We understand, we deliver.

Milyen hatással vannak a Google saját AdWords hirdetései az árakra és pozíciókra?



A cégóriás lépéseket tesz annak érdekében, hogy csökkentse a saját AdWords hirdetési hatását a CPC árakra, mivel jelenleg ezek úgy kerülnek kalkulálásra az adott aukción belül, mintha a Google is licitált volna az adott pozícióért, viszont nem nyerte volna meg, nem pedig úgy mintha nem is vett volna részt az aukcióban.
Az Alphabet ernyője alá tartozó Google, és rokon cégek több ezer kulcsszóra licitálnak az Adwords hirdetés rendszerében, így megy ez évek óta. A keresőóriás korábban úgy nyilatkozott, hogy ezek a licitek, nem befolyásolják direkt módon a CPC árakat, mivel a rendszer úgy veszi figyelembe őket, mintha nem is vettek volna részt az adott pozícióért folyó versenyben, azonban ez így nem teljesen pontos.

A saját aukcióikon való részvétel már évek óta konfliktusforrás, a The Wall Street Journal cikke ismét reflektorfénybe helyezte a kérdést, néhány nagyon érdekes statisztikával, ami újra felveti azt a kérdést, hogy pontosan hogyan is hatnak ezek a hirdetések a többi hirdetőre.

Google AdWords hirdetés win-win

A SEMrush decemberi analízise alapján, az olyan széles egyezésű, nem brand kulcsszavakra, mint például „Laptop”, vagy „Telefonok”, 91 százalékban a Google vagy valamelyik leányvállalata került a legfelső hirdetési pozícióba, 25.000 találati lista adatai alapján.

Szóval mit is jelent a Google kijelentése, miszerint a CPC árakat úgy kalkulálják, mintha ők nem is lettek volna versenyben a pozícióért?

Egész pontosan azt, hogy ha a Google cég hirdetése, részt vesz egy aukcióban, a saját hirdetésüknél nem veszik figyelembe az AdRank értékét, valahogy így:

  • A Google elindul egy aukcióban csakúgy, mint bármelyik másik hirdető
  • Mint minden aukcióban az AdRank értékén múlik, hogy melyik hirdetés, milyen pozícióban fog megjelenni.
  • A végleges CPC ár, amit a hirdető fizetni fog, csak azután kerül megállapításra, miután a Google saját hirdetésének elveszik az AdRank értékét.

Például: Ha a Google nyerte a 2. pozíciót, akkor az első pozícióban lévő hirdető, annyit fog fizetni, hogy éppen túllicitálja a 3. pozícióban lévő hirdetőt.

Ezért is az a Google álláspontja, hogy nem befolyásolják direkt módon a CPC árakat.

Mi van akkor, ha a Google nyeri az aukciót?

A SEMrush adatai alapján 91%-ban első helyen szerepelt a Google a vizsgált aukciókban, tehát nem a fent említett példa a legtipikusabb.

Ha az első helyen jelenik meg a saját hirdetésük, akkor a második helyen lévő hirdető annyit fizet, hogy megelőzze a harmadikat, tehát ismét csak nem befolyásolja a CPC árakat a Google saját hirdetésének jelenléte.

De ez egy Aukció, minél többen vesznek részt benne, annál magasabbra fog kúszni az ár.

A két eddig említett példa megmutatja, hogy direkt módon valóban nem emelkedik a kattintásonkénti költségünk, akkor sem, ha a Google saját hirdetésével is meg kell küzdenünk.

Ha direkt módon nem is, de indirekt módon mindenképpen lehet hatása ránk. Például ha valamilyen automatikus szabály segítségével licitálunk, a rendszernek növelnie kell az ajánlatunkat, ha tartania akarjuk az adott pozíciónkat, főleg ha minél többen vesznek részt az adott aukcióban. Tipikus ügynökségi példa, miszerint a keresőmarketing ügynökségek hirdetik magukat az “adwords hirdetés” kulcsszóra, de hirdeti magát a Google is külön. Vagyis folyamatosan versenyben vagyunk a Google-el, ami eléggé frusztráló tud lenni.

Márpedig a hirdetéseknek szánt hely korlátozva van minden oldalon, tehát ha ebből egyet elfoglal a Google saját hirdetése, úgy nekünk, a többi hirdetővel együtt, a többi helyért kell licitálnunk, ami ismét csak feljebb srófolhatja az árakat.

Az átláthatóság hiánya

A fent említett problémán kívül is sok a kérdés, például hogy mennyit is ajánl a Google az adott pozíciókért, és milyen minőségi mutatókkal rendelkeznek a saját hirdetései, hogy szinte mindig első helyen végeznek. Arról sincs információ, hogy a saját hirdetéseik minőségi mutatóját, ugyanúgy állapítják –e meg, mint minden más hirdetőjét.

A Google nyilatkozata szerint, a saját AdWords hirdetéseiket, pont úgy kezelik, mint bármelyik más hirdetőét, és saját belső marketing csapatuk is van, akik a marketing ’költésért’ felelősek. Tehát nem korlátlan mennyiségű keretből gazdálkodnak, hanem a fent említett csapat felelős a havi költésért, mintha egy külsős cég lenne.

Ez a rendszer kívülről nézve furának is tűnhet, mintha a pénzt az egyik zsebükből a másikba raknák, mindenesetre a rendszer még távol áll a tökéletestől, talán ha kicsit több teret engednének a valós adatoknak, megosztva néhány információt, kevesebb hely maradna a spekulációknak.

Forrásuk a Search Engine Land hasonló című cikke szolgált.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1
essb_pc_twitter:
1

Tanulmányait a Corvinus Egyetemen, Alkalmazott Közgazdaságtan szakon kezdte, de később inkább humán irányba terelődött, jelenleg az ELTE Szociológia szakos hallgatója.Az Online Marketing világával 2013-ban ismerkedett meg, de igazán a Klikkmánia csapat tagjaként tudott elmélyülni benne, melyhez 2015-ben csatlakozott. Főleg PPC témakörben munkálkodik, azon belül is az Adwords kampányok tervezése és kezelése a fő szakterülete. Ezen kívül több Facebook és Linkedin kampányért is felel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com