We understand, we deliver.

Search Console újratöltve – Avagy hogyan használd az új felületet



Manapság számos lehetőségünk van arra, hogy külsős szoftverek segítségével feltárjuk az oldalunk működésbeli problémáit, külső-belső linkeket és kulcsszavakat elemezzünk. A lehetőségek szinte végtelenek, szaktudás, időráfordítás és büdzsé kérdése, hogy milyen mélységű SEO auditot készíthetünk weblapunkról.

Mindeközben mégis sokan elfelejtik a legalapvetőbb, és egyben egyik leghasznosabb  eszközt, melyet a Google bocsájt ingyenesen rendelkezésünkre. Ez pedig nem más, mint a Google Search Console eszköze.

A Search Console megújulásáról röviden

A felület megújult, melynek számos pozitív hozadéka is van. Az egyik ilyen fejlesztés, hogy az eddigi 3 havi adattal szemben most már 16 havi keresési forgalmi adatot láthatunk. A jelentések tovább fejlesztésre kerültek, átláthatóbbak a követési folyamatok, bekerült az oldal mobilos használhatóság elemzése is.

Néhány funkció jelenleg nem érhető el az új nézetből, erre egyelőre a régi felületet kell meglátogatnod.

A következőkben bemutatjuk, hogyan használhatod a megújult Search Console-ban elérhető opciókat eredményesen.

Weboldal igazolása a Search Console eszközben

Tulajdon-hozzaadasa-a-SearchConsole-ban

Bal felső sarokban válasszuk ki a legördülő menüt, majd válasszuk ki a linkek alatt megjelenő Tulajdon Hozzáadása opciót. Arra figyeljünk, hogy a teljes webhelycímet adjuk meg, ahogy a böngészőben látjuk. Ha több protokollt is használunk, http és https változatra, valamint a www és nélküli formára is figyeljünk, és mindet adjuk hozzá külön tulajdonként.

Ezután kell bizonyítanod, hogy jogosult vagy a weblap analitikai adatainak használatára, azaz igazolnod kell a tulajdont. Ezt több módszerrel is megteheted, igazolhatod Google Tag Manager, Google Analytics vagy egy HTML fájl feltöltésével. Mi a HTML megoldást javasoljuk, mivel ez szerver oldalról történik, tehát csak mi férünk hozzá és biztonságosabb. Mindemellett a robot minden egyes látogatásakor be tudja olvasni ezt a fájlt. Miután az igazolást elvégezted, kattints az ellenőrzés lehetőségre.

Előnyben részesített domain kiválasztása

Ezt azért kell megadni az eszközben, hogy jelezzük a Google számára, hogy melyik URL-t tartjuk elsődlegesnek. Ha nem választod ki a www-vel és anélkül megjelenő változatok között, a Google ezt két különálló oldalnak fogja kezelni. A preferált domain kiválasztása egyébként nem jelent külön előnyt, ha a formátumok közti átirányítás megfelelően kezelve van.

Ezt még nem tudja kezelni az új változat, ezért térj vissza a Search Console régi nézetéhez. Ezt a lehetőséget bal oldalon alul találod meg, a Visszatérés a régi nézethez menüpont alatt. Keresd meg jobb felül a fogaskerék ikont, majd azon belül válaszd ki a Webhelybeállítások opciót.

Elonyben-reszesitett-domain-kivalasztasa

Search Console összekapcsolása az Analytics fiókkal

A Serach Console-ból megismerhetjük a weblap organikus forgalmát. Ha ezt integráljuk a Google Analytics-be, azon keresztül finomhangolhatjuk riportjainkat. Meg tudjuk nézni, hogy mi történt azután, hogy a felhasználó organikusan megtalálta az oldalunkat. Tehát nyomon tudod majd követni, hogy az organikus csatornából érkező érdeklődő milyen tevékenységet végzett az oldaladon.

Ehhez lépjünk be a Google Analytics felületére, és válasszuk ki az “Adminisztrálás” opciót. Majd válasszuk ki a Tulajdonok beállításai lehetőséget.

GoogleAnalytics-Tulajdonok-beallitasai

Ezután görgessünk le a Search Console beállítása opcióhoz. Mielőtt ezt kiválasztjuk, ellenőrizzük az alapértelmezett URL-t, hogy megfelelő-e. Ezután hozzá kapcsolhatjuk az Analytics fiókhoz a Search Console-t.

