We understand, we deliver.

Webáruház SEO bakik, melyeket jobb elkerülni



Webáruházat üzemeltetsz, termékeid hasznosak, áruk is barátságos, mégsem érkezik elég látogató organikus forrásból? Ennek on-site, webáruház SEO okairól szeretnénk most lerántani a leplet. Ma a webshopok korát éljük, és sajnos nem elég a termékeket feltölteni az áruházba. Ahhoz, hogy a felhasználók megtalálják ezeket a keresőkben, számos olyan oldalon belüli beállítást szükséges eszközölni, melyek megkönnyítik mind a vásárlók, mind a keresőrobotok dolgát. Lássuk hát, mik lehetnek a legnagyobb hibák, és hogyan lehet ezeket megoldani.

01-elegedett-webaruhaz-vasarlo

Ha elkerülöd a következő webáruház SEO hibákat, hatalmas előnyre tehetsz szert versenytársaiddal szemben.

1. Lassan töltődő oldal

A Google nem győzi hangsúlyozni, hogy egyre fontosabbnak tekinti a felhasználó élményt. Ennek pedig nagyon komoly része a betöltési sebesség, és a jövőben ez még fontosabbá fog válni. Minél lassabban töltődik be webáruházad, felhasználóid annál nagyobb eséllyel kattintanak el róla.

Néhány másodperces sebesség javítás is nagy mértékben csökkentheti a visszafordulási arányt.

Ma már számos eszköz áll rendelkezésünkre, ahol ellenőrizhetjük a sebességet, és még javaslatokat is kapunk annak javítására. Érdemes használni a Google Analytics eszközt, hiszen abból kapod a legtöbb oldaladra vonatkozó adatot.

Mindemellett nagy segítséget jelent a https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ eszköze is.

2. Barátságtalan URL-ek használata

A látogató kedveli a szépen olvasható URL-eket. Sokkal könnyebb úgy a navigáció is, ha felhasználód a linkre tekintve látja, hogy éppen hol jár és milyen terméket nézeget.

Felejtsd el a hosszú, paraméterekkel teletűzdelt linkeket. Használj helyettük olyanokat, melyek információval szolgálnak, és emberek számára jól olvashatóak. Ha pedig még egy fontos kulcsszavadat is el tudod bennük helyezni, az már igazi főnyeremény lesz.

Érdemes figyelni, hogy milyen szűrési kombinációkat használnak előszeretettel a webáruházadban történő kereséskor. Ha van egy-egy kimagasló kombináció, arra létrehozhatsz fix találati oldalakat, keresőbarát URL-el akár a menübe is beépítve. Hirtelen kerülhetsz előkelő pozícióba organikusan ezekre a keresőszavakra.

3. Navigációs káosz és hibásan használt címkék

Webáruházaknál tipikus eset, hogy a termékeket túl sok kategóriába rendezik. Ez egyrészt felesleges, másrészt a felhasználókat és a robotokat is teljesen összezavarja.

Az ideális megoldás, a navigációs szűrés. Ennek segítségével a látogatók finomíthatják a találatokat, anélkül, hogy az URL-ben változás történne.

Másik gyakori probléma a hibásan használt címkézésből is adódhat. Mivel a webáruház termékei sok esetben több URL-ről is elérhetőek, gyakran használják a canonical elemet. Ez jó is, hiszen segít megmutatni a robotoknak, hogy nem duplikációról van szó. Ennek hibás vagy túlzott használata viszont szintén káoszt okozhat. Hiszen ezt az elemet arra használjuk, hogy megmutassuk mely oldal a leginkább preferált. Azonban, ha minden kategóriát felcímkézel vele, és a főoldalt mutatod meg, az hiba. Hiszen ez olyan, mintha minden termékoldalad a főoldaladat koppintaná.

4. Gyenge vagy teljesen hiányzó termékleírások

A felhasználó szeretne minél több információt megtudni a termékről. Nem elég az áru alap értékeit és képét feltenni az oldalra. Sajnos ez nem informatív az embereknek sem, és az oldaladat feltérképező robotoknak sem. A Google kereső a hosszú és releváns szövegeket részesíti előnyben. Ennek megfelelően az első találati oldalon általában a hosszú szöveggel rendelkező aloldalak kapnak helyezést.

