Segíthetünk?

Blog

SEO

2018. október 17.

Technikai SEO Checklist nem technikai beállítottságúaknak

Szóval vannak szuper tartalmaid. És vannak értékes linkeid. Az oldalad technikai problémái azonban visszavetik az eredményeidet és a weboldalad közel sem teljesít úgy, ahogyan lehetne. Például hogyan is lehetne jó a SEO-d, ha az oldalaid nincsenek indexelve?

A marketing, ide értve a keresőmarketinget is folyamatosan fejlődik, és ma már nehéz úgy dolgozni ebben a szakmában (különösen digitális területen), ha nem érted legalább az alapokat. Fontos ez akkor is, ha hiányoznak belőled a “tech gének”. 🙂

seo-checklist

Ez a checklist főként azok számára lesz hasznos, akik nem ásták még bele magukat mélyebben a marketing technikai részébe. Lényegében ezeket a problémákat nem szükséges, hogy magad meg tudd oldani, de fontos, hogy felismerd őket (majd a fejlesztő megoldja).

#1. Robots.txt

A robots.txt fájl a keresőmotoroknak segít az eligazodásban, melyre minden webhelynek szüksége van a gyökérkönyvtárban (pl. Example.com/robots.txt).

Fontos, hogy megfelelően formázd, azaz csak olyan fájlokat vagy könyvtárakat kell blokkolj, amelyeket nem szeretnél indexeltetni, és az XML-webhelytérképpel is érdemes összefésülni.

Ha többet szeretnél megtudni erről a fájlról és arról, hogyan csináld helyesen, olvasd el a Google ajánlásait.

Csak óvatosan és körültekintően járj el! Ha például áttervezed a webhelyed, gyakori, hogy a dev webhely blokkolva van a robots.txt fájlban, melynek eltávolításáról gondoskodni kell a webhely élesítésekor.

Ellenkező az indexelést kockáztatod, és hiába várod az eredményeket. Ez sajnos túl gyakran fordul elő különféle webhelyeken.

Ellenőrízni itt tudod legkönnyebben: Google Search Console > Crawl > robots.txt Tester

#2. Canonical

Néha a webhelyek tulajdonosai véletlenül különböző URL-eket hoznak létre, amelyek azonos vagy közel azonos tartalmakkal bírnak.

A canonical link ezt a problémát oldja meg.

Számos webhely használja a canonical linkeket, hogy biztos lehessen abban, hogy a megfelelő linkek indexelve vannak.

Van néhány fontos iránymutatás a canonical linkeket illetően. Ilyen például, hogy olyan URL-re kell hivatkozniuk, amely nem került átirányításra és indexelve van. Fontos, hogy az URL a teljes elérési utat tartalmazza, pl. http://www.example.com.

Egy példa a canonical link-re:

‹link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/product.php?item=foo123”/›

Jó eszköz a tesztelésre a screaming frog.

screaming-frog

#3. Átirányítások

Az átirányítások jelzik a keresőmotoroknak, hogy az adott tartalom új helyre költözött. Ez igazán hasznos, amikor egy oldalt törölsz vagy megváltozik az URL.

Bár különféle átirányítás típusok léteznek, a SEO céloknak leginkább a 301-es felel meg, amely azt jelzi a keresőknek, hogy az oldal véglegesen másik helyre került át. Természetesen emiatt csak akkor érdemes használni, ha valóban átkerült már a végső helyére az oldal.

Például, ha A oldalt átirányítjuk a B oldalra, majd a C-re, akkor átirányítási láncot hozunk létre. Ehelyett az A oldalt közvetlenül a C-re, és külön a B oldalt is a C-re.

Screaming froggal ezt is tudod ellenőrizni.

#4. Duplikált tartalom

A Google a duplikált tartalomnak tekinti az oldalon belüli és oldalon kivüli másolt tartalmat is.