Analytics-osszekapcsolasa-Search-Console-fiokkal

Search Console jelentések a Google Analytics fiókban

 

Search-Console-jelentes-az-Analytics-ben

Az összekapcsolás után a Search Console jelentéseket megnyitva, új dimenziókat kapunk. Ezek közül az egyik legfontosabb a Céloldalak jelentés, mely a kattintás előtti adatok kapcsolatát vizsgálja a kattintás után az oldalon történő eseményekkel, mint viselkedés és konverziók. Megtekintheted mely aloldalak teljesítettek jól, mely URL-ek szerepeltek legtöbbet a keresési listán, mi volt az átkattintási arány, stb.

A Céloldalak jelentés az oldalaid javításában is hasznodra válhat. Itt tudod ellenőrizni, egy oldalad módosítását, vagy egy új oldal felépítésének eredményességét. Ha egy URL nem szerepel jól a megjelenítésekben, valószínüleg nem találják meg a felhasználók, tehát akár technikai probléma is lehet az oldallal. Ha az URL-hez kapcsolódóan magas a Megjelenítések száma, de mégis alacsony a CTR vagy magas a visszafordulási arány, biztos lehetsz benne, hogy a felhasználók nem igazán erre számítottak tartalmilag.

Az Országok jelentésből azt tudhatod meg, hogy mely országokból érkező forgalom szerepel legjobban a keresések terén. Az Eszközök jelentés megmutatja, hogy mely eszközök (mobil, tablet, asztali gép) hogyan teljesítenek a keresések terén. Ha azt látod, hogy bizonyos eszközben magas a Megjelenítések száma, ám ehhez képest alacsony az oldalon belüli teljesítmény (például magas visszafordulási arány), ebből arra követheztethetsz, hogy ezen az eszközön nem működik optimálisan a weboldal. A Lekérdezések jelentés azokat a kulcsszavakat mutatja meg, melyekre a felhasználó keresést végzett a Google keresőben, és melyre megjelent a webhely URL címe. Ez segítséget jelent azonosítani a kulcsszavainkat és azok helyezését a találati listán, de a legtöbb kifejezést nem fogjuk látni, mivel a Google az egyéb kategóriába helyezi.

Webhelytérkép beküldése

A webhelytérképek információval szolgálnak a robotoknak az oldaladról. Ezzel megmutathatod, hogy egyes oldalaid milyen kapcsolatban állnak a többivel és melyeket tartod a legfontosabbnak. Az egyes oldalaknál láthatóvá válik a legutóbbi frissítés időpontja, illetve az is, hogy milyen gyakran frissül az oldal.

A webhelytérkép elkészítése és beküldése sosem garancia arra, hogy a robotok tényleg be is járnak minden linket, de javaslatként figyelembe veszik.

A webhelytérkép elkészítése ma már a legtöbb CMS rendszerben egy-egy plugin segítségével automatikusan történik. Ezek legtöbbje dinamikus, vagyis, ha új oldalak kerülnek fejlesztésre, azok is automatikusan bekerülnek a fájlba.

A Google irányelvei szerint a webhelytérkép nem lehet nagyobb 50 MB-nál, illetve nem tartalmazhat 50 000 URL-nél többet. Figyelj arra, hogy ha ennél nagyobb lenne a lista, készíts több webhelytérképet. Ne feledkezz el a webhelytérkép készítésénél arról sem, hogy minden egyes képed is gyakorlatilag külön URL. Tehát ha sok képpel rendelkezel, lehet, hogy valójában “csak” 5000 aloldalad fog beleférni ugyanabba a webhelytérképbe.

webhelyterkep-bekuldese-Search-Console-ban

A Webhelytérképek menüpontot kiválasztva add meg a sitemap elérési útvonalát, és küldd be indexelésre. Itt figyelj arra, hogy nem kell a webhelytérkép teljes linkjét beírni, csak annak a domain utáni részét. Hamarosan visszajelzést fogsz kapni, hogy a robotok hány URL-t fedeztek fel.

Indexelési lefedettség állapotjelentés

Ez a jelentés az új felületen az irányítópulton található, így mindig szem előtt van. Ebből kiderül, hogy mely oldalak kerültek indexelésre, valamint mely oldalaknál volt sikertelen az indexelés. Az utóbbi esetben rövid leírásokat is olvashatunk a hibákról, így ki tudjuk azokat javítani.

