We understand, we deliver.

SEO Startupok számára: Hogyan növeld organikus forgalmad, gyorsan?



A keresőoptimalizálás (SEO) minden cég számára nagy kihívás, de különösen igaz ez a startupokra. Az alapvetően szűkös pénzügyi forrásokkal rendelkező startupoknak ugyanis, üzletük beindításához, minél hamarabb kellő ügyfélszámmal bíró ismert céggé kell válniuk.

Ráadásul nehezítheti számukra a történetet, – vagy legalábbis a megszokottól eltérő megközelítést igényel – hogy szolgáltatásaikra, innovatív természetükből adódóan, még nem keresnek, a felhasználók kereséseik során nem használnak a vállalkozás profiljához illeszkedő szavakat, kifejezéseket. Valószínű ennek is köszönhető, hogy sok ilyen vállalkozás próbálja meg lerövidíteni a keresőoptimalizáláshoz szükséges utat, remélve, hogy ezzel meggyorsíthatják a keresési találatok élére vezető útjukat.

start-up-seo

A Google azonban nem tolerálja ezt a fajta viselkedést. Sőt, az eddigi tapasztalatok szerint meglehetősen kíméletlen tud lenni ezzel kapcsolatban.

Ebben az útmutatóban bemutatjuk, hogyan érdemes startupoknak megközelíteni a keresőoptimalizálás témakörét a gyakorlatban, hogy lehetőleg gyors és tartós eredményeket érjenek el – ezt követően pedig, hogy hogyan tehetik az automatizálás segítségével még hatékonyabbá a keresőoptimalizálásra vonatkozó stratégiájukat.

Íme egy rövid áttekintés az útmutató egyes fejezeteiről:

  • Miben tér el egy startup keresőoptimalizálása a többitől?
  • Mit akarnak a keresőmotorok?
  • SEO-barát honlap létrehozása startupoknak
  • Mi tesz egy tartalmat SEO szempontból értékessé?
  • Startup SEO-stratégia automatizálása

Miben tér el egy startup keresőoptimalizálása a többitől?

Abszolút semmiben (leszámítva a kihívás nagyságrendjét). A Google-t nem érdekli, hogy egy startupról, egy nagy pénzügyi intézményről vagy a legkisebb online kiskereskedőről van-e szó – mindössze azzal törődik, hogy az egyes keresések (lekérdezések) során az embereket a lehető legrelevánsabb tartalmakkal kösse össze. A SEO követelmények tehát ugyanazok egy startup esetében, mint a világ legnagyobb márkái esetében; a keresőrobotok ugyanazt szeretnék látni egy startuptól, mint bármely más típusú vállalkozástól.

A legtöbb startup számára a különbség a kihívás nagyságrendjében rejlik. Egyfelől nem rendelkeznek akkora erőforrásokkal, mint egy nagy cég, másfelöl – illetve éppen ezért – a céljuk, hogy a lehető leggyorsabban növekedésnek induljanak és mihamarabb az adott ipar legnagyobbjai közé kerüljenek.

Számos startup esetében tehát a keresőoptimalizálás alacsony költségvetésre épül, ez pedig alapvetően kompromisszumokkal járna. A probléma azonban az, hogy a Google nem fogad el kompromisszumokat, ha keresőoptimalizálásról van szó, így ezen cégek esetében különösen fontos, hogy kellő mértékben elsajátítsák az alapismereteket. A jó hír viszont, hogy minél gyorsabban szert tesznek erre a tudásra, annál hamarabb alakíthatnak ki önálló és  fenntartható SEO stratégiákat, melyek a későbbiekben sem fognak meglepetéseket okozni a költségvetésben.

Mit akarnak a keresőmotorok?

Mint említettük, a Google-t nem érdekli az adott cég típusa vagy marketing célja. A keresőmotoroknak is megvannak a maguk feladatai, keresőoptimalizálás esetén pedig ez  a feladat a magas pozíciók kiosztását jelenti – mégpedig olyan oldalaknak, amelyek a következőket nyújtják:

  • Elérhetőség: Mielőtt a keresőmotorok képesek lennének besorolni egy oldalt, hozzá kell férniük.
  • Minőségi tartalom: A minőségi tartalom releváns, egyedi és hasznos tartalmat takar, mely választ tud adni a felhasználók által keresett kérdésekre.
  • Magas szintű felhasználói élmény (UX – User Experience): A weboldal a keresési élmény kiterjesztésének is tekinthető. A Google pedig ebből az élményből szeretne minél jobbat látni.
  • Elköteleződés: A minőségi tartalom és a magas szintű UX már elvileg ott tartja a látogatókat az oldalon, akik ennek köszönhetően “kapcsolatba kerülnek” a tartalommal. És ez az, amit a keresőmotorok igazán látni szeretnének.
  • Optimalizáció: Ide tartozik minden olyan optimalizáció, amely megkönnyíti a keresőmotorok és felhasználók számára az oldal tartalmának megértését.

