We understand, we deliver.

17 SEO mítosz, melyeket 2016-ban már jó volna elkerülni



Az elmúlt években a SEO rettentő sokat változott. Míg tizen pár éve az első hely megszerzéséhez elég volt a láblécet teletömni kulcsszavakkal, ma ugyanezért akár a keresőből való kitiltásunkkal is fizethetünk. A Google jelentősen megreformálta a keresőoptimalizálás folyamatait a Panda, Pingvin és Kolibri algoritmusok bevezetésével. Gyakran látunk többszöri frissítést egy éven belül, de nem mehetünk el említés nélkül a 2015 tavaszán, Mobilegeddon néven elhíresült algoritmus változás mellett sem. Az elmúlt években annyira megváltoztak a SEO szabályai, hogy sok kereskedő nincs is tisztában azzal, mi segíti az oldalának a keresőben való előrejutását és mi felesleges erőfeszítés. A következő listában bemutatunk pár mítoszt, amelyekkel 2016-ban már csak az időnket vesztegetjük!

1. Be kell jelenteni a honlapot a Google-nek

Sokakban él egy olyan gondolat, hogy az oldalakat be kell jelenteni a keresőknek, hogy az megjelenjen a találatok között.

Míg egy új honlapnál valóban jelentősége van, hogy a Google hamarabb rátaláljon, de ezt nélkülünk is megteszi.

Már nincs szükség az URL regisztrálására

Ennek folyamatáról Matt Cutts, a Google szakembere adott ki tájékoztatást: honlapunk URL címének elküldése a Google számára, még nem garancia semmire. A keresőrobotok megfelelő időben indexelik az oldalakat és eltárolják róla a szükséges információkat, ezért kár erre a mítoszra az időnket fecsérelni.

Amennyiben több információt szeretnénk megtudni a témában, Matt Cutt “How Google Works” teljes cikkét érdemes elolvasni.

Amikor elindítunk egy keresést a Google-ben, valójában nem direkt az interneten keresünk, csak a Google robotok által indexelt tárolt weboldal adatok között keresünk. Ezt a tárolást pókoknak nevezett programok végzik. A pókok elkezdik kielemezni és eltárolni az oldalak adatait, majd a rajtuk található linkeket követve haladnak tovább a feltérképezéssel több milliárd honlapot érintve. Ebből adódóan minden egyes oldalra eljutnak a kereső pókok, ahová link mutat, de csak az arra érdemeseket indexelik.

2. Több link előnyösebb a több tartalomnál

A múltban a SEO értéket a domainre mutató linkek mennyisége határozta meg, vagyis a linkek magas száma biztosította a jó helyezést. A linképítés még mindig nagyon fontos feladat, a Searchmetrics szerint továbbra is az 5 legfontosabb értékelési szempont között van a Google-nél.

Azonban 2013 májusában, a Panda 2.0 algoritmussal minden megváltozott. Manapság a linkek minősége többet jelent a mennyiségnél. Beigazolódik a kevesebb néha több mondás, ha ismerjük a linképítés helyes módját.

Gyakran feltett kérdés, hogy mibe fektessünk több energiát: linképítésbe vagy a tartalom készítésbe? Amennyiben pénzt fektetnénk a honlapba, első lépésként, bízzunk meg egy jó szövegírót.

Linképítés során sűrűn a mennyiséget tekintik mérőszámnak a minőséggel szemben, pedig ez nem a számok háborúja. Ma már a fókuszban annak kell állnia, hogy releváns honlap, releváns témájú oldala mutasson ránk. Az energiánkat hasznos tartalomgyártásra fordítva, gyorsan népszerűek és ajánlottak leszünk más oldalak részéről is!

Orosz nyelvterületek legnépszerűbb keresője a Yandex, bizonyos iparágakban nem is veszi figyelembe a linkeket a rangsor elkészítésénél.

3. SEO szempontból lényegtelen a HTTPS biztonságos kapcsolat

Megfigyelhettük már, hogy az egyes honlapok URL címe http, míg másoké HTTPS-el kezdődik. Ez az extra betű azt bizonyítja, hogy az oldallal való kapcsolatunk titkosított, tehát hackerek nem férhetnek hozzá az adatainkhoz. Ez a kis “S” által jelképezett technológiát hívják SSL-nek. Sokan úgy gondolják, hogy csak a pénzforgalmat bonyolító oldalaknak kell biztonságosnak lenniük, a Google azonban nem így véli. 2014 augusztusában bejelentette a keresőóriás, hogy rangsorolási tényezőként tekint a biztonságos HTTPS protokollra, és előnyben részesíti azon oldalakat, amelyek ezen technológiát használják.

