We understand, we deliver.

3 közösségi média stratégia, amellyel növelhető a SEO hatékonysága



A keresőoptimalizálással (SEO) és a közösségi médiával kapcsolatos tevékenységeket számos cég szinte teljesen elkülönülten kezeli, külön részlegeken, holott a közösségi marketing a keresőoptimalizálás egyik leglényegesebb szövetségese kellene, hogy legyen.

Az alábbiakban három olyan módszert tárgyalunk, amelyek növelhetik a SEO hatékonyságát.

Bevezeto-kep (1)

Ha elég nagy a céged ahhoz, hogy külön szakembereid (csapataid) legyenek a keresőoptimalizálásra és külön a közösségi marketingre, akkor tégy meg mindent annak érdekében, hogy a két csapat minél jobban együtt tudjon működni.

Mielőtt azonban belevágnánk, tisztáznunk kell egy közösségi médiával kapcsolatos rejtélyt:

A közösségi média Nem növeli közvetlenül a SEO eredményességét!

A legtöbb ember valószínüleg az alábbi két lehetőség egyikére (vagy mindkettőre) gondol, amikor felmerül bennük, hogy a közösségi média talán közvetlenül is befolyásolhatja a keresőoptimalizálás eredményét:

  • Egy tartalomrészlet vagy márka hírneve (emlegetettsége) és/vagy az iránta tanúsított elköteleződés a közösségi médiában, rangsorolási tényezőnek számít.
  • A közösségi bejegyzések hivatkozásai “rangsorolási jelzéseket” küldenek azokra az oldalakra, amelyekre hivatkoznak.

Kezdjük az elsővel.

Közösségi médiában való emlegetettség/elköteleződés & SEO

Először is, elég valószínűtlen, hogy a főbb keresőmotorok folyamatosan számításba vennék egy tartalomrészlet vagy márka megemlítését vagy az irántuk tanúsított elköteleződést mint közvetlen rangsorolási tényező.

Évekkel ezelőtt még lehet, hogy kísérleteztek ezzel, de ma már minden arra mutat, hogy az ilyen jellegű próbálkozások megszűntek.

Miért?

Egyszerűen azért mert a keresőmotorok számára a közösségi média jelzésértéke gyenge és megbízhatatlan.

Még 2014-ben, Matt Cutts (a Google webspam csapatának akkori vezetője) is azzal érvelt, hogy hiányosak a közösségi médiából érkező jelzések, visszaigazolások. (lásd alábbi videó)

Sokan talán meglepődnek ezen, de attól még igaz. Még a Google sem rendelkezik korlátlan erőforrásokkal, így meg sem próbálja feltérképezni vagy indexelni az összes (naponta több millió új) közösségi bejegyzést.

Ennél is fontosabb azonban, hogy egy keresőmotor nem tudja megbízhatóan értékelni a bejegyzések és közösségi profilok hitelességét, tekintélyét. Ez azért van így, mert:

  • Nehéz megállapítani a számos közösségi profil mögött meghúzódó valódi identitást
  • Az olyan mutatók mint elköteleződés megbízhatatlannak bizonyultak a hitelesség mérésére.

(Gondoljunk csak arra, hogy a facebook sem a kapott “like”-ok alapján helyezi előtérbe a tartalmakat, azt – erre a célra – megbízhatatlan tartja).

Nézzük a második feltevést.

Közösségi médiában szereplő hivatkozások & SEO

Mivel a közösségi média jelentős hányada tartalmaz külső oldalakra mutató hivatkozásokat, érdemes megvizsgálni, hogy azok hozzájárulnak-e az adott oldal találati pozíciójának alakulásához.

A megválaszoláshoz szükséges alapvető elvet szintén az előbbi Cutts videóban találjuk. Cutts kijelentette, hogy a Google ugyanúgy kezeli a közösségi média oldalait mint bármely más oldalt a weben. Tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak a közösségi médiából származó hivatkozásokra mint bármely más oldalra.

Ráadásul az összes nagyobb közösségi hálózat (de szinte minden egyéb közösségi hálózat is) a “nofollow” attribútum segítségével arra utasítja a keresőmotorokat, hogy „ne kövessék az oldalon lévő linkeket”, így ezek a hivatkozások nem adnak hozzá a céloldal “SEO erejéhez”.