Ha szeretnél minél nagyobb organikus forgalmat generálni, tehát nem lehet megoldás sem a túl rövid, sem az egy az egyben átvett gyártói leírás sem. A rövid leírás nem tájékoztat, a gyártótól átvett pedig duplikációt eredményez. Ha automatizáció segítségével csak néhány szót változtatsz meg a szövegekben az még mindig duplikációnak minősül a robotok számára.

Mi lehet tehát a megoldás a helyes webáruház SEO-ra?

– Koncentrálj a húzó-termékeidre és azokra melyeket a legnagyobb árréssel tudsz forgalmazni. Készíts hozzájuk egyedi szöveget. Észre fogod venni, hogy ha nem is kap minden terméked egyedi leírást, de a legfontosabbak igen, az hatást fog gyakorolni más termékoldalaidra is.

– Kevesebb (100-150 termék esetén) viszont érdemes lehet mindenhol egyedi leírást készíteni. Ha termékenként csak néhány mondatot írsz, még az is jobb, mint ha nem lenne semmit, vagy átvett tartalmat használnál. Bontsd fel a munkát szakaszokra, és kezdd el írni a legfontosabbnak ítélt termékektől haladva a legkevésbé sikeres termékekig.

– Használhatod a nagyok trükkjeit is. Ha engeded a felhasználóknak a saját hozzászólásokat, nagy mértékben csökkentheted a duplikáció arányát oldaladon. De vigyázz, a kommentek engedélyezése, nem egyenlő a social kommentek integrációjával!

5. Nem használod a felhasználói visszajelzéseket

02-webaruhaz-seo-felhasznaloi-visszajelzesek-webaruhazban

Az emberek szívesen hagyatkoznak mások véleményére. Ha látják, hogy termékedet megvették már mások is, és arról vannak visszajelzések is, sokkal szívesebben vásárolnak. Egyszerűen így működünk, bizalmi faktort jelent számunkra mások véleménye a kiszemelt termékről. Egyre több az olyan webáruház, ahol használják a vásárlói értékeléseket, és ha ez hiányzik oldaladról, az akár még gyanút is kelthet a felhasználóban.

A visszajelzések engedélyezése a webáruház SEO nagy barátja és a találati lista eredményeire nagy hatással lehet. Az nem bizonyított, hogy közvetve vagy csak közvetlenül, de a hatás egyértelmű.

Sokaknak ijesztő lehet ez az opció, mivel a vásárló akár negatív kommentet is írhat. Ettől se ijedj meg, mivel a kutatások azt mutatják, hogy a változatos termék minősítések jobb hatással vannak a konverzióra, mint a csupa öt csillagos értékelések.

6. Termékoldalak kulcsszavai csak a márkára fókuszálnak

Sokszor látjuk azt, hogy egy-egy termékoldal az adott márka és modell köré épül. Ez elég nagy hibának számít, mivel a felhasználók sokszor nem ezekre a kifejezésekre keresnek. Egy ismert brand életében mondjuk nem rossz kulcsszó az “Adidas Superstar”, de mi van azokkal az érdeklődőkkel, akik csak most ismerkednek a cipő márkákkal. Nekik ugye ez a kifejezés már egyből nem lesz releváns, hiszen lehet, még azt sem tudják, hogy Adidas cipőre van szükségük.

Fokozottan igaz ez kevéssé ismert vagy teljesen új márkák életében. Ha a termékoldalakat sorra erre optimalizálod, a felhasználók nem fognak megtalálni, mert egyszerűen más kifejezéseket használnak. Nem azt mondjuk, hogy hagyd el teljesen a márkák és modell nevek használatát. A cél inkább az lenne, hogy ismerd meg jobban az emberek keresési szokásait, derítsd ki a kedvenc kifejezéseid, és inkább arra fókuszálj.

Ha nem nagyon találod ezeket a kulcsszavakat, használhatod az Adwords Kulcsszó választó eszközét. Még jobb, ha összekötöd áruházadat a Google Search Console eszközével is, mivel a későbbiekben adatokat gyűjthetsz arról, hogy milyen szavakra érkeztek látogatóid.

