We understand, we deliver.

Miről adnak visszajelzést a kosáradatok az e-kereskedőknek?



A webshopunkon történő kosárba helyezések vizsgálata segítséget nyújthat a konverziós problémák megoldásában, és ezáltal az értékesítési számok növelésében is. Az alábbiakban szeretnék bemutatni néhány mutatót, amelyek használata közben az összefüggések értelmezésére is ösztönöznélek Kedves Olvasó, hiszen a relativitás elve ebben az esetben is határozottan érvényesül!

Érdekes témát boncolgatott a PracticalEcommerce áprilisban megjelent, “4 Things Add-to-cart Rates Tell an Ecommerce Business” című cikke. Vegyük példának a kosárba helyezett termékek számát, amit mindig a látogatók számához kell viszonyítanunk, és emellett érdemes együtt vizsgálni a lemorzsolódással (bounce rate) is, ami az egy oldalmegtekintés után távozó látogatók arányát mutatja.

Az így kapott értéket fűzhetjük tovább a sikeres kosárfeladások dimenziójára, ami a kosárba helyezések azon hányadát mutatja, amelyek végül vásárlással is végződnek. Ezen metrikák mindegyike, de leginkább a komplex egésze segíthet az online üzletünk hiányosságainak feltárásában!

A kosárral kapcsolatos viszonyszámok visszaigazolást nyújtanak a termékkínálat és az árazás sikerességéről, a marketing aktivitások hatásairól, kereskedelmi törekvéseinkről, a fizetési folyamatokról, illetve arról is, hogy hogyan értékelik vásárlóink a termékünket és a kiszolgálás minőségét.

Termékek és árazás

A nagyon alacsony kosárba helyezési mutató (5% alatt már van ok a gyanakvásra)  jelenthet navigációs, keresési nehézséget, hiányosságot a termékportfólió terén, bakikat a termékismertetéssel vagy az árazással kapcsolatban.

  • Termékek keresése: a strukturált oldalnavigáció fontos eleme egy webes értékesítő felületnek, illetve kiemelten ajánlom az intelligens keresők használatát. A felhasználók a minél rövidebb és kevesebb energiabefektetéssel járó útvonalakat preferálják.
  • Termék iránti vágy: a megfelelő kínálat és annak mind képi, mind textuális ismertetése jelentős szerepet játszik a konverziós folyamat “akadálymentesítésében”.
  • Termékek értéke: az árazási stratégiánk abban az esetben vezethet problémákhoz, ha a potenciális vásárlóink másképpen ítélik meg a kínált termék értékét, mint ahogyan azt mi beáraztuk.

Kosárelelemzés e-kereskedőknek: Ár-érték arány

Érdemes ezeket a kérdésköröket megvizsgálni (akár teszt csoport segítségével), és meglépni a szükségesnek ítélt módosításokat, mert a kosárba helyezés a konverziós folyamatunk egyik alapvető építőköve.

Marketing

A kosáradatok alakulása a marketing tevékenységünk hatásaiba is hasznos betekintést tud adni, segítve a leghatékonyabb kampányok azonosítását is.

Vegyünk egy példát (a forrásként használt cikkből merítve):

2015 harmadik negyedében a Monetate nevű cég – amely többcsatornás tesztelést és személyre szabást lehetővé tevő felületek értékesítésével foglalkozik – a weboldal forgalmának forrás szerinti megoszlását a következőképpen mérte: a kosárba terméket helyező látogatók 10,62%-a direkt forgalomból, 10,23%-a e-mail marketing által, 7,54%-a keresőből, 4,58% pedig közösségi médiáról érkezett.

Monate: Kosárba helyezés csatornák szerint

Ilyen egzakt számok ismeretében meg tudjuk vizsgálni például egy eDM kampány hatását saját üzletünkre is.  Ha egy olyan kampány, amelynek célja az eladott termékek számának növelése volt, túllépi a 10.23 %-os kosárba helyezési arányt, akkor az jól teljesített. Az ilyen jellegű e-mail üzeneteket ajánlott később is ismételnünk!

Ugyanezen elv mentén, ha egy keresőhirdetési kampány vagy keresőoptimalizáló stratégia nem hozza a 7.54 %-os arányt, akkor alulteljesít az átlaghoz képest, tehát sikertelennek értékelhető. Ennek okát érdemes megvizsgálni és továbbfejleszteni!

Rendelési folyamat

A kosárba helyezések és a megrendelések feladásainak aránya az üzleti potenciál lehetőségeit és a fejlődés szükségességét is reprezentálja.

Attól függően, hogy mely szektort vizsgáljuk, átlag 30-40% között mozog azon látogatók száma, akik a kosárba helyezést követően valóban véglegesítik megrendelésüket. Ha ezt az arányt sikerül akár kis mértékben is növelni, az már jelentős forgalomnövekedést jelenthet egy e-ker cég számára.

E-kereskedelmi mérések: megrendelés feladása

Tegyük fel, hogy sikerül visszacsábítanunk a korábbi vásárlókat a weboldalunkra. Ekkor ők már sokkal nagyobb eséllyel tesznek terméket a kosarukba, de mi történhet olyankor, amikor végül mégis alacsonyabb arányban konvertálnak?

Ez a jelenség arra enged következtetni, hogy nem könnyítjük meg eléggé a vásárlást a visszatérő felhasználók számára. Az első megrendelés feladásakor nem lepődnek meg a látogatók, hogy meg kell adni számlázási, szállítási, fizetési adataikat, de egy visszatérő látogató már elvárja, hogy felismerjék és segítsenek neki.

Vásárlóknak tett ígéretek

A kosár adatok alakulása arról is tájékoztatást adhat, hogy a vásárlóink elvárásai milyen mértékben teljesülnek.

Az online fogyasztók elvárják a következetességet, legyen szó kommunikációról, a termék minőségéről vagy a rendelési és kiszolgálási folyamatokról. Amit magunkról, a termékünkről, illetve annak értékéről képviselünk vásárlóink felé, az egyfajta ígéret a számukra.

E-kereskedelmi kosár elhagyás okai

A magas visszafordulás vagy kosárelhagyás aránya ebben a kontextusban jelentheti azt is, hogy nem sikerült az ígéreteinkhez hűnek maradnunk a vásárlói élmény folyamatában.

Az itt felsorolt tényezőket természetesen a saját iparágunk, ill. annak piac jellemzői alapján érdemes vizsgálnunk (akár többféle oldalról is megközelítve), így rengeteg hasznos adatot gyűjthetünk arról, hogy stratégiánk mely pontján érdemes optimalizálnunk, és miben érdemes fejlődnünk ahhoz, hogy megfeleljünk célközönségünk elvárásainak.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_twitter:
1

Anna 2010-ben került közelebb az online világhoz, amikor a Fashion days munkatársaként kezdett dolgozni. Itt kezdetben operatív területen, majd country managerként szerzett tapasztalatokat. Mivel az e-kereskedelem világában elkerülhetetlen a digitális kommunikáció és –marketing lehetőségeinek kiaknázása, így ez a gyorsan fejlődő terület az ő érdeklődését is felkeltette. Számos képzésen vett részt a témában, végül a Google Ground egyik előadása hozta össze a Klikkmánia ügynökséggel, és 2016 januárjában kezdte meg munkáját a csapat ügyfélkapcsolati tagjaként.

Website: https://hu.linkedin.com/in/annaherber

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com