HTTPS biztonságos kapcsolat már rangsorolási tényező

Nem kell kiborulni a hír hallatán, mivel csak 1% körül van a befolyása a rangsorolásra ezen tényezőnek. Sokkal fontosabb és eredményesebb a jó tartalom, de azért jelzi, hogy a Google számára lényeges szempont a biztonságos böngészés, és ezzel a ténnyel a jövőben egyre nagyobb mértékben kel számolnunk, ha szeretnénk megtartani előkelő helyezéseinket.

4. SEO csak a rangsorolásról szól

Bár nagy az összefüggés a jó helyezés és a magas átkattintási arány között, mégsem a ranglistán való elfoglalt helyezés egy honlap fő célja. A felhasználói magatartásról készített tanulmányok kimutatták, hogy a keresési találatok között első három helyen szereplő oldal rendelkezik a legmagasabb átkattintási aránnyal. Még mielőtt mindenáron az első háromba szeretnénk kerülni, gondoljuk végig, akarunk-e rengeteg látogatót, akikből egy forint hasznunk sem lesz? Valószínűleg nem.

Téves gondolat, hogy a jobb helyezés mindenképpen nagyobb forgalommal jár. Valóban többen fogják látni az oldalunkat a keresőben, de egyáltalán nem biztos, hogy kattintanak és utána vásárolnak is. Ennek két oka is lehet:

  1. Nem megfelelő kulcsszóstratégia, amikor olyan szavakra hajtunk, amik nem relevánsak a tartalmunkkal.
  2. Meta leírások nem elég csábítóak és megnyerőek a kattintáshoz.

A probléma megoldására használhatjuk a Google AdWords rendszerét, hogy megalkossuk a cégünkre szabott kulcsszóstratégiát, így megfelelő szavakra jelenhetünk meg. Ez után gondoljuk végig azt is, hogy milyen meta szöveget olvasva érzünk leginkább késztetést átkattintani a keresőből.

5. Meta leírásoknak óriási szerepe van az elért helyezésben

A meta leírás olyan HTML adat, amely tömören megadja a weboldalunk tartalmát. Mivel ezt már a kereséséi találatok között elolvashatjuk a honlapunkról, joggal gondolhatjuk, hogy ez alapján rangsorol a Google. Nem ez a valóság.

2009-ben jelentette be a Google, hogy nem használja rangsorolási tényezőnek a Meta leírást (és a meta kulcsszavakat). Ezután gondolhatnánk, hogy semmi értelme a meta leírásnak. Valójában nagyon is sok, mert ezzel tudjuk magunkat megkülönböztetni a találati listán szereplő többi honlaptól és kattintásra ösztönözni a felhasználókat. Egyeseket a mi szövegünk fog kattintásra ösztönözni, míg másokat más honlapé, de az átkattintási arány viszont már rangsorolási tényező, ezért közvetve mégis befolyásolja a helyezést. Kreatív, átkattintásra ösztönző meta leírással tudjuk megtartani a már elért helyezésünket!

6. SEO lényege a kulcsszóra optimalizálás

Amíg a kereső rendszerek nem tudnak belépni az agyunkba és olvasni a gondolatainkat, addig írott nyelvet kell használnunk és kulcsszavakkal megfogalmazni kérdéseinket.

A múltban fontos volt emiatt, hogy kulcsszavakra fejlesztett tartalmat készítsünk. Google 2004-ben állította össze a szemantikus keresés fogalmát, melyet minden egyes frissítéssel továbbfejlesztett. Ez az indexelési forma a honlapon talált tartalomban azonosítani tudja a kulcsszavakat, frázisokat és a szinonimákat. Ennek köszönhetően ma már a felhasználói élményre tudjuk optimalizálni a tartalmunkat, mert szinonimákból és a szövegkörnyezetből is értelmezni tudja a kereső, hogy mit szeretnénk kifejezni.

A Google már nem akarja egy az egyben összehasonlítani a keresett szót a tartalmunkkal. Helyette inkább bonyolult algoritmusokkal megpróbálja megérteni a keresett kifejezés mögötti szándékot, és ahhoz a legrelevánsabb tartalmakat megjeleníteni a találati listán.

