennek meg. Az oldal tetején lévő pozíciókért vívott harc lényegében nem változik, de a találati oldal elrendezése ebben az esetben átrendeződik, így pl. az átlagosan 4. pozíciót célzó biztonságos hirdetők forgalmi visszaesésre számíthatnak. Hogy a Google melyik formátumot jeleníti meg, az a keresőszavak alapján változik, és az algoritmus dönti el, hogy melyik hirdetés relevánsabb a felhasználó számára.

A Shopping legnagyobb előnye, hogy a keresési hálózaton pontos termékinformációkat (ár, garancia, raktárkészlet, stb.) jeleníthetünk meg, amelyek szinkronban vannak egy adatbázissal, ill. a szöveges tartalom mellett termékkép is szerepel a hirdetésben. A felhasználó így automatikusan mindig a számára legrelevánsabb termékeket látja, és egyből a megfelelő landoló oldalra kerül.

Google Shopping termékek

Google Merchant Center

Egy webáruház számára a Shopping egy rendkívül hatékony funkció, ami elsődlegesen képes kiszolgálni a fő ügyfélszerzési csatornákat. Mivel a hivatalos, teljes értékű indulásról nincs globális kommunikáció, ezért az előzetes felkészülés kardinális szereppel bír a versenyelőny megszerzésében és fenntartásában.

Ennek első és legfontosabb állomása a Merchant Center-be történő regisztráció, ami egy külső eszköz, és a Shopping hirdetések indításához elengedhetetlen szerepet lát el. Ide tölthetőek fel a kereskedők által értékesített termékek adatai, mint pl. árak, akciók, árukészlet, képek, vonalkód, stb.

Az eszköz használatához külön regisztráció szükséges, amit ezen a linken lehet indítványozni: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/

A Merchant Center-t célszerű ugyanazzal a Google fiókkal létrehozni, amellyel a többi Google szolgáltatást is kezeljük (pl. Ads, Analytics, GTM), biztosítva így megfelelő hozzáférést és az adatok szinkronizálását.

Maga a regisztrációs folyamat egyszerű, és a következő adatokat kell megadni: ország (ahol a vállalkozás alapult), cég neve (ez fog a hirdetéseknél is megjelenni), website URL. Ez utóbbit szabályosan adjuk meg, mert a vállalkozás ellenőrzésére szolgál, és nélküle nem indíthatóak el a hirdetések. A verifikáció történhet HTML címke, Google Analytics vagy Google Tag Manager-en keresztül is, ha a megfelelő Google fiókkal vagyunk belépve, akkor ez nem okozhat gondot.

A fentieken kívül érdemes kitölteni már az első belépésnél az üzleti információkat is, mert a relevanciában és így a hirdetések elbírálásában szerepet játszanak. Ide tartozik az üzleti cím (kapcsolatfelvételi adatok), és a márkát képviselő logó, ill. szín, de a weboldal jóváhagyását is itt ellenőrizhetjük. Ezeket mind a “Business Information” menüpont alatt érhetjük el, és utólag bármikor módosíthatóak.

Google Merchant Center regisztráció

Shipping

Ennél a pontnál fontos, hogy néhány szót említsünk a szállítási információkról is, aminek beállítása ugyancsak fontos, és 2 féle módon történhet: a Merchant Center-en belül (javasolt), vagy a Feed-en belül is meg lehet adni.

Fontos információ:

  • Országonként kell felvenni az összes terméket, amelyek elérhetőek a webáruházban
  • Szállítási módokhoz tartozó szállítási költségeket is be kell állítani
  • Itt lehet megadni az ingyenes szállítás értékhatárát is

További segítséget a súgó A szállítási beállítások elvégzése leírásában találunk!

Hozzáférések, fiókok összekapcsolása

A két eszköz, vagyis a Google Ads + Merchant Center megfelelő szinkronizálásához összekapcsolás szükséges, és az Analytics-hez hasonlóan külön kell végrehajtani.

Fiókok összekapcsolása:

  1. Account link – jobb felső sarok, jelre kattintva érhető el
  2. Google Ads fiók kiválasztása, és “Link” gombra kattintás
  3. Szinkronizáció megerősítése Google Ads oldalon is (Eszközök > Kapcsolt fiókok > Google Merchant Center)

Ügynökségi együttműködés során ne felejtsünk el a kampánykezelőnek is jogosultságot adni, mert csak így tudja a kampányokat és a Feed-et menedzselni.

Hozzáférés beállításának lépései:

  1. Felhasználók – jobb felső sarok, jelre kattintva érhető el
  2. Új felhasználó felvétele, email cím megadása
  3. Mentés

Feed létrehozása, feltöltése

Bár ez is a Merchant Center-hez tartozik, ennek a résznek egy külön fejezetet szenteltünk, tekintetbe véve, hogy a legfontosabb elem.

