We understand, we deliver.

Minden, amit a webmorzsák és SEO kapcsolatáról tudni érdemes



Webmorzsákat mind a webdesignereknek mind a SEO szakértőknek érdemes alkalmazni. Egyrészt segít a Google robotoknak jobban átlátni a weboldal hierarchiáját, másrészt segít a felhasználóknak megérteni, hogy hol, milyen oldalon is járnak éppen.

Webmorzsa-es-SEO

Ennek ellenére nem minden webhelyen használják ezt a navigációs eszközt. Sokan talán nem is tartják szükségesnek a SEO-ra gyakorolt kisebb és nem annyira egyértelmű hatása miatt.

Ebben a bejegyzésben a webmorzsák különböző típusairól, előnyeiről-hátrányairól, valamint a találati pozíciókban betöltött szerepükről lesz szó.

3 webmorzsa típus, amit ismerned kell

  1. Lokáció alapú webmorzsa

A lokáció alapú (vagy más néven hierarchia alapú) webmorzsa a leggyakoribb típus. Betekintést ad az oldal szerkezetébe, és – a navigálást megkönnyítendő – segíti a felhasználókat a webhely (többszintű) hierarchiájának megértésében.

Alkalmazásukkal könnyen bemutathatjuk az oldal felépítését azoknak a látogatóknak, akik külső forrásból érkeznek egy aloldara.

Tegyük fel, rákeresünk arra, hogy “Short Stories from Hogwarts of Heroism”, aztán kiválasztjuk az Amazonra mutató linket.

Webmorzsa-pelda-1

Ha valamiért nem vagyunk teljesen elégedettek az eredménnyel, és az oldal bezárása helyett a webmorzsák között feltüntetett “Teen & Young Adult” linkre kattintunk, akkor más, kapcsolódó termékeket is meg tudunk tekinteni.

Az egyetlen szokatlan dolog itt, hogy az aktuális oldal nem kerül említésre. A webdesignerek általában azt is be szokták tenni a webmorzsák közé, csak nem kattintható formában.

Fontos kritérium, hogy a webmorzsák egyediek legyenek és ne a fő-, illetve almenüket másolják. (Ez minden típusra vonatkozik)

Webmorzsa-pelda-2

  1. Attribúció alapú webmorzsák

Ezek a webmorzsák képet adnak a termékek egymáshoz való viszonyáról, és segítenek a felhasználóknak az újabb megközelítési lehetőségek felfedezésében. Azokat a tulajdonságokat jelenítik meg, amelyeket a felhasználók már korábban kiválasztottak.

Gyakran előfordulhat, hogy két különböző webmorzsa típust látunk egy időben: Például egy lokáció alapút és egy attribúció alapút, melyek jellemzően szűrők használata esetén jelennek meg.

(Pl. “Főoldal > Termék kategória > Szín > Méret > Forma”)

  1. Útvonal alapú webmorzsák

Az útvonal alapú webmorzsák azt az útvonalat mutatják meg a látogatónak, amelyen eddig (az oldalon belül) végigment.

Alapvetően a következőképpen néz ki: Főoldal > Előző oldal > Előző oldal > Előző oldal > Aktuális oldal.

Ez a webmorzsa típus azonban nem igazán népszerű, hiszen könnyen helyettesíthető egy “Vissza” gombbal, melynek alkalmazását általában a webdesignerek és az UX szakértők javasolni is szokták.

Jóllehet olykor ezek a webmorzsák is hasznosnak bizonyulnak, de mivel a felhasználók gyakran minden logikát nélkülöző módon “ugrálnak” egyik oldalról a másikra, legtöbbször csak összezavarják az embert.

Emellett akkor sincs szükség az útvonal megjelenítésére, amikor a látogatók közvetlenül a Google-ről vagy más külső forrásról érkeznek egy aloldalra.

Mindezek ellenére természetesen vannak oldalak, amelyek ezt a típust is alkalmazzák –  javarészt egy (vagy több) másik típussal kombinálva.

Például: “< Vissza az eredményekhez | Főoldal > Termék kategória > Szín > Forma”.

Hol használjunk webmorzsákat?

A webmorzsák alkalmazására az összetett felépítéssel, illetve sokféle oldallal és kategóriával rendelkező weboldalak esetében van szükség.

Ilyenek például a shopping oldalak (beleértve a webáruházakat), a hírügynökségek, a nagyobb blogok és kiadóvállalatok oldalai.

Tulajdonképpen majdnem minden weboldalnál lehet webmorzsákat alkalmazni kivéve az olyanokat, amelyek nem rendelkeznek egy logikus hierarchiával vagy csoportosítással (one-page oldalak, landoló oldalak, stb).