7. A keresésnek pontos egyezéssel kell szerepelnie a találati oldalon

Nincs szükség arra, hogy a keresett kifejezések szó szerint ismétlődjenek a tartalmunkban! A címben használt azonosságnak van a legnagyobb jelentősége a felhasználók bizalmának elnyerése érdekében. A jó címben valahol 4-9 szó hosszúságban, világosan összefoglaljuk miről szól a tartalom. A felhasználó számára nincs rosszabb annál, mint mikor ügyetlenül próbálunk elhelyezni kulcsszavakat a címben vagy ismételjük őket. Ezt kell szem előtt tartani a tartalom megírásakor is, nem a keresőmotorokat, hanem a látogatókat kell tájékoztatni!

Matt Cutts már 2007-ben bejelentette, hogy harcolni fognak azon oldalak ellen, akik szándékosan teletömik kulcsszavakkal a tartalmaikat. Ennek a küzdelemnek az egyik fegyvere a Panda algoritmus, mely a gyenge tartalmakat hivatott felkutatni. A kulcsszóhalmozás teljesen ellenkezik a Google irányelveivel, és ezért biztosak lehetünk benne, hogy évről évre egyre több büntetés jár érte.

8. A H1 elem a legfontosabb az oldalon belül

Fontos a H1 tag tartalma, de nem csak ezt veszik figyelembe a keresők. Mivel a H1 tag általában egyedi CSS formázással rendelkezik, sokan emiatt csak vizuális okokból használták az oldalakon, míg mások a keresőket próbálták kijátszani a telezsúfolt kulcsszavakkal. Emiatt a keresők már arra is figyelnek, hogy összhangban van-e a Heading struktúránk (H1, H2, H3…) és a tartalom, valamint az első bekezdésben miről írtunk.

Ezért inkább a kulcsszóval teletömött H1 elem helyett arra koncentráljunk, hogy a cím tisztán írja le az oldal tartalmát, és abban minél hamarabb szerepeljenek a felhasználó számára fontos információk.

9. A honlapnak minél több témával kell foglalkoznia

Mindenki találkozott már olyan honlappal, ahol sokféle, szerteágazó, de nem összefüggő tartalom van. A honlapunkra gondoljunk úgy, mint az üzletünk bejáratára. Itt lehetőségünk van első benyomást tenni a vásárlóinkra, ill. bemutatni mivel foglalkozunk és minek vagyunk a szakértői. A látogatók nem akarnak ide-oda csapongani az egymástól független témák között, csak választ szeretnének kapni a problémájukra.

A honlapról világosan ki kell derülnie kik vagyunk, mivel foglalkozunk, milyen eredményeink voltak, hol talál meg bennünket az érdeklődő és főleg, hogy mit kell tennie a közös munka megkezdéséhez. Ezeknek a látogatóknak elégedetten kell távozniuk a honlapunkról. Egy DropBox-hoz hasonló témamennyiségű oldallal nem valószínű, hogy ezt el tudjuk érni.

10. Minél több oldala van a honlapnak, annál jobb

Néhányan úgy vélik, hogy a honlap minél több oldallal rendelkezik, annál nagyobb forgalom lesz rajta. Csakhogy az oldalak számának gyarapításával, nem fog növekedni a forgalmunk. A tartalom elkészítésénél a minőségre kell inkább a hangsúlyt fektetni, szemben a mennyiséggel. A gyenge tartalomra sem a keresők, sem az emberek nem lesznek kíváncsiak, ezért a látogatók száma sem fog növekedni.

Logikusan hihetnénk azt, hogy a nagyobb weboldalnak, nagyobb az internetes lábnyoma is, de ez nem így van.

Először is, nem minden oldalunkat fogják a keresők beindexelni, másodszor az idő folyamán ki is kerülhetnek az indexelésből. Harmadszor pedig az indexelés még nem jelenti azt, hogy minőségi, konverziót hozó látogatók érkeznek.

A mennyiségi tartalomgyártás mellett, nagyon nehéz a minőségre is koncentrálni. Amikor publikálunk valamit az oldalunkon, arra kell törekednünk, hogy minél relevánsabb legyen és a miénk legyen a legjobb a témában.

A Google 2011-ben vezette be először a Panda algoritmust, mely a gyenge tartalmakat szűri ki és sorolja hátrébb a találati listákon. Amennyiben a mennyiségre helyezzük a hangsúlyt a minőség helyett, úgy nagy valószínűséggel szembesülni fogunk Google büntetéssel, szóval jobban járunk, ha inkább csak olyan tartalmat készítünk, amire az emberek is kíváncsiak.