De még ha “követnék” (follow) is, akkor sem valószínű, hogy a keresőmotorok rangsorolást befolyásoló tényezőknek tekintenék ezeket a hivatkozásokat. Miért?

  • Először is, nehéz a keresőmotoroknak értékelni a közösségi profilok valódi identitását és tekintélyét, így azt is nehéz megállapítaniuk, hogy milyen értékkel ruházzák fel az egyes hivatkozásokat.
  • Miután minden közösségi oldalt ugyanúgy kezelnek mint bármely más weboldalt, a közösségi hálózaton szereplő linkre is csak egy, az oldalról származó hivatkozásként fognak tekinteni. A keresőmotorok elég intelligensek ahhoz, hogy tudják, egy felhasználó által közzétett hivatkozás nem a Facebook, Twitter, Linkedin, stb. által támogatott hivatkozás. Tehát nem sok értelme van az oldal szakértői státuszát továbbítani a linkelt tartalomra.

Következésképpen nem valószínű, hogy a közösségi média közvetlenül befolyásolná a találati pozíciókat. De akkor hogyan segítheti mégis a keresőoptimalizálási céljainkat?

A következőkben három olyan közösségi médiához kapcsolódó stratégiát mutatunk be, amelyek kiválóan növelhetik a SEO-ra fordított erőfeszítéseid hatékonyságát.

1.Hozz létre hivatkozási lehetőségeket

Hivatkozasi-lehetosegek

Az első számú lehetőség egyben a legnehezebb.

Ez a nehézség nem is annyira a “kivitelezés”, hanem inkább a fogadó közönség, a célcsoport oldaláról van. A célközönség ugyanis passzív, aktivitása pedig egy harmadik fél tevékenységétől függ.

Bár az organikus és fizetett promóciók nem az egyedüli lehetőségek egy tartalom népszerűsítésére, mindenképp szerepelniük kell a stratégiádban.

Az alapvető elv itt az, hogy az emberek nem szoktak olyan dolgokra hivatkozni, amelyről semmit nem tudnak, a közösségi média pedig még mindig az egyik legjobb módja annak, hogy tudasd a tartalomgyártókkal, van hivatkozásra érdemes anyagod.

Tippek

  • Legyen stratégiád a tartalmad közösségi médián történő népszerűsítésére.
  • Egy sor eljárással biztosítsd, hogy a megosztásra vonatkozó stratégiád minden egyes új tartalomra is érvényes legyen.
  • Tartsd naprakészen a legjobb tartalmakat felsoroló listádat és ütemezd be, hogy azok rendszeresen újra megosztásra kerüljenek! Ne feledd, a közösségi hálókra közzétett bejegyzéseket a potenciális közönségnek csak egy nagyon kis része látja.
  • Az értékesebb közösségi célközönség építése érdekében vedd számításba az alábbiakban bemutatott második és harmadik stratégiát is, melyek a linkszerzés lehetőségeit növelik.

2.Növeld márkád jó hírnevét, a róla megfogalmazott pozitív gondolatok számát

Marka-nepszerusites

Gary Illyes (trendeket elemző webmester a Google-nél) elmondása szerint, ha egy márkát, melyet adott pillanatban még nem ismer a Google, egyre többször és többször említenek online, akkor a Google jó eséllyel egy figyelmet érdemlő “entitásként” (egyénként/ helyszínként/ dologként/ fogalomként) fog tekinteni rá.

“A kontextus amelyben online szerepelsz, és az, ahogy az emberek beszélnek rólad, hatással lehet arra ahogy a Google kapcsolatba hozza a neved egy témával.”

Vegyük észre, hogy nem a találatban betöltött helyedre van hatással, hanem a megjeleníthetőséged lehetőségeire.

Más szóval, lehetnek olyan keresési kifejezések, amelyek mentén alapesetben nem kerülnél versenybe a lehetséges találatokkal, de az online beszédtérben való szereplésednek (emlegetettségnek) köszönhetően a Google mégis arra jut, hogy az emberek relevánsnak tartanak az adott kifejezéssel kapcsolatban.

Tippek

Tégy meg mindent azért, hogy a márkádról szóló pozitív megfogalmazások minél felkapottabbak legyenek a közösségi médiában (és más helyeken, pl. közösségi fórumokon)

A legjobb módja ennek a következő:

  • Dolgozz azon, hogy minél nagyobb legyen márkád rajongótábora a közösségi médiában és
  • Bátorítsd őket pozitív megerősítésekkel, amikor róla beszélnek.