Lefedettseg-jelentes-a-Search-Console-ban

Ebben a jelentésben négyféle indexelési állapotot ismertet meg velünk az eszköz: hiba, figyelmeztetés, érvényes és kizárva.

Ha a Hiba állapotra kattintasz, a táblázat alatt látni fogod, hogy milyen hiba típusok miatt került az oldalak indexelése visszautasításra. Vannak olyan URL-ek, melyek nem találhatóak (404-es hibakód), de lehet szerverhiba, vagy a beküldött URL-nél feltérképezési probléma, stb. Kattints az adott hiba típusra, és a Search Console be fogja tölteni a hibás URL-ek listáját. Ennek segítségével pedig képes leszel kijavítani oldaladat. Ha nagyobb kiugrást tapasztalsz a hibák számában, lehet, hogy egy sablon módosítás produkálja ezt. Az is lehet, hogy számos oldalad “noindex” címkét kapott, vagy éppen blokkolja a robots.txt file. Röviden a lényeg az, hogy ellenőrizd gyakran ezt a jelentést, hogy felfedezd az új hibákat weblapodon.

A Figyelmeztetés visszajelzés azt jelenti, hogy az tartalmaz olyan hibát, melyről tudnod kell. Az Érvényes opció alatt azokat az oldalakat találod, melyek sikeresen indexelésre kerültek.

A Kizárva opció azokat az oldalakat tartalmazza, melyek nem kerültek indexelésre, de sokszor nincs is ráhatásod. Ha tovább kattintasz a hiba típusokra, láthatod az okokat bővebben. Ilyenek lehetnek azok az ismétlődő tartalmak, ahol nem állítottál be gyűjtő URL-t. Vagy a Feltérképezve, de jelenleg nincs indexelve visszajelzés, ami azt jelenti, hogy a robot végigment rajta, de nem tartotta relevánsnak betenni az indexbe. A Google szerint ezt nem kell újra beküldened, mivel nem biztos, hogy legközelebb be fog kerülni indexbe. Sokszor itt találjuk azokat az alternatív oldalakat, melyek nem relevánsak, és megjelelölésre kerültek kanonikus címkével, illetve a robots.txt tiltásokat is.

URL-további-vizsgalata

Ezeket az URL-eket aztán egyenként tovább is elemezheted. Itt opcionálisan vizsgálhatod az URL-t, vagyis, hogy mikor járt rajta a robot, milyen oldal hivatkozik rá, engedélyezve van-e a feltérképezés (tiltja-e a robots.txt file), engedélyezve van-e az indexelés, stb.

URL-ellenorzes-a-Search-Console-ban

Tesztelheted a robots.txt működését. Ez azért fontos, mert kiszűrheted a hibákat, hiszen lehet, hogy az adott oldalt nem is szeretnéd már tiltani a robotok elől. A Megtekintés Google-ként funkció megmutatja, hogyan látja oldalad a Googlebot. A Megtekintés keresési találatként pedig azt mutatja meg, hogyan szerepel az oldal a keresési találatokban. Ez nagyon hasznos funkció, hiszen visszajelzést kapsz arról, hogyan látják oldaladat az emberek. Ez alapján átgondolhatod, hogy kattintanál-e a találatra, vagy pedig változtatnod kellene a page title, meta description elemen, hogy méginkább látogatásra ösztönözd a felhasználókat.

A Teljesítményjelentés használata

Teljesitmenyjelentes-szuresi-lehetosegei

A Teljesítményjelentés az egyik legfontosabb jelentés, ha oldalunk organikus teljesítményét szeretnénk megismerni a találati listán. Megtudhatjuk oldalakra, kulcsszavakra vetítve is, hogy milyen gyakran jelenik meg oldalunk a találati listán, annak mi az átlagos pozíciója (hiszen ez keresésenként eltérhet) és milyen gyakran kattintanak át a felhasználók (CTR). Ezen kívül persze még számos információt kideríthetünk, hiszen sok lehetőség van a finomhangolásra.

Beállíthatjuk a keresési típust, vagyis, hogy webes, kép vagy videós keresést indított a felhasználó. Valamint, és ez egy hatalmas újítás, már nem csak 3 hónapra visszamenőleg, hanem 16 hónapra visszamenőleg is láthatjuk az adatokat.