American-foodstore-weboldal

 

Annak eldöntése tehát, hogy használjunk-e webmorzsa navigációt vagy ne, teljes mértékben attól függ, hogy milyen a weboldal felépítése. A webmorzsa csak kiegészítő funkcióként, és nem a hagyományos menü helyettesítőjeként működik.

Webmorzsa alkalmazásakor felmerülő leggyakoribb hibák

Minden előnyük ellenére ezek a navigációs linkek olykor túl nagy mennyiségben fordulnak elő és ezzel az adott oldalra nézve is kártékonnyá válnak. A következőkben kiemelünk néhány nagyobb hibát, amelyek a webmorzsák alkalmazása során felmerülhetnek.

  • Kategóriák rendezetlensége

A webmorzsa lineárisan-strukturált linkekből áll, tehát csak abban az esetben hasznos, ha minden oldalnak megvan a pontos helye egy rendezett, letisztult kategória-rendszeren belül. Ha egy oldal több szülő kategóriához is köthető, akkor a webmorzsák alkalmazása már zavaró lehet.

  • A főmenü duplikálása

Az oldalon szereplő navigációs lehetőségek egyik legfontosabb kritériuma, hogy azok átláthatóak és funkcionálisak legyenek. A webmorzsa csak kiegészítő navigációs eszközként használható, annak érdekében, hogy egyedi linkeket kínáljon a korábbi kategóriákhoz.

Fomenu-duplikalas

  • Webmorzsák szükségtelen használata

Egyes weboldalaknál, ahol a főmenü, az almenük, illetve az egyéb részek minden szükséges lehetőséget biztosítanak az oldal felépítésének megértéséhez és átláthatóságához, nem érdemes webmorzsákat használni.

Az ASDA élelmiszeráruház például nem alkalmaz webmorzsákat, mert fő navigációs menűje végig látható marad a kategóriák kiválasztása közben és után is.

ASDA-groceries-weboldal

Webmorzsák előnye SEO szempontból

Az alábbiakban azokat a problémákat vesszük sorra, amelyeken a webmorzsák (is) segíteni tudnak

  1. Visszafordulási arány csökkentése

A webmorzsák általában pozitív benyomást keltenek a látogatókban és az oldal felfedezésére ösztönzik őket.

Általános helyzet, amikor egy felhasználó a Google keresésének köszönhetően megérkezik egy oldalra, majd a webmorzsák felfedezése után, egy magasabb szintű linkre kattint, hogy a többi kapcsolódó terméket vagy témát is megnézze. Ilyen esetekben például a webmorzsák csökkentik a visszafordulási arányt.

Webmorzsa-pelda-3

  1. Felhasználói élmény növelése

Gyakran megesik a felhasználókkal, hogy böngészésük során egy érdekes képre vagy izgalmasnak ígérkező főcímre, illetve cikkajánlóra kattintanak, majd az oldal megnyitásával elfelejtik az eredeti céljukat.

A webmorzsák lehetővé teszik, hogy a felhasználók adott esetben rögtön átlássák honnan érkeztek az aktuális oldalra és akár egy kattintással több szinttel magasabb oldalra navigáljanak. Ez pedig lényegesen egyszerűbb, mint egy tucatszor a böngésző “vissza” gombjára kattintani.

  1. Kis helyigény, funkcionalitás

A webmorzsák horizontális elhelyezkedésük valamint röviden írt megjelenésük miatt nem foglalnak sok helyet, ami különösen a weboldalak mobil verziói esetén életbevágó.

Azzal, hogy nem foglalnak nagy helyet, nagyobb terület jut a tartalmak számára.

  1. Google-ra gyakorolt pozitív hatás

A webmorzsák nem csak a felhasználók körében népszerűek, alkalmazásukat a keresőmotorok is pozitívan értékelik. Maga a Google a webmorzsát egy olyan eszközként definiálja, amely az oldalak jobb helyezését, illetve rangsorolását segíti elő.

Webmorzsa-talalati-listaban

A Google nemrégiben – képek kíséretében – webmorzsákat helyezett a találati oldalak tetejére. Ez a drámai lépés valószínüleg része annak a (röviden csak “mobil-firstként” ismert) folyamatnak, mely során a Google egyre nagyobb figyelmet szentel a mobil felhasználóknak.

Egy webmorzsa segít a keresőmotoroknak átlátni az oldal felépítését. Ráadásul előfordulhat, hogy a Google a találatok között is megjeleníti azokat, még vonzóbbá téve így az oldalt a felhasználók számára.