Ez az egyik előnye (a sok közül) a közösségi odafigyelésnek és megfigyelésnek.

3.Építs kapcsolatokat, szövetkezz

Kapcsolatepites

Tény, hogy nagyon nehéz manapság organikusan elérni a közönséget, ez pedig azt jelenti, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk arra az egy dologra, amelyet a közösségi média majdnem minden más marketing csatornánál jobban kiszolgál: a kapcsolatok építésére és ápolására.

Alapvetően három olyan szintje van a kapcsolatépítésnek, amelyre fókuszálnod kell:

  • Márkarajongók. Ez az előző két stratégiával tandemben működik, hiszen a márkarajongók általában többször is pozitív fényben tüntetik fel a márkádat, emellett növelik a tartalmad kitettségét. Azok az aktív közösségi felhasználók tehát, akik szeretik a márkádat, ingyenes szószólóid lesznek és díjmentesen növelik eredményességedet.
  • Organikus influencerek. Szándékosan az “organikus influencer” kifejezést használjuk, hogy megkülönböztessük őket a fizetettektől, akikre a legtöbben gondolnak, ha influencer marketingről van szó.  Az organikus influencerek olyan, a közösségi médián jelen lévő szereplőkre utal, akik hatással lehetnek a márkád ismertségére – a szakértelmük, tekintélyük és megbízhatóságuk alapján (Google híres E-A-T formulája). Ők mindenképp értékesek számodra, hiszen bármilyen véleményt is fogalmaznak és osztanak meg rólad, illetve a termékedről/szolgáltatásodról, annak – a közösségük körében – súlya van.
  • Stratégiai partnerek. Stratégiai partnerek közé azok az iparágadhoz kapcsolódó szereplők (cégek, befolyásos emberek) tartoznak, akikkel olyan értékes tartalmat és élményt hozhatsz létre, amelyek segítségével mozgosítani (és ezzel bővíteni) tudod mindkettőtök közösségi táborát.

Tippek

  • Vedd fontolóra, hogy a közösségi médiára allokált erőfeszítéseid jó (vagy legnagyobb) részét kapcsolatépítésre fordítod.
  • Minden egyes szintnél, hozz létre egy folyamatosan alakuló listát azokról a szereplőkről (fiókokról), akikkel vagy amelyekkel a leginkább kapcsolatot szeretnél építeni és gondoskodj róla, hogy rendszeres figyelmet kapjanak.
  • Ne feledd, a cél az, hogy valódi kapcsolatokat építs a legfőbb rajongóiddal, az organikus influencerekkel, és a potenciális partnerekkel (vagyis többet kell tenned a bejegyzéseik automatikus “lájkolásánál”). Csak akkor lesz haszna ezeknek a kapcsolatoknak, ha sikerült elérned, hogy ők is értékesnek tartsanak. A legnagyobb elköteleződés, amit nyújthatsz, ha segítesz nekik megválaszolni fennálló kérdéseiket, vagy segítesz nekik egy projektben.

Összegezve tehát az eddigieket elmondható, hogy ha a közösségi médiából érkező látogatók nem fordulnak vissza, hosszú ideig maradnak, és akár több oldaladat is meglátogatják, akkor ez (a minőségi forgalom) visszaigazolást ad a Google-nek, hogy jó és hasznos a tartalmad, és így nyugodtan megelőlegezheti az előkelőbb pozíciót a találati listán. A jobb pozíciónak köszönhetően pedig már az organikus látogatók száma is növekedni fog, ami szintén visszaigazolja majd a tartalmad minőségét.

 

A cikk a Search Engine Journal írása alapján készült.

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_facebook:
1

Tanulmányait 2009-ben a Pécsi Egyetemen végezte, közgazdászként. Ezt követően a gazdasági szakma számos területén megfordult. Egyetemi kutatói munkákban, oktatatásban, angol és magyar nyelvű tanulmányírásokban vett részt, valamint a versenyszférán belül különböző pénzügyi területeken dolgozott. Online marketinggel mélyebben 2017-ben, egy ügynökségnél kezdett el foglalkozni, azóta pedig töretlenül, egyre nagyobb lelkesedéssel néz szembe a terület újabb és újabb kihívásaival.A Klikkmánia csapatához 2018 májusában csatlakozott, mint Junior SEO és PPC menedzser.

Website: https://www.klikkmania.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com