A Dinamikus Remarketing hirdetésekhez hasonlóan, egy adatbázis (ún. Feed) feltöltése szükséges ahhoz, hogy a webáruházban található terméklistát szinkronizáljuk a Google rendszerével.

A Merchant Center-be történő termékek betöltéséhez szükséges egy elsődleges adattábla feltöltése, mely a legfontosabb információkat tartalmazza termékeinkről. A fájl frissítése lehetőleg naponta történjen meg, és lehetőség szerint egy URL-en legyen elérhető, hogy a rendszer automatikus frissítését aktiválni tudjuk.

Az adatbázis elkészítéséhez szükséges technikai paramétereket az alábbiakban foglaltuk össze.

Feed paraméterek:

  • Támogatott fájlformátum: szöveges (.txt), XML (.xml), Google Sheet*
  • Max. fájlméret: 4GB
  • Maximálisan feltölthető termékek száma: 50.000 – 200.000**

*Bár a hivatalos állásfoglalás az, hogy az xls / csv formátumok nem támogatottak, ettől függetlenül a CSV adatbázis is átmegy az ellenőrzésen, amennyiben “|” jellel tagoljuk az egyes elemeket.

**Nagyobb adatbázis feltöltése esetén a következő formon jelezhetjük igényünket: https://support.google.com/merchants/contact/additional_items

Feed formai követelmények:

  • Világos és jól látható árinformációk biztosítása
  • A tételek legfrissebb rendelkezésre állásának biztosítása
  • Teljes és megfelelő szállítási információk és költségek biztosítása
  • Olyan termék megjelenítése a céloldalon, amely lényegében azonos a Google-ra feltöltött termékadatokkal

A Feed tartalmi pontjaival kapcsolatban megállapítható “Elsődleges” és “Másodlagos” paraméterek. Az elsődleges paraméterek megadása kötelező, magyarán ezeknek minden esetben szerepelniük kell a táblázatban, míg a másodlagos adatok opcionálisak.

A teljes termékspecifikáció ezen a linken érhető el: link

Elsődleges paraméterek:

  • *id » a termék egyedi azonosítója, legfeljebb 50 karakter (pl. “42154”)
  • title » a termék neve, legfeljebb 150 karakter (pl. “SONY PlayStation 4 Dualshock 4 V2”)
  • description » a termék leírása, legfeljebb 5000 karakter (pl. “Az új, beépített szenzor rendkívül érzékeny mozgásvezérlést tesz lehetővé. Az érintőpanel segítségével pedig eddig nem látott módon léphetünk interakcióba a játékokkal….stb.”
  • link » a termék céloldala, a teljes URL (pl. http://www.example.com/asp/sp.asp?cat=12&id=1030)
  • image_link » a termék fő képének URL címe (pl. http://www.example.com/image1.jpg) – Javasolt képméret: 800×800 (min: 100×100)
  • availability » termék rendelkezésre állása (pl. in stock)
  • price » termék ára (pl. 3000.00 HUF)

Másodlagos paraméterek: 

Az alábbi paraméterek nem minden esetben kötelezőek, de a Google szinkronizálását, és így a termékek teljesítményét nagymértékben tudják segíteni, így alkalmazásukat erősen ajánljuk!

  • *google_product_category » a termékre vonatkozó, a Google által meghatározott termékkategória (pl. Apparel & Accessories > Clothing > Outerwear > Coats & Jackets)
  • brand » a termék márkaneve (pl. Electrolux)
  • gtin » a termék globális kereskedelmi áruazonosító száma (vonalkód)
  • shipping » a termék szállítási költsége (csak abban az esetben, ha termékenként eltérő)
  • color » a termék színe (amennyiben a termék több színben áll rendelkezésre)

*A teljes google_product_category lista ezen a linken érhető el: link

Irányelvek, védjegyek

Mint minden Google hirdetésnél, a Shopping Ads esetében is szigorú követelményeknek kell megfelelni, ha hirdetni szeretnénk a hálózaton. Mivel jelen esetben automatikus hirdetés megjelenítésről van szó, ezért az ellenőrzés lényegében az adatbázis szintjén történik, és egy fokkal talán szigorúbb.

Még mielőtt elkészítjük a feed-et célszerű a központilag meghatározott irányelveket átfutni, ill. az adatbázis feltöltése után is ellenőrizni, hogy a lehető legkevesebb elutasítást kapjuk (pl. egy konyhakést már könnyedén a veszélyes témakörbe sorolhat a rendszer).

Részletes leírás itt található: A Shopping-hirdetésekre vonatkozó irányelvek

Trademark

A Shopping hirdetések esetében ebből a szempontból engedékenyebb a rendszer, és a kereskedők számára a legtöbb védjegy használata nincs korlátozva a hirdetés címében vagy leírásában – persze csak amennyiben az védjeggyel ellátott termékről vagy védjeggyel ellátott termékkel kompatibilis termékről szól.

