We understand, we deliver.

Google Analytics – PayPal tranzakció követése



A gyakorlatban sok problémát okozhat a PayPal fizetéses tranzakciók nyomon követése a Google Analytics rendszerében. Egy rosszul beállított fiók esetében gyakran nem tudjuk a PayPal-lal fizető vásárlóinkat az előzetes kampányforrásokhoz vagy forgalmi csatornákhoz rendelni, ez pedig komoly hibaforrást, megoldandó problémát jelent a mindennapi elemzéseinkben.

Gyakori problémák a PayPal fizetés kapcsán

1. A külső fizetési kapu (Gateway) alapú PayPal tranzakciók mérésére kétféle megoldást használ az e-kereskedők többsége, de a gyakorlatban sajnos egyik módszer sem tökéletes:

  • Az egyik esetben a vásárlás záró lépéseként (a külső PayPal oldalon végrehajtott sikeres vásárlást követően) automatikusan visszairányítjuk a felhasználót a köszönő oldalra, mely elküldi az Analytics-nek a sikeres tranzakció tényét és adatait.
  • A másik esetben még a külső fizetési kapura történő átirányítás előtt lezárja a webáruház rendszere a tranzakciót, majd ezt követően tudjuk a tényleges vásárlást elindítani a fizetés gombra kattintva. Természetesen ilyenkor is célszerű visszairányítani a felhasználókat egy sikeres fizetést megerősítő oldalra.

Noha mindkét módszer valamilyen szintű megoldással szolgál, sajnos mindkét változatnál fennáll a lehetősége, hogy a felhasználó a fizetés közben valamilyen külső vagy belső tényező hatására megszakítja a folyamatot.

2. Az ilyen külső, gateway oldalas PayPal fizetések esetében gyakori analitikai hiba az is, amikor a felhasználók a sikeres fizetés lezártával visszatérnek a weboldalra, ahol már paypal.com-os hivatkozási forgalomként szerepelnek a jelentéseinkben.

Erre egyszerű megoldást jelent az Universal Analytics-ben, ha a paypal.com-ot felvesszük a hivatkozások kizárása funkcióval, ezáltal az innen érkező felhasználók a visszatérésük pillanatában nem fognak új munkamenetet generálni, és így megszűnik az ebből adódó hibás hivatkozási forrás is.

3. A másik gyakori, eddig megoldásra váró problémát pedig azok a (korábban említett) felhasználók jelentik, akik bár befejezik a vásárlást a third party oldalon, utána már nem térnek vissza az oldalunkra. Mivel a fizetés végeztével kilépnek, ezért ők az Analytics jelentéseinkben egyszerűen nem fognak szerepelni.

Sajnos jelenleg továbbra sincs lehetőségünk arra, hogy a PayPal fizetési kapu oldalán Analytics mérőkódot helyezzünk el, pedig a domainek közötti követés helyes beállításával már tudnánk mérni a fizetési folyamatot.

A PracticalEcommerce cikkében részletezett egyik megoldás ezen userek követésére szolgáltat lehetséges alternatívát, sajnos azonban fejlesztői segítségre lesz szükségünk a mérés helyes implementálásához. Továbbá a cikkben leírt Zappier webhook kapcsán a Custom Filter opciót mi nem tudtuk megfelelően beállítani, de jó hír, hogy a Zappier oldalán lévő információk szerint készül egy közvetlen PayPal Analytics App, ami remélhetőleg egyszerűen megoldja majd a problémát.

A PayPal fizetési kapu oldalról visszatérő felhasználók mérése

Klasszikus Analytics (ga.js):

  • Kattintsunk a PayPal fiókunk MyAccount menüjében található Profile linkre
  • Majd a Website Payment Preferences-re (weboldal fizetési beállítások)
  • Állítsuk be az Auto Return (automatikus visszairányítás) opciót On-ra (kapcsoljuk be)

Google Analytics - PayPal Payment Preferences

  • Adjuk meg a sikeres PayPal fizetés esetén felugró köszönőoldal (confirmation page) URL-jét a végén az ?utm_nooverride=1 paraméter használatával
  • Ennek köszönhetően a visszatéréskor nem fog új munkamenet generálódni

Univerzál Analytics (analytics.js):

Ahogy azt már a fenti bekezdésben is leírtam, UA mérés esetén nem szükséges a korábbi paraméter használata, hanem ebben az esetben elegendő a kizárt hivatkozások listájára felvenni a paypal.com-ot. Ezt az Analytics adminisztrátori felületén a Tulajdon –> Követési információk alatt találjuk.

A PayPal automatikus átirányítása után megjelenő visszaköszönő oldalt ne felejtsük el megfelelően beállítani, hogy az e-kereskedelmi tranzakciós adatok helyesen kerüljenek be az Analytics tulajdonunkba!

Enchanced Ecommerce:

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce#measuring-transactions

Összegzés

Amennyiben még mindig a régi, klasszikus Analytics kódot használjuk, úgy többek közt emiatt is érdemes az Universal Analytics-re váltani, mert mint a fenti példa is mutatja, jóval egyszerűbb megoldással szolgál. Ha pedig már UA mérést használunk, akkor mindenképp érdemes a saját domain cím kizárása mellett a külső fizetési szolgáltatókat is tiltólistára tennünk, így azok már nem fognak hivatkozásként teljesen új munkamenetet generálni a jelentéseinkben.

Természetesen ezt a kizárást nem szabad összekeverni a szűrőkben használt kizárás fogalmával, ugyanis ebben az esetben a nézetből nem kerül teljesen kiszűrésre az adott forgalom.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1
essb_pc_google:
3
essb_pc_twitter:
1

Az utóbbi években naprakész tudásra tett szert a keresőmarketing és az internetes kereskedelem világában. Jelenleg is napi szinten foglalkozik Adwords és Facebook PPC kampányok kezelésével, de alapvetően elméleti beállítottságú ember, így állandó kíváncsiságát folyamatos kutakodással elégíti ki.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com