Segíthetünk?

Blog

2020. november 10.

Működés világjárvány idején: túlélési tippek helyi vállalkozásoknak

Vastagon benne vagyunk már a járvány második hullámában, és a szigorítások is folyamatosak, ezért érdemes megnézni, hogy mit tehet egy helyi vállalkozás annak érdekében, hogy marketing oldalról biztosítsa a kiszámítható üzletmenetet.

Figyeljük a legújabb intézkedéseket, és alkalmazzuk az aktuális szabályokat

Érdemes mindennap nyomon követni a helyi és az országos híreket. A meghozott szabályok célja, hogy csökkentsék a COVID-19 által előidézhető károkat, a vállalkozásoknak pedig napra késznek kell lenniük atekintetben, hogy milyen szolgáltatásokat milyen formában nyújthatnak.

Habár a közösségi média gyors és kényelmes megoldás az információk megosztására és beszerzésére, azonban a jelenlegi környezetben inkább azt javasoljuk, hogy az esetleges félretájékoztatás és átverések elkerülése érdekében megbízható forrásból szerezzük be a szükséges információkat! Bármilyen bizonytalanság esetén pedig keressük bizalommal a helyi hatóságokat. Az ebben a cikkben leírtak semmilyen formában nem helyettesítik vagy írják felül a hatályos szabályokat és rendelkezéseket.

Megfelelő és bőséges tájékoztatás

Bizonytalan időkben bizonyos információkat nem lehet elégszer hangsúlyozni és ismételni (pl. megváltozott nyitvatartás, átmenetileg nem elérhető szolgáltatások). Fordítsunk figyelmet arra, hogy az egyes felületeinken elérhető információk frissek és következetesek legyenek. Ezzel megelőzhetjük, hogy az ügyfeleink/vásárlóink összezavarodjanak a különböző platformokon elérhető, egymásnak ellentmondó információktól.

Az alábbi 3 kommunikációs csatorna napra készen tartását tartjuk a legfontosabbnak:

GOOGLE MY BUSINESS

A helyi vállalkozások tudják és értik legjobban, hogy milyen fontos közvetítői szerepet tölt be a GMB a cégek és az ügyfeleik közt.  Ez a járvány alatt sincs másképp. Azonban figyelemmel kell követnünk a platform működésével kapcsolatos esetleges átmeneti változásokat. Gondolunk itt arra az esetre, amikor a koronavírus-járvány első hulláma alatt a Google átmenetileg korlátozta a GMB egyes funkcióit (Q&A, posztok, leírás, értékelések, stb.), valamint bizonyos módosítások lassabban élesedtek ki. Elképzelhető, hogy a második hullám alatt is ilyen vagy hasonló intézkedéseket fog hozni a Google, ha a kialakuló helyzet megkívánja ezt.

Az alábbi 4 fő információ folyamatos frissítése elengedhetetlen a járvány-optimalizált SEO-hoz:

  • Név: a Google lehetőséget ad arra, hogy megjelenítsük a cégünk nevében, ha elvitelre vagy kiszállításra is kínáljuk a termékünket. Pl. “Cili konyhája” helyett “Cili konyhája – kiszállítás elérhető”
  • Telefonszám: a személyes kontaktusok háttérbe szorulásával megnőtt a jelentősége annak, hogy a GMB profilban megjelenített telefonszám hiteles legyen. Vagyis olyan telefonszámot adjunk meg, amit biztosan fel is tudunk venni, és kompetens kollégával tud beszélni a hívó fél.
  • Nyitvatartás: ha nyitvatartásunkat nem hosszútávra módosítjuk, hanem csak a járvány miatt egy átmeneti időszakra, akkor a rendkívüli nyitvatartás beállítását javasoljuk. Ennek használatával a szokásos nyitvatartás nem változik. Azonban ha ideiglenesen be kell zárni az üzletet, akkor az “Átmenetileg zárva” mód használatával a cég nem kerül ki a jegyzékből – ezzel megkönnyítve az újranyitást.
  • COVID-19-járvánnyal kapcsolatos bejegyzés közzététele: a világjárványra reagálva a Google új poszt típust hozott létre. Ennek segítségével lehetővé válik a járvánnyal kapcsolatos változások kommunikálása a Google My Business felületen – már csak azért is, mert amíg tavasszal a többi bejegyzés típus kiélesedése akadozott, a COVID-19 poszt könnyebben jutott el a felhasználókhoz. Érdemes az új posztban rejlő lehetőségeket kihasználva 1-1 bejegyzésen keresztül minél több információt megosztani a látogatókkal.