Mi történik duplikált tartalom esetén? A Google kiszűri a keresési eredményekből, és csak olyan oldalakat jelenít meg a találati listán, ami egyedi, különféle tartalmakat közölnek.

A szűrés nem büntetés, de persze ki ne élné meg büntetésként, ha az oldalai nem jelennek meg a keresési eredmények között?!

A Google azt sem veszi figyelembe, hogy a duplikáció szándékos, vagy csupán véletlen műve (a sokszorosított tartalom ugyanis gyakran véletlen).

Hogyan lehet véletlen? Például, ha egy webhely egy nem biztonságos domainről egy biztonságosra migrál és nincsenek megfelelően megcsinálva az átirányítások.

Egy másik gyakori jelenség, hogy az e-kereskedelmi oldalak ugyanazt a termékleírást használják, mint a konkurencia.

A többszörözött tartalom jól kezelhető kanonikus összekapcsolással.

Ellenőrizni legkönnyebben úgy tudod, ha beírod Googlebe az alábbit:

site:domainneved.hu

#5. Mobilbarát weboldal

Az, hogy mobilbarát-e a weboldalad már nem is szabadna, hogy kérdés legyen (különösen, mivel a Google is a mobil-first index elvét alkalmazza.

Legfőképp ez azért fontos, hogy a felhasználó eszköztől függetlenül megfelelő élményben részesüljön az oldalunkra érkezve.

A Google mobilbarát tesztjével vagy Search Console-ban tudod ellenőrizni, hogy megfelelő-e a weboldalad.

#6. Oldalsebesség

A felhasználói élmény szempontjából a másik nagyon fontos tényező az oldal betöltődésének sebessége. A Google is figyelmet szentel neki, és neked is fontos odafigyelned rá.

A túl lassú weboldal könnyen elnavigáló látogatót eredményezhet. Nem az az egyetlen probléma tehát, hogy romlik a felhasználó élmény, hanem azt is kockáztatod vele, hogy megtartsd a látogatót az oldaladon.

A Google javaslata alapján arra kell ügyelni, hogy a hajtás fölötti tartalom már 1 mp alatt betöltődjön, a teljes oldal pedg lehetőleg 4 mp alatt.

Számtalan dolog lassíthatja az oldaladat, melyek közül a leggyakoribbak a képek és a javasript és CSS méretei.

A Google Pagespeed Insight jó eszköz arra, hogy tesztelj (sőt, konkrét tanácsokat is kapsz általa).

pagespeed

#7. Versenytársak

Miután ellenőrizted a saját weboldalad hogylétét, érdemes néhány pillantást vetni a versenytársakéra is:

  • az ő weboldaluk milyen gyorsan töltődik be?
  • az oldaluk mobilbarát?

Hiszen mindig jó tudni, hogy hol is állsz a versenytársaidhoz képest.

Számos eszköz van, amivel tesztelni tudod őket és rájöhetsz a gyengeségeikre, ilyen pl. a SpyFu vagy a Nacho Analytics.

Záró gondolat

Szóval bármennyire is nem vagy technikai beállítottságú, mégis fontos, hogy tisztában legyél azzal, hogyan teljesít az oldalad legalább a fenti szempontok alapján. Ha mélyebben nem is ásod bele magad a témában, a fenti pontokat érdemes gyorsan leellenőrizned.

A cikk alapját a SEJ írása szolgáltatta.

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

Biztosítási és pénzügyi szektorban végzett munkái során ismerte fel, hogy a megfelelően megválasztott és alkalmazott kommunikáció az értékesítési siker kulcsa. A kommunikációban elmélyedve az online kommunikáció felé fordult, majd végül az Edutus Főiskola online marketing képzése során megbizonyosodott arról, hogy a munkáját is ezen a vonalon kívánja végezni. A tanulás és a fejlődés minden területen fontos számára. Érdeklődéssel fordul a különféle marketing eszközök felé, de úgy látja, az online marketingé a jelen és a jövő.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!