Ha pedig még több látogatót szeretnél, használj blogot oldaladon. Ez több szempontból is nagyszerű megoldás. A blog egyrészt sokkal kötetlenebb, és így beemelhetsz olyan kifejezéseket is, melyeket olvasóid szeretnek, de te szakmabeliként sosem gondoltál volna ezekre. Gyárthatsz érdekes tartalmakat, melyek még több információt adnak vásárlóidnak. Valamint a keresők érzékelni fogják, hogy egy olyan weblapon vannak, mely eleget téve a felhasználói igényeknek, folyamatosan ellátja őket friss, ropogós tartalommal.

7. Hibás kulcsszó stratégia használata

Nagyon nehéz kiválasztani az oldalhoz kapcsolódó organikusan legjobban konvertáló kulcsszavakat. Viszont az sem megfelelő stratégia, ha csak ezekre fókuszálsz. Az igazság valahol a kettő között van.

Tehát használd bátran az Adwords kulcsszótervezőjét a legfőbb kifejezések kiválasztásához, de ne felejtsd el feljegyezni a kapcsolódó kifejezéseket sem. A használt kulcsszavakat céljaid szempontjából két nagyobb kategóriába sorolhatod, az egyik a kereskedelmi, a másik a tájékoztató célú. Az első magával vonja azt a feltételt, hogy a látogató eleve vásárlás céljából érkezett az oldalra. A tájékoztató célú kulcsszó ellenben még egy korábbi fázisra ad választ. Nem szabad elhanyagolnod ezeket sem, hiszen ezzel bővíted a marketing tölcséredet.

Ezáltal bevonhatsz olyan felhasználókat is, akik egyelőre csak érdeklődnek egy probléma megoldása iránt, de a választ oldaladon megtalálva később vásárlóiddá válhatnak.

A megfelelő kulcsszavak kiválasztásához nagy segítségedre lehet még a https://keywordtool.io/ eszköze, illetve a témába vágó blogok, fórumok olvasása is. Ne félj különféle vásárlói fórumokon böngészni, és ráhangolódni ezekre a felhasználókat érdeklő témákra. Ebből még akkor is hasznos kulcsszavak születnek, ha nem azonnal a vásárlást ösztönzik. Ilyen kifejezéseket aztán érdemes a blogodba beemelni, hiszen ha megválaszolod az embereket érdeklő kérdéseket, könnyedén terelhetsz organikus forgalmat az oldaladra.

A tájékoztató célú kulcsszavaidat tehát már átnézted, most térjünk át a már rangsorolt oldalaidra és kulcsszavaidra. Ha használod a Search Console ingyenes eszközét, meg tudod állapítani, hogy látogatóid mely kifejezésekre érkeztek. Ezt követően használd a böngészőben a site:webshopom.hu [keyword] keresést. Így a két módszer segítségével egészen biztosan meg fogod találni, hogy a Google mely oldalakat tartja a kifejezésekhez relevánsnak. Miután sikerült azonosítani ezeket az oldalakat, végezd el rajtuk a szükséges változtatásokat. Azaz használd az adott kifejezéseket és szinonimáikat a tartalomban, címekben, meta adatokban és képek elnevezésében is.

Végezetül, most is tartsd szem előtt, hogy elsősorban a felhasználóknak készíted a tartalmat. Tehát a kulcsszavak használata sose menjen a minőség kárára, figyelj oda, hogy értelmes és informatív is legyen a szöveg.

8. Helytelenül végrehajtott redesign

Talán ez az egyik legfájdalmasabb baki, ami az oldal ellen elkövethető. Mindjárt meg is magyarázom, hogy mire gondolok. Általában több éve futó oldalakról beszélünk, melyeket már ismernek a látogatók. Mivel az oldal jól konvertál organikusan, sokkal nagyobb sokk mikor a forgalom a redesign után visszaesik a felére.

