We understand, we deliver.

Mobilbarát algoritmus – mit tudunk róla?



A mobil már nem a jövő többé, hanem a jelen! 2012-ban robbantott nagyot, mikor a keresések számának 25%-át indították mobil eszközről, ez azóta folyamatosan növekszik, így rengeteget kísérletezve, az oldaltulajdonosokat pedig apránként felkészítve reagált a Google. A 2015-ös mobilbarát algoritmus indításával, mi, SEO szakemberek pedig felkészülhettünk a mobil keresőoptimalizálásra.

 Google Mobilbarát algoritmus

Nem ért váratlanul

Bár a bejelentést több, mint egy hónapja tette a Google az update-ről, mégis sejteni lehetett a keresőóriás szándékait, ha valaki odafigyelt a több mint fél éve adagolt előkészületekre. Lássuk ennek egy rövid áttekintését!

2014 Október – A Webmaster Tools eszköztára a “Mobilos használhatóság” komponenssel bővült. Ezen eszköz arra szolgál, hogy a Webmaster Tools-on keresztül ellenőrizhessük, oldalunk elég felhasználóbarát-e a mobil eszközről érkező látogatók számára.

2014 November – A Google törekvése, hogy a mobilos felhasználóknak mobilbarát oldalakat jelenítsenek meg, novemberben vált teljesen nyilvánvalóvá, amikor a hivatalos webmester blogjukon bejelentették az úgynevezett “mobile-friendly” – azaz mobilbarát címkét, mely a mobilos keresések során jelenik meg a SERP-en – azaz találati listán -, az oldalak linkje alatt.

Google mobilbarát címke.

Mobilbarát címke a Google mobil SERP-jén.

A bejegyzésben arról is hírt adtak, hogy várhatóan a mobilbarát weboldal a Google algoritmus ranking szignálja lesz, tehát az asztali gépekről induló keresések találati listájának helyezésénél is szerepet játszik majd.

A mobilbarát elvárások

A Google ezúttal nem csinál titkot a Mobilbarát Algoritmus “követelényeiből”:

Ahogy korábbi mobil SEO cikkünkben említettük, közzétettek egy 7 pontos checklistet, amely felsorolja a lehetséges problémaforrástokat.

Nem csak az elvárásokat adta azonban meg a Google, hanem részletes útmutatót állított össze arról, hogyan tehetjük mobilbaráttá oldalunkat, ha a különböző CMS szoftvereket használunk. A 11 legnépszerűbb CMS szoftverre dolgozták ki a felhasználókat segítő leírásokat, a WordPresstől a a Magenton át egészen a Google Sites-ig.

2015 Január – Miután októberben bemutatták a fent említett “Mobilos használhatóság” szegmenst, a Google a Webmaster Tools-on keresztül kezdte el figyelmeztető levelekkel értesíteni a webmestereket és oldaltulajdonosokat, amennyiben az odlaluk nem tett eleget a Mobilbarát követelméyneknek.

Az értesítőben az állt, hogy hány oldalát vizsgálta a Google rendszere az adott weboldalnak, és ennek hány százalékát találta elégtelennek a mobilbarát felhasználásra. Ezen kívül felajánlotta a Webmaster Tools-on belüli mobilbarát elemzését, átvezetve a webmestert a Mobilos használhatóság menüpontra.

2015 Február – Miután az előző intézkedésekkel felkészítették az oldaltulajdonosokat, február 26-án a Google hivatalosan bejelentette, hogy április 21-én indítják a Mobilbarát algoritmust.

Szintén ebben a bejegyzésben jelentették be, hogy elkezdik használni az indexelt App-ek információit, mely a bejelentkezett, adott applikációt installált felhasználók találati listáját fogja befolyásolni.

A mobilbarát oldal ismérvei – a mobilos használhatóság feltételei

A Google a Mobilbarát, azaz felhasználói élményt vizsgáló tesztjében a következő usability-t rontó elemeket vizsgálja:

  • Flash-haszálat

Mivel a mobilos böngészők többsége nem jeleníti meg ezeket a tartalmakat, ezek nem is érhetőek el mobil készülékről, így lehetőség szerint ez egy kerülendő technológia.

  • Konfigurálás nélküli nézet

A különböző eszközök miatt ajánlott beállítani az úgynevezett meta viewpoint címke implementálásával a nézet konfigurálását, hogy mindig az adott böngészóeszköz méreteihez legyen igazítva az oldal nézete.

  • Fix szélességű nézet

Ez a hibajelentés akkor jelenik meg, ha az oldal nézetét fix képpontszélességűnek határozzák meg, így a képernyőnézet -és a tartalom nem alkalmazkodik automatikusan az adott eszköz nézetéhez.

  • Nem megfelelő tartalom méretezés

Akkor kerül elő ez a hibaüzenet, ha a vízszintes görgetés szükségessé válik az oldal tartalmának megtekintéséhez, legyen az szöveg vagy kép. A problémát a nem megfelelő CSS-deklaráció abszolút beállítása okozza, itt javasolt inkább relatív oldalszéklességet és pozícóértéket alkalmazni.

  • Kis betűméret

Ez a hibajelentés azt hivatott jelölni, hogy a mobil eszközökön történő tartalom olvasáshoz szükséges betűméret megfelelő-e az olvasháshoz, tehát elég felhasználóbarát-e. Javasolt, hogy a lépést előzze meg a megjelenítési nézet konfigurálása.

  • A koppintási elemek túl közel vannak egymáshoz

Fontos, hogy a mobilos látogatók az oldalon belüli koppintási célpontját ne nehezítsük túl kicsi, vagy  egymáshoz túl közel elhelyezett linkekkel vagy navigációs elemekkel.

A mobilbarát algoritmus nagyobb lesz, mint a Panda és a Pingvin

A jóslatok beteljesedése még éppen zajlik, SEO szakemberek és elemzők előrejelzései szerint ez az update fontosabb és nagyobb erejű lesz minden eddigi updatenél. 

Míg a  Panda és a Pingvin világszerte nagyjából a keresések 15%-át érintették, addig a mobilbarát algoritmus az organikus keresések közel 30%-át érinti.

A bejelentést egy hónapja tette a Google, ennek hatására azóta 4,7%-al emelkedett a mobilbarát oldalak száma. Ez a Google által indexelt közel 50 millió weboldalra vetítve kb. 2 350 000 weboldalt jelent.

Az algoritmust már elindították, ám feltehetőleg még nem ért véget. Az online világ a mobilos találati listákat és az oldalak mobilforgalmának esetleges változásait fürkészi, legyen az pozitív, vagy negatív.

Bár a mobilbarát alogritmus real-time zajlik, az oldalforgalmi adatok alakulása és azok elemzése még igényel némi időt.

 

Aki pedig most hallana először erről – a laikusok számára szinte észrevehetetlen ám az online világ számára monumentális – változásról, az talán még  időben cselekedhet és felzárkózhat a mobilbarát versenyben.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_twitter:
1

A Klikkmánia:online SEO menedzsere. A Klikkmánia előtt a nemzetközi tulajdonú, három kontinens ügyfeleit kiszolgáló Higher Click Inbound Marketing ügynökségnél ismerkedett meg a keresőmarketing világával. A klasszikus SEO mellett szívesen foglalkozik inbound eszközökkel és tartalom marketinggel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com