We understand, we deliver.

PPC és SEO kislexikon e-kereskedőknek COVID-19 idején



A koronavírus járvány az e-kereskedelmi piacra volt az egyik legnagyobb hatással, igaz nem minden típusú webes értékesítésre azonos szinten. Természetesen vannak termékek, melyek iránt különösképpen megnőtt a kereslet az utóbbi időben, de ez nem jelenti azt, hogy a többi online kereskedőnek ne kínálna lehetőséget a most kialakult helyzet. Alábbi cikkünkben részletezzük a jelenlegi trendet, illetve tanácsokat adunk keresőoptimalizálás (SEO), és kattintás alapú fizetett hirdetések (PPC) terén is, ami segíthet minden e-kereskedőnek átvészelni a COVID-19 időszakát.

e-kereskedelem-maszk

A járvány kezdetekor hazánkban is óriási mértékű pánik vásárlásba kezdtek a fogyasztók. Ennek eredményeként számos kereskedő ért el eladási csúcsot , akár olyan szintekig is, ahol a hirtelen megnövekedett kereslettel kínálati oldalon már nem mindig tudott lépést tartani

Az Acquisio COVID riportja szerint a mobilhasználat 56%-kal növekedett ebben az időszakban. Azonban azt is kimutatták, hogy alapvetően igyekeznek az emberek csökkenteni kiadásaikat, vásárlásaikat, mely különösképp az Y-generációra (Millenials) igaz. 

Amit eddig látunk, az az, hogy a fogyasztók alapvetően kevesebbet költenek, de bizonyos termékcikkekre többet, mint korábban. Élelmiszerre, drogériai termékekre továbbra is szükségünk van, de lássuk be, új ruházati termékekre már kevésbé. Azonban ez nem ennyire fekete-fehér. Amire úgy érzik a fogyasztók, hogy szükségük van a COVID-19 járvány alatt, arra költenek. E-kereskedőként pedig most az a teendőnk, hogy a fogyasztók úgy érezzék, szükségük van termékeinkre.

Az e-kereskedők bevétele nőni fog

Az már most látszik, hogy a koronavírus jelentős csapást mért a globális világgazdaságra, azonban az e-kereskedők bevétele, több forrás szerint is növekedni fog a következő időszakban. Ennek az az oka, hogy az emberek igyekeznek távol maradni a fizikai boltoktól.

Ezt a Google Trends adatai is alátámasztják, amely azt mutatja be, hogy márciustól nézve, az “online vásárlás” kifejezés drasztikus módon megemelkedett az elmúlt 12 hónapot vizsgálva.

1. Online vásárlás - google trends

Nem csak a szájmaszkok, kézfertőtlenítők és egyéb fertőtlenítő szerek után nőtt meg az online kereslet a COVID-19 járvány ideje alatt. A hazai felkapott keresések között kimagaslóak az online élelmiszer vásárlások, spar online, lidl online, tesco online, illetve még a volánbusz jegy online vásárlás keresési kifejezések is. Hogy mely bevásárlóközpontok az online vásárlások nyertesei? Bár a Tesco vezeti az élmezőnyt, gyorsan követték őt a Spar és Auchan online rendelései, s az utóbbi időben már olyan kisebb szereplők is becsatlakoztak, mint a Príma vagy a GRoby.

Az általános vásárlásokon túl pedig, van néhány különösképpen kiemelkedő termékkategória, melyek nagy népszerűségnek örvendenek a magyarok körében, ezeket részletezzük az alábbiakban.

Home office 

Bár ez nem kifejezetten szabadidős tevékenység, kétségtelenül megnőtt a szükséglet olyan termékek iránt, melyek lehetővé teszik az otthoni munkavégzést ebben az időszakban. Ezen a téren elsősorban az elektronikai e-kereskedelmi üzletek örvendhetnek nagy sikernek, ugyanis a laptopok és webkamerák tarolnak most. Vessünk csak egy pillantást, hogyan alakult a keresési szándék a ‘laptop akció’ és ‘webkamera ár’ kulcsszavakra az utóbbi időben:

2. Laptop akció - google trends

3. Webkamera ár - google trends

Kenyérsütésre fel!

Miután hetekig hiánycikk volt az élesztő az élelmiszerboltokban, egyértelművé vált, hogy napok alatt lettünk a 10.000.000 pék országa. Valószínűleg a boltok rég adtak el ennyi kenyérsütő gépet, ami a ‘kenyérsütő’ és ‘kenyérsütő online’ keresések növekedéséből is látszik.