11. A felhasználói élmény csak egy plusz dolog, nem követelmény

A Google törekszik arra, hogy a találati listáján a legjobb eredményeket jelenítse meg, ezért folyamatosan fejleszti az algoritmusát, és már olyan szempontokat is figyelembe vesz, hogy a honlapon milyen a felhasználói élmény. Ennek nagyon is logikus a magyarázata: amennyiben a látogató nem, vagy csak nehezen kapja meg azt az információt, amiért a honlapunkra látogat, akkor visszafordul és tovább keres. A Google szeretné a találati listáján azokat az oldalakat felsorolni, ahol elsőre megkapjuk a választ a keresett témában.

Ahhoz, hogy javítani tudjuk a honlapunk felhasználói élményét, olyan adatokat kell először megvizsgálnunk, mint az oldal betöltési ideje, visszafordulási arány, az oldalon töltött idő, megtekintett oldalak száma.

Miután elkészítettük a felhasználók számára legjobb minőségű tartalmat, fordítsunk figyelmet annak a felhasználók számára legkedvezőbb megjelenítésére is. Ezt a látogatók azzal fogják meghálálni, hogy több tartalmunkat is elolvassák, a keresők pedig jobb helyezést biztosítanak.

12. A lokális SEO már nem számít

Ez a kijelentés nem is állhatna távolabb a valóságtól! Ha egy lokális kereskedésünk van, azokat az embereket szeretnénk a honlapunkra csábítani, akik a közelben vannak, mert nagyobb valószínűséggel fognak vásárolni. A Google szándéka az, hogy a keresőben a számunkra legrelevánsabb találatokat biztosítsa. 2014 júliusában bemutatott Galamb algoritmus is ezt a szándékot erősíti, mely több száz paramétert figyelembe véve, előnyben részesíti a lokális találatokat a hagyományosakkal szemben. A rangsor felállításánál szempont a keresés helye és a találat közötti földrajzi távolság is.

Egyre fontosabb a lokális seo

Emiatt a lokális SEO egyre fontosabb szerepet játszik a helyi érdekeltségű cégek életében!

13. A Google soha nem fogja megtudni, ha rossz oldalak hivatkoznak ránk

De igen, megfogja! Persze mondhatnánk, hogy tudja, mint a Mikulás is a gyerekekről, hogy jók voltak-e, a Fogtündér, hogy mostunk-e fogat, és ahogy a szülők is, hogy a gyerekük időben hazaért-e a buliból.

Google Disavow szolgáltatásával visszautasíthatjuk a nemkívánatos linkeket

A Google mindent tud. Ne akarjuk trükkökkel megvezetni, mert a Panda, Pingvin és Kolibri algoritmusok által nagyon gyorsan büntetésben részesülhetünk. Ha tudomásunk van arról, hogy fekete kalapos módszernek minősülő linkek mutatnak az oldalunkra, annak törlését kérhetjük a Google-től és mentesülünk a büntetéstől.

14. A képek nem igényelnek optimalizálást

Sokáig nem jelentett problémát, ha elhanyagoltuk a képeket a weboldalunkon, hiányzó Alt vagy Title mező és számokból álló képnevek ellenére is a találati lista csúcsán lehettünk. Idővel a keresők is egyre több szempont alapján kezdték el rangsorolni az oldalakat, és ma már nem vehetjük ennyire félvállról a dolgokat. Nagyon fontossá vált az On-site SEO minden eleme, attól, hogy mi nem figyelünk erre, a konkurencia valószínűleg igen.

Képek optimalizálásával is segíthetjük oldalunk helyezését

A keresők még nem tudják értelmezni a képek tartalmát, ezért nagyon lényeges, hogy a hozzájuk tartozó adatokat körültekintően adjuk meg, különben óriási lehetőségektől fosztjuk meg magunkat. A tartalomban megfelelő helyre beillesztett kép, kulcsszavakat tartalmazó Alt mezővel vagy file névvel tovább erősíti az oldalunkat, nem is említve a plusz megjelenési lehetőséget a képtalálatok között. Törekedjünk arra, hogy csak olyan képformátumokat használjunk, melyeket a Google tud indexelni. Ne alkalmazzunk BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP és SVG formátumoktól különböző képeket a honlapunkon!

Vegyük a fáradtságot és a fényképezőgép által kreált IMG2356.jpg nevet változtassuk meg valami olyanra, ami valóban leírja a kép tartalmát.

És igen, a kulcsszavak itt is számítanak!