Összefoglalva tehát az optimalizálás technikai oldalának biztosítása mellett, a minőségi tartalom és élmény létrehozása kell legyen a cél – ez az amit a keresőmotorok és felhasználók is látni szeretnének egy oldalon.

Hogy mérik mindezt a keresőmotorok?

A probléma az ilyen kifejezésekkel mint “minőségi tartalom” és “magas szintű UX”, hogy meglehetősen homályosak és megfoghatatlanok. Hogy képesek a keresőmotorok ezeket a minőségeket mérni, miközben csak száraz adatokkal dolgoznak?

RankBrain-Mesterseges-Intelligencia

Andrey Lipattsev (a Google egyik keresések minőségéért felelős stratégiai vezetője) szerint a három legfontosabb Google rangsorolási tényező a tartalom, a linkek, és a RankBrain (mesterséges intelligencia).

Kulcsszavak

Az elmúlt években bekövetkezett egyik legjelentősebb változás a Google algoritmusaiban azzal kapcsolatos ahogyan a kulcsszavakat a lekérdezések és a releváns tartalmak összeegyeztetéséhez használja. Azoknak a napoknak, amikor a keresési lekérdezéseket egyszerűen csak “összenézte” az oldalon szereplő kulcsszavakkal, már vége. A Google gépi tanulású algoritmusai ma már képesek a tartalom témáját, lényegét összeegyeztetni a felhasználók keresései mögött meghúzódó szándékkal.

Linkek

Bár a Google alapvető algoritmusában több száz rangsorolási tényező működik (egymással összhangban), ami a fontossági sorrendet illeti a ‘linkek’ kategória még mindig az első három között van. Azok az oldalak, amelyekre sok link mutat, mégpedig más, megbízható oldalakról, valószínüleg megnyerő, magas minőségű tartalmat képviselnek. Fontos, hogy itt a “szerzett” linkek minősége és nem mennyisége az, ami számít.

Rangsorolasi-tenyezok-Moz

UX-jelek

A Google az UX-jelek (felhasználói élményre vonatkozó jelzések) bizonyos kombinációját használja fel arra, hogy legyen elképzelése az oldal – felhasználói élmény szempontjából értelmezett – minőségéről. Az ilyen jelzések közé tartozik a betöltési idő, a webhely navigációja, a tartalom elhelyezése, az hogy mennyire mobilbarát az oldal, hogy van-e biztonságos titkosítás, és ha van, akkor az milyen.

Elköteleződés jelei

Egy tartalom “vonzerejéről” képet kaphatunk a visszafordulási arány, az oldalon töltött átlagos idő, és az oldalmegtekintések munkamenetenkénti számának együttes vizsgálatából – és pontosan ez az, amit a Google is csinál. Ha egy felhasználó például rákattint egy weboldalra, majd gyorsan visszatér a keresési eredményekhez és egy másik találatra kattint (“pogo-sticking”), az azt sugallja, hogy az adott oldal nem nyújtotta azt, amit az illető keresett, illetve szeretett volna.

Lokáció alapú keresés

Lokacio-alapu-kereses

Lyft és Uber versenyben egymással a találati oldalon (SERP) a “fuvar manchesterben” lekérdezésre

Az, hogy  a helyszín részét képezi-e a SEO stratégiának vagy sem, az a vállalkozás természetétől függ. Az Airbnb természetesen helyi találatokban szeretne feltűnni, az Uberhez, Skyscannerhöz, valamint Deliveroo-hoz hasonló cégek pedig mind helymeghatározó adatokra építenek, hogy a(z új és régi) felhasználókkal kapcsolatba léphessenek. Ez döntő fontosságú a keresésekre vonatkozó relevancia szempontjából, így amennyiben a helyszín kulcsszerepet játszik egy startup életében, mindenképp figyelembe kell vennie.

SEO-barát weboldal létrehozása startupoknak

Jóllehet csábítónak tűnhet gyorsan összedobni egy weboldalt és feliratkozni a legolcsóbb tárhely szolgáltatóra, ezzel a vállalkozás növekedési lehetőségeit korlátoznánk. Amint arra korábban már kitértünk, a felhasználói élmény és az elköteleződés a keresőmarketing stratégia kritikus részei, így célravezetőbb, ha kifejezetten SEO-ra épített weboldalt készítünk.