4. Kenyérsütés - google trendsSzépítgessük kertünket!

A kertészkedés fellendülése nem feltétlenül csak a járványhoz kapcsolódó fogyasztói viselkedések átalakulására vezethető vissza, azonban az, hogy a kertészeti eszközök online beszerzése iránti keresések száma ilyen arányú növekedést mutat, mindenképpen betudható a karanténnak. Itt a tavasz, az ültetések szezonja nem marad el, mindössze a beszerzés mikéntje változik. Ezt remekül szemlélteti a ‘kertészet rendelés’ keresések gyakoriságának növekedése is:

5. Kertészkedés - google trendsA bikiniszezon csak nem marad el?!

Az emberek továbbra is igyekeznek egészséges szokásaikat megtartani, így ha edzőterembe vagy csoportos edzésekre nem járhatnak, úgy otthonukban rendeznek be kisebb edzőtermet. Legyen szó súlyzós vagy TRX edzésről, a fogyasztók nem hajlandóak egy kis karantén miatt beáldozni a bikini body-t.

6. TRX rendelés, Súlyzó rendelés - google trends

Mi a helyzet külföldön?

A Stackline e-kereskedelmi szolgáltató cég, korábban közzétett egy ranglistát, amely a top 100 leggyorsabban növekvő, illetve csökkenő forgalmú termékkategóriákat tartalmazza 2020 márciusát összehasonlítva 2019 márciusával. Nézzük meg röviden külföldön mely termékeknél tapasztalható jelentős forgalom növekedés:

  • Eldobható kesztyűk (+670%)
  • Kenyérsütő gépek (+652%)
  • Súlyzók (+307%)
  • Számítógép monitorok (+172%)
  • Kutyaeledel (+159%)
  • Hajfesték (+115%)
  • Ping pong (+89)

Az alábbi termékeknél pedig jelentős csökkenés tapasztalható:

  • Utazótáskák, bőröndök (-77%)
  • Fényképezőgépek (-64%)
  • Rendezvény, buli kellékek és kiegészítők (-55%)
  • Szemüvegek, napszemüvegek (43%)
  • Kemping felszerelések (-39%)
  • Órák (-39%)

A teljes lista itt tekinthető meg.

Mit tudunk tenni hirdetőként – PPC hatások és tennivalók

  • Tájékoztatás

Az ügyfeleket mindig tájékoztassuk, amennyiben késések várhatóak a kiszállításban, mivel a koronavírus miatt jelentősen megnövekedett az online rendelések száma. Legyünk naprakészek ezen a területen. Kommunikálni kell, hogy kapható-e a termék, tudjuk-e teljesíteni a rendelést és várhatóan mikor kerül kiszállításra, ezeket az információkat akár hirdetésekben is javasolt megjeleníteni. A kommunikáció során, bátran használjuk a közösségimédia-felületeket a weboldal és hírlevél mellett. 

  • Kampányok felülvizsgálata

Nézzünk át a jelenleg futó kampányokat, és ahol komoly kilengéseket tapasztalunk, ott azonnal avatkozzunk közbe. Különös figyelmet fordítsunk a remarketing kampányokra. Az optimalizálás során, most érdemesebb rövidebb időszakokat figyelembe venni, mint pl. egy 7 és 14 napos időintervallum.

  • Hirdetések átnézése

Alaposan vizsgáljuk felül a hirdetéseinket és végezzük el a szükséges módosításokat.

Hirdetéseink módosításával tudathatjuk az ügyfeleinkkel, hogy kínálunk házhozszállítást vagy csak az üzletben való átvételre van lehetőség. Vizsgáljuk felül a szállítási beállításokat és a becsült szállítási időt, hogy pontosabban tükrözze a vállalkozás aktuális képességeit.

Amennyiben új hirdetéseket hozunk létre, akkor vegyük figyelembe, hogy a rendszer hosszabb idő alatt ellenőrzi a hirdetéseket, így ezt tartsuk szem előtt. 

  • Keresési kifejezés riport

Most még fontosabb ellenőrizni a keresési kifejezések riportot, hiszen a trendek most gyorsan változnak és fontos, hogy a látogatók mindig releváns hirdetésekkel találkozzanak. Előfordulhat, hogy a keresések egy része csak érdeklődő és nem vásárlási célú keresés, így fokozottan figyelni kell ezt a riportot.