Google-webmorzsa

Webmorzsák mobilra

A gondolat, miszerint a webmorzsa navigáció nem jó egy weboldal mobil verziójához, mert túl sok helyet foglal el a kis képernyőn, kicsit pontatlan – de tény, hogy elég sok SEO szakértő vallja ezt.

Mobil weboldalak is nyerhetnek a webmorzsák alkalmazásával, főleg akkor, amikor a főmenü rejtve marad egy hamburger menüben. Ezekben az esetekben ugyanis a webmorzsák inkább növelik és nem csökkentik a felhasználói élményt.

Webmorzsa-mobilra

Legalább egy linket érdemes megjeleníteni az oldal mobil verzióján is, böngészési eszközt és helyjelölőt kínálva ezzel a felhasználónak.

Webmorzsák és SEO

Bizonyos, hogy a webmorzsáknak van némi befolyása a felhasználói viselkedés alakulásában, de vajon a keresőoptimalizálásban is segítenek?

A válasz erre az, hogy igen, de tény, hogy nem kiemelkedő módon.

A webmorzsák jobb felhasználói élményhez vezetnek, azok pedig magasabb pozíciókhoz. (A pozicíó emellett még azzal is javítható, ha a webmorzsákat a meta leírásokban is feltüntetjük).

Óvatosan kell azonban eljárni, ha keresőoptimalizálás céljából használjuk a webmorzsákat. Bár mint horgonyszöveg, minden linkhez használhatunk kulcsszót, ügyelni kell arra, hogy a webmorzsák ezzel ne veszítsenek természetes megjelenésükből.

Ha ezek rendben vannak, akkor a Google megfelelőnek fogja tartani a linkelt oldalt ahhoz, hogy megjelenítse a találatok között és magasabban rangsorolja.

Ezenkívül, a webmorzsák SEO-ra gyakorolt hatását fokozhatjuk azzal, hogy mikroadatok formájájában is feltüntetjük azokat a keresőmotoroknak (HTML kódban erre tökéletes megoldás a schema.org szabvány használata).

Konklúzió

Az alábbiakban összeszedtünk néhány hasznos tippet, rövid útmutatóként a webmorzsák alkalmazásához.

  • A webmorzsák használata a három vagy többszintű hierarchiával rendelkező oldalak esetén célravezető. Mobil verziókhoz érdemes legalább eggyel feljebbi szintre mutató linket használni.
  • Az aktuális oldalt is tüntesd fel a webmorzsák között, csak ne kattintható formában.
  • A webmorzsákhoz, az eredeti hosszú url-ek helyett, használj rövidebb elnevezéseket. Emellett szerepeltesd (építsd be a webmorzsákba) a célzott kulcsszavakat (de ne vidd túlzásba).
  • Használj nyilakat a linkek elkülönítéséhez. Használhatsz sima “>”, vagy más, díszesebb verziót. Ne feledd, a perjelek és a függőleges vonalak zavaróak lehetnek a felhasználók számára.
  • Helyezd a webmorzsákat az oldal tetejére, a tartalom és főcím fölé.
  • Webmorzsák alkalmazása esetén is szükség van a hagyományos navigációs eszközre, de gondoskodj róla, hogy ne legyenek duplikált linkek.

A fentiek segítségével már képes leszel arra, hogy a webmorzsákat okosan, kellő odafigyeléssel használd, elősegítve ezzel a visszafordulási arány csökkenését, valamint a felhasználói élmény és az oldalon töltött idő növekedését. Jóllehet a találati pozíciókat tekintve a webmorzsák alkalmazása nem garantál szignifikáns fejlődést, a felhasználók számára ily módon kínált segítséggel erősíteni tudod bennük a vállalkozásodról kialakult pozitív képet.

 

Írásunk a Search Engine Journal cikke alapján készült.

Címke:
slide_template:
default

Tanulmányait 2009-ben a Pécsi Egyetemen végezte, közgazdászként. Ezt követően a gazdasági szakma számos területén megfordult. Egyetemi kutatói munkákban, oktatatásban, angol és magyar nyelvű tanulmányírásokban vett részt, valamint a versenyszférán belül különböző pénzügyi területeken dolgozott. Online marketinggel mélyebben 2017-ben, egy ügynökségnél kezdett el foglalkozni, azóta pedig töretlenül, egyre nagyobb lelkesedéssel néz szembe a terület újabb és újabb kihívásaival.A Klikkmánia csapatához 2018 májusában csatlakozott, mint Junior SEO és PPC menedzser.

Website: https://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 774 3790
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com