Ebben a jelentésben tehát lehetőségünk van beazonosítani organikusan a legnagyobb forgalmat generáló kulcsszavainkat. Ezeket aztán egyenként is elemezhetjük, megnézhetjük, hogy mely weboldalunkhoz tartozik, és bizonyos időintervallumban hogy teljesített, vagyis hányszor jelent meg a találati listán, milyen CTR-t ért el, stb.

Kulcsszavak-lekerdezese-es-elemzese

Linkek jelentés

Kattints az irányítópulton a Linkek jelentésre, és térképezd fel az oldaladra mutató külső és belső linkeket.

A Belső linkek jelentésből megtudod, hogy mely belső oldalaid rendelkeznek a legtöbb belső linkkel. Ez útmutató a robotoknak is, hiszen a legtöbb linkkel rendelkező oldalakat tartják legrelevánsabbnak. Gyengébben szereplő oldalaidat meg tudod támogatni, ha egy-egy linket helyezel el rájuk, egy ilyen erősebb oldaladban. Ezt nyilván logikai keretek közt kell tenni, figyelembe véve a hasonló témát, és a következetességet. Ha a jövőben tervezed bizonyos oldalaid költöztetését vagy törlését, ezt a jelentést mindenképp vedd figyelembe, így megelőzhetsz számos hibás linket.

A Külső linkek jelentésből ki tudod deríteni, hogy mely oldalaid kaptak külső forrásból linket, és egészen pontosan honnan. A régi Search Console eredményeihez képest változhattak a számok, de ez a Google szerint azért van, mert a jelentés most sokkal pontosabb. Ha rákattintasz egy URL-edre, látni fogod a domainek listáját, melyek arra hivatkoznak. Ha tovább kattintasz egy-egy domainre, a Search Console kilistáz minden olyan linket, mely az adott aloldaladra hivatkozik.

Végeredményben

Az új Search Console nézet egyik legnagyobb fejlesztése, hogy régebbi adatokat is láthatunk. Míg korábban 3 hónapra tudtuk visszakövetni az információkat, ez ma már 16 hónap, ami hatalmas fejlődés, hisz vizsgálhatjuk a tendenciákat.

A megújult verzióban össze tudunk hasonlítani egy idei időszakot az előző évi azonos időintervallummal. Meg tudjuk nézni, hogyan teljesített mondjuk a nyárvégi kiárusításunk organikusan a tavalyihoz képest. Megkereshetjük azt, hogy mik voltak a tavalyi “sláger kulcsszavak”, és ezek hogyan módosultak idén. A felhasználók még mindig ezekre keresnek 2018-ban, vagy esetleg módosultak a kifejezések, és másképp találtak oldalunkra? Erősebben teljesítettek bizonyos kulcsszavakra a fontos landoló oldalaink idén, esetleg hátrébb csúsztak a tavalyi eredményekhez képest? Ilyen és hasonló kérdésekre találhatjuk meg a választ az új fejlesztésnek köszönhetően.

Emellett a kezelői felület is megújult, és bár eddig nincs benne minden opció, mint a régebbi nézetben, ez folyamatosan fejlődni fog. Addig is javaslom, hogy használd ki az előbbiekben bemutatott lehetőségeket, és ezzel máris többet tettél, mint a legtöbb webhely tulajdonos.

Jelen cikk a https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/09/25/new-google-search-console alapján készült.

Címke:
slide_template:
default

Pénzügyi végzettséggel rendelkezik, évekig a bankszektorban dolgozott. Időközben elvégzett egy újságírói OKJ tanfolyamot, ahol közelebbről is megismerkedett a marketing alapjaival. A 2014-es év ősze hozta meg számára a lehetőséget, hogy élesben is kipróbálhassa új ismereteit. Egy online marketing cégnél helyezkedett el, ahol hamar beleszeretett a keresőoptimalizálásba. Analitikus szemléletmód jellemzi, szereti feltárni az összefüggéseket, és folyamatosan keresi az új megoldásokat. A SEO világa éppen ezért vonzó számára: igen összetett, sok a változó, ráadásul megállíthatatlanul fejlődik.Szabadidejében is folyamatosan képezi magát ezen a területen. Mindemellett nagyon fontos számára a sport, így szívesen hódol ennek a hobbijának is.  Kedvenc mozgásformái a funkcionális, saját testsúllyal végzett edzések.

Website: http://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 774 3790
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com