Ez esetben öt kulcsterület van, amivel foglalkozni kell:

#1: Tárhely

Egy startupnál különösen fontos, hogy a lehető leggyorsabban és fenntartható módon tudjon növekedni, egy rosszul kiválasztott tárhely csomag pedig mindezt alááshatja. Az oldal betöltési sebességét – ami 2018 júliusában mobil eszközök tekintetében már közvetlen rangsorolási tényező lesz – nagyban befolyásolja a tárhely szolgáltató minősége.

Bluehost-Tarhelycsomagok

Bluehost tárhely csomagok – nem mindig az olcsóbb a jobb

Egy csomag korlátozhatja azoknak a látogatóknak a számát, akik elérhetik az oldalt, valamint korlátot szabhat azon adatok mennyiségének is, ami  az oldalról feléjük közvetítésre kerül. Vagyis ha egy startup kinövi a tárhely csomagját, az emberek nem fognak hozzáférni a weboldalához.

Ezenkívül a szolgáltató elérhetőségét, a használatban lévő biztonsági rendszerét, valamint a többi teljesítményfunkciót is figyelembe kell venni (pl. webes gyorsítótár, CDN, stb.).

#2: Kód

A weboldal teljesítményének másik kulcstényezője a kód.  A kód, a keresőmotorok oldalra történő belépésének módjától kezdve a betöltési sebességen át a mobil-élményig, mindenre hatással van.

A tiszta, gyors kód nélkülözhetetlen, és erre különösen a WordPress vagy más CMS felület használata esetén érdemes odafigyelni, melyek jellemzően felduzzasztott kódokkal járnak együtt. A viszonylag “terjedelmes” felépítése ellenére a CMS-ek egyik előnye a sablonok struktúrájában rejlik, mely lehetővé teszi, hogy (vizuális felületen) egy gombnyomással új oldalakat, illetve új tartalmakat hozzunk létre – ahelyett, hogy magunknak kellene elvégezni a kódolást minden egyes alkalommal.

Ha teljesen nulláról építünk fel egy statikus weboldalt, előnyös saját sablonokat létrehozni az új oldalakhoz, illetve más fontos részekhez, ezzel elkerülhetjük ugyanannak a kódnak az ismétlődő megírását. Továbbá meg kell ismerkedni a dinamikus weboldalakkal is, melyek lehetővé teszik, hogy bizonyos elemeket (pl. a weboldal fejléce) egy helyen szerkesszünk, és ne kelljen ugyanazokat a változtatásokat minden oldalon, manuálisan megcsinálni.

#3: Dizájn

Bár a keresőmotorok nem látják a weboldal vizuális megtervezését, az oldalak navigációs szerkezetét és alapvető elrendezését – ha azokat megfelelően jelölték – már képesek értelmezni. Figyelembe kell venni továbbá a felhasználói élményre vonatkozó jelzéseket is (UX jeleket), melyek közvetlen hatással vannak az elköteleződésre.

Mobil-optimalizacio-angol-verzio

Forrás: A Google Developers számos mobil optimalizációs tippel szolgál

Noha a dolgok jelenlegi állása szerint a felhasználói élmény csak a mobil oldalak tekintetében jelent közvetlen rangsorolási tényezőt, ez nem jelenti azt, hogy az UX-szel és elköteleződéssel kapcsolatos jelzések ne tudnának rontani az asztali gép rangsorolásán is. Ha a visszafordulási arány az egekben és a betöltési idő is hosszú, nem sok oka lesz a Google-nek, hogy azt az oldalt, akármilyen eszközön is, a felhasználóknak javasolja.

#4: Tartalom

Elsősorban a tartalom miatt fordulnak az emberek a keresőmotorokhoz, így a SEO stratégia sikerét is az fogja meghatározni, hogy a vállalat mennyire lesz képes a keresők igényeihez illeszkedő tartalmakat létrehozni. Erről részletesebben az útmutató következő fejezetében lesz szó.

#5: On-page optimalizáció

Bár lényeges, hogy az on-page optimalizáció is megfelelően történjen, mi ennek a területnek itt most nem szentelünk túl nagy figyelmet. (Rengeteg útmutató fellelhető a témában, és amint valaki elmélyed benne, látni fogja, hogy ez a SEO stratégiának a legegyértelműbb része).