A védjeggyel kapcsolatos leírást, ill. elutasítás esetében a manuális ellenőrzést ezen a linken érhetjük el: https://support.google.com/merchants/answer/6172182?hl=hu

Kampánybeállítások

A Feed feltöltése és tesztelése után maga a kampánysetup már egy egészen egyszerű művelet, így inkább az elérhető funkciókról és lehetőségekről beszélünk.

A relevancia ebben az esetben is rendkívül fontos, de míg az alap keresőhirdetések esetében ezt a kulcsszavak / weboldal / hirdetéstartalom alapján kapott Quality Score határozza meg, addig itt a Feed felépítése, tartalmi elemek részletessége számít elsődlegesen (természetesen a bid és a landoló ebben az esetben is hatással van a megjelenésre).

A jelenleg elérhető licitstratégiák a manuális CPC, eCPC, ROAS és a Maximize clicks, sajnos a tCPA egyelőre nem támogatott.

A kampány létrehozása során találkozni fogunk egy kampánytípus-választó funkcióval is, itt a standard és a smart lehetőségeket ajánlja fel a rendszer. A Smart algoritmusa a Display kampányhoz hasonló elven működik, ami machine learning alapon igyekszik az eredményeket javítani és a hirdetésmegjelenést befolyásolni, így a konverziómérés természetesen alapfeltétel.

Fontos megemlíteni, hogy Standard Shopping kampány futtatása mellett elsődlegesen a Smart-ot fogja preferálni a rendszer, sőt az alap Dinamikus remarketing kampányunk teljesítményét is befolyásolhatja a Smart Shopping javára. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ebben az esetben az eddigi dinamikus remarketing kampány futtatásának van-e még így értelme, amire a Google válasza az, hogy ez a kampánytípus teljeskörűen át tudja venni a szerepét.

Ami még újdonság és abszolút hiánypótló, az a Priority és a  Product Group / Custom label beállítások. Előbbi lényege, hogy ha több shopping kampányunk van és előfordulnak termékátfedések, akkor a low-medium-high szintekkel lehet a beállításoknál osztályozni őket és irányítani a rendszer figyelmét (ezt licitekkel nem lehet felülírni).

Ennél szofisztikáltabb megoldás, ha Product Group / Custom label lehetőségekkel csoportosítjuk a már feltöltött termékeket (hasonlóan a FB termékcsoport funkciójához),  amit a célzásban (+/-) és így a kampányszerkezetben is fel tudunk használni.

Útravalónak

Bár teljeskörűen még nem indult el a rendszer, ennek ellenére a Google egyre tágabb körben már elkezdte tesztelni a funkciót. Így lehet az, hogy egyes embereknek már jelent meg Shopping hirdetés, vagy a létrehozott kampány mutat növekvő megjelenési számokat.

Amennyiben korlátos havi kerettel rendelkezünk vagy aggályaink lennének a teljesítménnyel kapcsolatban, úgy abban az esetben is érdemes egy teszt kampányt indítani. A havi költségkeretet elsődlegesen a teljesítmény alapján célszerű optimalizálni, és mivel egy elsődlegesen a konverziós célokat támogató kampánytípusról van szó, ezért korlátos költségkeret mellett, akár más kampány kereteinek az átcsoportosításával is érdemes kipróbálni.

Noha alapvetően a kampánysetup gyorsan megvan, ettől függetlenül javasolt az előkészületeket már most megtenni, mert az adattábla szinkronizálásánál érhetnek kellemetlen meglepetések. Feltöltés előtt mindig ellenőrizzük az oszlopok és az adatok helyességét és az elérhető terméklista / árak minden esetben a weboldal tartalmát tükrözzék.

Természetesen Shopping nélkül is sikeres lehet a Google Ads e-kereskedői tevékenységünk, de webáruház számára ez valóban egy szinte kötelezően használandó lehetőség, ahová minél később csatlakozunk be, utólag annál nehezebben fogunk tudni érvényesülni.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_google:
1
essb_pc_linkedin:
2
essb_pc_facebook:
2

Az online marketing világába 2013-ban csöppent bele, azóta a témában folyamatosan keresi az újabb és újabb kihívásokat. Jelentős értékesítői tapasztalatának és újságírói végzettségének köszönhetően igyekszik más szemmel nézni hirdetéseket: az átlagnál magasabb színvonalú, minőségi tartalomgyártás számára az egyik legfontosabb szempont. Bár a keresőoptimalizálás is érdekli, leginkább PPC hirdetések kezelésénél érzi magát otthon, és az analitikus szemléletmód elsajátításával igyekszik minden szituációban a helyes megoldást megtalálni. Az online marketing állandóan változó, folyamatos továbbképzést igénylő világában olyan kihívásokat talált, melyek teljesítését elsődleges céljának tekinti.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com