  • Google Trends

Maradjunk naprakészek a helyi körülményekkel kapcsolatban és bátran használjuk a Google Trends oldalt, melynek segítségével jobban megismerhetjük a helyi piacokat és az ügyfelek hangulatát. A Google Trends jóvoltából szinte valós időben látható, hogy az emberek milyen témákra keresnek, illetve nem keresnek rá.

  • Szezonális korrekciók 

Ez a lehetőség egy jó eszköz, olyan eseményeknél, amikor várhatóan a konverziós arányban jelentős változások tapasztalhatóak, mint pl: black friday. A szezonális korrekciók rövid, 1–7 napos események esetén ideálisak, tehát a koronavírus idején ezt felejtsük el, mert ez nem egy rövid távú esemény, így amelyik hirdetőnek esetleg megfordult ez a lehetőség a fejében, az gyorsan mondjon le róla. Alternatív megoldás lehet, az automatikus ajánlattételi stratégiák módosítása, mind cél CPA és ROAS-nál is.

  • Smart bidding lehetőségek felülvizsgálata

Ebben az időszakban rengeteg kilengés lesz tapasztalható, mivel a keresési és vásárlási szokások rohamos változáson mennek keresztül. A megadott ajánlattételi stratégiákat érdemes gyakran figyelni, illetve szükség esetén beavatkozni és átállítani, amennyiben a feltételek már nem teljesülnek. Egy jól működő target CPA vagy target ROAS bezuhanhat, ilyenkor az intelligent CPC jó megoldás lehet. Ahol pedig az ellenkezője tapasztalható, ott érdemes az automatizmusokat igénybe venni és a valós idejű, gépi tanulással a rendszerre bízni a feladatot. A kampány keretet illetve a konverziós célokat ez esetben is érdemes felülvizsgálni.

  • Google keresési partnerek oldal

Ha eddig nem hirdettünk a Google keresés partnerek oldalán, most érdemes megtenni, hogy a koronavírus miatt kiesett forgalmat ezzel is pótoljuk A google keresőpartner oldalak több kisebb keresőt foglalnak magukba és a Google search keresések mintegy 10%-kát teszik ki.

SEO tippek e-kereskedőknek

e-kereskedelem-seo-tippek

  1. Biztonságos böngészés 

    Bár ez nem újkeletű dolog, de továbbra sem győzzük hangsúlyozni, hogy HTTPS protokoll használata elengedhetetlen bármely oldal számára. Ez alól az e-kereskedelmi oldalak sem kivételek, ahol a HTTPS kapcsolat egy fontos bizalmi mutató. Mivel a check out során számos személyes adat megadásra kerül, így a felhasználók joggal próbálnak minden vásárlásnál meggyőzödni arról, hogy az oldal, ahol vásárolnak, teljesen biztonságos-e. Ez a jelen körülmények között hatványozottan igaz. Könnyen előfordulhat, hogy vásárlókat vesztünk, ha még HTTP az oldalunk, így ebben az időszakban legyen ez a SEO lépés a prioritásunk.

  2. Strukturált adatok 

    Strukturált adatok használatával bővített találatokként jelenhetnek meg e-kereskedelmi oldalunk termékei a keresési találatok között. Ez óriási versenyelőnyt jelenthet versenyársainkkal szemben, ugyanis a strukturált adatok egyfelől általánosan javítják az átkattintási arány értékét, másfelől pedig növelik az úgynevezett user engagamentet, s ezáltal a konverziók valószínűségét. Ez azzal magyarázható, hogy mivel a bővített termék találatok egyéb információt is tartalmaznak magáról a termékről, úgy mint értékelés, ár, készleten van-e, stb., az oldalra való kattintás is már ezen információk ismeretében történik (azaz a látogató számára vonzóak ezek az információk, így átkattint), amiből arra is következtetünk, hogy nagyobb valószínűséggel fognak tényleges tranzakciót végrehajtani az oldalon a felhasználók. Emellett pontosan a koronavírus idején, amikor több termékből is készlethiány van, fontossá válik a termék rendelkezésre állását jelző strukturált adat használata. A felhasználók számára is szimpatikusabbá válik, növelve a CTR értékét, ha már a találati listán látják, hogy amúgy van is készleten az adott termék. 