Röviden, az alábbi teendőkre van szükség:

Oldal URL: Legyen leíró jellegű, olvasható és adott esetben tartalmazza a megcélzott kulcsszavakat. A legtöbb esetben ez ugyanaz szokott lenni mint az oldalcím (title), a kötőszavak és névelők (meg, és, az, stb.) mellőzésével.

Oldalcím- title: Cím a keresőmotorok számára, amely kék (linkelt) szöveggel jelenik meg a találati listában – szintén legyen leíró jellegű, figyelemfelkeltő, és adott esetben tartalmazza a megcélzott kulcsszavakat.

Oldalcim-a-Google-keresoben

Oldalcím (piros keretben), ahogy az a Google Keresőben megjelenik.

Alcímek: Legyen az oldal tartalma különböző alcímekkel (h1, h2, h3, stb.) logikusan, elkülönült részekre bontva.

Tartalom: Legyen egyedi, hasznos, és minél inkább egy témakörre összpontosítson.

Kulcsszavak: Ahol ez megfelelő, kerüljenek az oldalcímbe és alcímekbe is kulcsszavak, valamint – a kulcsszóhalmozást elkerülendő –  a szövegtörzsbe egy sor szinonima és szorosan kapcsolódó kifejezés.

Képek: A szövegrészek legyenek képekkel tagolva, valamint a képek legyenek keresésre optimalizáltak (pl. file méretek tömörítése, kulcsszó vagy témakör szerepeltetése alt-textben, stb.)

Belső linkek: A szövegtörzsben szerepeljen minden, a weboldal egyéb releváns oldalaira mutató link.

Mobil optimalizáció: A mobilra (hatékonyan) optimalizált oldalak jobban teljesítenek a találati listában.

Strukturált adatok: Amennyiben az oldal tartalmi egységei cikként, értékelésekként, helymeghatározási adatként, stb. kerülnek megjelölésre, úgy a keresőmotorok (kód szinten) strukturált információt kapnak a tartalomról.

Érdemes már az első naptól keresőoptimalizálásra építeni az oldalt, ezzel rengeteg bajlódástól és költségtől megóvhatjuk magunkat. Ha ez az öt lényeges elem már a kezdetekkor a helyére kerül, olyan felülethez jutunk, amely a későbbiekben – ahogy a startup növekszik – csak apróbb igazgatásokat fog igényelni.

Mi tesz egy tartalmat SEO szempontból értékessé

Google-Trends-hirei

Pillanatkép népszerű hírekről a Google Trends-en

A minőségi tartalom elkészítése az egyik legnagyobb kihívás, amivel a modern vállalatoknak szembe kell nézniük, különösen ha az erőforrásaik korlátozottak. De nem csak a minőség, hanem a mennyiség is kritikus tényező. A cél, hogy folyamatosan olyan tartalmak készüljenek, melyekre az alábbiak jellemzők:

  • Értékes: A tartalomnak valami hasznosat kell nyújtania, amit az adott célközönség nem talál meg máshol.
  • Linkelésre érdemes: Onnan lehet tudni, hogy egy oldalhoz minőségi tartalmak készülnek, hogy egyre több megbízható oldal hivatkozik rájuk – a Google is innen tudja.
  • Megosztható: Amikor az emberek értékes tartalomra bukkannak, rendszerint meg szeretnék osztani barátaikkal. Fontos, hogy ez a lehetőség könnyen elérhető legyen.
  • Változatos: A blog bejegyzéseken kívül tanácsos még videókat, képeket és egyéb multimédiás tartalmakat is készíteni, hogy az elérés és elköteleződés is a maximumon legyen.
  • Vizuális: Még blog bejegyzéseknél is lényeges, hogy azok a lehető legtetszetősebbek legyenek, ezzel ösztönözve az embereket arra, hogy továbbgörgessék, továbbolvassák, és jó eséllyel továbbküldjék, azaz megosszák az oldalt.
  • Optimalizált: Mint mindig – a láthatóság maximalizálása érdekében – a tartalom minden része keresésre optimalizált kell legyen.
  • Eredményes: Linkek, megosztások és magas találati pozíció nem sokat segítenek, ha a tartalom nem változtatja az olvasókat ügyféllé.

A jó hír az, hogy a startupok – természetükből adódóan – általában innovatívak és jó eséllyel van is valami egyedi, amit mondani tudnak célközönségüknek.

Utazd be a világot Airbnb-vel

Airbnb-vilagkoruli-utazas

Az Aribnb ígéretet tett arra, hogy megváltoztatja az emberek utazási szokásait – és ezt be is tartotta.

