Segíthetünk?

Blog

2020. október 08.

Milyen hatással lesz az idei ünnepi szezonra a COVID-19?

Mire készülhetnek a kereskedők az idei ünnepi szezonban? Mi lesz az idei black friday-el? Biztosan sok kerekedő próbál találgatni és felkészülni. Az alábbi cikk a lehetséges kimeneteket taglalja.

Égető kérdés, hogy az ünnepi szezonban lesznek-e bolti vásárlások, avagy lényegében minden vásárlás az interneten keresztül történik? Mary Meeker a Morgan Stanley szakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy a lakossági vásárlások online forgalmát hajlamosak sokan önmagában értelmezni és nem veszik figyelembe a boltok szerepét az online értékesítés ösztönzésében.

Valójában ennél lényegesebb az a kérdés, hogy a hagyományos bolti kiskereskedők milyen mértékben tudják kihasználni a fizikai üzletüket versenyelőny szerzésében, szemben az Amazonnal és más nagy, nemzetközi kereskedőkkel folytatott harcuk során.

Csak a közelmúltban kezdték felismerni a nagyobb vállalatok, hogy a helyi üzletek és az e-kereskedelem milyen kölcsönhatásban állnak egymással, így hozzá is láttak ezek integrálásához (például az áru személyes átvétele, illetve az átvevőpontok önálló forgalmazási központnak tekintése).

Az is meghatározó tendenciává vált, hogy az ünnepi időszak vásárlásai javarészt online történnek és az üzletek szerepe másodlagos lett, viszont a helyi üzletek jelenléte jelentősen befolyásolja a fogyasztói döntéshozatalt.

Mi lesz a Black Friday-jel?

Az ünnepi szezonban a vásárlók valószínűleg költségudatosabbak és kevésbé impulzívak lesznek, mint tavaly – különösen, ha a legtöbb vásárlás online történik, ahol a hosszabb keresgélés jellemző és kevésbé a spontán vásárlás.

A Numerator felmérése alapján, amit 2000 felnőttkorú részvételével készítettek, a fogyasztók 49%-a nyilatkozta, hogy a következő ünnepi szezonban kevesebbet fognak költeni tavalyhoz képest, és csak 6%-uk fog várhatóan mélyebben a zsebébe nyúlni.

Ebből arra a következtetésre juthatunk – hacsak nincs drámai javulás a gazdaságban -, hogy az ünnepi vásárlók megfontoltabbak és értéktudatosabbak lesznek, mint tavaly.
Ennek következtében, a vásárlók ösztönzése érdekében az online hirdetések terén valószínűleg agresszív versenyt tapasztalhatunk majd a kiskereskedelmi forgalmazók körében, az értékesítési tölcsér tetején és alján egyaránt. Mindez valószínűleg jóval a szezon elején fog elkezdődni, hiszen a kiskereskedők minden lehetőséget meg fognak ragadni, hogy felülkerekedjenek a versenyzajon. Ennek legnagyobb haszonélvezői természetesen a Google és Facebook lesznek a hirdetési csatornák folytán.

A black friday, cyber monday és a hasonló akciós időszakok valószínűleg alacsonyabb forgalmat eredményeznek idén a vásárlók megfontoltabb költése miatt.

Vásárlási igény és félelem

Black friday alatt alapvetően a boltban tolongó vásárló tömegekre gondolunk. A Mood Media bolti marketing megoldásokkal foglalkozó cég új, több országra kiterjedő fogyasztói felmérése szerint a fogyasztók nagy része tart a boltban való tartózkodás során a COVID fertőzéstől.

Ünnepi vásárlók

Azokban az országokban, ahol a járvány alábbhagyott, a fogyasztók visszatértek az üzletekbe. A Mood Media felmérése szerint az üzletbe visszatérők 71%-a azt mondta, hogy most már biztonságban érzi magát. Ez bizonyos mértékben a kereskedők biztonsági óvintézkedésein is múlt. A felmérés azt is megállapította, hogy a globális vásárlók 67%-a már visszatért a nem alapvető kiskereskedelmi üzletekbe; az Egyesült Államokban ez az arány 60% volt.
Ez látszólag ellentmond más széleskörű, aggodalmat mutató felmérési adatoknak. Csak 10% mondta azt, hogy a pandémia letelte után „soha nem térne vissza” régi szokásaihoz (feltehetően a hagyományos kiskereskedelmi vásárlásokhoz).
De az amerikai fogyasztók nagy százaléka továbbra is aggodalmát fejezi ki a kiskereskedelmi üzletekben való vásárlás miatt. Az augusztus végi Morning Consult felmérésből kiderült, hogy a következő 2-3 hónapban a fogyasztók csupán 36%-a volt hajlandó üzletbe látogatni. Ha a fogyasztók hozzáállása változatlan marad, akkor az üzletek a tavalyinál lényegesen kevesebb bolti forgalmat fognak tapasztalni.