15. A Google gyors válasz módja csak a Wikipedia oldalaknak jó

Bár elsőre lehetetlennek látszik, mégis megvalósítható, hogy a Google gyors válaszdobozában ne a Wikipédia, hanem a mi tartalmunk jelenjen meg. Erre sokan felteszik valószínűleg a kérdést, hogy lesz ebből hasznom? A válasz egyszerű: két példa is látható a következő képen, ahol blogok tartalmát jeleníti meg a Google.

A gyorsválasz doboz egy újabb lehetőség a találati lista élre kerülni

A találati lista legtetején leszünk kiemelve egy rövid válaszként, de alatta link található az oldalunkra, ahol részletesebben is olvashatnak a témáról az érdeklődők. Ki ne szeretne a találati lista csúcsán szerepelni és onnan az ő tartalmára vágyó látogatókat kapni?

16. Nincs szükség mobil optimalizálási stratégiára

A Google 2015 tavaszán “Mobilegeddon” néven elhíresült algoritmusfrissítést hajtott végre. Ettől kezdve a keresők figyelembe veszik, hogy a honlapok alkalmazkodnak-e a felhasználók készülékeinek méretéhez és megfelelően használhatók-e azokon. Aki nem vette komolyan az algoritmusfrissítést, súlyos pozícióvesztést tapasztalhatott a keresési rangsorban.

A látogatóink felének már szüksége van a mobilbarát felépítésre

Manapság átlagosan a honlapok látogatóinak a fele már mobil eszközről érkezik. Az oldalunknak alkalmazkodnia kell a felhasználó kijelzőjének méretéhez, figyelve azon használati különbségekre is, melyek egy egérrel kattintgatott számítógép és egy mutatóujjal vezérelt telefon között vannak. Az a látogató, aki nem kapja meg a készülékén (fogyasztható formában) a keresett tartalmat, továbbáll és nem hajt végre konverziót.

17. A SEO egy olyan dolog, amit lepasszolhatunk az IT-seknek

Sokan úgy látják, hogy a SEO csak műszaki szaktudást igényel, és mivel általában minden cégnél ezzel az IT-sek rendelkeznek, sűrűn náluk köt ki a feladat. Mindenki gondolja meg, mielőtt az informatikusát vagy web designer-ét bízza meg keresőoptimalizálási feladatok elvégzésével.

Lehet, hogy az informatikus le tud programozni egy XML oldaltérkép generátort és be tud linkelni oldalakat, de nem ismeri teljes mélységében a Google irányelveit, és nem tud felépíteni egy SEO stratégiát. Megfelelő hozzáértés nélkül nagyon könnyen büntetést kaphat a honlapunk!

Konklúzió

Keresőoptimalizálásban érdemes hanyagolni a mendemondákat és a mítoszokat! A tartalmainkat próbáljuk meg a felhasználóknak írni, így a keresőknek is tetszeni fog, és ezt jó helyezéssel jutalmazzák.

Ne akarjuk a Google-t trükkökkel kijátszani, mert ők a felhasználóknak szeretnék a legjobb tartalmat közvetíteni. Ha megtévesztő módszerekkel ideiglenesen el is tudunk érni jó helyezéseket, és az onnan érkező látogatók nem azt kapják, amit kerestek, akkor ők fognak bennünket büntetni. A Panda, Pingvin és Kolibri algoritmusokból álló Google hadsereg sem fogja sokáig tétlenül nézni, hogy a bennünket meg nem illető helyen tanyázzunk, és akár a találati listáról való teljes kizárással is büntethetnek. Ezért ne mítoszokra építve készítsük el a SEO stratégiánkat, hanem a Google irányelveinek megfelelően!

Címke:
slide_template:
default
essb_pc_linkedin:
2
essb_pc_facebook:
2
essb_pc_twitter:
1

Autó- és kozmetikai ipar területén szerzett többéves sales tapasztalatot. Ezen tudását analitikai szemlélettel egészítette ki, egy járműipari adatszolgáltató cégnél. 2010-ben kezdett el foglalkozni az értékesítés online oldalával. E-kereskedelem területén a felhasználóbarát honlapok készítése és a keresőoptimalizálás keltette fel leginkább az érdeklődését. Jelenleg a Klikkmánia csapatában a SEO projekteket menedzseli.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KLIKKMANIA KFT.
 H-1061 Budapest
 Andrássy út 36.
 +36 (20) 777 8858
 KAPCSOLAT

CLICK2DIGITAL LTD.
 125 Wood Street
 London, EC2V 7AW
 +44 (0) 20 3540 7393
 hello@click2digital.com