A Google Cégem Súgó külön oldalon részletezi, hogy milyen módokon tudjuk biztosítani, hogy ügyfeleink mindig a legfrissebb információkat találják a GMB profilunkon.

HONLAP

Habár a Google mindent megtesz, hogy a felületei zavartalnul és optimalizáltan működjenek, a legnagyobb kontrollal mégis a weboldalunk felett rendelkezünk. Úgyhogy nézzük meg, hogy tudjuk a legtöbbet kihozni honlapunkból világjárvány idején.

  • Ha a szolgáltatásunk elérhetősége megváltozik, arról egy, a weboldal minden oldalán megjelenő bannerben értesítsük a látogatókat. Pl. “átmenetileg  zárva”, “üzletünk zárva, de a kiszállítás zavartalanul üzemel”
  • Minél részletesebben tájékoztassuk az érdeklődőket, hogy a járvány milyen hatással van a működésünkre, milyen szolgáltatásaink érhetőek el, melyeket kell átmenetileg szüneteltetni, stb.
  • Ha több üzlettel rendelkezünk, figyeljünk oda, hogy rendszeresen frissítsük a honlapon azok leírásait. Különös tekintettel a megváltozott nyitvatartásra, elérhető szolgáltatások sorára, speciális szabályokra, stb.
  • Vannak adatok, amik több oldalon is elérhetőek. Jellemzően a nyitvatartási idő és a telefonszám azok az adatok, amik megjelenhet a nyitóoldalon, a kontakt oldalon, a ‘Rólunk’ oldalon, a footerben stb. Ha egy ilyen típusú információt frissítünk az egyik oldalon, ne feledkezzünk el arról, hogy a többin is ugyanezt tegyük.
  • A blog nyújtotta lehetőségekkel élve folyamatosan tájékoztassuk a látogatókat az éppen aktuálisan elérhető termékekről és szolgáltatásokról.
  • Figyeljünk oda, hogy a közösségi médiára (ahol szintén friss információval lehet ellátni a követőket) mutató linkek könnyen megtalálhatóak és elérhetőek legyenek a weboldalon.

KÖZÖSSÉGI MÉDIA és EMAIL

Kiemelten fontos, hogy egyértelműen kommunikáljuk a közönségünk felé, hogy mit csinálunk. Elindult a házhozszállítás? Csak elvitelre lehet az üzletben rendelni? Remek! Akkor ezt kommunikáljuk mindenhol! Azok a cégek tudnak ilyen nehezített körülmények közt is sikeresek maradni, akik megmutatják a közönségüknek, hogy hogyan tudják őket támogatni. Mindegy, hogy a cégünk célközönsége a Facebook-on, az Instagram-on vagy a Youtube-on érhető-e el, még sose volt ilyen fontos, hogy a platformok nyújtotta közvetlen elérést az előnyünkre fordítsuk!

Ne ijedjünk meg attól, hogy a közösségi felületeken ne csak a saját szolgáltatásainkat emeljük ki, hanem a környékünkön/városunkban működő más, elsősorban lokális partner vállalkozások által nyújtott szolgáltatásokat és termékeket is mutassuk be a követőinknek – ezzel erősítve a helyi közösségünket.

Ami az emaileket illeti: az egyik lehető legjobb eszköz arra, hogy minden érdeklődöt értesítsünk a cégünket érő esetleges változásokról. Azonban ezt is elsősorban a naprakész információk közlésére használjuk a promóciós ajánlatok helyett aszerint, hogy a vásárlóink milyen kérdéseikre és igényeikre szeretének várhatóan válaszokat kapni. 