Bolti forgalom 2020-ban

A bolti vásárlás előnye

A Gravy Analytics bolti forgalom adatai azonban azt mutatják, hogy a kisebb üzletek és áruházak jobban helyreálltak, mint a bevásárlóközpontok.
Korábbi kutatások megállapították, miért választja sok fogyasztó a fizikai üzletekben való vásárlást (beleértve a Z generációt is). A Mood Media készített egy olyan felmérést, amiben a vásárlókat kérdezték, fontosak-e számukra az alábbi szempontok a termék kiválasztásában:

  • A termék megérintésének, tapintásának és kipróbálásának lehetősége – 47% számára döntő szempont.
  • Nem kell várnia a szállítási időre, azonnal hazaviheti a terméket a vásárlást követően – 47% számára döntő szempont.
  • A vásárlás élménye, újdonságok felfedezése – 36% számára döntő szempont.

Egy külön tanulmány szerint a vásárlók 62%-a nagyobb valószínűséggel vásárol online, ha szükség esetén vissza tudja vinni a terméket egy helyi boltba. (Nem mellesleg, amikor visszavisznek terméket, hajlamosak további termékek vásárlására.) Ez a kulcsfontosságú tényező az online kereskedelmet folytató kereskedők számára. A Target és a BestBuy például a digitális e-kereskedelem háromszoros növekedéséről számolt be a második negyedévben, amit nagy mértékben a boltok jelenlétének tudhatják be.

Az online jelenlét hatása a bolti vásárlásokra

A Bazaarvoice felmérése szerint a fogyasztók mostanra már inkább a közeli üzletekben vásárolnak, de előzetesen az internetet használják információ gyűjtésre. Ez alapján az internet sokkal nagyobb szerepet játszik az offline vásárlásban, mint valaha.

A közeli elérhetőség, nyitvatartási idő, valamint a termékek leírása mellett a készletinformáció is fontos döntési tényezővé vált. A Google 2019-es felmérése szerint a vásárlók 46%-a online meggyőződik a készlet elérhetőségéről, mielőtt belép az üzletbe. A mostani pandémia időszak alatt a Google arról számolt be, hogy az „in stock” (raktáron) kifejezéssel történt keresések több mint 70%-kal növekedtek április folyamán.

Készletinformációs hirdetés

Helyalapú hirdetések és bemutatótermek

A helyalapú mobil vizuális hirdetések üzletlátogatásokat és e-kereskedelmi eladásokat generálnak. A Numerator és a GroundTruth 2019-es tanulmánya szerint a helyalapú vizuális hirdetési kampány célcsoportjának 66%-a vásárolt boltban vagy online és 28% vásárolt versenytárstól boltban vagy online. Az üzletbe belépők vásárlási aránya egészen magas volt, 94%-os. Ez a felmérés kiskereskedők vizsgálatával készült, három kategóriában: szépség, lakberendezés és tömegáru.

A mobilos keresések statisztikai adataiból kitűnik, hogy 25%-kal nagyobb eséllyel vásároltak online a kampányban résztvevő kereskedőtől, mint azok, akik nem használtak helyalapú hirdetést.

Ez bizonyítja az üzletek és az e-kereskedelem egymásra gyakorolt hatását. A fogyasztók egyre bizonytalanabban abban, hogy végül online vagy helyben vásároljanak-e. De ettől függetlenül az üzletek szerepe továbbra is meghatározó jelentőségű. 

Az ismerős márkák és az üzletek jelenléte bizalmat ad a fogyasztóknak az online vásárlásokhoz, a termékeket pedig szükség esetén garanciálisan visszavihetik. A COVID alatt a kereskedők úgy gondolhatják, hogy üzleteik elsősorban bemutatótermek és átvevőpontok, ahol a fogyasztók átvehetik vagy kipróbálhatják azokat a termékeket, amiket egyébként online rendeltek.

Forrás: https://searchengineland.com/a-corona-xmas-why-physical-stores-will-power-online-shopping-this-holiday-season-340195

TETSZETT A CIKK?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?

Feliratkozom a hírlevélre

A Klikkmánia csapatában grafikai és videós igények megvalósításával foglalkozik. Jártas még hangfelvételek készítésében, valamint aktív zenész.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Kapcsolat

Vedd fel velünk
a kapcsolatot!

Kérdéseidre legkésőbb 24 órán belül válaszolunk.
Kérj ingyenes konzultációs időpontot!