Ennek az az oka, hogy hiába az új navigáció, a modern kivitelezés, sokszor teljesen megváltozik az oldal struktúrája. Mivel megváltoznak az URL-ek, elveszíted a rájuk mutató linkeket. Másrészt kulcsfontosságú oldalak szűnhetnek így meg, amik kikerülve a keresők indexéből, szintén hatalmas veszteséget okoznak. Végül, de nem utolsó sorban a teljes újra struktúrálás következtében számos 404-es oldal keletkezik (sokszor több ezer), ami újabb bizalom vesztéshez járul hozzá. A felhasználó pedig, aki korábban már rutinosan használta az oldalt, az sem fogja tudni, hogy hol jár.

Egy új design tehát megfelelő tervezés, stratégia és szakember bevonása nélkül, szinte egészen biztosan hatalmas organikus forgalmi veszteséget fog okozni. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy egy ilyen módosításnál érdemes inkább előre gondolkodni, mert utólag már igen nehéz, hosszú távú feladat orvosolni ezt a hibát.

Ugyanez igaz a CMS, vagyis webshop motor cseréjére is. Ezeket a platformokat azért hozták létre, hogy a cégnek ne kelljen túl nagy hangsúlyt fordítani a fejlesztésre. Ezáltal a vállalkozásnak nem kell elkezdeni a fejlesztést a nulláról, hanem használhatja a már jól bevált rendszert is.

Az új design-től eltérően, a honlap tulajdonos itt már tényleg nem gondolná, hogy egy új CMS-re való átállás mennyi változást hozhat. Azonban tudnod kell, hogy minden ilyen webshop motor másképp működik, és a migráció szintén negatívan hathat az organikus találataidra. Éppen ezért ilyen tervek előtt szintén a legjobb megoldás, egy webáruház SEO szakértő bevonása.

Remélem, hogy hasznosak voltak számodra ezek a tanácsok. A jövőben mindig azt javasoljuk, hogy gondolkodj a felhasználó fejével, tervezz hosszú távra, és merj bevonni szakértőt.

Felhasznált cikkek:

https://searchengineland.com/7-site-seo-problems-hold-back-e-commerce-sites-283299

https://searchengineland.com/dont-follow-leader-5-common-e-commerce-seo-mistakes-avoid-281848

Képek forrása: https://search.creativecommons.org/

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1
essb_pc_linkedin:
1
essb_pc_twitter:
2

Pénzügyi végzettséggel rendelkezik, évekig a bankszektorban dolgozott. Időközben elvégzett egy újságírói OKJ tanfolyamot, ahol közelebbről is megismerkedett a marketing alapjaival. A 2014-es év ősze hozta meg számára a lehetőséget, hogy élesben is kipróbálhassa új ismereteit. Egy online marketing cégnél helyezkedett el, ahol hamar beleszeretett a keresőoptimalizálásba. Analitikus szemléletmód jellemzi, szereti feltárni az összefüggéseket, és folyamatosan keresi az új megoldásokat. A SEO világa éppen ezért vonzó számára: igen összetett, sok a változó, ráadásul megállíthatatlanul fejlődik.Szabadidejében is folyamatosan képezi magát ezen a területen. Mindemellett nagyon fontos számára a sport, így szívesen hódol ennek a hobbijának is.  Kedvenc mozgásformái a funkcionális, saját testsúllyal végzett edzések.