Érdemes egy pillantást vetni a legnagyobb startup sikersztorikra és megvizsgálni a tartalmukat. Az Airbnb például egy, a helyiek társaságában létrejövő, egyedi utazási élményt kínáló helyként pozícionálja magát; az Uber olcsó taxi alternatívaként, a Skillshare pedig ingyenes tanulási platformként talált magának piaci rést. Ezek a cégek mind teljesen egyedi módon célozzák meg célközönségük igényeit, az oldaluknak pedig van egyfajta barátságos, megközelíthető tónusa – még szoftver startupok esetében is, mint amilyen az IFTTT vagy a Slack.

Startup SEO stratégia automatizálása

SEO-automatizalas

Apollo Insights egy automatizálási felület, mely több száz műszaki cikket kezel néhány nap leforgása alatt.

A gyors, fenntartható növekedés kiemelten fontos egy startup számára, a keresőoptimalizálás viszont egy lassú, fokozatos folyamat, ahol a “lerövidített utak” több problémát okoznak, mint amennyit megoldanak. Szerencsére az automatizálás gyors ütemben fejlődik és most már számos olyan ismétlődő munkafolyamattól megszabadulhatunk, melyek eddig egy egész SEO és tartalomért felelős csapatot lefoglaltak.

Jóllehet az automatizálás sem fogja egyik napról a másikra magas pozíciókba repíteni a vállalkozást, mégis rengeteg idő és erőforrás megspórolható vele, melynek köszönhetően a cég, illetve csapata más dolgokra összpontosíthatja erőfeszítéseit.

A jobb megértés érdekében, nézzünk meg néhány SEO feladatot, amelyet egy startupnak automatizálnia kell(ene):

  • SEO riportok és auditok: Automatizált SEO riportok és auditok segítségével rendszeres visszajelzést kapunk a SEO technikai oldalának teljesítményéről.
  • Kulcsszavak és backlinkek: Nem kell manuálisan kulcsszókutatásokat ismételni vagy backlink profilt ellenőrizni.
  • Értesítések: Értesítések küldésének beállításával (pl. törött linkek, lassú betöltési idő vagy magas visszafordulási arány észlelésekor) a hibák gyorsan, még a találati pozícióban jelentkező visszaesés előtt javíthatók.
  • Lead generálás: Többlépcsős űrlapok használatával az e-mail lista szegmentálható és a válaszok automatizálhatók.
  • Közösségi megosztás: Számtalan olyan közösségi automatizálási eszköz van, melyek segítik a tartalmat népszerűsíteni.
  • Teljesítmény riportok: A tartalomra vonatkozó teljesítmény-jelentések automatizálásával könnyen megállapítható, hogy mire reagálnak leginkább az emberek és hol szükséges további fejlesztéseket eszközölni.
  • Optimalizálás: Számos alapvető SEO-feladat automatizálható, úgy mint a kép átméretezés, URL formázás, oldal létrehozás, CTA beágyazás és még sok más.

Minél több mindent sikerül automatizálni, annál több idő marad azokra a dolgokra, amik emberi figyelmet igényelnek – például a tartalomgyártásra és a stratégiai döntéshozatalra. (Ráadásul így egy jó adag emberi hibától is megszabadulhatunk).

Az automatizálás tehát rendkívül fontos a startupok esetében, hiszen ez az egyetlen “csel”, ami lehetővé teszi számukra, hogy alacsony költségvetésen is nagyvállalati SEO-t csináljanak.

Amennyiben mégis SEO segítséget vennél igénybe, keress minket bátran, és mi végig vezetünk ezen az elsőre rögösnek tűnő folyamaton.

 

Írásunk a WordStream cikke alapján készült.

Címke:
slide_template:
default

Tanulmányait 2009-ben a Pécsi Egyetemen végezte, közgazdászként. Ezt követően a gazdasági szakma számos területén megfordult. Egyetemi kutatói munkákban, oktatatásban, angol és magyar nyelvű tanulmányírásokban vett részt, valamint a versenyszférán belül különböző pénzügyi területeken dolgozott. Online marketinggel mélyebben 2017-ben, egy ügynökségnél kezdett el foglalkozni, azóta pedig töretlenül, egyre nagyobb lelkesedéssel néz szembe a terület újabb és újabb kihívásaival.A Klikkmánia csapatához 2018 májusában csatlakozott, mint Junior SEO és PPC menedzser.

Website: https://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 774 3790
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com