A lehető legszéleskörűbb működést tartsuk fent

A második hullám alatti korlátozások talán (még) nem olyan széleskörűek, mint tavasszal, viszont a jelenleg érvényben lévő szabályok is nehezítést jelentenek bizonyos iparágaknak. Habár kormányzati támogatások segítséget tudnának jelenti a bajba jutott cégeknek, először próbáljuk saját erőből és kreativitásból megoldani a helyzetünket. Az alábbiakban bemutatunk néhány példát, hogy az üzleti élet különféle területein működő cégek hogyan próbálnak meg alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

ALAPVETŐ SZÜKSÉGLETEK KIELÉGÍTÉSE

A szolgáltatás megszokott menete helyett érdemes megvizsgálni, hogy mi a cégünk fő értéke, milyen alapvető ügyféligényt szeretnénk kielégíteni, és arra keressünk alternatív megoldási lehetőségeket.

  • Ahogy már itthon is megszokhattuk a legtöbb háziorvosi rendeléssel kapcsolatban, az egészségügyi konzultációk egy része megtartható telefonon vagy videóhíváson keresztül. Valamint – nemzetközi szinten – több szolgáltató biztosít ún. “drive-up”, azaz áthajtós tesztelési lehetőséget.
  • Éttermek és termelői piacok láthatják az előnyét az olyan nem-személyes értékesítési megoldásoknak, mint a “drivethrough”, a kiszállítás, vagy amikor csak elvitelre szolgáljuk ki a vendéget.
  • Azok az élelmiszerüzletek, akiknek nincs saját kiszállító flottájuk egy logisztikai partnerrel szövetkezve tudják házhozszállítani vásárlóik rendeléseit.
  • Az olyan szolgáltatók, ahol megkerülhetetlen a személyes kontaktus (pl. bankok, benzinkutak) fordítsanak extra erőforrásokat a fertőtlenítésre és egyéb megelőzési lépésekre – és ezeket kommunikálják az ügyfeleik felé!
  • Olyan szolgáltatások is képesek voltak online felületre költözni, amelyekről korábban elképzelhetetlennek tartottuk: tavasszal a fél ország jógázott online, ma már nyelvvizsgázni is tudunk otthonról, de a pszichológusok is egyre nagyobb számban fogadnak online klienseket.

Azonban ha olyan iparágban dolgozol, ahol a működés nagymértékben visszaesett, vagy teljesen ellehetetlenült, akkor sem érdemes átadni magad a krízisnek. Az ilyen kényszerszabadságok remek teret biztosítanak arra, hogy élj azokkal a fejlődési lehetőségekkel, amikre korábban nem volt időd: 

  • Végezz felújítási munkákat az üzleten
  • Hozd be az adminisztrációs lemaradásaidat
  • Optimalizáld üzletviteled (felkészülve az év végi hajrára)
  • Jelentkezz online kurzusokra amivel tovább növelheted vállalkozásod értékét

Összefoglalás

Összegzésképpen azt tudjuk mondani, hogy fordíts kiemelt figyelmet a tájékoztatásra, tájékozódásra és tervezésre.Mindenki számára nehéz és megerőltető időszakot élünk át. Nem a te vállalkozásod az egyetlen, ami a járvány egy adott pontján (vagy végig) nehézségekkel szembesül. Vagyis nem vagy egyedül! A kommunikáció és a kreativitás szerepe jobban felértékelődik, mint valaha! Beszélj a szomszéd üzlet tulajdonosával, hogy ő milyen megoldást talált a kihívásaira. Vagy csatlakozz vállalkozói Facebook csoportokhoz, ahol tippeket és javaslatokat tudtok adni egymásnak, és jó gyakorlatokat tudtok megosztani. Olvass üzleti híreket arról, hogy a világ másik végén milyen megoldási ötlettel álltak elő – akár a saját iparágadtól merőben eltérő területen. Ne engedd, hogy a krízis és a pánik eluralkodjon rajtad! Ha szükséges, kérj segítséget! És ami a legfontosabb: a mostani élethelyzetben ne a nehézségeket lásd, hanem kihívást és lehetőségeket! 

Világ életemben digitális területen dolgoztam. A zeneipar, az online média és a webfejlesztések után, 2020 tavaszán csatlakoztam a Klikkmánia SEO csapathoz. Fontosnak tartom, hogy az ügyfelek érthető, gyakorlatias tanácsokkal tudják javítani rangsorolási eredményeiket.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Köszönjük az érdeklődést!

Nemsokára kapcsolatba lépünk Önnel.

Az email elküldése sikertelen!

Kérjük próbálja újra később.

Kapcsolat

Vegye fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseire legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérjen ingyenes konzultációs időpontot!