  3. Strukturált adatok nyomon követése Search Console-ban 

    A strukturált adatok megfelelő működését, használatát könnyedén ellenőrizhetjük Search Console segítségével is. Erre két helyen is lehetőségünk van az eszközön belül. Egyfelől az oldalsó menüben a ‘Javítások’ alatt a ‘Termékek’ fülre kattintva láthatjuk, hogy mely bővített találatokat tudta, illetve nem tudta kiolvasni a Google (mert például nem kerültek kitöltésre). Emellett a ‘Teljesítmény’ riporton belül a ‘Keresési megjelenések’ tab-re kattintva lekérhetjük az oldal bővített termék találatainak forgalmát. A riport segítségével pontosabb képet kaphatunk arról, hogy hány megjelenés és kattintás érkezik bővített termék találatainkra, mely kulcsszavakra és landolókkal jelennek meg a bővített termék találatok és, hogy az átlagos CTR értéke ezen találatok esetében mennyiben tér el a normál keresések CTR-jától. Az eredmények alapján pedig nincs más dolgunk, mint ellenőrizni, esetlegesen javítani, és finomhangolni strukturált adatainkat.

  4. Asztali és mobil sebesség 

    Azt eddig is tudtuk, hogy a felhasználók nem a legtürelmesebbek, amikor online vásárlásról, böngészésről van szó. Mi vásárlók viszonylag rövid tolerancia idővel rendelkezünk, amikor arra várunk, hogy egy oldal betöltődjön. Általánosságban 3 másodperc az arany választóvonal. Ez az az idő, amennyit még hajlandóak az internetezők várni. Ennél lassabban töltődnek be oldalaink? Búcsút inthetünk számos értékes tranzakciónak. Most hogy a kereskedelem szinte teljesen az online térbe helyeződött át a karantén idején, kritikussá válik, hogy mind mobil, mind pedig asztali oldalsebességünk megfelelően gyors legyen. 

  5. Blog, blog, blog! 

    Tehát eddig mindvégig arról beszéltünk, hogy a felhasználók több időt töltenek online. És ez nem csak a vásárlásokra vontakozik. Egyfajta unaloműzésként még aktívabban használjuk a social mediát és keressük az érdekes cikkeket is, melyek lekötik figyelmünket és szabadidőnket. Így tehát az üzenetünk e-kereskedőknek: ha már blogoltak korábban is, ne vegyenek vissza a lendületből, sőt! Ha pedig még nem blogolnak, hát, itt az idő belevágni, mert versenytársaink elvihetik előlünk a tájékozódási fázisban lévő potenciális vásárlókat.Korábban kiemeltünk bizonyos termékkategóriákat, amik nagyon jól teljesítenek ebben az időszakban.

De mi van akkor, ha a mi webshopunk éppen abban a kategóriában van, amire csökkent a kereslet az utóbbi időben? A blogolás erre is megoldást nyújthat! Miért nem próbáljuk meg új kontextusba helyezni termékeinket? Hogyan tudnák a koronavírus idején mégis használni termékeinket a fogyasztók? Ebben az esetben a blognak nagy szerepe van abban, hogy keresletet kreáljon. Elvégre a kenyérsütés forradalma is elindult valahogy, és azóta is keresik a felhasználók a kenyérsütőt. Találjuk ki a mi termékünk kenyérsütő sztoriját és blogoljunk róla! S ami a legfontosabb: posztold social media felületeden is, mert lehet, hogy pont a felhasználói reakciókból látod majd meg az értékesítéssel kapcsolatos új igényeket, amiket érdemben ki tudsz szolgálni!

A cikket készítették Juhász Petra, SEO manager és Vona Árpád, PPC manager.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1

Cégünk Magyarország első, Google Partner minősítéssel is rendelkező, performance marketing ügynöksége. Az AdWords hirdetéseken és prémium keresőoptimalizáláson kívül, kiemelt fontosságú területek a különböző CPC, CPL hirdetési rendszerek működtetése, a közösségi marketing és az e-kereskedelmi tanácsadás. Innovatív üzletfejlesztésünknek és proaktív menedzseri szemléletünknek köszönhetően évről, évre egyre többen választják ügynökségünket. Munkatársaink egytől egyig tapasztalt szakemberek, erős mobil és webanalitika fókusszal.

Website: https://www.klikkmania.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com