Website: http://www.klikkmania.hu

4 hozzászólás

  1. Nagyon jó írás. Jó volt olvasni. Annyit tennék hozzá, hogy a Google kissé már mintha átesne a ló túloldalára és ha nincs egy termékhez 40 sor “szófosás” bocs, hogy így írom, akkor lassan esélytelen a jó helyezésre. A másik tapasztalat, hogy a vásárlói vélemények viszont nagyon gyorsan az élre vihetnek egy termékoldalt. A webshop motor váltásról személyes tapasztalatom is van. Hat évig működött a webáruház az ausztrál Shopfactory szoftverével. Kezdetben jó volt, de egy idő után nagyon érezhetők voltak a tudásbeli hiányosságai. Ekkor készítettem el a most futó webáruházat a Prestashop 1.5 verzióval. Az ilyen váltás nagyon borotvaélen táncolás. Több, mint 5000db 301-es redirect-t készítettem el. Iszonyú lélekölő munka és nálam nem lehetett automatizálni, mivel teljesen új webáruházat szerettem volna készíteni. Annak ellenére, hogy minden fő, aloldal és termékoldal átirányítása megtörtént, volt egy 20%-os látogatottságcsökkenés, amit egy erős Adwords kampánnyal lehetett valamennyire ellensúlyozni. A hullámvölgy után viszont a sok munka meghozta az eredményét, a váltást követő évben 40%-os forgalomnövekedés következett és bebizonyosodott, hogy a Prestashop lényegesen jobb, és jól működő webáruház készíthető vele. Azóta már volt újabb váltás de Presta-n belül. Az is egy tapasztalat, hogy ha az első telepítést el is készíti egy laikus is (magam) a verzió váltást már jobb profikra bízni. A gyorsaságról is van személyes tapasztalat. Működik egy elég drága cache modul a shop-ban. Ha pár napra kikapcsolom már érezhető a hatása.

    1. Kedves Popovics György!

      Köszönjük a hozzászólásodat, és hogy megosztottad saját tapasztalataidat a témában. Mindig érdemes stratégiában gondolkozni, és sok energiát belefektetni a webshop üzemeltetésbe, ahogy Te is tetted. Ezek a feladatok valóban rengeteg időt igénybe vesznek, de az alapos munka hosszú távon meghozza a jó eredményeket.

      Teljesen jogos az észrevétel, miszerint a termékleírásokkal kapcsolatban a Google motor ma egyre erősebb elvárásokat támaszt. Valójában azért kedveli a részletesebb leírásokat, mert a felhasználók így az áruról teljeskörű információhoz tudnak jutni, emiatt a webshop összességében hitelesebbé válik. Viszont azt is tudjuk, hogy hatalmas munka elkészíteni az egyedi termékleírásokat. A káosznak úgy is elejét lehet venni, hogy eleinte csak a húzótermékekről készül el a leírás, a többiről pedig csak a legfontosabb információk kerülnek feltüntetésre. A tapasztalat az, hogy a termékoldalakon már néhány, a kereső szempontjait is szem előtt tartó sor elkészítésével is sokkal jobb pozícióra lehet számítani.

      Üdvözlettel: Bónyi Anna

    2. Minden weboldal/webáruház életében a kód változás okoz némi ingadozást. A Google ilyenkor mérlegel. Egy régi webshop újra költözésével csak nyerni lehet. De megfontoltam lehet csak elvégezni az átállást. Több ilyen tapasztalattal rendelkezünk már mi is. A Google lólengése pedig szerintem igen is fontos, mert elég méltatlan, hogy több éves tartalmak, vagy olyan oldalak vannak a keresőben amiknél régi fekete kalapos technikák okozták a jó helyezéseket. Így remélem az olyan dolgok mint a linkek száma és a domain életkora helyett az oldalak minősége, termékei és népszerűsége, tartalma kerül előtérbe. De addig még messze vagyunk.

      1. Kedves Opencart guru!

        Köszönjük a hozzászólást és a tapasztalat megosztását. Igen, az átállást valóban érdemes alaposan megtervezni, hogy a későbbiekben minél több előnyét élvezhessük.

        Sajnos időnként mi is találunk olyan oldalakat, melyek a gyenge felhasználói élmény ellenére még mindig előkelő helyen vannak. Ezeknél valóban előfordulhat, hogy a gyenge minőségű linkek magas száma és a 8-10 éves domain ennyire erős befolyással bír a rangsorban. Ennek ellenére évről évre érzékelhető a Google algoritmus finomítása és az is, ahogy a felhasználói élmény kerül előtérbe.

        Március elején zajlott le egy nagyobb algoritmus frissítés, ami komoly változásokat hozott a rangsorban. A tesztek segítségével látható volt, hogy sok esetben a számtalan értéktelen link hátra sorolást eredményezett. Persze ennél sokkal árnyaltabb a kép, és a frissítések összetettebbek. Mindemellett bízunk benne, hogy az algoritmus fokozatos fejlesztésével kikopnak a jó pozíciókból a nem felhasználóbarát oldalak.

        Üdvözlettel: Bónyi Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com